Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 17. juli 2020, klokken 08:45
Denne antagelsen at Leaf med 24 kWt ikke brukes på langtur er veldig feil. Blir kanskje mindre med årene, men er mange som gjør det om man ser på forum.
Ja hvor mange er det som har dratt på langtur med 24kwh Leaf siste året? Med langtur mener jeg der destinasjon er minst 25 mil hjemmefra. Og som faktisk har gjort dette mer enn en gang for å prøve.

Husk også at elbilforum ikke er representativt. Her finner man nerdene. Og de som holdt på slikt i 2015 har stort sett kjøpt seg bil med lengre rekkevidde nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

#271
Hvorfor må man over 25 mil for å bli kunde på ladestasjonene? Det er det kanskje færre som gjør, men disse Leafene må lades etter 80-140 km, så det blir fort at man må lade 1-2 ganger på en litt lengre tur hjemmefra innen regionen. Så har du jo tullingene/entusiastene som eier en slik uten lader hjemme. Da må man ikke reise langt engang for å måtte lade.

Tar man med gamle Soul også (som også må lade hyppig på Chademo) så blir det endel. Av 6 som ladet eller sto i kø på Berkåk i sommer da jeg var forbi var 1 Leaf og 3 gammel Soul, altså mist 50% kunder på Chademo (det er ikke som hos endel Tesla at gamle Soul får CCS for det om nye har det).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

Det var gøy og litt spennende å ta langturer med 24kWh Leaf i 2012-2016 når jeg eide/disponerte en. Men selv i 2016 var praktisk rekkevidde ned mot 6-7 mil på vinteren pga kulde, pakketap og nødvendig buffer.
Etter ytterligere 4 år med pakketap må dette være en selsom opplevelse med kort rekkevidde og treg hurtiglading. Legg til dårlig kapasitet på hurtigladerne, som ikke kan ventes å bli særlig bedre nå, må dette være for spesielt interesserte/de som rett og slett ikke har råd til et passende batteri.
Det var gøy å kjøre til Gøteborg, hvor hele turen var 100% avhengig av en enslig CHAdeMO lader på Orust. Men den typen eiere/brukere vil nok svinne hen med årene, ettersom gode langturbiler nå begynner å komme ned i pris og opp i utvalg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Noen kjøper jo bilene når disse første eierne bytter til nye, med lengre rekkevidde. Og det er vel bare naturlig at når man har en bil, så frister det å ta turer lengre enn rekkevidden tillater, så disse ferske elbilistene vil nok fremdeles ha behov for lading. Spesielt for de som strakk seg litt lengre for å kjøpe en slik brukt.

Men klart, biler forsvinner etterhvert pga alder, ulykker etc, og det virker jo som enkelte heller velger å slakte bilen for å benytte batteriet til powerwall for huset og/eller hytta og det tilhørende solcellepanelet, når det begynner å skrante på andre steder.

Tross alt har vel mange av pioneerene fått nedbetalt bilen på få år med besparelser på driftssiden kontra ice-bilene hadde før, og deretter kjørt "gratis" i flere år etter dette. Så da kan det fort bli lettere enn å prøve å selge gammelbilen med risiko for å få reklamasjoner etter få år.

Et "hyttebatteri" med lavere kapasitet ville fort kostet like mye eller mer enn de tror de ville fått solgt bilen for, og delene eller resten av vraket kan man vel fort selge unna i deler, til man til slutt står med ribbet bil som man da kan heve vrakpanten for. Kanskje kan de selge unna noen moduler om de ikke ser for seg å trenge all kapasiteten selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 18. juli 2020, klokken 07:41
Hvorfor må man over 25 mil for å bli kunde på ladestasjonene? Det er det kanskje færre som gjør, men disse Leafene må lades etter 80-140 km, så det blir fort at man må lade 1-2 ganger på en litt lengre tur hjemmefra innen regionen. Så har du jo tullingene/entusiastene som eier en slik uten lader hjemme. Da må man ikke reise langt engang for å måtte lade.

Det var et forsøk på analyse av kundegrunnlaget for chademoladerne. Og at 24kwh Leaf bør trekkes ut av den delen av regnestykket som gjelder langkjøring, på samme måte som de gamle trillingene.

Det er neppe 24kwh Leaf som fyller opp hurtigladerne langs utfartsveier og på feriedestinasjoner om dagen.

Og min påstand er at de som bruker lokale hurtigladere ofte (uansett biltype), er de som ikke har gått lei ennå. Så kan det komme stadig nye uvitende inn i denne gruppen, men kunnskapen vil jo bre seg etterhvert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

#275
Litt morsom denne da :)

https://youtu.be/P-_hf6VMdwk

mvh
Hugo

Forresten: Noen som vet hvorfor ikke denne Youtube filmen vises som preview i meldingen?
Er det noe triks for å få det til?
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Sitat fra: automat på lørdag 18. juli 2020, klokken 11:24
Det er neppe 24kwh Leaf som fyller opp hurtigladerne langs utfartsveier og på feriedestinasjoner om dagen.
Utfra totalvolumet vil jeg også tro de utgjør en svært liten andel av ladet strøm. Dels pga lav snitteffekt og dels pga få av disse bilene på langtur.
Derimot vil de ha en uforholdsmessig stor synlighet på laderne, for de må stoppe "hele tiden". Dvs. kjører en 24kWh (nå kanskje 16-18kWh netto) Leaf Oslo-Trondheim må den besøke mange av ladestedene på veien. Det er overhodet ikke bærekraftig for ladeinfrastrukturen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Har stor respekt for langtur med Leaf 24 og iMiev, med batterier mindre enn Q7 hybrid og GLE hybrid.

Men greit å se bruttotallene på antall potensielle ladekunder, selv om realtallene ligger lavere. På den annen side må små batterier lades oftere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lars_F

Kan berolige folket med at BKK kommer til å fortsette å bygge ladestasjoner med CHAdeMO i mange år enda. Så lenge det finnes biler med pluggen kommer vi til å tilrettelegge for det.
Jobber med hurtiglading i Eviny

kaiat

Kjøpte brukt Leaf 24 kWh i fjor og kan noe overrasket konstatere at bilen brukes mer på langtur enn jeg egentlig hadde trodd (vi har dieselbil i tillegg). Har en del turer på 20-25 mil på vestlandet. Faktisk liker jeg egentlig bedre å kjøre Leaf'en på langtur enn dieselbilen... Lading er ikke noe stort problem, vi har jevnlige stopp med dieselbilen også med spisepauser, toalettbesøk og lignende. Jeg bruker for fleip å si at blæra mi har kortere rekkevidde enn bilen. :D

Da dieselbilen fikk litt "hikke" for en tid siden (den var kjørbar, men langtur var ikke å anbefale), fikk vi prøvd oss på langhelgstur med 2 voksne, 3 barn pluss bagasje i Leaf'en. Det gikk aldeles strålende. Ungene tar ladepauser uten å mukke.

Trekkoppbil

Sitat fra: Lars_F på lørdag 18. juli 2020, klokken 20:19
Kan berolige folket med at BKK kommer til å fortsette å bygge ladestasjoner med CHAdeMO i mange år enda. Så lenge det finnes biler med pluggen kommer vi til å tilrettelegge for det.
Det er flott at dere vil tilrettelegge.
Skal dere skaffe flere kunder, så bør dere konkurere med bensinprisene: Mitsubishi Outlander er vel en viktig bidragsyter til at Chademo har hatt 50% markedsandel på biler i Europa inntil nylig, men det er ikke ofte man ser Outlandere på offtenlige ladestasjoner.

Det er også behov for rimelig og enkel semihurtig lading:
Mange Chademo-biler for tida har små batterier. Med biler i Leaf-klassa er det sjelden man får full guffe på 48kw mer enn i størrelsesorden 10 min under optimale forhold, og deretter kan et være uønska å lade mer. Det er  ofte vanskelig å skynde seg gjennom Kiwi for å komme ut og avslutte ladinga i tide. Når man parkerer, så har man som regel behov for å stå lengre enn 10 minutte for å rekke gjøremål. Ladere på 10-20kw  er et savn, da det ofte ikke er noe tilbud mellom 3 eller 6 kw og 48kw. Handelstanden og andre næringer kan ha interesse av at kundene står på lengre tids parkering enn 10 min.  Så finnes det bilister som saktelader på hurtigladere, ved at de står  med vinterkaldt batteri med høy SOC, mens man sover i bilen, eller man har forlatt bilen, samtidig som det er en lang kø med andre bilister som trenger noen få minutter lading hver seg.

Ellers så ser det kult ut med 150KW-stolpene som BKK har satt opp, hvor det er ett 75kw CCS-uttak og ett 75kw Chademo-uttak.  Men passer dere på at det er nok biloppstillingsplasser til at man får brukt disse uttakene?

Vil det forresten bli vanlig med Chademo eller CCS på 800Volts biler?

automat

Er det Outlander som skal redde Chademoladerne nå? En bil som fases ut av det norske markedet.

En ladehybrid som okkuperer en Chademolader, okkuperer samtidig en CCS-lader. Så jeg vil si et rungende nei til hybrider på hurtigladere. Hele poenget med ladehybrid er jo å slippe hurtiglading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 24. august 2020, klokken 20:00
Er det Outlander som skal redde Chademoladerne nå? En bil som fases ut av det norske markedet.

En ladehybrid som okkuperer en Chademolader, okkuperer samtidig en CCS-lader. Så jeg vil si et rungende nei til hybrider på hurtigladere. Hele poenget med ladehybrid er jo å slippe hurtiglading.

Enig. Ladbare hybrider burde hatt 22kW AC-lader slik at de kan fylle raskt opp på rimelige AC-stasjoner. Med de små batteriene er semihurtig AC midt i blinken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Hva mener du skal tilbys sakteladende gamle Leaf? De har jo enten ca. 3 eller 6 kW AC-lader ombord. Skal de lade raskere enn det må de på DC med likeretter i hurtiglader. Eneste måte å få til noe mellom 6 og 50 kW må være å sette opp dynamisk fordeling av mindre likerettere på DC over Chademo/CCS, f.eks. på 25kW pr stykk som fordeles etter behovet mellom uttakene.

Og ang. Oulander sitt batteri så kan det være at det er så lite at selv om den hadde AC-lading for 22kW så kanskje den måtte kuttet til under det innen halvveis ferdig med ladinga.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Dette er en skjebne Leaf deler med alle kortrekkeviddebiler, uavhengig av Chademo eller CCS. De har ladet på 50kW DC hittil, og det kan de fortsette med.

Dette er et bilsegment som sakte dør ut, og jeg syns ikke det er nødvendig å gjøre særskilte tilrettelegginger for disse bilene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA