Ny 75D vs tre år gammel 85D

Startet av Sprucemoose, mandag 23. oktober 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:43
Trådstarters er fra mai 2015
Men den vil vel være ca 3 år når en ny kommer, hvis han bestiller en i dag.

Sprucemoose

Stemmer. Tror at min bil kom til Norge i april, hentet den ut helt i starten av mai. Var vel en av de første 85D som ble bestilt etter lanseringen høsten 2014. De som bestilte P85D fikk bilen et par mnd før, om jeg ikke husker feil. Tanken med tittelen på innlegget var at bilen vil være ca 3 år når jeg evt. henter ut ny bil i begynnelsen av 2018.

Når det er sagt, takk for svar og diskusjon rundt spørsmålet mitt. Er nok fortsatt litt spent på dette med ladehastighet, men jeg bruker sjelden superlader annet enn på ferieturer et par ganger i året pluss de gangene jeg må inn til Oslo fra Sørlandet. Og da tror jeg at noen få minutter på hver lading skal være overkommelig. Foreløpig kommer bilen til å bekreftes 30. oktober med sannsynlig levering i februar. Har enda ikke avbestilt  :)
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Hodetelefoner

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:04
Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. oktober 2017, klokken 05:53
Hjelper nok ikke å ta opp dette med Tesla. Pakkene tåler ikke å få full effekt på lav soc. De har alltid brukt tid på å bygge seg opp med 0-8%

Nå tåler de tydeligvis fint å starte på 37kW på CHAdeMO da. På SC så _mistet_ jeg en km rekkevidde mens jeg sto der i 10 minutter, pga. at varmen var på...
Det er en bug med chademo. vil jeg tro. å lade til 80% på en SC, for å så bruke chademo de siste %, er raskere også.

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:31
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:04
Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. oktober 2017, klokken 05:53
Hjelper nok ikke å ta opp dette med Tesla. Pakkene tåler ikke å få full effekt på lav soc. De har alltid brukt tid på å bygge seg opp med 0-8%

Nå tåler de tydeligvis fint å starte på 37kW på CHAdeMO da. På SC så _mistet_ jeg en km rekkevidde mens jeg sto der i 10 minutter, pga. at varmen var på...
Det er en bug med chademo. vil jeg tro. å lade til 80% på en SC, for å så bruke chademo de siste %, er raskere også.

Er det bug med AC-lading også da? Den starter nemlig fint på 11kW på AC også. På SC fikk jeg i følge damen på Tesla Service 0,01kW. Jeg tror det er der bug`en ligger for å si det sånn...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

TeslaK

Tesla burde jo kunne si om dette med superslow lading på Superlader er en bug eller ei? Ingen som har spurt?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:50
Virker som det stadig er folk som klager sin nød i tocn-gruppa over at ladingen kommer tregt i gang på disse 75`ene når de kommer inn med veldig lav soc (4-5%ish). Leser at man står 15-20 minutter før det i det hele tatt starter. Usikker på om det skjer alltid eller om det er en bug som skjer av og til. 85D smeller ihvertfall rett opp i makseffekt uansett på veldig lav soc er - alltid.

Min X75D er håpløs på dette. Kom inn på Nebbenes i natt med 18km igjen, fikk ikke igang lading. Bare hoppet opp på 12-13kWh og rett ned igjen. Prøvde flere stolper. Koblet meg på CHAdeMOen isteden, den startet opp lading med en gang. Ladet opp til noen-og-tredve km og flyttet meg tilbake til SC. Da virket det med en gang.

Må jo være en bug, siden CHAdeMO alltid virker? Litt håpløs bug for meg da det nesten er unntaksvis at jeg kommer inn på en hurtiglader med mer enn 20km igjen. Er vel vanligere med "single digit" eller endog under null ;)
Vet ikke hva som har endt opp som konklusjon på dette, men har sett det gjentatt som et problem med 75-pakkene på forumet her maaange ganger. På TMC er det en lang tråd om at det er et problem på alle de nye pakkene, også 100.

Gruet meg derfor til å komme inn på SuC på lørdag, trillet inn med 9km/3%, range mode på, og hadde snittforbruk på 180Wh/km siste fem mil som antageligvis ikke ga veldig mye varme i batteripakken, masse snø og fra minus over heiene til 1 grad på SuC. Skulle ha over 90% og forberedte meg på lang lading. Plugget i og den rampet rett opp til ~50kW i løpet av 10 sek, 80kW etter 2,5 min, 90kW etter 3 min (6%).

Dette er X75 med AP2.5, prod sent sept/tidlig okt '17, utlevert sent november.

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 01:36
Vet ikke hva som har endt opp som konklusjon på dette, men har sett det gjentatt som et problem med 75-pakkene på forumet her maaange ganger. På TMC er det en lang tråd om at det er et problem på alle de nye pakkene, også 100.

Gruet meg derfor til å komme inn på SuC på lørdag, trillet inn med 9km/3%, range mode på, og hadde snittforbruk på 180Wh/km siste fem mil som antageligvis ikke ga veldig mye varme i batteripakken, masse snø og fra minus over heiene til 1 grad på SuC. Skulle ha over 90% og forberedte meg på lang lading. Plugget i og den rampet rett opp til ~50kW i løpet av 10 sek, 80kW etter 2,5 min, 90kW etter 3 min (6%).

Dette er X75 med AP2.5, prod sent sept/tidlig okt '17, utlevert sent november.

Jeg vet ikke hvorfor det ikke er et problem for alle 75-pakkene, men det har ihvertfall ikke noe med batteritemperatur å gjøre. Hver gang det har skjedd meg har batteriet vært gjennomvarmt med null restriksjoner på regen osv.

3 minutter på CHAdeMO først fikser problemet hver gang...

Hodetelefoner

Det er derfor jeg mener det er en bug på "chademo" . Det er sånt med 99% av bilene. lav soc. så går ikke supercharging fort. (de som ikke opplever dette, har kanskje høyere SOC enn bilen viser?)
Hos noen er 0% tomt batteri.
I GR sitt tilfelle. så kunne han kanskje ha kjørt noen mil under 0%?

Som jeg har nevnt i tråden før. Effekten på superchargeren går jo veldig ned på slutten. men bytter man til chademo. så kan man lade opp ifra 70%(husker ikke akkurat når det lønner seg å bytte), mye raskere.
Ulempen er at man da får "2stk" dc ladinger i loggen.. så tesla begrenser toppeffekten etter en del ganger.

Hodetelefoner

Opplevde akkurat det samme med vår 75D.
3% og full fart på supercharger.
Men den bilen har aldri vært på så lav soc før.

geear

Har noen hatt dette på biler produsert i høst eller kanskje de kan ha forandret noe på nye biler?

Jeg har aldri hatt lavere enn 3%, så det kan godt hende jeg kunne kjørt til -noe, men innlegg rundt om tilsier at dette problemet starter kanskje allerede såvidt under 10%, og det er mange som har problemet med 3%.

Mener jeg hadde 28kW på 90%, så ja, effekten går kraftig ned mot slutten. Må kanskje teste chademo i slutten neste gang. Fikk makseffekt på 98kW på den ladingen (rundt 40%).

MyMuffin

Sitat fra: KristofferH på fredag 16. februar 2018, klokken 06:34
Det er derfor jeg mener det er en bug på "chademo" . Det er sånt med 99% av bilene. lav soc. så går ikke supercharging fort. (de som ikke opplever dette, har kanskje høyere SOC enn bilen viser?)
Hos noen er 0% tomt batteri.
I GR sitt tilfelle. så kunne han kanskje ha kjørt noen mil under 0%?

Som jeg har nevnt i tråden før. Effekten på superchargeren går jo veldig ned på slutten. men bytter man til chademo. så kan man lade opp ifra 70%(husker ikke akkurat når det lønner seg å bytte), mye raskere.
Ulempen er at man da får "2stk" dc ladinger i loggen.. så tesla begrenser toppeffekten etter en del ganger.

Er det noe data som foreligger ved at nyere 75 pakker får begrenset toppeffekt på supercharging etter ett visst antall ladinger? Mener å husker at begrensningen på andre pakker var ned mot 90kw. Det er jo ikke rare begrensningen på en ny 75kwh, da de uansett ikke går over 100kw.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på fredag 16. februar 2018, klokken 06:34

Da er det en bug på Type 2 også. Når SC ikke starter (det går ikke tregt, den starter ikke i det hele tatt - sist jeg satt i bilen med varme på tapte jeg rekkevidde den første halvtimen) så får jeg glatt 36kW på CHAdeMO og 11kW på Type 2. En evt. bug må være gjeldende kun SC, at den f.eks ikke klarer å forhandle seg frem til lav nok ladehastighet i starten. Som jeg da tipper er rundt 40kW eller så.

geear

Min X75 tok altså 46-50kW med en gang, på SuC, stabiliserte seg der i et minutt eller så og steg raskt opp gjennom 60-70-80-92kW i løpet av to minutter til (var da på 6%), og lå stabilt der til den økte opp i 98kW rundt 40%, så du burde makse ut chademo fra 0 og helt til 85%-ish..

Øggen

Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 12:41
Min X75 tok altså 46-50kW med en gang, på SuC, stabiliserte seg der i et minutt eller så og steg raskt opp gjennom 60-70-80-92kW i løpet av to minutter til (var da på 6%), og lå stabilt der til den økte opp i 98kW rundt 40%, så du burde makse ut chademo fra 0 og helt til 85%-ish..

Kan det være at du he et 85kW batteri?
Ej har 75kW 350V, og samme problem som kirkebø.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på fredag 16. februar 2018, klokken 16:26
Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 12:41

Kan det være at du he et 85kW batteri?
Ej har 75kW 350V, og samme problem som kirkebø.

Han har 75kWh, hvis han hadde hatt 85kWh ville han fått mye høyere makshastighet enn 98kW.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA