Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

_OE_

Selvfølgelig er saken helt tullete men sånne vedtak finnes nok flere steder... Det egentlige problemet er å få avregnet hvert ladepunkt etter forbruk... Og svake hovedsikringen for garasjeanlegg.... Lastdelingsanlegg hjelper jo men koster... Og blir det for mange elbiler blir det vel noen som ikke får ladet til riktig tid.... Desverre er ikke anlegg i eldre garasjeanlegg beregnet på Elbillast

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Øyvind.h

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 17:05
Nei.... Men det blir klart større belastning på nettet ved tomt batteri med stort/batteri Vs lite batteri.... Bare så det er sagt jeg har intet Mot Tesla/Tesla eiere

Men det du skriver er jo feil. En Model S kan stilles ned til 5A ved behov. Ingen andre elbiler kan stilles ned til så lav last. Belastningen på nettet avhenger av kjørelengde og bilens innstillingsmuligheter.

Med ettermarkedskabel kan man få Leaf m.fl. ned i 6A belastning, altså 20% mer enn Teslas minimumsbelastning. Men de færreste kjøper en slik kabel. Dermed trekker de aller fleste som lader elbil med medfølgende kabel ca 10A. Eller det dobbelte av hva man kan sette Teslaen til å belaste nettet med.

Med stort batteri kan man utnytte parkert tid mye bedre enn med lite batteri. Nettbelastningen kan reduseres.

Med Leafen oppstod behovet for rask landing langt oftere enn med Teslaen, fordi Leafen hadde så liten buffer. I praksis lader jeg Teslaen med høyere effekt enn Leafen, men det er fordi jeg foretrekker å lade bilen en natt eller to hver uke istedenfor å plugge i hver eneste dag, som var praksisen med Leafen. Og fordi netteffekt ikke er noen knapphetsfaktor der jeg bor. Legges prisene kraftig om kan det godt hende jeg går over til 5A lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

_OE_

Ettersom det sikreste er å bruke ladestasjon.... Og de fleste kan konfigureres til å sette ned/opp strømtrekket spiller det da ingen rolle hvilken bil du har.... Regner da ikke med at Tesla eiere lader fast hjemme med schuko? Med en bil til 3/4 mill

Øyvind.h

Ok. Så når du ser at alle Leafene i nabolaget står tilkoblet salto-boksene sine, så låser du opp dekselet og endrer jumper-konfigurasjon inni Salto boksen?

Tesla leveres standard med schuko og to typer CEE stikk. Boks eller kabel definerer hva bilen maks kan trekke. I bilen justerer du hva du ønsker å trekke opp til maks av tilførsel.
Dvs om alle naboene dine er hjemme og lader sin Leaf, Soul m.fl. på 10A (dvs det boksen er satt opp til) kan du være sympatisk og stille Teslaen til 5A på skjermen. Når naboene er bortreist kan du justere den opp til 10A og være like tung belastning som de andre elbilene i sameiet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Korreksjon: Leveres med schuko og én type CEE-støpsel (blå). De har sluttet med det røde.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på tirsdag 05. desember 2017, klokken 21:02
Korreksjon: Leveres med schuko og én type CEE-støpsel (blå). De har sluttet med det røde.
Det har alltid vært ett som medfølger og ett som er frivillig. I starten kunne man velge. Deretter ble blått standard og rødt tilvalg. Begge bør anskaffes da rødt 16A trefas er langt mer vanlig å finne enn blått 32A enfas.
VW ID4 GTX 2023

Panduck

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 19:05
Og svake hovedsikringen for garasjeanlegg....

Hva har dette med Tesla vs andre biler å gjøre? En Tesla kan jo enkelt lade med 6A, mens en litt eldre i3 kommer med adapter for å lade 13A, og en LEAF som lades opp 100km hver dag med en 10A adapter vil være et mye større problem enn en Tesla som kjører mindre distanse og lader med 6A.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

_OE_

https://www.finn.no/realestate...mes/ad.html?finnkode=109916250                             
Dette var utgangspunktet... Ettersom det står i reglementet for garasjer der at det er forbudt for Tesla'r/Hybridbiler å lade i garasjeanlegget.... Jeg prøvde å forstå hvorfor dette vedtaket var tatt.... Jeg synes det er tullete.... Men ettersom Tesla eiere er så hårsåre skal jeg holde kjeft.... Men det er jo positivt at folk hisser seg opp.. Så vi får håpe det blir flere ladestasjoner og færre schuko ladinger *ler godt *

Panduck

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 21:39
Ettersom det står i reglementet for garasjer der at det er forbudt for Tesla'r/Hybridbiler å lade i garasjeanlegget....

Hårsåre Tesla-eiere? Jeg har aldri noen gang eid en Tesla og kommer neppe til å gjøre det, jeg har en i3 som fyller alle mine behov, og den har jeg tenkt til å holde på lenge. Poenget er at uansett hva et styre må tro de kan bestemme, så er det faktisk lover i Norge som begrenser hva styrer har lov til å bestemme. Og nekte en type elbil å lade, mens det er greit for andre, tror jeg de skal ha VELDIG store problemer med å klare å forsvare. Tenk om et styre hadde bestemt at biler av merke Toyota ikke fikk lov til å parkere. Tror du det hadde vært greit? I følge "styrelogikk" så bør jo det være greit, et flertall i et styre kan jo bestemme hva de enn vil. Slik er det heldigvis ikke. Det handler ikke om at avgjørelsen er tullette. Det handler om at man ikke kan diskriminere på bakgrunn av bilmerke. Når det finnes 60kWh Tesla og 60kWh AmperaE, sier det seg selv at man ikke kan forby den ene og tillate den andre!

De får finne andre kriterier, max spenning / max tid.

Det handler ikke om hårsåre tesla-eiere, det handler om styrer som tror de har makt til å bestemme hva pokkern de vil.

Ferry

Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. desember 2017, klokken 21:19
En Tesla kan jo enkelt lade med 6A, mens en litt eldre i3 kommer med adapter for å lade 13A,

i3 kan stilles inn til å trekke 12 A, 9 A eller 6 A i bilen, samt tidsstyring. Jeg har målt min til å trekke 11,6 A på høyeste innstilling. Så i3 kan være "verre" enn Tesla. Uansett er ingen av dem ille. Folk må ikke bli livredde for å bruke strøm. Da er det langt farligere med strålingen fra wifi, bluetooth og de nye strømmålerne  ::) :-X Bare spør Folkets Strålevern.

Øyvind.h

Sameier som må disponere begrenset tilførsel kan jo kreve zaptech bokser og felles styring, så får alle ladet like mye.

At folk har et horn i siden til Tesla som påvirker dømmekraft er ikke et ukjent fenomen.
VW ID4 GTX 2023

TB

Her er ekte tall fra Borettslag der ZapCharger Pro er installert i september 2017. Ingen Tesla her p.t., men eit utvalg biler, der Leaf og eGolf er på topp av forbruk. Men, eGolf ligger også sist på lista...

Årsak: Ladebehovet varierer sterkt fra person til person, antall km kjørt, og om det finnes ladeplass på jobb er to viktige faktorer her.

Til sammenlikning:
Bensil / diesel med motorvarmer 500 Watt, uten ur i bil eller boks finnes i mange borettslag.
- 10 timer = 5 kWh pr døgn.
- 24 timer = 12 kWh pr. døgn (om bil ikke brukes.)

Motorvarmer i samme periode ville gitt ca 350 kWh.
Talla under er for lading i ca 70 dager, slutten av sept til idag. 662 kWh / 70 = 9,5 kW pr dag.

kWh  Biltype
662   Leaf
653   eGolf
617   AmperaE
611   Leaf
579   C-Zero (ca 3300 km, snitt 175 W/km, + noe lading andre steder + hurtiglading)
..
299   Kia EV
280   Outlander PHEV
249   eGolf
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

hemi

i3 får du ned i 4a :p

stiller kladd til 6A, så setter du til lav i SW

OlaM

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 21:39
https://www.finn.no/realestate...mes/ad.html?finnkode=109916250                             
Dette var utgangspunktet... Ettersom det står i reglementet for garasjer der at det er forbudt for Tesla'r/Hybridbiler å lade i garasjeanlegget.... Jeg prøvde å forstå hvorfor dette vedtaket var tatt.... Jeg synes det er tullete.... Men ettersom Tesla eiere er så hårsåre skal jeg holde kjeft.... Men det er jo positivt at folk hisser seg opp.. Så vi får håpe det blir flere ladestasjoner og færre schuko ladinger *ler godt *

Det var kun Tesla som ikke fikk lov til å lade:
Sitat
Borettslaget har et tilbud om lading av normal EL-bil i garasjeanlegget. Andelseiere som eier EL-bil (ikke mulighet for å lade Tesla) eller ladbar hybridbil skal informere styret

Den eneste grunnen til at de har en sånn regel er vel fordi de misliker Tesla og/eller har misforstått hvordan elbiler, eller strøm, funker. Eller kanskje har en uvitende Tesla-eier røket sikringer i garasjen titt og ofte.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA