Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, mandag 06. november 2017, klokken 10:38

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: navyelsen på onsdag 08. november 2017, klokken 07:56I ytterste konsekvens står det altså ingenting som tilsier at kunden ikke må betale den ekstra prisøkningen, bare at det ikke medfører ansvar på bilen???
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pwb

Sitat fra: HelTek på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:25

Jeg var også i den situasjon at jeg hadde kontrakt på ny insignia, men her var det usikkerhet om når produksjon og levering. Denne ble ikke typegodkjent før etter 1. September. Her fikk jeg beskjed om at skulle jeg ha denne bilen skulle staten ha 52.000 mere i engangsavgift. Her hadde jeg valget om jeg ville ha bilen eller avbestille. Grunn til at jeg avbestilte var usikkert om den kunne leveres i 2017.

Takk og lov at jeg har en skikkelig bilforhandler jeg bruker. Vi kjøpte en diger 8 seter hvor avgiften ble større pga. vekta til de ekstra setene og at bilen var i lang utgave, men dette tok importøren/forhandleren siden vi hadde skrevet kontrakt.

1Ampera

Her følger vedlegget til kontrakt fra min forhandler.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: navyelsen på onsdag 08. november 2017, klokken 07:56
"Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestilt eller levert før endringen."

Veldig merkelig formulering som egentlig sier veldig lite...
Hva vil det si at en prisendring ikke medfører ansvar? Og hva er ansvar på bilen?

I ytterste konsekvens står det altså ingenting som tilsier at kunden ikke må betale den ekstra prisøkningen, bare at det ikke medfører ansvar på bilen???
Ja, der det er skrevet slik kontakt har man nok ingen sak. De kan endre prisen akkurat som de vil, og kjøper må betale om han/hun vil ha bilen. Det som menes med at man ikke lengre har ansvar er at kjøper i hvert fall kan gå fra kontrakten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HelTek på onsdag 08. november 2017, klokken 08:31Her følger vedlegget til kontrakt fra min forhandler.
Avsnittet for pris er ikke spesielt gunstig for kjøperen. Om levering er mer enn 6 måneder ut i tid har altså selger ingen begrensninger på hvordan prisen kan justeres. Og faktisk står det at om levering er mer enn 6 måneder ut i tid har kjøper ikke anledning til å heve kjøpet pga prisøkninger!

Men det virker som en urimelig klausul der det neppe ville dømmes i favør av selger ved en juridisk konflikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ThorIII

Noen som faktisk har fått noe skriftlig info. (Bortsett fra sms'er)Fra sin forhandler angånede prisøkningen?

alagerqv

Jeg fikk mail i går. Mye svada, produksjon i mars, og de trenger bare 3 mnd på å frakte bilen over dammen. I seg selv imponerende når Tesla bruker ca 3 mnd fra bestilling til levering. Uforståelig at de må ha 3 mnd bare på frakten...

Mht pris, de henviser til ett punkt 3 som jeg aldri har fått. Jeg fikk min kontrakt ferdig skrevet ut på en side hos forhandleren da jeg hadde tenkt å bestille den, men siden de ikke kunne svare på alle spørsmål da jeg var der, tok jeg den med hjem, mailet litt frem og tilbake, signerte, scannet, og sendte dem. Jeg forstod det slik at det skulle komme en oppdatert kontrakt når spesifikasjonene ble klare, men fikk aldri beskjed om at det skulle skrives noe nye, til tross for konkret spørsmål.

Lars C. Krogenæs

Bestrid at OPEL har fått endret pris på bilen!

Be om å få innsyn i prisene mellom Opel og GM før og nå.

Dette må de greie å vise frem, hvis ikke kan det jo være rent oppspinn.... Det er lett å vise til endret valutakurs, men her må de bevise endrede priser. Det tror jeg de vil slite med.

Jeg tror Opel neppe er interessert i å vise frem prisene sine, og dermed er det dømt til å tape en evt. krangel rundt dette....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

MrWess

Har i dag sendt alt av kontrakter, kommunikasjon osv. til NAF sine advokater, samt registrert klage til behandling hos Forbrukerrådet. I tillegg har daglig leder hos Østlandsk Auto fått kopi, samt at jeg har bedt han ta det videre med Opel Norge. Tror ingen av oss som får levert bilen i 2018 er interessert i å bære hele byrden for de som allerede har fått levert.

Hei.

Først må jeg starte med å si at jeg føler med dere som forhandlere i situasjonen GM / PSA Group, samt Opel Norge har satt dere i. Hele Opel Ampera-e prosessen har ikke vært godt styrt og håndtert mot Norske forhandlere, samt til syvende og sist mot oss som sluttbrukere og kunder. Slik jeg ser det så har Opel Norge mye mer ansvar enn de liker å påta seg gjennom media, og kan IKKE legge alt på forhandler / kunde som kontraltpart i så henseende! Jeg er i dialog med NAF hvor jeg er medlem, har flere advokat venner, samt har også oversendt alt materiale til Forbrukerrådet. Alle får også kopi av denne mailen, og jeg anbefaler deg å også videresende den til marked / juridisk i Opel Norge.

Oppsummerer raskt GM / PSA Group og Opel Norge sine underliggende gevinster med Opel Ampera satsningen, og hvor Norge har spilt en stor rolle med ventelister på opptil 3000 personer. I tillegg kommer påfølgende problemer for kundene:

1.   Det har vært i GM sin høyeste interesse gjennom Opel Norge å kjøre HARDT ut i med denne bilen (markedsmessig PR stunt) for å øke interessen vedr. salget som ble gjort med suksess til PSA Group. Opel hadde isolert sett på dette tidspunktet en underdekning på 2 milliarder kroner. Salget ble gjort til svimlende 11,5 milliarder! http://e24.no/boers-og-finans/general-motors/peugeot-bekrefter-milliardkjoepet-av-gms-opel/23941968
2.   Bilen ble lansert og markedsført til den mest langtrekkende, samt prisgunstige bilen innenfor sitt segment med en utsalgspris på kr. 349 000,- inkl. begge tilleggspakker. Det bekreftes også at det har blitt levert nærmere 1000 biler i Norge til denne i utgangspunktet avtalte prisen
3.   Alle kontrakter (ca. 3000) hvorpå alle de leverte 1000 biler til avtalt pris har vært en del av ovenstående markedsplanlegging, og således har kostnadsbildet for produksjon og salg vært hensynstatt fra start
4.   Så starter de merkelige treneringene i produksjonen, og kryptiske meldinger fra et forhandlerapparat i spørsmålsmodus? Det går rykter om at fabrikken har tatt seg ekstra god ferie mm? Det er ikke mulig å få noe svar på hvor man står i køen, når man kan forvente å få levert bil osv.?
5.   Informasjonen fra Opel Norge er fraværende, samt også fra forhandler som ikke vet hva de skal si. Plutselig annonseres det at bilen økes med kr. 15 000,- for de biler som leveres etter årsskiftet 2018. All informasjon har kun kommet gjennom media, og som kunde har vi ikke fått noe skriftlig fra hverken forhandler eller Opel Norge vedr. årsak mm. Heller ingen fremlagte justerte avtaler med skriftlig aksept fra kunde, informasjon om muligheter til å gå fra avtalen osv. Null informasjon.?
6.   Det spørres allerede på dette tidspunktet hvordan det er mulig å få en økning på kr. 15 000,- på et produkt som allerede er levert til en lavere kontraktsmessig pris til et 1000 talls kunder i Norge? Akkurat samme bil, med samme opprinnelig innkjøpskalkulasjon som før GM startet sitt PR. stunt med bilen i Norge. Hvordan er det mulig å kunne forskjellsbehandle sluttbrukere som har skrevet like kontrakter på eksakt samme tidspunkt, men som grunnet «trenering» av produksjon og levering til Norge ender opp i produksjonsbolk 2 fra og med bil 1000? Er det planlagt?!
7.   Har prisen vært satt «kunstig» lav i utgangspunktet, og med en «subsidie» fra GM for å «booste» salget til PSA Group? Var potten 1000 biler?
8.   Deretter skulle man dekke seg bak kontraktenes «vide» prisjusteringsmuligheter og «lempe» den reelle kosten tilbake til kundene og til et nivå som er økonomisk balansert og riktig? Har GM / PSA Group og Opel Norge med den siste «fadesen» på kr. 45 000,- i økning egentlig innrømmet at opprinnelig pris IKKE var bærekraftig i det lange løp?

Ønsker å nevne at den siste økningen ble meg kjent gjennom en selger i Bilbutikk 1, men at jeg trodde han var feilinformert. En uke før det ble kjent i media nevnte han at ryktene sa at Ampera-e kom til å få en kraftig prisøkning? Hvordan visste han det når kunder ikke var informert, samt at vi fortsatt ikke fikk noe informasjon fra Opel forhandlerne? Deretter smeller det i media mens vi som kunder (snakker for meg selv) er totalt uforberedt? På toppen av det hele mottar jeg et brev fra forhandler på ettermiddag / kveld etter at stormen har fart i media om et totalt prishopp på kr. 60 000,- at jeg nå er heldig og min bil blir produsert i mars 2018 med en antatt levering i juni, og da dessverre en totalpris på kr. 409 000,- Fra og med at beskjeden er mottatt har jeg som kunde 30 dager til å gå fra kontrakten kostnadsfritt?

Som nevnt er jeg mangeårig medlem i NAF. Det blir nå opp til deres advokater samt i samarbeid med Forbrukerrådet og avgjøre hva som skal gjøres videre i denne saken. Jeg tror at mange med meg føler at vi er «tatt bak» av et større markedsmessig spill! Av alle de som bestilte bilen var de første 1000 heldige, og resterende måtte ta til takke med å bli herjet med.

Både NAF og Forbrukerrådet har nå blitt spurt om å stille opp som folkets rettmessige rettighetsorganisasjoner! Gjør de ikke det og kjører denne saken «knallhardt» så sier det seg selv at det bare er å melde seg ut av NAF og legge ned Forbrukerrådet! Da er det fritt frem å holde Norske forbrukere for narr i markedsmessige spill og PR jippoer for all fremtid! Da blir vi nordmenn spikret som «konger» av markedsmessige «lokketilbud».

Til Opel Norges forhandlere vil jeg oppfordre å snu i denne saken og sammen med Opel Norge og bakenforliggende eiere og rydde opp.

Tafsern

"har flere advokat venner".....

jodaså.

trykkertor

Sitat fra: MrWess på onsdag 08. november 2017, klokken 13:05
Først må jeg starte med å si at jeg føler med dere som forhandlere i situasjonen GM / PSA Group, samt Opel Norge har satt dere i.
...
...
...
Flott MrWess.
Hadde vært fint hvis flere media kunne gått på i akkurat de punktene.
Er ikke TV2 Hjelper deg interessert i denne saken?

Hva med alle de mediene som har blitt "brukt" av Opel i markedsføringen?
Vi husker jo "Europalansering i Norge", de "røde hvite og blå 17-mai-utleveringene."
Media har jo blitt delvis markedsfører i dette stuntet, og burde nå ha en interesse i å kikke bak sceneteppet.
Det er jo helt tydelig at de har vist en god del, og sikkert i lang tid.

jonas9

TM3 må jo være et soleklart valg framfor A-e etter denne oppvisningen.
Skulle ikke egentlig GM gått konk under finanskrisen?
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

sylwester

Transport Evolved publiserte en video igår med tittelen "Is GM Trying To Kill The Opel Ampera-E Electric Car in Europe? The Signs Aren't Good"

https://youtu.be/UF1bSCp55Cw
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HPSE

Dette skriver en forhandler til en kunde:

Vi beklager sterkt at vi derfor må øke prisen på din Ampera-e tilsvarende med 45.000 kroner. Vi tør heller ikke garantere at det ikke kan komme ytterligere prisøkning for 2019 modellene.

Jaja bare å vente i "spenning" for de som ikke kansellerer...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

baalzam

Da har jeg også avbestilt. Skulle bli min første elbil, men dengang ei. Faen ta dere Opel, vi snakkes aldri.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA