Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Moggen

#390
Grunnet at elbiler slo igjennom mye tidligere i norge en andre land, er det kun i norge dette med chademo er et problem. I danmark er allerede de gamle chademo laderne borte.

Eier selv en chademo bil, men ser ikke noe problem med at disse bilerne nå slutter og servas med hurtigladere. Det er legacy teknologi. Det er kun for speciellt interesserte å ta langreiser med imiev/soul/leaf.
Trur ikke det er noen der ute som forventer seg noe annet, eller vil kjøpe denne kabeln.
Nissan burde byttet chademo til ccs til facelift 2018, men gjerrigheten tok overhhånd.

TB

Den Kinesiske produsenten har trolig gjort en vurdering om de vil selge mange nok adapter til å forsvare utviklingen av adapter. Så gjenstår å sjå om det er mange som kjøper og erfaring med kvaliteten.

En fordel med adapter er muligheten til å oppgradere programvaren via USB C. Kan løse problemer med ulike varianter av hurtigladere som produsent ikke har tilgang på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Sitat fra: Moggen på søndag 28. januar 2024, klokken 09:29Grunnet at elbiler slo igjennom mye tidligere i norge en andre land, er det kun i norge dette med chademo er et problem. I danmark er allerede de gamle chademo laderne borte.

Eier selv en chademo bil, men ser ikke noe problem med at disse bilerne nå slutter og servas med hurtigladere. Det er legacy teknologi. Det er kun for speciellt interesserte å ta langreiser med imiev/soul/leaf.
Trur ikke det er noen der ute som forventer seg noe annet, eller vil kjøpe denne kabeln.
Nissan burde byttet chademo til ccs til facelift 2018, men gjerrigheten tok overhhånd.

Joda, men det er registrert 224 Nissan Leaf hittil i januar 2024 i Norge. Man må gå ut fra at mange av disse nyregistrerte chademo-bilene vil være på veiene etter 2044 også.  :laugh:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Her var det mye "fearmongering". Tar Gjøby sine uttalelser med en stor klype salt. Nemko er og morsomme som tror at sluttbruker vil hente inn sertifisering og konformitets papirer fra produsent.

Liker og at Nissan uttaler at skader forårsaket av adapteret ikke vil dekkes på garantien. Akkurat som om de vil dekke noen som helst form av skader som ikke er forårsaket av selve bilen.

Nei, som vanlig kommer en tredjepart og tilbyr en praktisk løsning på forbrukeres problem, og produsenter og etablerte organisasjoner må ut med pekefingeren. Nissan skulle hatt bot for å fortsette å selge bil med Chademo så lenge (det er bortimot svindel av forbrukerne IMO), og NAF fremtrer mere som bilprodusentene og myndighetenes forlengede arm enn en forbrukerorganisasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:37Nissan skulle hatt bot for å fortsette å selge bil med Chademo så lenge (det er bortimot svindel av forbrukerne IMO)
Ja, hvor er EU? Det er nå forbudt å sette opp hurtigladere uten CCS i EU/EØS, men det er tillatt å selge helt nye biler uten CCS.

Svk

Enig.
Endelig har de fått apple til å gå over til usb-c.


TB

Lade en førstegenerasjons Leaf med siste utgaven av USB C vil ta ca 4 døgn..  :laugh:
(Ca 24 kWh batteri, USB Power Delivery 3.1 kan levere 48V x 5A = 240 Watt.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

#398
Sitat fra: RJK på mandag 25. september 2023, klokken 21:39Ja, da er vi kommet dit...

https://elbil.no/vaer-grei-med-nissan-leaf-sjaforene-denne-uka/
Vel, i dag opplevde jeg det motsatte. Lokasjon med 3x ladere som alle har 2x CCS og 1x Chademo, og hver kan lade to biler i gangen. Men alle tre laderne var tatt av Leaf/Soul som hadde parkert midt foran hver sin lader, og såpass på skrå i forskjellige retninger at det ikke var mulig å komme imellom dem. Så tre biler blokkerte seks ladeplasser!

Det kom etterhvert enda en Soul når ene plassen var blitt ledig, og kjørte inn på samme måte. Siden han ennå ikke hadde parkert og begynt å lade, ga jeg et vennlig hint om at ved å flytte seg en meter++ sideveis ville det bli plass til en bil til på samme lader. Svaret var at ladeporten var foran, og at han derfor alltid parkerte rett foran laderen. Jeg lot det være med det.

Kablene er lange så det er ikke noe problem å stå på tiltenkt plass. Selve merkingen av parkeringsplassen var litt vanskelig å se med snø/is, men han så i alle fall stripen som gikk midt under bilen hans etter han hadde parkert.  :-\

Konklusjonen er at det også trengs litt opplysning ovenfor de som er vant med enkeltstående ladere gjennom mange år, om hvordan dagens nyere infrastruktur skal brukes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gazer75

Sitat fra: Orbit på lørdag 24. februar 2024, klokken 16:04Svaret var at ladeporten var foran, og at han derfor alltid parkerte rett foran laderen. Jeg lot det være med det.
Her bør det lover og reglar på plass om folk ikkje oppfører seg. Plasseigar kan jo enkelt handheve dette ved å skilte at feilparkering og blokkering ved full stasjon vil føre til tauing på eigars rekning.
Er vel kun på Tesla SuC at den korte kabelen vil vere eit problem og føre til blokkering.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Det er jo bare å markere parkeringsplasser. To foran hver lader. Dobbeltparkering er automatisk ulovlig, så lenge det er en skiltet parkeringsplass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#401
Gir mening å gi plass til bil vedsiden av, men jammen var det lite intuitivt å skjønne for meg som ny elbileier når jeg blokkerte for Chademo-bil fra å lade. Og det er vanskelig å vite når en lader støtter samtidige biler eller ikke. Det må også være god fysisk plass rundt ladere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rosstopher

Sitat fra: vinterdekk på mandag 26. februar 2024, klokken 07:15Gir mening å gi plass til bil vedsiden av, men jammen var det lite intuitivt å skjønne for meg som ny elbileier når jeg blokkerte for Chademo-bil fra å lade. Og det er vanskelig å vite når en lader støtter samtidige biler eller ikke. Det må også være god fysisk plass rundt ladere.

Det må være nok plass, og det må være nok ladere. God oppmerking, gode instruksjoner, etc. har bare begrenset virkning. Det eneste som er idiotsikkert er å ha så mange ladere at det er uproblematisk at noen parkerer feil, velger feil lader, etc.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vix

BatteryLife har nå testet CCS til Chademo adapter. Ser ut til å fungere bra på enkelte ladestasjoner, mens ikke på andre.



Otello

Nissan e-NV200 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA