Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler må få høyere engangs- og årsavgift enn bensin- og dieselbiler

Startet av Avh, onsdag 18. oktober 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

Avh

Tittelen stammer fra dagens pluss-sak i DN.
https://www.dn.no/meninger/2017/10/18/1051/Innlegg/elbiler-ma-fa-hoyere-engangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler

SSB-rapport om elbiler og hybrider konkluderer med radikalt avgiftsforslag

I billedteksten står det:
Elbiler som fritas fra veibruksavgifter bør av samme grunn ilegges en ekstraavgift sammenlignet med bensin- og dieselbiler, i fravær av andre sosiale kostnader og gevinster som for eksempel stimulering av elbilteknologi, skriver artikkelforfatteren.

Sorry SSB og DN; Det ble gresk for meg ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

JorgenM

/innlegg
/meninger

Dette er vel en brukerartikkel og ikke skrevet av DN? Hvem som helst kan skrive hvis de vil :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Avh

Skrevet av Geir H. M. Bjertnæs, forsker i Statistisk sentralbyrå.
Publisert av DN
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

stefse

Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Luring

SSB konkluderer ikkje slik den meininga gjer uttrykk for.
Eg antar at "rapporten" er denne:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/avgifter-knyttet-til-transport

Så har forskeren som privatperson (og det er ikkje første gangen) synset vilt omkring dette og DN trykker det som clickbait.

Amoss

Sitat fra: Avh på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:37
Skrevet av Geir H. M. Bjertnæs, forsker i Statistisk sentralbyrå.
Publisert av DN

Pussig... Kommer ikke inn på betalings-muren, så fikk ikke en gang sett navnet på forfatteren. Men gjettet likevel helt rett bare ut i fra overskriften/temaet. Tror jeg må ha blitt synsk  ;) 
Model S 85D

Ketill Jacobsen

At elbiler på et tidspunkt må betale en eller annen form for vegavgift, er vel ingen bombe. De fleste er vel enig om at det må skje når elbilene har konkurrert ut fossilbilene. For en fossilbil betales nå ca kr 4.000 per år (2000 mil x 0,5 liter/mil x kr 4/liter). Elbiler i dag betaler ca kr 3.000 i året for strøm, hvorav rundt 30 øre per kWh er avgifter utenom moms. Altså ca 1000 kr i avgifter.

Disse tall er bare for å illustrere størrelsesorden vi snakker om.

Ingeniøren

Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:29
Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.

Avgiftene på fossil kommer i neste omgang. Som du indikerer så beredes grunnen.  Jobber du som forsker på statitisk sentralbyrå er du trolig rimelig rød. Da skal ingen være fomuende men levere sine penger til staten som skal fordele de i hht Mao's lille røde. (Vi ser jo hvordan det gikk  :laugh:)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Arha

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 23:27
At elbiler på et tidspunkt må betale en eller annen form for vegavgift, er vel ingen bombe. De fleste er vel enig om at det må skje når elbilene har konkurrert ut fossilbilene. For en fossilbil betales nå ca kr 4.000 per år (2000 mil x 0,5 liter/mil x kr 4/liter). Elbiler i dag betaler ca kr 3.000 i året for strøm, hvorav rundt 30 øre per kWh er avgifter utenom moms. Altså ca 1000 kr i avgifter.

Disse tall er bare for å illustrere størrelsesorden vi snakker om.

Syntes 30 øre pr kWh hørtes litt høyt ut, det er vel omtrent halvparten.
https://www.smartepenger.no/96-bolig/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Panduck

Ønsket er at vi skal få vekk bensin og diesel. Jeg synes elbiler kan betale km-avgift, jeg synes bare bensin & diesel også kan ha det. Problemet er ikke at elbiler skal få avgift, problemet kommer når avgiften gjør at det blir mindre gunstig å ha elbil sammenliknet med bensin / diesel.

Bompenge som eksempel: Skal elbiler gå fra 0kr til 10kr, skal bompengesats for bensin og diesel økes med 10kr også. Avgiftsavstanden må beholdes.

Trond.Strom

Poenget til artikkelforfatteren er vel at all transport koster samfunnet. En del av denne kostnaden bæres nå av en drivstoffavgift som opprettholder et forhold mellom kilometer kjørt og avgift betalt. Når drivstoffet til bilen er elektrisitet klarer man ikke opprettholde dette forholde da elektrisitet blir brukt til relativt mange andre formål.

Siden det ikke er ønskelig å sette ned prisen på fossilt brensel vil man ikke ta bort "veiavgiften" i drivstoffprisen.
Som en løsning kan man innføre en annen struktur for veiavgift der elbiler kan komme til å betale mer enn fossilbiler eller som han skriver en GPS basert kilometerpris.

Når det er sagt er overskriften en spekulasjon ettersom han ikke har regnet på forskjellen i kostnader for samfunnet som kommer som en effekt av drivstoffet i transportmidlet. SSB eller vegvesenet har vel regnet på at elbiler er vesentlig underrepresentert i ulykkesstatistikken og siden de har mindre lokale utslipp bidrar de også mindre til sykdommer som kommer som følge av luftforurensning. Så det er godt mulig at elbiler skal betale en mindre engangsavgift/årsavgift enn fossilbiler siden de påfører samfunnet mindre utgifter.

Politiske virkemidler for å dreie forbruket i en eller annen retning kommer uansett i tillegg til dette.



Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 06:48
Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:29
Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.

Avgiftene på fossil kommer i neste omgang. Som du indikerer så beredes grunnen.  Jobber du som forsker på statitisk sentralbyrå er du trolig rimelig rød. Da skal ingen være fomuende men levere sine penger til staten som skal fordele de i hht Mao's lille røde. (Vi ser jo hvordan det gikk  :laugh:)

For å skrive noe så dumt og primitivt som dette så må du ....Nei forresten, jeg tror ikke jeg skal legge meg på samme lave nivå! De fleste holder heldigvis sine fordommer for seg selv i stedet for å eksponere dem i full offentlighet.

Agmuns

Det som er litt synd er at vi nå trolig går glipp av muligheten til å endre avgiftene fullstendig for å stimulere til miljøvennlig bruk også i fremtiden (når alle nybiler er elbiler). Sier ikke at jeg har et godt forslag, men dessverre ser det ut til at de fleste ikke klarer å se lenger enn at biler også i fremtiden skal beskattes som et luksusgode slik den alltid har blitt her i Norge.

Det er ikke noen god grunn til at kjøretøy skal ha så høye avgifter som de har i Norge. Det holder med mva og heller legge kostnaden på bruk på en eller annen rettferdig måte (hvis vi først skal bruke bilistene som melkeku til statsbudsjettet).

Mobileum

Sitat fra: Agmuns på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:20

.... (hvis vi først skal bruke bilistene som melkeku til statsbudsjettet).

I 2016 var "veibudsjettet" på 33 milliarder. Inntekter på bilrelaterte avgifter var 46 milliarder.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Ellemelle

Han kan sikkert også regne ut at ikke-røykere bør betale mer i skatt, siden røykere dør langt tidligere og således påfører staten mindre utgifter (det er dyrt å brødfø pensjonister i 20-30 år før de dør).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA