Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan en venn sette opp ladestasjon for meg?

Startet av aasen90, onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:57

« forrige - neste »

aasen90

Kan en venn med fagbrev montere opp ladestasjon for meg lovlig, selv om han ikke jobber som elektrikker i dag?

Øyvind.h

Da må han vel være installatør? Dvs tatt installatørprøven.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sylwester

Hvis vennen din har jobbet med å installere elektrisk anlegg kan du få vennen din til å sette opp alt bortsett fra å koble det til i sikringsboksen.  Deretter trenger du en autorisert elektriker til å være med på å koble det på. Det siste der er utfordringen siden ingen selskap vil gå god for hvem som helst så jeg tenker du trenger å snakke med et selskap å gjøre avtale på forhånd.

Se:
http://www.sikkerhverdag.no/strom/elektriker/elektrikerarbeid-i-boligen/
http://www.dinside.no/bolig/kan-du-avlaste-elektrikeren/61232343
http://vgd.no/forbruker/hus-hage-og-oppussing/tema/951398/tittel/roerlegger-og-elektrikerarbeid-gjoere-selv
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Enkelt sagt; Nei.
Han har kanskje fagkunnskapene men ikke godkjenningen til å stå ansvarlig for det som er gjort.

Ingeniøren

Men han kan godt skru på bilen din og slippe deg ut i trafikk i 100 km uten å kunne noe om bil.... :police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 06:38
Men han kan godt skru på bilen din og slippe deg ut i trafikk i 100 km uten å kunne noe om bil.... :police:
Jeg holder på med ombygginger i huset mitt og gjør stort sett alltid alt utenom el og rør selv, men ser jo nå at all berøring av branncelle (har godkjent leilighet, hvor komplisert er to lag med gips og brannfugemasse..?) krever søker med ansvarsrett, alle aktiviteter som berører våtrom (membran) krever søker med ansvarsrett, all berøring av bærende konstruksjon (om du bare skal sette inn et 10cm bredere vindu og må flytte litt på noe bæring) krever søker med ansvarsrett.. men som du sier, å skru på bremsene på bilen min som jeg senere kan kjøre blant barn og biler med, joda, det er tut og kjør. Og for å dra det enda lenger, å sette opp en frittstående garasje på 50m2 det kan jeg gjøre til og med uten å søke.

På toppen av det hele fant jeg akkurat ut at det nå til og med er ulovlig å sette inn gasspeis fordi det går på fossilt brennstoff (60-70kg propan i året er tydeligvis også krise nå...), heldigvis ble vår montert noen måneder før det kravet slo inn. Det er vel rett før motorsaga mi også blir forbudt nå.

KjellG

Hadde bilen på autorisert bremseverksted. Etter 6 km hjem måtte bremsene demonteres og settes sammen korrekt!

Min bygningssag koblet jeg greit om til 400V, hyttenaboens ble bygget om av trikker - brant opp.

keepitsimple

Ja hela greia er litt latterlig. Det er ikke vanskelig å dra kabler, hvis en har litt peiling og en isolasjonsmåler. Det burde egentlig være helt greit å gjøre alt i sitt eget hus. Selvfølgelig må du ta konsekvensen, hvis noe skjer og du har gjort en dårlig jobb.

Det en elektriker kan er å gjøre jobben raskere.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Lassi

Med strøm så kan konsekvensen være at naboen brenner inne når man selv er er på ferie...

Membraner og rør som lekker er bare verdier som går tapt, ikke liv.

Mange av disse reglene kommer vel også som et tiltak for å bekjempe svart arbeid.

diax

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:37
Ja hela greia er litt latterlig. Det er ikke vanskelig å dra kabler, hvis en har litt peiling og en isolasjonsmåler. Det burde egentlig være helt greit å gjøre alt i sitt eget hus. Selvfølgelig må du ta konsekvensen, hvis noe skjer og du har gjort en dårlig jobb.

Det en elektriker kan er å gjøre jobben raskere.

Og som tiltak for å sikre at man forhåpentligvis har "peiling" er det krav om fagutdanning.
Å isolasjonsteste er kun å sikre én enkelt del av parametrene man må oppfylle.

Det eneste du oppnår med innlegget ditt er å blottlegge manglende forståelse og kunnskap.

diax

Sitat fra: aasen90 på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:57
Kan en venn med fagbrev montere opp ladestasjon for meg lovlig, selv om han ikke jobber som elektrikker i dag?

Nei.

Selv om han hadde jobbet som elektriker kunne han ikke gjort dette for deg så sant ikke installatøren han jobber for står faglig ansvarlig bak jobben.

Elektrikere kan kun montere og vedlikeholde elektriske anlegg i eget hus og hytte. Ikke boliger/hytter tilhørende familie og/eller venner.

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 06:38
Men han kan godt skru på bilen din og slippe deg ut i trafikk i 100 km uten å kunne noe om bil.... :police:
Dert er vel sjåføren som har ansvar for køyring og at bilen er i lovleg stand?

Knut Røe

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 06:38
Men han kan godt skru på bilen din og slippe deg ut i trafikk i 100 km uten å kunne noe om bil.... :police:
https://www.vegvesen.no/_attachment/105947/binary/178544
Fra forskrift om kjøretøytjenester: "§ 10. Krav til personale
Personale som utfører arbeid ved godkjent kjøretøyverksted skal ha nødvendig kompetanse."
Samt at bedriften skal være godkjent for å ta reparasjoner. Det holder altså ikke å bli mekaniker og starte eget privat verksted, man er ikke dermed godkjent. Mange ser ikke ut til å forstå dette.
Jobb på egen bil er vel lov så lenge man vet hva man driver med, dette er vanskelig å regulere også. Men skal man drive lovlig og kreve betaling for det må man altså være godkjent. Ikke rart de useriøse i bransjen kan dumpe prisene når de ikke har stort av kunnskaper, godkjenninger eller driver lovlig rent økonomisk etter lover. Bruk av slike undergraver bransjen og kan bidra til å sette deg, dine passasjerer og andre i trafikken i fare.

keepitsimple

Sitat fra: diax på fredag 20. oktober 2017, klokken 09:58
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:37
Ja hela greia er litt latterlig. Det er ikke vanskelig å dra kabler, hvis en har litt peiling og en isolasjonsmåler. Det burde egentlig være helt greit å gjøre alt i sitt eget hus. Selvfølgelig må du ta konsekvensen, hvis noe skjer og du har gjort en dårlig jobb.

Det en elektriker kan er å gjøre jobben raskere.

Og som tiltak for å sikre at man forhåpentligvis har "peiling" er det krav om fagutdanning.
Å isolasjonsteste er kun å sikre én enkelt del av parametrene man må oppfylle.

Det eneste du oppnår med innlegget ditt er å blottlegge manglende forståelse og kunnskap.
Jeg skriver ikke at isolasjon er det eneste som skal sjekkes. Det jeg skriver er at du trenger en isolasjonsmåler. Men hvis, det er nokk for å blottlegge manglende forståelse og kunnskap, please fortell hva mer av utstyr du trenger.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jche

elektrikeryrket består av mer enn å trekke kabler. Jeg har rydda opp etter mange sånne verdensmestere som deg, som tror at elektro er så enkelt at alle kan klare det. Det er sånne folk som gjør de alvorligste feilene etter min erfaring. Strøm er livsfarlig, derfor har vi utdannelse og regelverk for å beskytte liv og eiendom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA