Dyrere strøm??

Startet av N-L, tor 19. okt 2017, kl. 14:48

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra artikkel linket til i første innlegg.
«Dette er en utfordring for nettselskapene som må dimensjonere strømnettet etter de høyeste toppene i det totale forbruket. Nå vil NVE motivere folk til å spre strømforbruket sitt til tider på døgnet hvor forbruket er lavt. Da kan nettselskapene redusere investeringene i nytt nett.»

Jeg mener dette er et godt forslag. Vi som kjører elbil kan lade når nettet har ledig kapasitet. Betinger gjerne montering av ladeboks som gir nok effekt til bilen den tiden strømmen er billig.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ellemelle

Men det jeg ikke forstår er hva alle pengene går til.

La oss ta Oslo som et eksempel. Her er det ca 330.000 husholdninger. Hvis vi tipper at disse betaler 5000 kroner hver i nettavgift pr år, blir det totalt 1,65 milliarder kroner hvert år i nettleie.

Bruker de virkelig 1,65 milliarder kroner på drift og vedlikehold av nettet i Oslo hvert eneste år?

_OE_

Sitat fra: Ellemelle på fre 20. okt 2017, kl. 07:56

La oss ta Oslo som et eksempel. Her er det ca 330.000 husholdninger. Hvis vi tipper at disse betaler 5000 kroner hver i nettavgift pr år, blir det totalt 1,65 milliarder kroner hvert år i nettleie.

Bruker de virkelig 1,65 milliarder kroner på drift og vedlikehold av nettet i Oslo hvert eneste år?
Ikke glem at strømkundene i Oslo skal subsidiere fjernvarmen i byen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

arthur

Nei, men det skal også dekke fremtidige behov for oppgradering og utbygging.

Luring

Eg trur nok det kan bli betre, men NVE er nok på ballen til at eg føler meg trygg på at nettleiga vert brukt fornuftig. Noko rusk vil der alltid være.

SitatNVE regulerer nettselskapene økonomisk gjennom fastsettelse av årlige inntektsrammer. Inntektsrammene setter øvre begrensing på hvor mye selskapene kan ta betalt for overføring av elektrisk kraft.

Formålet med reguleringen er at nettet som benyttes til overføring av elektrisk energi skal driftes, utnyttes og utvikles på en samfunnsmessig rasjonell og effektiv måte.

https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/okonomisk-regulering-av-nettselskap/

Elbil fundamentalist

Kan man heller ikke fokusere på de kalde dagen hver vinter som utgjør den egentlige flaskehalsen. Målrettet arbeid mot de svakeste nettene ved bruk av enova og tilskudd for aktiv styring av forbruk. Løsningen finnes allerede for varmekjel abonnement. De kobles ut når lasten i nettet er høy.
Dersom lasten er høy kan gjerne min AMS skru av varmekabler i gulvet og elkolben en halvtime- times tid. Gjerne elbil ladingen også. _Må_ jeg lade bruker jeg en annen ikke AMS regulert sikringskurs.

En slik løsning er effektiv når det gjelder, plager ikke folk og utnytter de nye målerne smartere. Hvorfor legge opp til upopulære og ingripende tiltak som ødlegger folkehelsa og øker antall dødsbranner??
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Siggen

Nei. Av den summen er det litt under halvparten som går til netteier. Resten er avgifter til staten

Sitat fra: EV666KM på fre 20. okt 2017, kl. 08:54

Nei, det skal dem ikke

_OE_

Sitat fra: Siggen på fre 20. okt 2017, kl. 10:58

Nei. Av den summen er det litt under halvparten som går til netteier. Resten er avgifter til staten

Sitat fra: EV666KM på fre 20. okt 2017, kl. 08:54

Nei, det skal dem ikke
http://forskning.no/miljopolitikk-energi-samfunn-okonomi-ressursokonomi-samfunnsokonomi/2008/04/skru-av-stotten-til

THE

Nettleia mi  er:

Fastbeløp pr år: 3025,-
Energiledd 2. og 3. kvartal: 70,73 øre inkl. avgifter
Energilegg 1. og 4. kvartal: 71,93 øre inkl. avgifter

Med et forbruk på 25000 kWh/år blir fastbeløpet 12,1 øre/kWh. Total nettleie blir dermed 82,83 - 84,03 øre/kWh.

En Hafslund kunde har satsene 750 kr/år og 46,7 øre/kWh i nettleie. Med 25000 kWh/år i forbruk blir nettleien 49,7 øre/kWh

Dvs. jeg betaler 67,8% mer i nettleie enn de som bor i Oslo. For et forbruk på 25000 kWh/år betaler jeg 20850 kr i nettleie, mens samme forbruk i Oslo tilsvarer 12425 kroner. For å si det mildt er jeg lite lysten på å begynne å betale effektavgifter på toppen av den allerede skyhøye nettleia jeg betaler i dag, og vil prøve å tilpasse forbruket for å utjevne effekttoppene over døgnet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Siggen

Sitat fra: EV666KM på fre 20. okt 2017, kl. 12:21

Nei, det skal dem ikke
http://forskning.no/miljopolitikk-energi-samfunn-okonomi-ressursokonomi-samfunnsokonomi/2008/04/skru-av-stotten-til

[/quote]

Hva tenker du på med denne linken? Den støtter jo ikke overhode din tidligere feilaktige påstand.

_OE_

Sitat fra: Siggen på fre 20. okt 2017, kl. 13:10

Nei, det skal dem ikke

Hva tenker du på med denne linken? Den støtter jo ikke overhode din tidligere feilaktige påstand.
[/quote]Så lenge kraftprisen på fjernvarme er linket mot kraftprisen på strøm så mener jeg at det er det.... Det var i allfall Hafslund som eide begge..

krl

Les forskriften NVE har laget om smarte strømmålere. Disse skal gi deg tariff / prisinformasjon på HAN-grensesnittet slik at forbruket kan styres inn mot når strømmen er billig.

Imidlertid er der INGEN av de smarte strømmålerene som installeres i private hjem som har aktivert støtte for å sende ut tariff / prisinformasjon. De fleste kan ikke sende ut noe som helst, og noen få kan sende ut forbruksinformasjon. Men altså ingen informasjon som kan gjøre det mulig å styre forbruket på en intelligent måte for forbrukeren.

Forskriften legger opp til at forbruker skal kunne tilpasse seg automatisk etter pris, men ingen følger opp at forskriften følges.... Det er latterlig dersom man skal måtte følge med på strømprisene manuelt fra time til time.

Hvis strømnettet skal utnyttes effektivt, så må to ting på plass:
- Tariff / prisinformasjon til forbruker direkte ut fra måleren. (Brukes til å styre forbruk f.eks. til varmtvannsbereder, elbillading, varmekabler etc. for å unngå å aktivere dette når det er dyrt med strøm).
- Informasjon om ledig kapasitet på trafoen / det lokale strømnettet der du er tilkoblet. Dette kan benyttes til å tvinge av unødvendig utstyr før trafo / lokalt strømnett overbelastes. Tilsvarende, så kan man da aktivere f.eks. 22kW lading dersom det er tilstrekkelig ledig kapasitet / headroom.

Siggen

Sitat fra: EV666KM på fre 20. okt 2017, kl. 13:16
Sitat fra: Siggen på fre 20. okt 2017, kl. 13:10

Nei, det skal dem ikke

Så lenge kraftprisen på fjernvarme er linket mot kraftprisen på strøm så mener jeg at det er det.... Det var i allfall Hafslund som eide begge..

[/quote]

Du kan mene hva du vil men det er ikke sant. Det er ikke lov.

Ingeniøren

Sitat fra: krl på fre 20. okt 2017, kl. 13:42
Les forskriften NVE har laget om smarte strømmålere. Disse skal gi deg tariff / prisinformasjon på HAN-grensesnittet slik at forbruket kan styres inn mot når strømmen er billig.

Imidlertid er der INGEN av de smarte strømmålerene som installeres i private hjem som har aktivert støtte for å sende ut tariff / prisinformasjon. De fleste kan ikke sende ut noe som helst, og noen få kan sende ut forbruksinformasjon. Men altså ingen informasjon som kan gjøre det mulig å styre forbruket på en intelligent måte for forbrukeren.

Forskriften legger opp til at forbruker skal kunne tilpasse seg automatisk etter pris, men ingen følger opp at forskriften følges.... Det er latterlig dersom man skal måtte følge med på strømprisene manuelt fra time til time.

Hvis strømnettet skal utnyttes effektivt, så må to ting på plass:
- Tariff / prisinformasjon til forbruker direkte ut fra måleren. (Brukes til å styre forbruk f.eks. til varmtvannsbereder, elbillading, varmekabler etc. for å unngå å aktivere dette når det er dyrt med strøm).
- Informasjon om ledig kapasitet på trafoen / det lokale strømnettet der du er tilkoblet. Dette kan benyttes til å tvinge av unødvendig utstyr før trafo / lokalt strømnett overbelastes. Tilsvarende, så kan man da aktivere f.eks. 22kW lading dersom det er tilstrekkelig ledig kapasitet / headroom.

Nettopp - vi blir lurt hel gjengen. Den smart måleren er bare smart for selger...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: THE på fre 20. okt 2017, kl. 13:09
Nettleia mi  er:

Fastbeløp pr år: 3025,-
Energiledd 2. og 3. kvartal: 70,73 øre inkl. avgifter
Energilegg 1. og 4. kvartal: 71,93 øre inkl. avgifter

Med et forbruk på 25000 kWh/år blir fastbeløpet 12,1 øre/kWh. Total nettleie blir dermed 82,83 - 84,03 øre/kWh.

En Hafslund kunde har satsene 750 kr/år og 46,7 øre/kWh i nettleie. Med 25000 kWh/år i forbruk blir nettleien 49,7 øre/kWh

Dvs. jeg betaler 67,8% mer i nettleie enn de som bor i Oslo. For et forbruk på 25000 kWh/år betaler jeg 20850 kr i nettleie, mens samme forbruk i Oslo tilsvarer 12425 kroner. For å si det mildt er jeg lite lysten på å begynne å betale effektavgifter på toppen av den allerede skyhøye nettleia jeg betaler i dag, og vil prøve å tilpasse forbruket for å utjevne effekttoppene over døgnet.

Og prisen på din bolig er også på nivå med prisene i Oslo, eller kanskje "noe" lavere? At nettleien i tettbebygde strøk er lavere enn i de noe mere grisgrente strøk er vel ikke helt urimelig, eller, siden prisen skal reflektere kostnadene for leverandøren?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA