Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er du gått lei?

Startet av Celter, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:44

« forrige - neste »

Celter

Jeg var en «early adopter» og fikk min første Tesla P85+ i september 2013. Byttet til P85D i januar 2015 og oppgraderte til «ludicrous» senere. Jeg var veldig interessert i Tesla og var en ivrig bidragsyter til dette forum. Skrev innlegg som bl. annet dette:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7683.msg86664.html#msg86664

Tok også initiativet til å starte «Tesla Owners Group» i Norge.

Har kjørt mine 2 Tesla tilsammen over 70´ km uten ett eneste problem.

Men nå er interessen borte. Har ikke vært her på forumet på evigheter og jeg er ærlig talt lei av å ha den samme bilen som halve Oslo.
Bilen er på mange måter fantastisk, men 0-100 på 2,9 sek. er noe jeg ikke lenger er så opptatt av. Blir uvel hver gang jeg akselererer fra stillestående og kona nedlegger veto mot slike utskeielser.
Så er det en del ting som jeg er misfornøyd med, først og fremst støynivået, hvis det ikke er helt ny og slett asfalt. Interiøret er ganske kjedelig og derfor vurderer jeg å hoppe av Teslavogna.

Som alternativer ser jeg bl.annet på den nye Mercedes E Coupe 400 4-Matic. ( Jeg har nesten aldri passasjerer i baksetet)

Jeg vet at jeg får mot strømmen ved å gå fra elektrisk til bensindrevet bil. Jeg vet at mine bilkostnader vil stige betraktelig.

Så si meg, er jeg alene om disse tankene?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

RaBalder

Er en tanke lei jeg også. Men av andre grunner.


  • S'en er den første bilen jeg har hatt som må på verskted 2-3 ganger i året. Er ikke vant med slikt tull.
  • Og når man skal på verksted, så er det et sabla styr. Og det er ikke blitt noe bedre på 2-3 år.

Det som irriterer meg mest er at det hadde ikke trengt å være slik.


Øyvind.h

Om støynivået er for høyt - bruk 10.000,- på støydemping hos Bilkomponenter.no

Om verkstedsbesøk frustrerer - kjøp ny S.

Om bensinbil frister - prøvekjør en.

Personlig synes jeg s90D'en jeg hadde var nærmest perfekt. Gode ytelser, meget godt støydempet og lite tull. Mer tull med X'en, men den dekker behovet bedre.

Du har ikke vurdert å teste X en runde da?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaK

Er ikke lei, men savner en oppgradering av S/X som bringer den på nivå med Model 3.. Mye bra oppgraderinger er gjort siden 2015 men føler det er noe som mangler for å gjøre det verdt å oppgradere
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

o.b.lix

Sitat fra: Celter på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:44
jeg er ærlig talt lei av å ha den samme bilen som halve Oslo.

Du må enten bytte bil himla ofte eller ha en drittbil om du skal være "alene" om bilen.

Kanskje X er bilen du lengter etter som er i salg i dag?

Eller en hybridbil, disse skal jo få samme avgiftsfordeler som elbil (med unntak av momsen), da kan du velge panamera eller noe slikt? Slipper stor skjerm, men får mange knapper til gjengjeld?

Men det er få som lengter tilbake til bensin tror nå jeg.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

For å sitere en klok mann:

Sitat fra: Celter på mandag 21. januar 2013, klokken 07:41
Husk å trekke fra bompengene. Deilig å vite at hver gang man kjører gjennom en bomring så sparer man nesten en full "tank" med strøm  :)

Muffinman

Lei? Neida. Nå har vi kjøpt to biler som gjør at vi kan kjøre elektrisk hvor enn vi skal (131k + 84k til nå) og ingen av dem er utslitt. Det finnes ingen andre alternativer som gjør jobben uten å spy ut giftige gasser, så vi blir nok å kjøre disse til hjulene ikke går rundt lenger. Vi har "ledd hele veien forbi bensinstasjonen" i god visshet om at vi har latt være å kjøpe drivstoff for 240.000 siden 2013.

Jeg ville ikke gått tilbake til fossildrevet i hverdagen uansett hvilken bil det var snakk om, men kunne nok tenkt meg noe fancy til søndagsbruk.

JorgenM



  • Flytte fra Oslo. Finnmark kanskje?  ;D

Såvidt jeg vet er det kun 2 stk Model S i min kommune + 1 stk X.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:37
For å sitere en klok mann:

Sitat fra: Celter på mandag 21. januar 2013, klokken 07:41
Husk å trekke fra bompengene. Deilig å vite at hver gang man kjører gjennom en bomring så sparer man nesten en full "tank" med strøm  :)

Med den siste prisjusteringen er det vel omtrent like dyrt å passere bommen som å lade opp en S90D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nivve

Trådstarter påpeker støy, og der er jeg enig. Min gamle 07 E-klasse var mye stillere enn min 2017 X. Han sier også at bom- og drivstoffkostnader ikke er en faktor. I tillegg, at akselerasjon ikke er en faktor. Dernest at han vil ha en bil som ikke så mange har.

Hva med BMW i8 Roadster?

"Den ladbare sportsbilen BMW i8 kom på markedet i 2014 og har så langt solgt rundt 10.000 eksemplarer på verdensbasis. Nærmere 100 av disse befinner seg i Norge. I 2018 lanseres cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster."

Du får en unik bil som ingen andre har, som også går (litt) på EL.

Jeg personlig forstår deg angående verksted 2-3 ganger i året. Jeg fikk min X100D for 1 måned siden, men jeg har ikke begynt å kjøre den ennå. Fortsatt på verksted etter utlevering. Kjører låne-X P90D enn så lenge, og jeg er allerede "ferdig" med Launch Mode, selv om det var morsomt et par uker :-)

sfinxern

Skjønner at det var litt unikt å ha TMS i starten og at det nok var en headturner. Men med alle intensiver og den akselerasjonen vi har hatt i elbil i Norge, så var det jo bare snakk om tid før dette ble en bil man så svært ofte. Kanskje aller mest er det jo rundt Oslo, men det er jo litt unntaket også.

Likevel så er det jo ikke en bil for hvem som helst heller, det er jo en bil i øverste prisklasse sånn sett.

Men i forhold til trådstarters preferanser, så er det jo ikke så mye som kan forsvare en elbil så lenge alle de fordelene denne type bil har ikke har noen betydning.

Det blir vel mer heller en type livsstil. Personlig så føler jeg at jeg er 20 år tilbake i tid når jeg har vært på langtur i vår i3 og skal ta en tur i vår 2012 Mercedes E-klasse. Fin bil på mange måter, men den fossile drivlinjen på denne bilen blir enda mer fremtredende. Føles som sluring, nykking, ja, alt virker som veldig umoderne sett i fra den sømløse opplevelsen av elektrisk drivlinje. Vente i evigheter på at motor skal bli varm i kalde tider, evt starte webasto som det ofte blir krøll med, som lukter vondt. Ja uff, det føles virkelig gammeldags ut når man først er blitt vant med den elektriske bekvemmeligheten.

For mitt vedkommende, så blir svakhetene som elbiler har, og som påpekt her med Tesla lite utslagsgivende i det totale eierforholdet. Ja, det er kjedelig med verkstedbesøk ut og inn, men det er ingen garantier for at du ikke får det med en fossilbil heller.

Men alle er forskjellig, heldigvis. Og det finnes jo biler for alle og enhver smak der ute :)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

orjan

Langt fra lei her. Finnes ikke makan til bil og skelle gjerne sett at alle i byen min kjørte tesla.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Softblue

#12
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Taffelman

Kjøreglede, entusiasme og "noe ikke halve Oslo har":
https://www.finn.no/98942741 eller litt mer familievennlig https://www.finn.no/105832088

X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: orjan på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:59
Langt fra lei her. Finnes ikke makan til bil og skelle gjerne sett at alle i byen min kjørte tesla.

Samme her, jo flere jo bedre. Og så gir det selvsagt en større utbyggging av SC-nettet enn om Tesla var en sjelden bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA