Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

Usikker

Bare sånn for ikke å glemme denne tråden, jobber fortsatt med den mot Kia
Sitat fra: goev på fredag 22. desember 2017, klokken 21:44
I tillegg holder jeg på med å se om jeg kan fikse 12V-problemet med å alltid sette bilen i en modus som gjør at batteriet lader skikkelig når man kjører, eller står i ro med bilen på. For de som ikke vet det, så er det en feil/svakhet som gjør at batteriet ikke lades p.g.a altfor lav spenning (13,2V) i enkelte tilfeller.

Har vært i en lenger dialog med Kia på dette og de hevder det ikke er en feil...  :-1:  Det er slik alle nye biler er i dag er svaret...
Har forresten ennå ikke klart å finne nye biler som er sånn.. det gjenstår en liten tur til en Kia forhandler for å sjekke volt på Kia sine fossil biler for å se om de også er sånn
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Oppdaga en ting her i ladeloggen på 4 timer og 15 minutter.... den lader ikke 12V batteriet hele tiden og på slutten er det noe som trekker en del strøm.

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da har jeg fått snoka litt på en ny Kia, vet ikke hva det var men den var liten rød og helt ny.
Dytta voltmeter i sig. uttaket og starta... 14.2 Volt, vridde på lysbryter i alle retninger.. fortsatt 14.2 Volt

Vært innom et par forhandlere i dag og spurt om ladespenning uten å nevne biltype... over 14 volt er svaret....
Fortalte litt om det vi opplever med at Soul'n bare har 13.1 med LED kjørelys og at den stiger til 14.1 med nærlys...   : Ingen god forklaring

Fossilbiler har god gammeldags dynamo med kjent ladesystem
El har en DC-DC converter for å holde liv i 12 Volt's batteriet
Hybrider har i de fleste tilfelle en Start/Generator dvs. dette er en elektromotor som starter fossil motoren men den genererer også strøm

12 Volts problem på Kia Soul... ukjent for de jeg var innom så skal vi komme noe videre må det dokumenteres og klages til Kia hver gang man går tom for strøm.
Kan jo ringe Kia veihjelp og be de komme med startkabler...

Det med at bilen også slutter å lade 12volts batteriet etter en stund når du lader hovedbatteriet var også ukjent.. og det samme med hvorfor bilen trekker mye strøm av 12volts batteriet når lading avsluttes.

Får se om jeg koker sammen med til Kia Europa eller rett til kilden
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Dette skal da etter sigende være verdier fra DC-DC converter i 12Volt systemet under kjøring og lading..

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Synd innholdet ikke vises i Tapatalk / Android

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


ates

Hei hei.  Ser hva du starter opp med her:  Det at 12v batteriet lader seg uventet og raskt ut.  Vi kjøpte ny Kia Soul EL 2018 modell i November og opplevde akkurat det du beskriver:  Skal starte opp, bilen har for en gangs skyld stått uten lader/ladekabel og ingenting skjer.  12v batteriet er utladet - målte 5,5 v. Ladet 12v batteriet opp på kvelden, kobler ifra 12v laderen, har fortsatt ikke ladekablen tilkoblet og finner 12v batteriet dødt på morgenen - måler 4,5v  Nå er bilen på verksted der de feilsøker på den "innimellom".  Lånebil har jeg fått så engen ting å klage på der, men ting tar tid og det er vår nyinnkjøpte bil jeg vil ha i garasjen.  Hva fant du ut til slutt?  Hva var årsaken til at ditt batteri ladet seg ut? 

_OE_

Kjøpte 30kW Soul i sommer... Lader ca 1gang i  uken kjørt ca 5K km ikke hatt det problemet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Har ikke kommet til bunns i problemet dvs. bank i bordet... etter at jeg nå slutta å kjøre med lysbryter i Auto men kjører med nærlys også på dagtid har jeg i allefall 14.1 volt spenning på bilen/batteriet og problemet ser ut til å være borte.
Kjører nå med konstant volt logger på i bilen som går 24t i døgnet på eget batteri for å se om det skjer noe.
Har også fått skaffa meg et Amper meter som skal kobles inn bare det blir litt varmere i lufta... Denne har ikke logger men den vil i allefall gi meg en online indikasjon når jeg kjører på hva som egentlig dyttes inn av strøm på batteriet
AMP verdier ligger også i CANBus'n en plass men det er ingen som har klart å finne ID'n man kan lese dette på

Uansett er det viktig å klage til Kia hver gang det skjer... de må loggføre dette og på ett eller annet tidspunkt må vel Kia våkne og finne hva som skjer.
Sjekk om de har oppdatert firmware på bilen din når du får den igjen.

Har forresten passert 10000km med min nå og lader stort sett hver dag
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

#68
Har du merket noe redusert rekkevidde med lyset på nærlys versus Aut?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

hanche

Sitat fra: EV666KM på mandag 22. januar 2018, klokken 18:56
Kjøpte 30kW Soul i sommer... Lader ca 1gang i  uken kjørt ca 5K km ikke hatt det problemet
Jeg tror etterhvert det er velkjent at flertallet Soul-eiere ikke ser dette problemet. Kanskje til og med et overveldende flertall. Men for de som har det, later det til å være en endeløs utfordring å få rettet det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Karl-Wilhelm

Sitat fra: EV666KM på mandag 22. januar 2018, klokken 21:56
Har du merket noe redusert rekkevidde med lyset på nærlys versus Aut?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Disse bruker svært lite strøm relativt til batteriets kapasitet og gjennomsnittsforbruk per kilometer.

Hovedlys: 2x H7 @ 55w
Tid før 1kwt forbrukt: 1kwt/0,110kw = 9,09 = 9 timer og 5 minutter

Kjøres bilen 2 timer per dag, bruker nærlysene opp ca 1km av tilgjengelig rekkevidde om de står på i hele kjøreperioden.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

_OE_

#71
Ok... Ikke noe tap å mase om.... Lyset burde vel vært på gjennom hele vinteren + fordelen av bedre ladespenning
Ellers så er jeg oxo fornøyd med bilen... Bruker Android Auto /Waze til navigering slipper da å irritere meg og uoppdaterte kart og visning av GPS hastighet på skjermen + selvfølgelig fotoboxer
Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Usikker

Ser av logger at bilen trekker MYE strøm enkelte ganger når den skal starte
Volten ligger på +/- 12.6volt når jeg kommer i bilen men når jeg trykker på knappen hender det at den trekker batterispenninga ned mot 11.6volt, dette kan jo sammenlignes med strømtrekket til en startermotor.
Til sammenligning trekker glødinga på den andre bilen min spenninga ned til ca. 11,8 volt så hva er det som kan trekke så mye strøm enkelte ganger i Kia'n ?

Hvis man har et batteri som da ikke er 100% dvs. det er lada med lite strøm og lav spenning vil det jo ikke klare det strømtrekket som enkelte ganger oppstår
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Dette blir vill gjetting, men kanskje klima-anlegget og andre store strømsluk begynner å dra strøm med en gang, før inverteren har startet å levere ladestrøm til 12V-kretsen?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Ein viktig forskjell er kapasiteten på startbatteriet til ein fosilbil er laga for større startstrøm. Batteriet som er montert i Kia EV har nok liten kapasitet, dvs. skal ikkje stort strømtrekk til før spenninga går ned?

Lys, kupevifte, radio o.l. starter gjerne opp før DC-DC kobler inn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA