Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Avh på onsdag 18. oktober 2017, klokken 16:48
Tittelen stammer fra dagens pluss-sak i DN.
https://www.dn.no/meninger/2017/10/18/1051/Innlegg/elbiler-ma-fa-hoyere-engangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler
SSB-rapport om elbiler og hybrider konkluderer med radikalt avgiftsforslag
I billedteksten står det:
Elbiler som fritas fra veibruksavgifter bør av samme grunn ilegges en ekstraavgift sammenlignet med bensin- og dieselbiler, i fravær av andre sosiale kostnader og gevinster som for eksempel stimulering av elbilteknologi, skriver artikkelforfatteren.
Sorry SSB og DN; Det ble gresk for meg ...
/innlegg
/meninger
Dette er vel en brukerartikkel og ikke skrevet av DN? Hvem som helst kan skrive hvis de vil :)
Skrevet av Geir H. M. Bjertnæs, forsker i Statistisk sentralbyrå.
Publisert av DN
Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.
SSB konkluderer ikkje slik den meininga gjer uttrykk for.
Eg antar at "rapporten" er denne:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/avgifter-knyttet-til-transport
Så har forskeren som privatperson (og det er ikkje første gangen) synset vilt omkring dette og DN trykker det som clickbait.
Sitat fra: Avh på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:37
Skrevet av Geir H. M. Bjertnæs, forsker i Statistisk sentralbyrå.
Publisert av DN
Pussig... Kommer ikke inn på betalings-muren, så fikk ikke en gang sett navnet på forfatteren. Men gjettet likevel helt rett bare ut i fra overskriften/temaet. Tror jeg må ha blitt synsk ;)
At elbiler på et tidspunkt må betale en eller annen form for vegavgift, er vel ingen bombe. De fleste er vel enig om at det må skje når elbilene har konkurrert ut fossilbilene. For en fossilbil betales nå ca kr 4.000 per år (2000 mil x 0,5 liter/mil x kr 4/liter). Elbiler i dag betaler ca kr 3.000 i året for strøm, hvorav rundt 30 øre per kWh er avgifter utenom moms. Altså ca 1000 kr i avgifter.
Disse tall er bare for å illustrere størrelsesorden vi snakker om.
Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:29
Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.
Avgiftene på fossil kommer i neste omgang. Som du indikerer så beredes grunnen. Jobber du som forsker på statitisk sentralbyrå er du trolig rimelig rød. Da skal ingen være fomuende men levere sine penger til staten som skal fordele de i hht Mao's lille røde. (Vi ser jo hvordan det gikk :laugh:)
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 23:27
At elbiler på et tidspunkt må betale en eller annen form for vegavgift, er vel ingen bombe. De fleste er vel enig om at det må skje når elbilene har konkurrert ut fossilbilene. For en fossilbil betales nå ca kr 4.000 per år (2000 mil x 0,5 liter/mil x kr 4/liter). Elbiler i dag betaler ca kr 3.000 i året for strøm, hvorav rundt 30 øre per kWh er avgifter utenom moms. Altså ca 1000 kr i avgifter.
Disse tall er bare for å illustrere størrelsesorden vi snakker om.
Syntes 30 øre pr kWh hørtes litt høyt ut, det er vel omtrent halvparten.
https://www.smartepenger.no/96-bolig/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp
Ønsket er at vi skal få vekk bensin og diesel. Jeg synes elbiler kan betale km-avgift, jeg synes bare bensin & diesel også kan ha det. Problemet er ikke at elbiler skal få avgift, problemet kommer når avgiften gjør at det blir mindre gunstig å ha elbil sammenliknet med bensin / diesel.
Bompenge som eksempel: Skal elbiler gå fra 0kr til 10kr, skal bompengesats for bensin og diesel økes med 10kr også. Avgiftsavstanden må beholdes.
Poenget til artikkelforfatteren er vel at all transport koster samfunnet. En del av denne kostnaden bæres nå av en drivstoffavgift som opprettholder et forhold mellom kilometer kjørt og avgift betalt. Når drivstoffet til bilen er elektrisitet klarer man ikke opprettholde dette forholde da elektrisitet blir brukt til relativt mange andre formål.
Siden det ikke er ønskelig å sette ned prisen på fossilt brensel vil man ikke ta bort "veiavgiften" i drivstoffprisen.
Som en løsning kan man innføre en annen struktur for veiavgift der elbiler kan komme til å betale mer enn fossilbiler eller som han skriver en GPS basert kilometerpris.
Når det er sagt er overskriften en spekulasjon ettersom han ikke har regnet på forskjellen i kostnader for samfunnet som kommer som en effekt av drivstoffet i transportmidlet. SSB eller vegvesenet har vel regnet på at elbiler er vesentlig underrepresentert i ulykkesstatistikken og siden de har mindre lokale utslipp bidrar de også mindre til sykdommer som kommer som følge av luftforurensning. Så det er godt mulig at elbiler skal betale en mindre engangsavgift/årsavgift enn fossilbiler siden de påfører samfunnet mindre utgifter.
Politiske virkemidler for å dreie forbruket i en eller annen retning kommer uansett i tillegg til dette.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. oktober 2017, klokken 06:48
Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:29
Grunnen beredes, opinionen dannes. Avgiftene kommer. Men det er ikke problemet, problemet er at de ikke skjønner at avgiftene på fossilbiler må økes tilsvarende, ellers vil samfunnet dreie tilbake til fossilt.
Avgiftene på fossil kommer i neste omgang. Som du indikerer så beredes grunnen. Jobber du som forsker på statitisk sentralbyrå er du trolig rimelig rød. Da skal ingen være fomuende men levere sine penger til staten som skal fordele de i hht Mao's lille røde. (Vi ser jo hvordan det gikk :laugh:)
For å skrive noe så dumt og primitivt som dette så må du ....Nei forresten, jeg tror ikke jeg skal legge meg på samme lave nivå! De fleste holder heldigvis sine fordommer for seg selv i stedet for å eksponere dem i full offentlighet.
Det som er litt synd er at vi nå trolig går glipp av muligheten til å endre avgiftene fullstendig for å stimulere til miljøvennlig bruk også i fremtiden (når alle nybiler er elbiler). Sier ikke at jeg har et godt forslag, men dessverre ser det ut til at de fleste ikke klarer å se lenger enn at biler også i fremtiden skal beskattes som et luksusgode slik den alltid har blitt her i Norge.
Det er ikke noen god grunn til at kjøretøy skal ha så høye avgifter som de har i Norge. Det holder med mva og heller legge kostnaden på bruk på en eller annen rettferdig måte (hvis vi først skal bruke bilistene som melkeku til statsbudsjettet).
Sitat fra: Agmuns på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:20
.... (hvis vi først skal bruke bilistene som melkeku til statsbudsjettet).
I 2016 var "veibudsjettet" på 33 milliarder. Inntekter på bilrelaterte avgifter var 46 milliarder.
Han kan sikkert også regne ut at ikke-røykere bør betale mer i skatt, siden røykere dør langt tidligere og således påfører staten mindre utgifter (det er dyrt å brødfø pensjonister i 20-30 år før de dør).
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 19. oktober 2017, klokken 15:39
Han kan sikkert også regne ut at ikke-røykere bør betale mer i skatt, siden røykere dør langt tidligere og således påfører staten mindre utgifter (det er dyrt å brødfø pensjonister i 20-30 år før de dør).
:laugh: 1-0 Dagens!
det må vel kanskje kunne regnes på, men husk at røykere stort sett tilbringer sine siste år inn/ut av helsevesenet på grunn av skrantende helse. dette koster nok også relativt mye så ikke helt enkelt å se om røykere eller ikke røykere koster mest for samfunnet
Sitat fra: Trond.Strom på fredag 20. oktober 2017, klokken 17:26
det må vel kanskje kunne regnes på, men husk at røykere stort sett tilbringer sine siste år inn/ut av helsevesenet på grunn av skrantende helse. dette koster nok også relativt mye så ikke helt enkelt å se om røykere eller ikke røykere koster mest for samfunnet
Her er et eksempel på noen som har regnet på det ;)
https://www.youtube.com/watch?v=OB-WCX6ndow&t=596s
Geir Bjertnæs er på gang igjen
https://www.nettavisen.no/okonomi/norsk-forsker-i-strupen-pa-tesla-eiere-vil-halvere-bensinavgiften/3423847863.html
"SSB-forsker Geir Bjertnæs kaster en brannfakkel inn i norsk elbilpolitikk. Han mener bensinavgiften må kuttes fra 5,25 kroner til 2 kroner per liter."
Du vet det går rett vest med karrieren din når du går fra DN til Nettavisen...
Christina Bu sier det bra da:
"Bjertnæs har gått seg vill i samfunnsøkonomiske teorier. Poenget med klimapolitikken er ikke å betale for kostnadene med forurensningen, men å slutte å forurense"
Oppdaget at staten Missoury i USA har kommet på noe lurt, og nært opp til det som denne tråden handler om:
Special Fuel Motor Vehicle Decal!
Dvs. at om du har ett kjøretøy som ikke går på bensin eller diesel, må du kjøpe en oblat som skal klistres på bilen for å vise at du har betalt avgift for å bruke alternativt drivstoff!
Lurer på om noe slikt kan dukke opp i flere land etter hvert..
Her er link til videoen hvor eieren av en Wheego Electric forklarer hvordan det virker (fornøyelig bilfyr forresten)
https://youtu.be/XiSm2d_Edr0?t=538