Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, man 06. nov 2017, kl. 10:38

« forrige - neste »

1Ampera

Bilene jeg har, er kjøpt og betalt med egne penger!
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

sylwester

Sitat fra: HelTek på tir 07. nov 2017, kl. 13:08
Denne prisøkning skulle ha kommet for lenge siden.
Denne bilen koster ikke noe mer enn ny Golf med halve rekkevidden.

Husk at kontrakten dere har skrevet er mellom dere og forhandler.

Har kjørt Ampera siden mai, strålende fornøyd !

Det stemmer nok at Opel har hatt lav pris, men det gir de ikke retten til å heve prisen. Se f.eks. denne eposten jeg fikk av Thrane-Steen Skøyen AS i Februar 2017:

Sitat
Til den av dere som ikke har skrevet kontrakt på Ampera e ennå:
Det kan hende at Opel velger å sette opp prisen på Ampera-e for de som ikke har skrevet kontrakt før 15. feb. 2017
Hvis du sender meg en bekreftelse på mail at du vil bestille bil, og hvilken bil du vil ha i sammen med fullt navn, adresse og personnr., så skal jeg sende en kontrakt i retur som må signeres og sendes tilbake så fort som mulig.
Det holder med bekreftelsen på mail for å sikre seg bil til den prisen, så lager jeg kontrakter etter hvert som jeg får tid.

Her kan du gå inn på konfiguratoren og bygge bil:
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/configurator.html#trim 

NB!
Denne mailen gjelder kun de som ikke har skrevet kontrakt ennå. J

Denne eposten indikerer at en signert kontrakt før 15.02 vil få den prisen før prisøknigen. I praksis er dette en avtale. Den er juridisk bindende. Siden mange av dere aldri har sett hele kontrakten deres stiller dere veldig sterkt med tanke på om det er dere eller Thrane-Steen som må betale de ekstra 45.000kr.

Tenk om det samme hadde hendt i andre industrier. Hvis noen markedførte et skikkelig bra tilbud på mobiltelefon så er det ikke kunden som skal lide for en eventuell feil ved bestilling. Telenor vet jo det så altfor godt da de annonserte et  nytt nettbrett til 1kr og glemte å sette som krav om bindingstid. De måtte levere selv om de gikk med tap fordi kunden har klart å legge inn en bindende bestilling med deres vilkår, kunne Forbrukerrådet bekrefte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Espen Hugaas Andersen

Tror også mange (men ikke alle) har en god sak. Jeg har popcornet klart til søksmålene, og ønsker de som vil delta på disse lykke til. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erato

Sitat fra: HelTek på tir 07. nov 2017, kl. 13:49
Og likevel godter du deg over at andre får økte priser? Du har fått varen billig og synes det er helt greit at andre bør betale mer enn deg, at de faktisk bør gjøre det fordi varen er så bra? Du skjønte ikke den, nei.....vel, vel, man kan ikke forlange alt.

lynx

Sitat fra: erato på tir 07. nov 2017, kl. 15:16
Og likevel godter du deg over at andre får økte priser? Du har fått varen billig og synes det er helt greit at andre bør betale mer enn deg, at de faktisk bør gjøre det fordi varen er så bra? Du skjønte ikke den, nei.....vel, vel, man kan ikke forlange alt.

HelTek: Selvtilfredsheten kan du har for deg selv. Usmakelig.

lynx

Artikkelen i Bilnytt.no som vel startet stormen som har vært i etterkant:

"En god og en dårlig Ampera-nyhet

Opel bekrefter i dag leveringstidspunkt for de fleste som har skrevet kontrakt på Ampera-e. Den dårlige nyheten er en prisøkning så stor at den kan bli vanskelig å svelge, både for kunder og forhandlere.

Opel Norge har i formiddag gitt forhandlerne informasjonen de lenge har etterlyst om Ampera-e:

-Produksjons- og leveringstidspunkt for flesteparten av de over 4.000 bilene det er skrevet kontrakt på.

Men den gode nyheten kom ikke alene, forhandlerne fikk også konkret beskjed om noe de en stund har fryktet:

-Opel øker prisene med 45.000 kroner - også for de kundene som allerede har skrevet kontrakt.

Dette kommer i tillegg til økningen på 15.000 kroner, som allerede er blitt lagt på 2018-modellen (biler produsert f.o.m. desember 2017.)

Startprisen på Ampera-e vil dermed bli 349.900 kroner (pluss lev. omkostninger), ikke 289.900 som Opel fortalte kundene i desember 2016.

PSA-trøbbel
Den eksepsjonelle prisøkningen begrunnes med at salget av Opel fra General Motors til PSA har gjort at betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, både for Opel Automobile GmbH, og Opel Norge.

Forhandlere i tøff kunde-dialog
- Forhandlerne vil nå gi de fleste av de som har tegnet kontrakt beskjed om tildelt produksjonstidpunkt og den nye prisen på bilen, sier PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Det er forhandlerne som formelt har kontrakt med kundene. De står derfor som avsender av informasjonen.

Hver forhandler mottar nå oversikter fra importøren med produksjons- og leveringstidspunkt for bilene de har i bestilling.

Ifølge Pettersen har alle bilene som skal produseres i 2018 blitt tildelt produksjonsmåned. For 2019 er det foreløpig angitt kvartal.

Kunder som ikke aksepterer de nye pris- og leveringsbetingelsene står fritt til å kansellere kontrakten.

- Dette er en utfordring vi nå forsøker å løse så godt som mulig sammen med våre forhandlere.

- Vi har stor forståelse for at de er både frustrert og skuffet over denne situasjonen, som har skjedd utenfor vår kontroll, sier Pettersen.

Frem og tilbake - og frem
Da Opel åpnet for bestilling av Ampera-e i Norge i slutten av september 2016, var det uten en fastsatt pris.

Forhandlerne opererte med en "prisindikasjon" på 330.000 kroner (pluss leveringsomkostninger) - og skrev kontrakter så blekket sprutet.

Drøyt to måneder senere slapp Opel prisbomben. Etter harmonisert prissetting med andre europeiske land ble den endelige startprisen ble satt til 289.900 - og kontraktsinngangen akselererte.

I mai i år varslet Opel en prisøkning på 15.000 kroner for biler produsert f.o.m. desember 2017 og i dag er det klart at den blir økt med ytterligere 45.000 - til 349.900 kroner.

Ikke bare i Norge
Opel har kun lansert Ampera-e i et fåtall markeder i Europa. Et av disse er Nederland, hvor også prisene nå er satt opp. Fra 3. november er de økt med 5.700 euro, eller rundt 54.000 kroner

Vinduet lukker seg
Det er ved utgangen av oktober registrert 958 nye Opel Ampera-e i Norge. I dag er det håndfull tilnærmet nye til salgs på Finn.no. Disse er lagt ut med priser rundt 420.000 kroner, men det vil trolig ikke vare lenge.

Rett på nyåret 2018 kommer nye Nissan Leaf til landet. Denne får 378 km rekkevidde (NEDC) og en startpris på 274.000 kroner (pluss lev.omk.). Senere i 2018, trolig på høsten, er batteripakken med 500 km rekkevidde klar for levering.

I løpet av våren/sommeren 2018 kommer Hyundais elbilutgave av Kona. Den får to batteripakker, hvor den største gir bilen en rekkevidde på over 500 km. Prisene er ennå ikke klare, men de vil helt sikkert bli nøye tilpasset nivået Nissan har lagt sine modeller på.

Hvordan leveringssituasjonen blir for disse langrekkevidde-bilene, gjenstår riktignok å se.

Kostbart og trist
De nye leveringsbetingelsene diktert fra Opel/PSA vil utvilsomt få store konsekvenser for videre salg og levering av Ampera-e - bilmarkedets "gamechanger" i volumsegmentet.

Den norske importøren får i 2018 og 2019 helt andre forutsetninger enn de gikk inn med da bilen ble presentert.

- Er salget stanset?
- Jeg vil ikke si at vi har stoppet salget, men inntil leveringssituasjonen er bedre, har vi bedt våre forhandlere ikke skrive nye kontrakter, svarer Pettersen.

Opel kjøper Ampera-e ferdigprodusert fra GM i USA. Ingen kan i dag si noe om fremtiden for bilen i Europa under PSA-paraplyen.

Selvfølgelig er det trist for kundene, som kanskje velger å kansellere kjøpet. For Opel-forhandlere som fra før sliter med lave salgsvolum, kan dette i verste fall være forretningskritisk.

Det som var på vei til å bli tidenes - og en svært etterlengtet - opptur for hele Opel-organisasjonen i Norge, er i ferd med å bli snudd til en av norsk bilbransjes største, mest krevende og uforskyldte nedturer."

lynx

Produksjons- og leveringstidspunkt for flesteparten av de over 4.000 bilene det er skrevet kontrakt på.
Har folk fått sitt produksjons- og leveringstidspunkt fra sine forhandlere?

Drøyt to måneder senere slapp Opel prisbomben. Etter harmonisert prissetting med andre europeiske land ble den endelige startprisen ble satt til 289.900 - og kontraktsinngangen akselererte.
Så prisen senhøstes 2016 var altså "harmonisert" med andre europeiske land...

Den eksepsjonelle prisøkningen begrunnes med at salget av Opel fra General Motors til PSA har gjort at betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, både for Opel Automobile GmbH, og Opel Norge.
Her er det faktisk Opel Automobile GmbH, Opel Norge og PSA som står ansvarlig for kundene. PSA gikk inn i forhandlinger med GM om kjøp av Opel og Ampera-e var selvsagt en del av det. Prisen GM tar for produksjons av Ampera-e var selvsagt kjent og en del av forhandlingene. Dette er ikke noe PSA/Opel nå kan laste over på kundene som har signerte kontrakter. Jeg merker at jeg bare blir mer og mer sint jo mer informasjon som blir kjent i denne farsen.

"Det som var på vei til å bli tidenes - og en svært etterlengtet - opptur for hele Opel-organisasjonen i Norge, er i ferd med å bli snudd til en av norsk bilbransjes største, mest krevende og uforskyldte (selvforskyldte) nedturer." Min kommentar i parentes.

trykkertor

Sitat fra: erato på tir 07. nov 2017, kl. 15:16
Spør HelTek om han synes det hadde vært greit å bli etterfakturert 45.000,- for bilen sin.

"Hei.
Vi i Opel har solgt deg en bil til feil pris. Vedlagt følger en faktura pålydende 45.000,- som bes innbetales.
Dette for å gjenspeile at du har betalt for bilens rette verdi.
Vi beklager feilen."

1Ampera

Jeg var heldig og når jeg skrev endelig kontrakt var både pris og leveringstid spesifisert, så jeg betalte det Opel forlangte.

Jeg var også i den situasjon at jeg hadde kontrakt på ny insignia, men her var det usikkerhet om når produksjon og levering. Denne ble ikke typegodkjent før etter 1. September. Her fikk jeg beskjed om at skulle jeg ha denne bilen skulle staten ha 52.000 mere i engangsavgift. Her hadde jeg valget om jeg ville ha bilen eller avbestille. Grunn til at jeg avbestilte var usikkert om den kunne leveres i 2017.

Jeg regner med at de fleste som har kontrakt på Ampera ikke må kjøpe bilen når endringen i pris har blitt så stor.
Problemet er at alle ønsker bilen, men ikke betale det som er «riktig»pris, her finnes det ikke noen å sammenligne med.

Det finnes ikke andre alternativ for øyeblikket, regner med at det går minst 1 år før det finnes tilsvarende fra andre produsenter.

Det er jo tydelig at markedet akseptere en pris på 400ˋ +, når en ser annonser på Finn.

Jeg ble selv tilbudt +50ˋ dager etter at jeg fikk bilen.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

sylwester

Sitat fra: HelTek på tir 07. nov 2017, kl. 18:25
...
Jeg regner med at de fleste som har kontrakt på Ampera ikke må kjøpe bilen når endringen i pris har blitt så stor.
...

De sidene av kontrakten de fleste ikke har sett står det at hvis det kommer en økning på mer enn 6% så kan kunden fravike avtalen HVIS det er mindre enn 6md leveringstid. For de med mer enn 6md (alle) så er man forpliktet til å kjøpe uansett om du deler prisen på 0. En ganske urimelig kontrakt som de fleste ikke har sett hele av før de signerte.

At myndighetene øker avgiften med 50'kr er noe helt annet enn at PSA ikke sikret leveransene på de med kontrakt for samme prisen som Opel hadde før de kjøpte de. Man kan se dette som at de fikk Opel litt billigere mot at de som har kontrakt på eksisterende biler med teknologi fra Chevy får betale litt av gildet til PSA.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ReneM

Sitat fra: sylwester på tir 07. nov 2017, kl. 19:33
Sitat fra: HelTek på tir 07. nov 2017, kl. 18:25
...
...

De sidene av kontrakten de fleste ikke har sett står det at hvis det kommer en økning på mer enn 6% så kan kunden fravike avtalen HVIS det er mindre enn 6md leveringstid. For de med mer enn 6md (alle) så er man forpliktet til å kjøpe uansett om du deler prisen på 0. En ganske urimelig kontrakt som de fleste ikke har sett hele av før de signerte.

At myndighetene øker avgiften med 50'kr er noe helt annet enn at PSA ikke sikret leveransene på de med kontrakt for samme prisen som Opel hadde før de kjøpte de. Man kan se dette som at de fikk Opel litt billigere mot at de som har kontrakt på eksisterende biler med teknologi fra Chevy får betale litt av gildet til PSA.

Jeg tolker det også slik at den 60K prishopp er for 2018 modeller. De som står bakerst i køen får ikke bilen før 2019/2020. Det kan faktisk betyr at de må regne med 2 ytterlige prishopp og riskerer at bilen får ekstra avgifter fra staten. Vi har nå sett at Opel bokstavelig talt driter i kundene sine og skyver hver enkelt regulering over på kundene.

Spør du meg er det gambling med ganske store innsatser.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

ThorIII

Utklipp fra "kvitteringen" fra bilkonfiguratoren den dagen jeg spesifiserte bilen.
Denne kommer vel til sin rett likevel da, når diskusjonen med forhandleren skal starte

Crown

Sitat fra: ThorIII på ons 08. nov 2017, kl. 07:28
Utklipp fra "kvitteringen" fra bilkonfiguratoren den dagen jeg spesifiserte bilen.
Denne kommer vel til sin rett likevel da, når diskusjonen med forhandleren skal starte

Det var sikkert en trykkfeil, som de reserverer seg mot  :laugh:
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

navyelsen

"Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestilt eller levert før endringen."

Veldig merkelig formulering som egentlig sier veldig lite...
Hva vil det si at en prisendring ikke medfører ansvar? Og hva er ansvar på bilen?

I ytterste konsekvens står det altså ingenting som tilsier at kunden ikke må betale den ekstra prisøkningen, bare at det ikke medfører ansvar på bilen???
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Amatøren

Eller les det på en annen måte.

"Slike endringer skal ikke medføre noe ansvar på biler som er bestilt eller levert før endringen."

De tar ikke ansvar..... for å stå inne for prisen?  ;D Julegave fra Opel, brev om ekstra innbetaling for utleverte biler.....

Beklager at også jeg lot med avspore. Kunne bare ikke la være.  ::)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA