Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, mandag 06. november 2017, klokken 10:38

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

Utgangspunktet for batteriprodusentene er jo bedritent. Når så og si de fleste produsenter har tapt penger enn så lenge. De fire store produsentene fra Korea og Japan,  kaster vekk investorenes penger for fremtidig avhengighet av dem.

Så klager bilselskapene at de tjener ikke nok penger per bil fordi de ikke lager hovedkomponentene selv.

Så tar utviklingen dem igjen, og gjør produktene foreldet. Så kjøper de forskjellige patenter fra batteriforsknings-miljøene og lenge leve fordyrene patentlisenser. Slik som Apple nå med Qualcomm. Men da er det bare Intel, Qualcomm og Amd som lager mikroprosessorer. 3-4 store  konglomerater som kan late som de konkurrerer. Som Nvidia vs AMD.

Det er rimelig med elbil, subsidiert eller ikke. De fleste ledd i produksjonen har allerede gjort det for staten. Var det ikke slik at Tesla gikk med så mye i tap per S85'er i 2013 at du fikk 20% avslag på bilen listepris, i forhold til realverdien.

http://www.reuters.com/article/lgchem-us/update-1-lg-chem-aims-to-start-u-s-car-battery-plant-in-2nd-half-execs-idUSL3N0D6J1T20130419

http://www.businesskorea.co.kr/english/news/industry/18829-battery-business-improved-korean-3-battery-producers-gradually-shake-china

alagerqv

Jeg ser flere henviser til deres standard vilkår som kan ha en åpning for å endre prisen basert på ymse forutsetninger.

Jeg har sjekket i mailene mine, og ikke se å ha motatt annet en ferdig delvis utfylt "side 1" i butikken da jeg ville bestille. Jeg hadde noen spørsmål som ble tatt på mail før jeg sendte inn signert kontrakt. I denne kontrakten står det i tillegg til det vanlige med informasjon om kjøper og selger, samt at det er forventet levering 1 juli 2017 og pris på 330'. I kontrakten står det at "kontrakten vil endres straks pris og endelige spesifikasjoner foreligger". "pris og endelige spesifikasjoner" forelå i desember da vi skulle velge pakker. Første pris ble som jeg nevnte i en tidligere post garantert i en senere mail  av selger, så virker som at hvertfall jeg har en god sak om jeg ønsker å ta dette videre.

Det skal sies at jeg også i en epost da de første gang varslet om utsatt levering og høyere pris fikk utdrag av deres standard vilkår hvor de åpenbart synes de kan gjøre som de vil. Jeg kan ikke se at det har noen betydning for kontrakten da dette ikke fremkommer der, og de ikke har gitt meg den informasjonen før.

Jeg får se hva de svarer meg etterhvert...

ClasT

Sitat fra: erato på mandag 06. november 2017, klokken 16:28

Men hva skjer med biler med den rekkevidden om 2-3 år når det kommer konkurrenter med lenger rekkevidde på banen? Bruktprisene kan rase. På den annen side; elbilfordelene kommer til å reduseres, då det er ikke sikkert de blir billigere/like billige. På den tredje side; dette er åpenbart begynnelsen på slutten for Ampera i Europa. Hvor morsomt blir det å sitte med en bil det kanskje bare er solgt 5-6000 eksemplarer av i hele Europa? Jeg vil ikke satse på at den blir et samleobjekt akkurat. Med mindre den blir en gravstein over Opel.....

+1

Meget godt poeng her.

AmocoCadiz

Sitat fra: ClasT på tirsdag 07. november 2017, klokken 09:52
Sitat fra: erato på mandag 06. november 2017, klokken 16:28

Men hva skjer med biler med den rekkevidden om 2-3 år når det kommer konkurrenter med lenger rekkevidde på banen? Bruktprisene kan rase. På den annen side; elbilfordelene kommer til å reduseres, då det er ikke sikkert de blir billigere/like billige. På den tredje side; dette er åpenbart begynnelsen på slutten for Ampera i Europa. Hvor morsomt blir det å sitte med en bil det kanskje bare er solgt 5-6000 eksemplarer av i hele Europa? Jeg vil ikke satse på at den blir et samleobjekt akkurat. Med mindre den blir en gravstein over Opel.....

+1

Meget godt poeng her.
I tillegg er AE fortsatt en bil med flere konkuransemessige mangler for en moderne elbil og som mange opplever som negativt ved bilen,

merkelige smale/tynne seter med støttedeler som trykker på -en må ha "AE kroppen" for å passe
mangelen på ACC
manglende varmepumpe, forbrukstall nå mot litt kaldere tider er alt for høye for bilstørrelsen.

Når konkurentene ikke har disse grunnleggende manglene på sinee 64kWh biler som begynner leveres i 2018,
blir Ampera E etterhvert enda kaldere på markedet.

MrWess

Hei.

Er i kontakt med NAF hvor jeg er medlem. Er det interesse for å kjøre en fellessak mot Opel Norge?

svmell

Da får du sikkert svar fra NAF at Opel er en underleverandør til forhandler som du har kontrakt med og som derfor vil være motpart i et søksmål. Dette har de orden på og et bevisst forhold til. Ifølge Pettersen i Opel forholder de seg til forhandler/har et ansvar overfor, og ikke kundene.

alagerqv

Sitat fra: MrWess på tirsdag 07. november 2017, klokken 10:41
Hei.

Er i kontakt med NAF hvor jeg er medlem. Er det interesse for å kjøre en fellessak mot Opel Norge?
Ja, er interessert i en juridisk vurdering av dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

T.K

Prisøkningen er ikke veldig merkelig. Det er flere tråder på forum hvor opel-eiere lovpriser bilen og synes de absurd oppskrudde prisene på finn.no, 400 000 kroner og oppover, er billig! Opel vet de ikke kan tilfredsstille alle bestillerne, og siden betalingsviljen er så høy på brukt Opel er ikke 45 000 noe å snakke om for de som vil ha bilen. Alle bilene Opel kan skaffe blir solgt.

MrWess

En type juridisk vurdering går mer mot følgende punkter:

1. Opprinnelig kontraktfestet beløp ved inngåelse
2. Mangel på informasjon fra produsent / hovedimportør i løpet av 18 til 20 mnd. Riktige og skriftlige varsler som er påkrevd
3. Spekulasjon i massiv prisendring for å løse evt. leveringsproblemer og / eller vilje til å levere og overholde forpliktelser

Legger ved en dump fra Norges mest populære PR sjef  ;D

MrWess

Del 1 av gårsdagens annonse på Finn som de raskt slettet!

odahle

Sitat fra: MrWess på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:18
En type juridisk vurdering går mer mot følgende punkter:

1. Opprinnelig kontraktfestet beløp ved inngåelse
2. Mangel på informasjon fra produsent / hovedimportør i løpet av 18 til 20 mnd. Riktige og skriftlige varsler som er påkrevd
3. Spekulasjon i massiv prisendring for å løse evt. leveringsproblemer og / eller vilje til å levere og overholde forpliktelser

Legger ved en dump fra Norges mest populære PR sjef  ;D
Håper virkelig ikke vi er nå er stolte over personlig sjikane på bakgrunn av en bil? En prisstigning som nok ingen i Norge kan gjøre noe med.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

MrWess

Neida. Er ikke forbannet. Bare lettere irritert. Og er du betalt for å inneha PR-sjef tittelen i Opel så må man nok tåle såpass i disse dager! Det har vært lettere å finne en struts med hodet i sanden.

1Ampera

Denne prisøkning skulle ha kommet for lenge siden.
Denne bilen koster ikke noe mer enn ny Golf med halve rekkevidden.

Husk at kontrakten dere har skrevet er mellom dere og forhandler.

Har kjørt Ampera siden mai, strålende fornøyd !
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

erato

Sitat fra: HelTek på tirsdag 07. november 2017, klokken 13:08
Denne prisøkning skulle ha kommet for lenge siden.
Denne bilen koster ikke noe mer enn ny Golf med halve rekkevidden.

Husk at kontrakten dere har skrevet er mellom dere og forhandler.

Har kjørt Ampera siden mai, strålende fornøyd !
Hvis du har noen produkter du kjøper regelmessig i en eller annen butikk kan du godt nevn de her, så skal vi minne butikken på at de bør øke prisen for deg. Hvor har du finansiert bilen? Jeg er sikker på at banken gjerne skrur opp renten, siden du er så fornøyd....Denne posten her tar vel kaka......

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA