Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Eller nedgraderes til by/regionbiler etter bruktsalg, evt. til entusiaster som har mer tid enn penger. Man trenger vel ikke å tilrettelegge mer enn å ta mer betalt for raskere lading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

daktari

Det beste hadde vært å tatt mer betalt for treg dc-lading, for å øke turnover. Dermed vil gamle kortrekkevidde holdes mest hjemme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Triste og egoistiske holdninger her synes jeg. Straffe de som har de billigste bilene og som sannsynligvis har dårligst råd.

Brukte elbiler er fremdeles miljøvennlige og har utenom hurtiglading lave driftskostnader og er ypperlige ungdomsbiler.

Min første bil var 12 år gammel og jeg kjørte den land og strand rundt over 100000km. Synes dagens ungdommer bør få muligheten til å gjøre det på en miljøvennlig måte, og ikke henvises til fossilvrak. Vi ønsker at flest mulig km blir kjørt elektrisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:40
@turfsurf:  👍

:+1: fra meg og. Er dessverre alt for lett å se kun på hva som passer en selv best, og om noe "forstyrrer" så er det vekk med det, heller enn å se på hvordan dette kan løses til det best for alle. Det bør være plass til både kortrekkevidde elbiler, mellomlangrekkevidde elbiler  og langrekkevidde elbiler.

Synes forøvrig Nissan først og fremst kunne vært presset mer på for å å komme med adapterløsning eller "ombyggingsalternativ" tilsvarende det Tesla gjør. Med kanskje så mye som 60 K Leaf i markedet (kanskje noe mindre pga kondemnering, hittil solgt/registrert 62621 Leaf i Norge), så burde det være mulig å tilby dette for en begrenset kronesum, og likevel tjene penger på det.

En adapterløsning bør kunne være overførbar til andre ChaDeMo-biler (samme tekniske løsningen vil je tro), og der kunne Nissan tatt en noe høyere pris for å fortelle at man først og fremst tenker på egne kunder. Løsningen burde være salgbar overfor andre produsenter og, som kan velge å selge det "like billig" til sine kunder som Nissan selger til Nissankunder.

Så synes jeg importører av nye merker bør forlange av sine produsenter at bilene kommer med CCS i Norge, og ikke en utdøende standard for det markedet de skal selges i. Er jo allerede nå en viss skepsis til å kjøpe bil med ChaDeMo, og den blir ikke mindre av at Nissan nå skal levere neste modell med CCS. Leaf-salget vil falle i bakken når den modellen kommer i salg, om det ikke vil gjøre det tidligere pga mange spennende konkurrenter med riktig ladestandard.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er et noe usosialt preg over mitt forslag, men jeg mener oppriktig at kortekkeviddebiler med ca 10 mil rekkevidde (vinter) bør unngå langkjøring. De billigste Leaf på finn ligger fra 50' egolf fra 100'. Hvis man vil bruke såpass penger, men må ha elbil, så gjør man et betydelig kompromiss.

Løsningen er å byttelåne bil med familie og venner for langturer.

PS man får.mange biler som bare er en 3 år for 100' på finn.

PS2 iMiev regner jeg ikke som bil, mine barn/ungdommer får ikke bruke slike på langtur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

I sommer opplevde jeg at en etron okkuperte en lader på Sørlandet i 30min etter den var fulladet. Så vet ikke om det er biltypen i seg selv som er problemet. Det virker som det fremdeles er manglende kunnskap som gjør at folk blir stående lenger på laderen enn nødvendig.

automat

#292
Dette handler om hvordan samfunnets resurser fordeles. Kortrekkeviddebiler har et godt tilbud i å lade på 50kW-ladere. Så lenge hurtiglading er en knapphetsresurs, så syns jeg det er unødvendig å etablere et eget saktere og billigere tilbud. Det er tross alt en stadig minkende andel biler.

Når det gjelder hvor lenge man skal holde liv i Chademoladerne, så er jo det er interressant spørsmål. Så lenge operatørene selv gjør det på eget iniativ, så er det jo greit. Men jeg er mer skeptisk til å f.eks. å bruke Enova-penger til det. Særlig hvis det går på bekostning av utbinnging av andre hurtigladere. Og så er det jo et spørsmål om hva som kan betraktes som et godt nok nettverk av Chademoladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:53
I sommer opplevde jeg at en etron okkuperte en lader på Sørlandet i 30min etter den var fulladet. Så vet ikke om det er biltypen i seg selv som er problemet. Det virker som det fremdeles er manglende kunnskap som gjør at folk blir stående lenger på laderen enn nødvendig.
Egoisme/uvitenhet er vanskelig å få gjort noe med dessverre. Derfor er høy pris/minutt viktig, og den bør øke 3-4x over 90% SOC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:49
Det er et noe usosialt preg over mitt forslag, men jeg mener oppriktig at kortekkeviddebiler med ca 10 mil rekkevidde (vinter) bør unngå langkjøring. De billigste Leaf på finn ligger fra 50' egolf fra 100'. Hvis man vil bruke såpass penger, men må ha elbil, så gjør man et betydelig kompromiss.

Løsningen er å byttelåne bil med familie og venner for langturer.

PS man får.mange biler som bare er en 3 år for 100' på finn.

PS2 iMiev regner jeg ikke som bil, mine barn/ungdommer får ikke bruke slike på langtur.

Jeg mener oppriktigtalt at det får bli opp til eier om de vil begi seg ut på langtur med elbil som kun gir 10 mil praktisk rekkevidde. Finnes det ladere de kan bruke, så værsågod. Jo mere de lader, dess mer lønnsomt blir det for de som drifter ladestasjonene, spesielt de som de fleste av oss kjører forbi.

Men, vi kan ikke forvente at det bygges ut flere stasjoner spesifikt for å gi disse et tilbud. det må bli opp til operatørene om de fortsatt ønsker å støtte disse. Fokuset bør være på CCS-ladere, og gjerne av de som gir minst 150 kW effekt. Det er bedre at en bil som støtter maks 50 kW lader på en slik lader, så lenge neste sjåfør kan utnytte 150 kW om bilen støtter det, fremfor at denne er begrenset til 50 kW.

Når det gjelder utbyggingen, så vil hurtig og lynladere langs vei være viktigst, men det må bli langt mere fart på utbygging av AC-lading på det meste av parkeringsplasser i bysentrum og ved kjøpesentre, men der kWh-prisen er fornuftig. 1 kr minuttet er ikke det, 2,50 per kWh uten tidspåslag før man når 100 %, er "spiselig".

Så kan man heller se om utbyggingen er stor nok til at det bør bety noe om en ikke-ladbar bil eller en ferdig ladet bil står på plassen. Er det mange nok ladeplasser, så er det neppe et problem i det hele tatt, men nå som slike plasser er "begrenset resurs", så er det definitivt det.

Så bør enkelte leverandører/operatører og ikke minst kjøpesentra (f.eks.) Ikea se på om utnytelsesgraden på ladeplassen er god nok. Med pris på 1 kr. minuttet, så tipper og observerer jeg at disse plassene ofte står tomme selv om det er temmelig fullt ellers. Kanskje hadde utnyttelsesgraden og dermed potensiell fortjeneste på disse økt, om folk hadde følt at prisen kan forsvares.

Om det er lønnsomt å ha hurtig/lynladere også ved større parkeringsplasser ved sentra og i sentrum, det må det gjerne sees på fra de som vurderer å bygge ut. Noen kunder kommer langveisfra, og skal kanskje ikke være lenge i byen, og da er det nok sikkert fint om de rekker å få ladet nok frem til de skal hjem, så greit at de har muligheten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jman76

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:40
@turfsurf:  👍

Synes forøvrig Nissan først og fremst kunne vært presset mer på for å å komme med adapterløsning eller "ombyggingsalternativ" tilsvarende det Tesla gjør. Med kanskje så mye som 60 K Leaf i markedet (kanskje noe mindre pga kondemnering, hittil solgt/registrert 62621 Leaf i Norge), så burde det være mulig å tilby dette for en begrenset kronesum, og likevel tjene penger på det.

En adapterløsning bør kunne være overførbar til andre ChaDeMo-biler (samme tekniske løsningen vil je tro), og der kunne Nissan tatt en noe høyere pris for å fortelle at man først og fremst tenker på egne kunder. Løsningen burde være salgbar overfor andre produsenter og, som kan velge å selge det "like billig" til sine kunder som Nissan selger til Nissankunder.

Enig, Nissan bør komme på plass med en ombygging for 62-Leafen, ellers blir den nok hardt straffet på bruktmarkedet. Tror Nissan snart vil komme med en oppgradert bil i denne klassen. 

RJK

Sitat fra: jman76 på tirsdag 25. august 2020, klokken 10:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:40
@turfsurf:  👍

Synes forøvrig Nissan først og fremst kunne vært presset mer på for å å komme med adapterløsning eller "ombyggingsalternativ" tilsvarende det Tesla gjør. Med kanskje så mye som 60 K Leaf i markedet (kanskje noe mindre pga kondemnering, hittil solgt/registrert 62621 Leaf i Norge), så burde det være mulig å tilby dette for en begrenset kronesum, og likevel tjene penger på det.

En adapterløsning bør kunne være overførbar til andre ChaDeMo-biler (samme tekniske løsningen vil je tro), og der kunne Nissan tatt en noe høyere pris for å fortelle at man først og fremst tenker på egne kunder. Løsningen burde være salgbar overfor andre produsenter og, som kan velge å selge det "like billig" til sine kunder som Nissan selger til Nissankunder.

Enig, Nissan bør komme på plass med en ombygging for 62-Leafen, ellers blir den nok hardt straffet på bruktmarkedet. Tror Nissan snart vil komme med en oppgradert bil i denne klassen.

Sto på liste for 40 kWh-utgaven, og var på nippet til å bestille, men trakk meg først og fremst av 2 grunner, ingen varmepumpe og maks 50 kW effekt på lading var ikke bra nok for min del. Når den at på til kom med ChaDeMo, så  var det nok til å få meg vekk fra denne. Kombinert med håpet på at varmepumpe og raskere lading skulle komme på 62 kWh-utgaven, så bestemte jeg meg for å ikke sende inn det allerede utfylte bestillingsskjemaet.

Det var da jeg oppdaget Hyundai Kona, og satte meg på venteliste på den, og jo mer jeg leste om den, dess mere overbevisst ble jeg om at det var bilen for meg. Må sise at jeg og sto på nippet til å reservere TM3 da den ble presentert, men den kom jo aldri, føltes det ut som, og det viste seg at den ble endel dyrere enn den prisen de skrøyt av.

Når den til slutt kom, så ventet jeg jo allerede på min, og fant ut at prisdifferansen ikke var allverden, men hadde lyst å prøve Kona en stund først uansett. Når den selges, er kanskje TMY allerede på veien her i Norge, og kanskje enda flere og bedre modeller er tilgjengelige. Begynner jo å bli mye å velge mellom.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Nå er det jo gjerne disse 24 kWh-bilene som hurtiglades mest, bortsett fra de som bare går i byene, og derfor er noen av de mest lønnsomme kundene, kanskje sammen med eiere av tørste elbiler som gjerne kjøres langt. Så å gjøre det verre for disse er nok ikke ønskelig for operatørene.

Men jeg tror nok etterhvert vi kan se at noen av de små ladestedene som ligger ganske tett for dagens elbiler med 40 kWh+ forsvinner etter at støtteperioden fra Enova er ferdig. Og heller erstattes med flere ladeuttak på større og mer populære stoppesteder.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

SveinJ

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. august 2020, klokken 08:53
I sommer opplevde jeg at en etron okkuperte en lader på Sørlandet i 30min etter den var fulladet. Så vet ikke om det er biltypen i seg selv som er problemet. Det virker som det fremdeles er manglende kunnskap som gjør at folk blir stående lenger på laderen enn nødvendig.


Opplevde det samme med en Jaguar eier på Geilo. Han hadde gått for å spise middag!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Samco

Otta i tidlig sommer 1 hurtiglader virket og der stod en Kia e niro med 0 info fikk plugga i en 22kw men flere Etron eiere kom til med frustrasjon over nissen som var forsvunnet fra bila med 0 info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA