Ny 75D vs tre år gammel 85D

Startet av Sprucemoose, mandag 23. oktober 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

Muffinman

Virker som det stadig er folk som klager sin nød i tocn-gruppa over at ladingen kommer tregt i gang på disse 75`ene når de kommer inn med veldig lav soc (4-5%ish). Leser at man står 15-20 minutter før det i det hele tatt starter. Usikker på om det skjer alltid eller om det er en bug som skjer av og til. 85D smeller ihvertfall rett opp i makseffekt uansett på veldig lav soc er - alltid.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:50
Virker som det stadig er folk som klager sin nød i tocn-gruppa over at ladingen kommer tregt i gang på disse 75`ene når de kommer inn med veldig lav soc (4-5%ish). Leser at man står 15-20 minutter før det i det hele tatt starter. Usikker på om det skjer alltid eller om det er en bug som skjer av og til. 85D smeller ihvertfall rett opp i makseffekt uansett på veldig lav soc er - alltid.

Min X75D er håpløs på dette. Kom inn på Nebbenes i natt med 18km igjen, fikk ikke igang lading. Bare hoppet opp på 12-13kWh og rett ned igjen. Prøvde flere stolper. Koblet meg på CHAdeMOen isteden, den startet opp lading med en gang. Ladet opp til noen-og-tredve km og flyttet meg tilbake til SC. Da virket det med en gang.

Må jo være en bug, siden CHAdeMO alltid virker? Litt håpløs bug for meg da det nesten er unntaksvis at jeg kommer inn på en hurtiglader med mer enn 20km igjen. Er vel vanligere med "single digit" eller endog under null ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Ja dette er komplett håpløst, og ville ødelagt ferien vår helt i sommer om vi hadde en bil som oppførte seg slik. 40-50 laderinger til sammen og vi kom inn med mindre enn 10% på de fleste, og mange 2-5. I tillegg startet vi lading på 0 et par ganger. Da var det veldig fint at alt gikk i maks øyeblikkelig, og vi hadde nesten nok til å fortsette før det hadde rukket å trappe for mye ned. Hvis superladingen ikke fungerer under 10-15% kan man i praksis trekke fra rekkevidden dette utgjør på langtur.

Øyvind.h

Har kommet inn flere ganger med 0-6% i S90D og X90D. I hvert fall 4-5 ganger. Starter med rundt 55-60kW og trapper raskt opp til 110kW. Blir liggende der til rett før 50%.
Bikker under 100kW ved ca 55%.

På langturer pleier jeg å ankomme med 5-20%. Og reiser når pausen er over.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kirky

Kom inn med 4 mil sist på 75D - fikk raskt litt over 100kW. Mulig batteriet var varmt - at det slo inn.
2023 Model S

samotholt

En S85D bør med varmt batteri da gi i hvert fall 116kW. For litt siden kom jeg inn med 10% og fikk da 119kW. Etter ca. 10 minutter var vi nede i 110kW.
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Elbil fundamentalist

Hmm.. Lærte nettop nå av Telsabjørn vedrørende chademo adapter at «the smaller batterypacks» 60/70/75kWh charge slower, pga Ampere er stabilt og ved lavere volt blir da effekten lavere. Snurr film  :)

https://youtu.be/3s2_2g9NeZk
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: kirky på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:16
Kom inn med 4 mil sist på 75D - fikk raskt litt over 100kW. Mulig batteriet var varmt - at det slo inn.

4 mil er jo over 10%. Problemet har kun oppstått under 20tkm igjen på min, dvs. under cs. 5-6%.

Trodde det var en isolert sak første gang, men nå skal jeg ta det opp med Tesla ved neste anledning. Forøvrig merkelig at det kun har skjedd meg på Nebbenes. Lader ellers lite på SC, det går mest i CHAdeMO.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 26. oktober 2017, klokken 00:55
Hmm.. Lærte nettop nå av Telsabjørn vedrørende chademo adapter at «the smaller batterypacks» 60/70/75kWh charge slower, pga Ampere er stabilt og ved lavere volt blir da effekten lavere. Snurr film  :)

Det er korrekt, min X75D starter på 310V mens min gamle Model S med 85kWh-batteri startet på 350V. Med 120A tilgjengelig betyr det 37kW mot 42kW i starteffekt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hodetelefoner

Hjelper nok ikke å ta opp dette med Tesla. Pakkene tåler ikke å få full effekt på lav soc. De har alltid brukt tid på å bygge seg opp med 0-8%

Øyvind.h

Hvorfor får pakkene da «god» effekt på CHAdeMO, mens den er helt i bånn og fluktuerer på supercharger?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. oktober 2017, klokken 05:53
Hjelper nok ikke å ta opp dette med Tesla. Pakkene tåler ikke å få full effekt på lav soc. De har alltid brukt tid på å bygge seg opp med 0-8%

Nå tåler de tydeligvis fint å starte på 37kW på CHAdeMO da. På SC så _mistet_ jeg en km rekkevidde mens jeg sto der i 10 minutter, pga. at varmen var på...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elbil fundamentalist

Nå er ikke trådstarter S85D 3år gammel. Finnes ikke 3år gamle S85D i Norge. De eldste er 2 år gamle. Kansje rette på trådnavnet?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muffinman

Stemmer vel ikke. Ble ikke de første levert rundt februar 2015? I så fall er de eldste 2 år og 9 måneder.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA