Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: Usikker på Mandag 09. Oktober 2017, klokken 16:52

Tittel: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 09. Oktober 2017, klokken 16:52
Første gang jeg har opplevd dette men kan ta saken fra begynneslen av.

Fredag morgen, starter bilen, fult ladet, kjører til fra jobben + en tur i butikken, parkerer i garasjen, brukt ca. 40%
Lørdag morgen starter opp kjører litt rundt, handletur + en tur på kvelden, setter bilen på lading, 28% igjen på batteriet, setter bilen på lading, estimert tid er ca. 7 timer før den er full.
Søndag, blir ikke brukt, ladekabel blir bare stående tilkoblet
Manda morgen, lukker opp bakføre for å legge inn sekken, lukker den og trykker på knappen på døra for å låse opp, alt lys inne i bilen lyser opp, kobler fra ladekabel, lukker luka og åpner fører døra. Alt taklys inne i bilen begynner å blinke.. ok hva skjer... trår på bremsen for å starte, ikke noe skjer men bremsepedalen slår på samme måte som om ABS'n pumper i pedalen, kommer opp melding om at jeg må starte bilen ved å legge nøkkel på knappen, gjør det men ingen ting skjer, lyser en led i startknappen men alt annet blir nå mørkt.... helt død.
Blir litt forbanna... dette hakke jeg tid til, fyrer dieselboksen som står ved siden av og kjører på jobben.
Ringer Kia Service og ber de hente "driten"
Etter noen timer ringer en fra Falken for å hente den men før han gjør det lurer han på om den er tom for strøm, forklarer bare at den har stått på lading siden lørdag kveld.
Han henter en powerboks og kobler på 12V batteriet og da... fungerer alt.
Så... 12v batteriet er flatt.
Han sjekker blien og kan bare konstatere at det ikke er noe lys som har stått på.
Siden jeg hadde en ctec lader liggende å slenge i garasjen ber jeg han koble til denne sånn at den kan få lada opp batteriet igjen. Oppdrag utført for Falken men som han sa, dette var vanlige oppdrag men første gang han var borti en Kia og når bilen var så ny (3 måneder) syns han det var litt merkelig.

Etterpå ringet jeg forhandler for å spørre om dette var normalt, ikke normalt men de hadde vært ute for at ved hyppig lading kunne bilen koble ut 12v lading for å ikke overlade 12v batteriet. Bilen skal etter sigende lade 12v batteriet også når det er tilkobla ladestasjon
Ut i fra mine ladesykluser på maks en gang pr. dag og med så mange mil kjøring daglig skulle ikke dette væe noe problem.

Nå nå står den på lading i garasjen, skal ut å kjøpe en ekstra startbooster å ha liggende i bilen
Får også montere inn et volt og amp. meter på batteriet for å se hva som skjer. Ikke noe feilmeldinger i bilen og ikke noe varsel om at det var dårlig med strøm på batteriet

Kan legge til at nesten noe lignende har skjedd en gang før, bilen hadde stått i over et døgn med ladekablen tilkobla og når jeg åpna døra da var det også diskotek i bilen men da starta den..

Andre som har vært borti det sammen ?

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Mandag 09. Oktober 2017, klokken 17:27
Nei har ikke opplevd det enda.... Men voltmeter burde være et must... For å følge med på status på "12V startbatteriet"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Robert SundMandag 09. Oktober 2017, klokken 17:40
Noen har opplevd flatt 12V batteri før på Soul. Noen har også opplevd det med Hyundai (søsterselskapet) sin elbil. Men såvidt jeg har fått med meg har ingen funnet ut grunnen enda. Det virker som om sannsynligheten for at feilen oppstår ikke er lik fra bil til bil.

Du bør kreve nytt 12V batteri (eller tilsvarende erstatning) fra forhandler da blybatterier skades av å tømmes. Og for at Kia skal registrere utgifter i forbindelse med at feilen oppstår.

Det har vært snakk om kjøp av dataloggere (med eget batteri) som måler spenning for å finne ut om det er ett plutselig strømtrekk og når dette eventuelt skjer, eller om batteriet blir holdt på alt for lav spenning. Kia har ikke vært behjelpelig med kjøp eller finansiering av slike loggere til de som har hatt problemer, noe som er teit IMHO fordi det både hjelper på renommé overfor de få som har opplevd dette, og fordi det er en særdeles billig måte å finne ut hva som skaper problemet.

Det ser ut til at den store mengden med Soul eiere aldri får problemet eller i det hele tatt vet om det. (De som vet om det er nok stort sett her på forumet.)

Soul'en virker når den får strøm igjen (i samtlige tilfeller jeg har hørt om). Tidlige Leaf hadde ett problem med kombinasjonen forvarming fra batteri og start, noe som ikke er en helt ulogisk situasjon, og som ofte førte til permanent havari og tomt delelager for Nissan i Europa.

Generelt er det mye vanligere at 12V batteriet på fossil går tomt, på grunn av lite bruk etter kjøp av elbil. Så pass litt på fossilen også.

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 09. Oktober 2017, klokken 19:05
Tok med med tanga ned nå for å sjekke status på lading
14,4volt og 4,8 amp dytta den inn på batteriet
Slo på alle varmeseter, vameapparat, fult lys, varmetråder og varme i ratt, fortsatt 14,4 volt lading og 4,8 amp inn på batteriet så med den lading skal det ikke være mulig å kjøre med forbruk som trekker mer strøm enn det bilen dytter inn i batteriet.
Spørsmålet er bare hva var det som slo seg på ?
Min bedre halvdel er ute å kruser litt nå for å bruke opp litt strøm så jeg kan sjekke etterpå om den lader batteriet når ladepluggen er tilkobla.

Har finni div. amp meter på ebay med en sånn shunt måler... vet ikke helt om jeg liker det for da må jeg modde kabler.
Noen som vet om "tangmeter" med løs tang ? og eventuelt en logger ?

Sjekka forresten OBD status... ingen feilkoder
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Rav4_EVMandag 09. Oktober 2017, klokken 19:08
Hva slags "ladeboks" bruker du?

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 09. Oktober 2017, klokken 19:27
En sånn en https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak   (Saltobox 572)
Kjøres foreløpig på 16A kurs
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 09. Oktober 2017, klokken 20:54
Da har jeg i allefall fått bekreftet at den lader 12v batteriet når ladekabel settes inn
Litt usikker på dette batteriet nå men den klemte til med 7,2Amp og 14.5v, skal stikke ned litt senere når bilen er full lada og se hva den gjør da.. dvs. om den fortsetter å lade 12v batteriet
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 09. Oktober 2017, klokken 21:45
Den lader ikke 12v batteriet når bilen er full
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTirsdag 10. Oktober 2017, klokken 16:10
Da var det nytt 12v batteri i bilen...  Den var like død i dag tidlig så da ringe jeg Kia Service som kom å henta den.
Ingen feil funnet men de hadde vært utefor et par tilfeller av dårlig batteri samt det jeg nevnte om at masse kladdelading kan resultere i at 12v lade delen kutter ut lading
Lar den stå på 12v lading i hele natt for å få fylt opp batteriet skikkelig

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 12. Oktober 2017, klokken 16:59
Kan legge til at bilen også fikk en oppdatering på noe som hadde med styring av 12v lading fra høyvolt batteriet.
Vet ikke noe mer.. sjekka firmware på bilen før / etter og kan ikke se noe forskjell på versjoner
Dette er hva min har nå
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 12. Oktober 2017, klokken 19:28
Da var voltmeter på plass
Tok et lite dypdykk i ebay boksen og fant frem dette
http://www.ebay.com/itm/Adaptor-Plug-Lead-Power-Connection-Car-DC-12V-Cigarette-Lighter-Socket-/272780250718?hash=item3f82f84e5e:g:3~UAAOSwNu9Zel~R
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay-Voltage-Voltmeter-Panel-Meter-with-3-Wires-/281639537728?var=&hash=item0
Lodda ledinger på voltmeter inn i pluggen og limte det sammen + en runde med vulktape og da ble det seende sånn ut
(Slår seg av når man slår av bilen)

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Fredag 13. Oktober 2017, klokken 10:37
Da var voltmeter på plass
Tok et lite dypdykk i ebay boksen og fant frem dette
http://www.ebay.com/itm/Adaptor-Plug-Lead-Power-Connection-Car-DC-12V-Cigarette-Lighter-Socket-/272780250718?hash=item3f82f84e5e:g:3~UAAOSwNu9Zel~R
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay-Voltage-Voltmeter-Panel-Meter-with-3-Wires-/281639537728?var=&hash=item0
Lodda ledinger på voltmeter inn i pluggen og limte det sammen + en runde med vulktape og da ble det seende sånn ut
(Slår seg av når man slår av bilen)
Blir feil sette... Du må måle direkte fra batteriet... Får du slått på bilen er jo batteriet forsynt via Converteren

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerFredag 13. Oktober 2017, klokken 16:16
Vet..  :)  men jeg var mest på jakt etter å måle ladespenning dvs. hvor mye spenning ligger det i bilen når man kjører og har allerede oppdaga noe merkelig

På vanlig dynamo strøm i fossilbiler ligger jo spenning nærmest konstant og den er vel anbefalt litt over 14Volt og så regulerer dynamoen strømmen (amp) i forhold til hva batteriet trenger samt hvor mye som må dyttes på ved forbruk.
På Kia'n virka dette noe rart.
Bilde som vist over ser du 14,1Volt med "motor" i gang samt vanlig nærlys påslått
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: torleſøndag 15. Oktober 2017, klokken 09:50
"På vanlig dynamo strøm i fossilbiler ligger jo spenning nærmest konstant og den er vel anbefalt litt over 14Volt og så regulerer dynamoen strømmen (amp) i forhold til hva batteriet trenger samt hvor mye som må dyttes på ved forbruk.
På Kia'n virka dette noe rart.
Bilde som vist over ser du 14,1Volt med "motor" i gang samt vanlig nærlys påslått
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres."

Har observert det samme på våres 2016 modell, så snart lys settes i Automatisk med dagslys senkes ladespenningen ?? Kjører derfor med nærlys har en gang opplevd 12v problemer, etter at bilen ikke slo av cupe og parklys ved parkering.

Prøvde og diskutere dette med teknikker på Bertil'O at ladespenningen senkes ved lys i Auto, fikk til svar at strømmen senkes på moderne fossil biler også, korrigerte vedkommende at strøm og spenning er to forskjellige enheter og at et 12v batteri MÅ ha over 14v (helst 14,3v) for å bli toppladet. Kom en unskyldning om at han blandet strøm og spenning, men ingen forklaring til at ladespenningen senkes?? Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Amatørenſøndag 15. Oktober 2017, klokken 10:51
Har riktig nok en e-up! og venter på e-Golf og har også fundert på det med vanlig blybatteri for 12 V.

På en Seat Alhambra (2003) og en Volkswagen Sharan (2007) så byttet jeg til AGM batteri da de gamle tok kvelden. Gjorde ikke noe med ladespenningen selv om den burde økes. Etter det hadde jeg aldri problemer ved dyputlading ved kjøring av dieselvarmeren.

Dermed lurer jeg på hvorfor bilprodusenter skal spare noen hundrelapper på å bruke blybatterier når det finnes AGM batterier.

Hvis batteriet tar kvelden hos oss så vil jeg vurdere å bytte til AGM om jeg så må betale for det selv.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 15. Oktober 2017, klokken 11:24
Dette ble vist offtopic...

Nei, overhode ikke  :) gir meg bare vann på mølla til å kjøre denne saken videre mot forhandler/importør
Sliter bare med å finne en volt/amp logger som kan dokumentere dette i parkert og kjørende modus
Måten Kia lader batteriet på gjør at du aldri får ladet det 100% og når bilen i tilegg trekker en del strøm fra 12v batteriet når den står parkert skal det ikke mye til for å knekke batteriet
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheſøndag 15. Oktober 2017, klokken 11:50
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
Det er vel bare et spørsmål om tid før du får en bot, da.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheſøndag 15. Oktober 2017, klokken 11:58
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres
Min gjetning er at dette skyldes at bilen prøver å ikke overlade 12V-batteriet. Når du ser 13.1V, er kanskje batteriet fulladet, og blir ikke ladet fra bilen. Skrur du på nærlysene, så øker strømtrekket, og batterispenningen faller. Resultatet er at bilen begynner å lade 12V-batteriet, og så øker spenningen slik du ser.

Det later til at en god del har problemer med 12V-batteriet, mens flertallet er heldig og slipper problemer. (Jeg er en av de heldige i så måte.)
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:06
Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
Offtopic eller ei, jeg ser ikke helt hvordan du trekker konklusjonen du kommer til. Det krever utvilsomt data om blybatterier som du ikke nevner. For eksempel: Hvordan beregnes oppgitt Ah vanligvis? Og hvordan ser egentlig utladningskurven for et blybatteri ut?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:10
Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:13
Hvilespenning for 12V batteriLadningsgrad:12,7 - fulladet100%12,3V - halv kapasitetca. 50%12,0V - kritisk, må ladesca. 30%11,6V - flatt, eller ødlagtca. 10%


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:13
Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Hvilespenning for 12V batteriLadningsgrad:12,7 - fulladet100%12,3V - halv kapasitetca. 50%12,0V - kritisk, må ladesca. 30%11,6V - flatt, eller ødlagtca. 10%


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:18
I følge Sønnak... Gjelder blystartbatteri
praktiske eksempel for bil og batterispenning:

Hvilespenning (V)

Kapasitet (Ah)

Kommentar

12,75 V 
12,4 V 
12,1 V 
11,7 V 
11,5 V 

100 % 
70 % 
50 % 
25 % 
0 % 

Fulladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri



Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 15. Oktober 2017, klokken 12:19
Så allt over 12.1 V...burde holde for en El bil

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 15. Oktober 2017, klokken 14:24
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
Det er vel bare et spørsmål om tid før du får en bot, da.

Neida, bruker vanlig nærlys hele tiden, det er da spenninga er på 14,1v
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 15. Oktober 2017, klokken 14:49
Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Et helt vanlig Kia Genuine Parts startbatteri på 50Ah / 360A i min og nå lå det på 12,5volt, bilen er ikke brukt siden i går
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Robert SundMandag 16. Oktober 2017, klokken 12:22
/geek på

Når blybatterier er helt oppladet er all syra i vannet. Og polene er bly og blydioksid.

Når man bruker strøm går både blydioksid platene og blyplatene over til blysulfid. Sulfiden er som utallige mikroskopiske støvkorn i platene (med bly rundt) og blyet leder strøm slik at batteriet kan lades igjen selv om blysulfid ikke leder strøm særlig bra.

Blir batteriet stående litt utladet vokser sulfidkrystallene (slik iskrystaller vokser). De er motstandsdyktige mot opplading. Dette går fortere jo mer nedladet batteriet er og skaden akkumuleres. Dette kalles sulfatering.

Derfor bør batteriet være oppladet hele tiden.

/geek av
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 16. Oktober 2017, klokken 16:57
For at min bedre halvdel ikke skal få panikk hvis det skjer igjen har jeg putta en sånn en i bilen
http://sonnak.com/wp-content/uploads/sites/14/exide-lithium-power-booster-2.pdf
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Mandag 16. Oktober 2017, klokken 19:10
Ikke dum den der... Er vel ikke så mye strøm som trenges til start av systemet av Elbil.... Voltmeter som viser status før start burde være standard

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 16. Oktober 2017, klokken 21:52
--klipp--... Voltmeter som viser status før start burde være standard --klipp--

Jeg skal lage, bestilte flere sånne på ebay og skal koble en sånn direkte på batteriet og montere inne i bilen, skal bare ha på en liten bryter sånn at man kan slå det av/på
http://www.ebay.com/itm/Ultra-Mini-Three-Wires-Digital-Voltmeter-DC0-30V-LED-Diaplay-Panel-Voltage-Meter-/182764110434?var=&hash=item2a8d970262:m:m_AL5jKFNbWREHOiV7McEgw
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: TBMandag 16. Oktober 2017, klokken 23:51
Henta frå tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20211.msg509621.html#msg509621

Her er ein variant som kan bli brukt? Kr 713
Sitat
EasyLog USB-3 datalogger for spenning
Datalogger for 0 til 30V DC med minne for opp til 32.000 målinger. Tilkobling av signal via skruterminaler. USB for avlesning av data. Batteri for ca 1 års drift. Lysdioder viser loggerstatus. Gratis programvare for innstilling og avlesning.
http://www.detektor.no/Shop/Product/EasyLog-USB-3-datalogger-for-spenning/ELUSB3
http://www.lascarelectronics.com/pdf-usb-datalogging/data-logger0522929001254903332.pdf
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTirsdag 17. Oktober 2017, klokken 16:33
Se der ja... burde funke fint som volt logger
Får ta kontakt med de og høre om de har noe tro på å bruke den i en bil
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerLørdag 28. Oktober 2017, klokken 15:28
Noen som har en mail adresse til Kia Norge ?
Prøvde meg via kontaktskjema på WEB'n men det tillater ikke at jeg skriver alt jeg vil spørre om
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerLørdag 28. Oktober 2017, klokken 16:32
Fått montert inn et voltmeter til i bilen.. direkte på batteriet og de viser samme spenning fra sig. tenner og batteriet
(sjekka at de er i synk på et powersupply)

Kjøring med LED lys, 13.1 Volt
Kjøring med Nærlys, 14.1 Volt
Kjøring med Fjærnlys 14.3 Volt

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerLørdag 28. Oktober 2017, klokken 16:54
Glemte bort en ting..
Sjekka litt på bilen for å se batterispenning etter en del kjøring i dag, bilen hadde stått et par timer og da var det 12.8volt på batteriet
Satte i ladekabel (timerstyrt til kl. 21:00) og da begynte den blå lampa og blinke og spenning falt ned til 12.4 volt
Lar den stå et par timer nå men skal ta med amp meter ned etterpå hvor å finne ut hvor mye amp. som trekkes når spenninga detter med 0,4volt ved å ha timer styrt lading aktiv, nå lades jo 12v batteriet når bilen begynner å lade men trekker den det ned igjen etterpå når bilen er full ?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Batteritrallaſøndag 29. Oktober 2017, klokken 10:49
Fått montert inn et voltmeter til i bilen.. direkte på batteriet og de viser samme spenning fra sig. tenner og batteriet
(sjekka at de er i synk på et powersupply)

Kjøring med LED lys, 13.1 Volt
Kjøring med Nærlys, 14.1 Volt
Kjøring med Fjærnlys 14.3 Volt

Om dette du sier her er representativt for alle bilene, så er det jo en god forklaring på hvorfor folk opplever problemer med 12V batteriet.

Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 29. Oktober 2017, klokken 11:09
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 29. Oktober 2017, klokken 12:16
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading
Skikkelig test dette her... Tyder på feil fra KIA at spenningen synker v/lading... Må jo vare mulig v/oppdatering å få økt spenning v/lading... Du får kontakte KIA og spørre

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Batteritrallaſøndag 29. Oktober 2017, klokken 13:37
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 29. Oktober 2017, klokken 17:57


Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

@

Står og lader nå type 2 Grønnkontakt ladespennimg = 14,45 VDC

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 29. Oktober 2017, klokken 19:28
@
Står og lader nå type 2 Grønnkontakt ladespennimg = 14,45 VDC
Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Samme som jeg har når jeg plugger inn bilen i garasjen, voltmeter viser 14.4 og har sjekka en gang med tang amp.meter at den dytter innpå i overkant av 5Amp for så å dale litt nedover noe som forsåvidt er greit hvis batteriet er godt oppladet
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Mandag 30. Oktober 2017, klokken 16:12
Ja da er jo lading av 12V batteri i orden v/lading av bil.... Prøvde *ladekladden* i dag 14.45 V på batteriet når kladden var innkoblet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 30. Oktober 2017, klokken 19:42
Det som gjenstår å se er hvor lenge den lader 12v batteriet når den står på lading og hva skjer når hovedbatteriet er fult og lading stopper
Har bestilt en sånn DC logger på ebay så får vi se etterhvert hva som skjer
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheTirsdag 31. Oktober 2017, klokken 10:02
Såvidt jeg har fått med meg fra diskusjonene i dette forum, stopper også 12V-ladingen når hovedbatteriet er fullt. Årsaken er muligens at 12V-lading skjer via strøm fra inverteren, og den er bare aktiv når bilen er påskrudd, eller altså under lading av hovedbatteriet.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTirsdag 31. Oktober 2017, klokken 16:11
Det jeg er på jakt etter er om det er noe logikk i denne ladinga av 12v batteriet, om den f.eks. føler om batteriet er fult eller om den bare klemmer på en periode eller om den kjører på så lenge bilen lader hovedbatteriet.
Hva skjer etter at lading har stoppet, er det noe forbruk da ?
Håper voltloggern kan gi noe svar.
Skulle selvsagt hatt en amp logger også, hjelper lite med volt hvis det ikke er noe amp der..
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Robert SundOnsdag 01. November 2017, klokken 14:56
Satte i ladekabel (timerstyrt til kl. 21:00) og da begynte den blå lampa og blinke og spenning falt ned til 12.4 volt
Word!

Jeg regner det for ett større problem enn at den lader svakt på LED lys, for lite forbruk ville gitt lite behov for lading. Vesentlig bruk og svak lading derimot …

Takk for testingen!
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 01. November 2017, klokken 18:59
Da er volt loggern i hus, skal bare lage et par ledinger for tilkobling direkte på batteriet så får vi se hva som skjer... (hvis det skjer noe da..)

Ang. det med 12,4 volt kommentert over, glemte å fortelle at jeg var nedom bilen en times tid etterpå og da var spenning tilbake til normalen, mulig den bare "drakk" unna litt med at timer måtte aktivere seg..

Uansett når volt loggern er tilkoblet skal jeg prøve å manuelt logge hva jeg driver med i bilen også sånn at man kan følge loggen mot hva jeg gjorde
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 29. November 2017, klokken 20:13
Så er vi i gang igjen, mer info etterpå  >:(
Da virker i allefall lampa men det er for sent

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Onsdag 29. November 2017, klokken 21:33
12 Batteriet tomt?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: TBOnsdag 29. November 2017, klokken 21:44
Ser du nyttig info frå volt loggen? Viser det når tapping oppstod, var det over lang tid - eller brått?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 29. November 2017, klokken 22:07
Tja.... driver å dekoder Torque loggen for å prøve å finne ut hva som skjedde...

Det jeg vet skjedde var at jeg var ute på en liten tur for å teste Torque med logging på det å logge regenerering av strøm på D og N   men dette kommer jeg tilbake til i den andre tråden.

Uansett, hadde logga det jeg skulle men Torque og pluggen sto fortsatt å logga, skulle bare en tjapp tur bortom senteret.
Parkerte men slo ikke av pluggen og Torque, tenkte den kan bare ligge å logge.
Kommer ut igjen etter ca. 1/2 timen, låser opp døra, alt virker som normalt, lys i kupeen, Kia lysa blinker som vanlig i dashbordet, tråkker på bremsen og trykker på knappen.
Alt ser ut til å starte, nærlys kommer på, musikken slår seg på, varmevifte starter det plinger som vanlig på frostvarsel og så ser jeg at den gula lampa lyser og at batteri lampa lyser... kaster et blikk på voltmeteret... 11,8 volt  :o
Ble litt usikker på om bilen starta, setter den i R og tråkker forsiktig... 0 reaksjon, slår av handbrekket... bilen triller, drar det på igjen alt ok
Hva F.... tenkte jeg
Alt virker men den starter ikke motor. Tråkker på bremsen og trykker på start/stopp knappen for å slå av men den vil ikke slå av  :o
Det som starter opp nå er som en dårlig PC som står i rebooter. Ett eller annen i bilen ville ikke starte men restarter hele tiden. Strøm hadde den, alt lys virka, og stereo/navi virka, alt virka... men den starta ikke bare reboota.

Henta fram powerpacken, kobla på batteriet, ett eller annet skjedde for bilen ble stabil med tenning på, satte meg inn og trykka på knappen og da var alt normalt.
Kobla fra powerpacken, stoppa bilen, starta den igjen.. alt ok

Noe fikk hikke men hva... vet ikke. At OBD plugge skulle tappe ned batteriet : Nei, ikke teknisk mulig med mindre den bruker et 4 sifftet tall med watt.
(I fossilen har jeg en plugg konstant tilkobla på 4. året og den står i ukesvis uten problemer, kan tom. sitte inne å lese status på bilen da den er innafor Blåtann rekkevidde)

Eneste jeg kan tenke meg er at bilen ikke slo seg helt av når OBD pluggen sto på men det skal jeg finne ut av til helga
Da skal jeg gjøre det samme og se hva som skjer men da med Volt logger tilkobla batteriet.
Den har jeg jo hatt tilkobla i flere uker.. men tok den av i helga som var da ingen ting hadde skjedd.

Nettbrette mista kontakten ved 12,7 volt i torque loggen så noe skjedde da
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: TBOnsdag 29. November 2017, klokken 22:38
Mulig ikkje relevant, men... 

Når eg kjøpte OBDLink LX Bluetooth dongel testa eg OBDLink app. Dette er ein app som støtter mange bilar, slik som Torque. Men, den støttar ikkje C-Zero. Når den forsøkte å identifisere bilen tenkte tente alle lampar i  instrumentpanelet. Bilen fungerte ikkje - var ikkje mulig å kjøyre. Stoppa appen, tok ut OBDLink, stoppa bilen - og starta på nytt - så var det normalt igjen.

Min konklusjon, om det blir sendt "feil" kommando over ODB porten kan "forvirre" deler av bilen, slik at den blir midlertidig kobla ut. Det er datamaskiner / mikrokontrollere som styrer dette, så omstart løyser normalt denne typen problem.

Men, det forklarer ikkje brått mindre spenning?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 30. November 2017, klokken 18:19
Tenkte også tanken på at Torque har sent en eller annen kommandoforespørsel som bilen ble forvirra av men jeg har også gjort dette tidligere i mange timer uten problemer, sist gang var da jeg logga borti 3 timer med lading for å se hvordan spenninga på alle battericeller ble bygt opp
Grafen på dette er her: https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=36583.0;attach=55060;image

Ellers i dag har alt vært normalt men jeg skal teste det samme igjen i helga men da også med voltloggern tilkobla
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerLørdag 02. Desember 2017, klokken 21:29
Da har jeg gjennomført samme ruta og testing en gang til for å se om bilen fikk hikke... det gjorde den ikke.
Det ene bilde viser loggen fra batterispenning direkte, den starter med at bilen går, 14,25v, så slår jeg av bilen, lukke/låse døra og lar den stå over en time før jeg starter den igjen.
I hele denne perioden var OBD pluggen tilkobla men det ser ut som brettet mister kontakten med pluggen etter ca. 10 minutter og det kan se ut som bilen har en annen strømstyring på den pluggen enn det som ligger i bilens batteri, er helt nede i 12,3v før den kommer opp på 12,4 før brette mister kontakten
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 03. Desember 2017, klokken 22:09
Ja da er det fortsatt uklart hva som skjer.. og random errors er jo det verste som er... Godt det bare trengs en starthjelp unit for å få kjøretøyet i gang... Men takk for forsøket

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: BatteritrallaTorsdag 07. Desember 2017, klokken 21:38
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .

Hentet ut min 2018 modell i dag.

Kan bekrefte at min oppfører seg på akkurat samme måten.

Dvs at den lader ikke skikkelig uten at man kjører med nærlys/fjernlys på.

13,1 Volt er jo ikke nok til å få noe strøm INN på batteriet.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: goggoſøndag 10. Desember 2017, klokken 08:13
Det jeg er på jakt etter er om det er noe logikk i denne ladinga av 12v batteriet

Jeg har kjøpt meg en sånn Kina-dings til å sette i sigarett tenneren og som måler batterispenning og temperatur. 

Jeg fikk med en gang bekreftet det som sies her; at med hovedlysene på så øker spenningen fra 13.2V til 14.2V. Men jeg fikk også spenningen til å øke ved kun ha på kjørelys og samtidig sette på alle de 12V forbrukerne jeg kunne komme på (setevarme, rattvarme, bakrute, varme med vifta på fullt).  Så spenningsøkningen er altså ikke logisk koplet til hovedlysene, men til summen av 12V forbruk.

Jeg lurer på om det kan være så enkelt at ladingen starter under vanlig kjøring (dvs DC-DC konverteren kopler inn og begynner å levere strøm til 12V batteri og forbrukere) kun hvis 12V batteriet aleine ikke klarer å holde en minimumspenning på ca 13.1 Volt.

Selv har jeg aldri hatt problemer med 12V batteriet på min bil og jeg kjører alltid på kun kjørelys, så mitt 12V batteri lades sjelden under kjøring. MEN jeg Schukolader hver natt, så 12V batteriet får typisk 6 timer eller mer med lading hver eneste natt mens hovedbatteriet lades.
Begynner å tro at hvis jeg hadde kjørt mye mindre og kanskje ladet med 32A i stedet for 10A så ville jeg også hatt problemer med 12V batteriet.

mvh
Hugo
 
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 10. Desember 2017, klokken 13:02
Jeg har kjøpt meg en sånn Kina-dings til å sette i sigarett tenneren og som måler batterispenning og temperatur. 

Jeg fikk med en gang bekreftet det som sies her; at med hovedlysene på så øker spenningen fra 13.2V til 14.2V. Men jeg fikk også spenningen til å øke ved kun ha på kjørelys og samtidig sette på alle de 12V forbrukerne jeg kunne komme på (setevarme, rattvarme, bakrute, varme med vifta på fullt).  Så spenningsøkningen er altså ikke logisk koplet til hovedlysene, men til summen av 12V forbruk.

Jeg lurer på om det kan være så enkelt at ladingen starter under vanlig kjøring (dvs DC-DC konverteren kopler inn og begynner å levere strøm til 12V batteri og forbrukere) kun hvis 12V batteriet aleine ikke klarer å holde en minimumspenning på ca 13.1 Volt.


Spenning skal være konstant på litt over 14 volt noe de fleste batteriprodusenter anbefaler og som alle biler jeg tidligere har hatt og den fossilen jeg har også har.
Det er Strøm/Amp. som skal reguleres etter forbruk og da skal Dynamo/DC-DC converter fore på med strøm til alt forbruk samtidig som batteriet ikke skal trekkes ned/tømmes

Hvis det ikke forbrukes strøm i en bil (noe som ikke skjer når den går) skal alikevel Dynamo/DC-DC converter vedlikeholdslade batteriet, fortsatt med over 14 volt når det er kaldt men kan være noe lavere i sommervarme skal det alikevel være en liten strømflyt inn i batteriet dvs. Amp. inn

Selv har jeg aldri hatt problemer med 12V batteriet på min bil og jeg kjører alltid på kun kjørelys, så mitt 12V batteri lades sjelden under kjøring. MEN jeg Schukolader hver natt, så 12V batteriet får typisk 6 timer eller mer med lading hver eneste natt mens hovedbatteriet lades.
Begynner å tro at hvis jeg hadde kjørt mye mindre og kanskje ladet med 32A i stedet for 10A så ville jeg også hatt problemer med 12V batteriet.

mvh
Hugo
 

Ikke helt riktig, 12V batteriet får strøm fra DC-DC converter hele tiden når du kjører, hvis ikke så hadde du hatt glødelys i alle lamper og batterilampa hadde begynt å lyse, du ville også sett det på "fallende" volt.
Utfordringa ligger i at spenninga er for lav og da lever ikke batteriet under optimale forhold.

Når det gjelder lading via kladden eller 16/32Amp ladestasjon så lades batteriet med litt over 14Volt og jeg har med Amp tanga sett at den dytter på over 7Amp inn i batteriet i starten men jeg har ikke noe logger på den tanga så jeg har ikke fått sett hva den gjør under hele lade prosessen av høyvolt batteriet.
Det eneste jeg har sett og vet er at på minus polen på batteriet sitter det en shunt som logikken bruker for å se forbruk inn og ut på batteriet og det er en logikk en eller annen plass som da bestemmer hvor mye Amp som skal inn på batteriet

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: FrodeTorsdag 21. Desember 2017, klokken 16:23
Etter å ha undersøkt litt på nett, kom jeg over denne bulletinen fra KIA:

[LDC (Low voltage DC-DC Converter) software upgrade for 2014~2016 MY SOUL EV (PS EV) vehicles to improve the EV charging logic in the LDC system / charging of the 12 volt auxiliary battery.
(http://www.smartdata.plus.com/Bulletins/KCE15-16-E030-PS%20EV.pdf (http://www.smartdata.plus.com/Bulletins/KCE15-16-E030-PS%20EV.pdf))


Det kan se ut som om en kontrollenhet-ROM må oppdateres med ny firmware for å få ladingen av 12V-batteriet til å fungere korrekt. ROM ID etter oppgraderingen skal være EPSEG5L-LS1-D000. Om dette løser alle problemer, er jeg ikke sikker på - men det hadde vært interessant å få vite.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 21. Desember 2017, klokken 18:49
Regner jo med at dette egentlig er fixa på 18 modellen.. men da jeg hadde problemer tidligere i høst ble min oppgradert med ett eller annet som skulle påvirke ladefunksjon/logikk men jeg vet ikke hva. ikke synlig i navi skjermen med tanke på revisjon

Har ikke klart å logge noe mer hikke i 12v strømmen på bilen

Skulle gjerne hatt tak på den Kia Config softwaren sånn at man kunne kikka litt dypere inn i denne bilen, ligger mye spennende i alle disse boksene som styrer bilen
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 27. Desember 2017, klokken 12:48
Bare sånn for ikke å glemme denne tråden, jobber fortsatt med den mot Kia
I tillegg holder jeg på med å se om jeg kan fikse 12V-problemet med å alltid sette bilen i en modus som gjør at batteriet lader skikkelig når man kjører, eller står i ro med bilen på. For de som ikke vet det, så er det en feil/svakhet som gjør at batteriet ikke lades p.g.a altfor lav spenning (13,2V) i enkelte tilfeller.

Har vært i en lenger dialog med Kia på dette og de hevder det ikke er en feil...  :-1:  Det er slik alle nye biler er i dag er svaret...
Har forresten ennå ikke klart å finne nye biler som er sånn.. det gjenstår en liten tur til en Kia forhandler for å sjekke volt på Kia sine fossil biler for å se om de også er sånn
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 27. Desember 2017, klokken 13:12
Oppdaga en ting her i ladeloggen på 4 timer og 15 minutter.... den lader ikke 12V batteriet hele tiden og på slutten er det noe som trekker en del strøm.

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 28. Desember 2017, klokken 16:51
Da har jeg fått snoka litt på en ny Kia, vet ikke hva det var men den var liten rød og helt ny.
Dytta voltmeter i sig. uttaket og starta... 14.2 Volt, vridde på lysbryter i alle retninger.. fortsatt 14.2 Volt

Vært innom et par forhandlere i dag og spurt om ladespenning uten å nevne biltype... over 14 volt er svaret....
Fortalte litt om det vi opplever med at Soul'n bare har 13.1 med LED kjørelys og at den stiger til 14.1 med nærlys...   : Ingen god forklaring

Fossilbiler har god gammeldags dynamo med kjent ladesystem
El har en DC-DC converter for å holde liv i 12 Volt's batteriet
Hybrider har i de fleste tilfelle en Start/Generator dvs. dette er en elektromotor som starter fossil motoren men den genererer også strøm

12 Volts problem på Kia Soul... ukjent for de jeg var innom så skal vi komme noe videre må det dokumenteres og klages til Kia hver gang man går tom for strøm.
Kan jo ringe Kia veihjelp og be de komme med startkabler...

Det med at bilen også slutter å lade 12volts batteriet etter en stund når du lader hovedbatteriet var også ukjent.. og det samme med hvorfor bilen trekker mye strøm av 12volts batteriet når lading avsluttes.

Får se om jeg koker sammen med til Kia Europa eller rett til kilden
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerFredag 29. Desember 2017, klokken 16:57
Dette skal da etter sigende være verdier fra DC-DC converter i 12Volt systemet under kjøring og lading..

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Fredag 29. Desember 2017, klokken 17:06
Synd innholdet ikke vises i Tapatalk / Android

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: atesMandag 22. Januar 2018, klokken 18:20
Hei hei.  Ser hva du starter opp med her:  Det at 12v batteriet lader seg uventet og raskt ut.  Vi kjøpte ny Kia Soul EL 2018 modell i November og opplevde akkurat det du beskriver:  Skal starte opp, bilen har for en gangs skyld stått uten lader/ladekabel og ingenting skjer.  12v batteriet er utladet - målte 5,5 v. Ladet 12v batteriet opp på kvelden, kobler ifra 12v laderen, har fortsatt ikke ladekablen tilkoblet og finner 12v batteriet dødt på morgenen - måler 4,5v  Nå er bilen på verksted der de feilsøker på den "innimellom".  Lånebil har jeg fått så engen ting å klage på der, men ting tar tid og det er vår nyinnkjøpte bil jeg vil ha i garasjen.  Hva fant du ut til slutt?  Hva var årsaken til at ditt batteri ladet seg ut? 
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Mandag 22. Januar 2018, klokken 18:56
Kjøpte 30kW Soul i sommer... Lader ca 1gang i  uken kjørt ca 5K km ikke hatt det problemet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 22. Januar 2018, klokken 21:42
Har ikke kommet til bunns i problemet dvs. bank i bordet... etter at jeg nå slutta å kjøre med lysbryter i Auto men kjører med nærlys også på dagtid har jeg i allefall 14.1 volt spenning på bilen/batteriet og problemet ser ut til å være borte.
Kjører nå med konstant volt logger på i bilen som går 24t i døgnet på eget batteri for å se om det skjer noe.
Har også fått skaffa meg et Amper meter som skal kobles inn bare det blir litt varmere i lufta... Denne har ikke logger men den vil i allefall gi meg en online indikasjon når jeg kjører på hva som egentlig dyttes inn av strøm på batteriet
AMP verdier ligger også i CANBus'n en plass men det er ingen som har klart å finne ID'n man kan lese dette på

Uansett er det viktig å klage til Kia hver gang det skjer... de må loggføre dette og på ett eller annet tidspunkt må vel Kia våkne og finne hva som skjer.
Sjekk om de har oppdatert firmware på bilen din når du får den igjen.

Har forresten passert 10000km med min nå og lader stort sett hver dag
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Mandag 22. Januar 2018, klokken 21:56
Har du merket noe redusert rekkevidde med lyset på nærlys versus Aut?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheTirsdag 23. Januar 2018, klokken 13:00
Kjøpte 30kW Soul i sommer... Lader ca 1gang i  uken kjørt ca 5K km ikke hatt det problemet
Jeg tror etterhvert det er velkjent at flertallet Soul-eiere ikke ser dette problemet. Kanskje til og med et overveldende flertall. Men for de som har det, later det til å være en endeløs utfordring å få rettet det.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Karl-WilhelmTirsdag 23. Januar 2018, klokken 14:43
Har du merket noe redusert rekkevidde med lyset på nærlys versus Aut?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Disse bruker svært lite strøm relativt til batteriets kapasitet og gjennomsnittsforbruk per kilometer.

Hovedlys: 2x H7 @ 55w
Tid før 1kwt forbrukt: 1kwt/0,110kw = 9,09 = 9 timer og 5 minutter

Kjøres bilen 2 timer per dag, bruker nærlysene opp ca 1km av tilgjengelig rekkevidde om de står på i hele kjøreperioden.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Tirsdag 23. Januar 2018, klokken 14:50
Ok... Ikke noe tap å mase om.... Lyset burde vel vært på gjennom hele vinteren + fordelen av bedre ladespenning
Ellers så er jeg oxo fornøyd med bilen... Bruker Android Auto /Waze til navigering slipper da å irritere meg og uoppdaterte kart og visning av GPS hastighet på skjermen + selvfølgelig fotoboxer
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 28. Januar 2018, klokken 20:02
Ser av logger at bilen trekker MYE strøm enkelte ganger når den skal starte
Volten ligger på +/- 12.6volt når jeg kommer i bilen men når jeg trykker på knappen hender det at den trekker batterispenninga ned mot 11.6volt, dette kan jo sammenlignes med strømtrekket til en startermotor.
Til sammenligning trekker glødinga på den andre bilen min spenninga ned til ca. 11,8 volt så hva er det som kan trekke så mye strøm enkelte ganger i Kia'n ?

Hvis man har et batteri som da ikke er 100% dvs. det er lada med lite strøm og lav spenning vil det jo ikke klare det strømtrekket som enkelte ganger oppstår
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheſøndag 28. Januar 2018, klokken 22:06
Dette blir vill gjetting, men kanskje klima-anlegget og andre store strømsluk begynner å dra strøm med en gang, før inverteren har startet å levere ladestrøm til 12V-kretsen?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: TBſøndag 28. Januar 2018, klokken 22:14
Ein viktig forskjell er kapasiteten på startbatteriet til ein fosilbil er laga for større startstrøm. Batteriet som er montert i Kia EV har nok liten kapasitet, dvs. skal ikkje stort strømtrekk til før spenninga går ned?

Lys, kupevifte, radio o.l. starter gjerne opp før DC-DC kobler inn.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerMandag 29. Januar 2018, klokken 16:53
Sitter vel et typisk småbil startbatteri i Kia'n, bilde er fra bilen min da jeg fikk nytt batteri
(https://s5.postimg.org/icq1ih2qb/Batteri.jpg) (https://postimg.org/image/icq1ih2qb/)

Kan jo være at ett eller flere strømsluk starter før DC-DC'n starter men det er jo ikke konsekvent og skjer egentlig skjelden...

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Hi9hTechTirsdag 30. Januar 2018, klokken 15:21
Dette opplevde jeg med en 1 mnd gammel 2017/2018 modell kjøpt 29 november 2017. Etter 2 helger med tomt batteri og bruk av C-Tech lader tok jeg bilen til Kia forhandler på ensjø fredag morgen, de byttet batteri og gjorde noen målinger og kunne ikke finne noe feil. Fikk igjen bilen samme dag og kjørte hjem og parkerte, lørdag ettermiddag skulle vi ut på en handletur og bilen var igjen død. Jaja det var da bare å koble på C-Tech laderen igjen og la den stå til mandag morgen hvor bilen igjen ble levert til Kia ensjø.

Til min store overraskelse fikk jeg på tirsdag ettermiddag beskjed om at bilen var klar for henting (etter å ha lest utallige innlegg om det samme problemet regnet jeg med å være uten bil lenge). Fikk da beskjed om at de hadde funnet 2 stk strømtyver som tappet batteriet når bilen sto parkert.  Strømtyv 1 var sikringsboksen og strømtyv 2 var høyre dørlås bak. Etter at de byttet disse og atter en gang nytt batteri så har det ikke vært noen problemer.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTirsdag 30. Januar 2018, klokken 16:56
Da finnes det fortsatt noe som har peiling el anlegg i biler siden de klarte å finne det der... mulig noe kan leses ut av diagnose pluggen i motorrommet eller så har de bare hatt råflaks med at feilen inntraff når de hadde den inne..
Skal forhøre meg litt med lokal forhandler hva de kan lese av diag. pluggen

 :+1:
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: engelTorsdag 08. Februar 2018, klokken 09:49
Min Soul har gått tom for strøm 4 ganger i vinter. I går hadde jeg den inne til kontroll hos Kia Karihaugen og de byttet begge bakdørlåsene. Tydelig at dette kan være en strømtyv. Håper det løser problemet for godt..
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTorsdag 08. Februar 2018, klokken 20:58
Du får holde oss oppdatert videre om noe skulle skje
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: FriscoOnsdag 14. Februar 2018, klokken 13:02
Vi har hatt dette problemet siden starten av januar. Tom 3 ganger ila noen få dager før jeg fikk den inn til Service @BoS Bærum. Haddde nok kjøring og ladetid til at 12V skulle komme seg igjen etter hver gang. Bien var inne et døgn og da leste fort av at det var begge dørhåndtakene foran som irret slik at 12V gikk tom. De byttet.

Ca 1 uke senere tomt 12 V igjen. Denne gangen duret jeg rett ned på BoS etter å ha fått liv i den av Kia Assistanse. Igjen feilsøking for å finne at det er samme feil, på tross av nye dørhåndtak. Denne gangen sier de at trekket var 'ustabilt', men at de anså det for å være samme feil. De ønsker nå å avvente med å bytte da de ønsker "go" fra Kia Norge.

Jeg setter pengene mine på at det ikke er håndtakene det er noe feil med, men ledningsnettet. Ventet i en uke nå, har heldigvis loaner.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 14. Februar 2018, klokken 20:30
Synd å si det men det høres ut som verkstedene famler i blinde... og at de ikke klarer å lokalisere den enheten som vakler og dra 12v batteriet ned i gørra på "no time"
Ut i fra mine egen hendelser mistenker jeg at det er en "boks" som ikke går i shutdown når man slår av tenning for ved å la tenninga stå på i en liten test jeg gjorde tidligere trekkes det mye strøm fra 12v batteriet og du får også opp et varsel.
I løpet av mellom en 1/2 til 1 time er batteriet så tomt at bilen er "død"

Ser jo også ut som dette ikke har noe med alder på bilen å gjøre men at de har en felles "boks" i alle biler som feiler for noen få
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: FriscoTorsdag 15. Februar 2018, klokken 12:40
Har ikke tatt meg tid til å feilsøke, ei heller har jeg interesse av det så lenge BoS er fremoverlent på å ta bilen raskt inn og alt går på garanti. Fikk SMS oppdatering fra de i dag: "Vi har funnet problemet men ikke årsaken. Saken går videre til 'hotline' og vi avventer svar fra de. Mvh BOS" [de er da Kia]
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: engelTirsdag 20. Mars 2018, klokken 09:15
Min Soul har gått tom for strøm 4 ganger i vinter. I går hadde jeg den inne til kontroll hos Kia Karihaugen og de byttet begge bakdørlåsene. Tydelig at dette kan være en strømtyv. Håper det løser problemet for godt..

Problemet er dessverre ikke løst. Bilen har gått tom for strøm 3 ganger etter at det ble "fikset" hos Kia. Da blir det en ny runde på verkstedet >:(. Jeg har ikke helt trua på at de finner ut av det så er usikker på hva jeg gjør.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerTirsdag 20. Mars 2018, klokken 16:59
Tror nok ikke de kommer til bunns i dette før det blir montert loggere i bilen som sjekker alle bokser 24/7/365 for å se hva som ikke slår seg av når man trykker på knappen.
For min egen del (bank i bordet) så har jeg ikke hatt mer hikke etter at jeg satte lysbryter på nærlys dvs. jeg slo av auto.

Har planer om å provosere litt igjen nå når det blir litt varmere ved å benytte auto igjen for å se om problemet kommer tilbake.
Volt loggern som jeg har tatt i bilen i ukesvis har ikke indikert noe heller

Blir spennede å høre hva de sier denne gangen...
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Usikkerſøndag 13. Mai 2018, klokken 14:40
BTW "Usikker" det 12V problemet det ble bare borte?

Hei, etter 29 november har jeg ikke hatt noe mer hikke men... jeg har kjørt konstant med lysbryter i nærlys posisjon dvs. ikke brukt automatisk kjørelys og nærlys.

Har imidlertid for noen uker siden satt den i auto igjen så får vi se om problemet kommer tilbake. (PowerPack'n ligger lada og klar)

Vet ikke hvordan det er gått med andre i tråden her... har dere fortsatt problemer ?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_ſøndag 13. Mai 2018, klokken 14:44
Har oxo starthjelp liggende i bilen... Selv om jeg ikke har hatt et eneste problem med bilen så langt... Begynner å nærme meg 1 års service

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 06. Juni 2018, klokken 16:51
Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen... 
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v

Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på

Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt..      Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?

Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: goggoOnsdag 06. Juni 2018, klokken 19:12
Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen... 
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v

Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på

Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt..      Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?

Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?

Har aldri hatt 12V problemer med min, den hadde gått 30000 km når jeg kjøpte den og 62000 km nå.
Jeg kjører alltid med lysbryteren i auto.

Jeg har en sånn Kina dings med Voltmeter og Temp måler i 12V uttaket, så følger med på spenningen der.
Normalt så bruker jeg bilen hver dag og Schukolader hver natt.
Med den ladesyklusen så har jeg normalt 13.2 Volt, men 14.3 Volt hvis hovedlysene står på. Jeg kan også framprovosere 14.3 Volt ved å skru på begge varmesetene foran, rattvarme og elektrisk bakrute.

Nå har jeg kjøpt meg en billig IMIEV som jeg bruker som "sommerbil"  (det drar på seg så jækla mange km på Soulen....), så Soulen blir lite brukt og sjelden ladet, og jeg parkerer den med 70-80% på batteriet. Jeg ser da at når jeg bruker Soulen etter at den har stått en ukes tid uten lading så hender det at den viser 14.3 Volt en liten stund før den går ned på 13.2 Volt igjen.

Så jeg antar at det du så (og som jeg ser noen ganger) er at bilen bestemmer seg for å lade 12V batteriet litt hvis den ikke har stått lenge nok på saktelading til å toppe opp 12V batteriet.  Har ikke på følelsen at dette er en direkte feil - bare sånn de har valgt å designe 12V ladingen.
 
mvh
Hugo
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: UsikkerOnsdag 06. Juni 2018, klokken 19:37
kan virke som det da er litt forskjellige styringer på bilen.. eneste måten jeg kan fremtvinge +14 volt er med nærlys..
står den den i auto på lysa med LED aktivt kan jeg slå på absolutt alt annet uten at den rikker seg.
Har testa varmeseter foran og bak, varmetråder osv. men den rikker seg ikke...

Kan tenkes at det var batteriet som trengte en påfyll.... men bilen går minst 7 mil daglig og lades i allefall annenhver dag.
Får koble inn volt loggern min igjen for å se om speninga daler på natterstid og hvis batteriet er i ferd med å ta kvelden har det bare holdt i 3/4 år
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: El-saFredag 25. ſeptember 2020, klokken 21:11
Noen som har opplevd dette fenomenet med nye e-Soul? Min 2020 modell var død i dag. Låste opp, og det var det. Alt mørkt og kaldt, utenom en durelyd fra sikringsboksen under rattet. Har kjørt en del korte turer siste uken. Kan det ha betydning?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Martin Eden jrOnsdag 30. ſeptember 2020, klokken 11:45
Virker som om kun siste innlegg gjelder nye eSoul. Jeg har også en halvt år gammel eSoul og fikk i dag tom 12v - ingenting virket. Mistenker at det har noe med at SOS-systemet slo inn på siste kjøretur (det "ringte" inne i dashbordet mens LED-lampa ved siden av SOS-knappen blinket rødt). Jeg måtte stoppe, slå av bilen og gå ut av døra før ringingen stoppet. Deretter ingen feilmelding å se, så jeg parkerte bilen. Ett døgn etter er den altså strømløs. På telefon med BOS-verkstedet får jeg opplyst at problemet er kjent - men det er litt uklart for meg om det er svak 12v som utløser SOS-systemet eller omvendt - at det er SOS-systemet som har tappet 12v - batteriet. Bilen er satt inn hos BOS, så får vi se hva de finner ut.

Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

For øvrig lurer jeg på at dersom dette betyr at SOS-systemet forsøkte å melde om nød - så er det bekymringsfullt at ingen "tok telefonen" - det ringte i mange minutter...

PS Var også vanskelig å finne ut av hvordan du skulle bruke nødnøkkelen, da det ikke er noe synlig nøkkelhull. Etter litt telefonering med BOS fant jeg ut at man må trykke inn nødnøkkelen i den lille slissa under bakre del av håndtaket (det som sitter fast på bilen), og så "vri" av plastdekselet på denne delen. Bak der finnes en fysisk dørlås... kjekt når man skal få åpnet panseret for å få koblet på nødstrøm...
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: El-saOnsdag 30. ſeptember 2020, klokken 13:42
Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

Etter å ha kjørt testsyklus på batteriet, var beskjeden fra verkstedet at de ikke kunne finne ut hva som hadde skjedd, men at DC-DC converter ikke leverer nok strøm til å lade batteriet opp igjen etter mange korte turer, så vedlikeholdslading av 12V er derfor anbefalt med mye småkjøring.

De hevdet også at 12V kun lades fra hovedbatteriet under kjøring, eller under lading av hovedbatteriet. Men hvis det er slik at 12V skal lades fra hovedbatteriet uavhengig av tilkobling til strømnettet, er det kanskje noe i veien med bilen min.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: _OE_Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 14:36
Ta og mål spenning på 12v batteriet ta så og koble til lederen... Så måler du igjen... Hvis spenningen øker til ca 14v så lades batteriet... Jeg har den gamle 30kW Soulen... Slik virker det der... Hvis jeg kjører med fullt lys så lader bilen bedre enn når jeg kjører på aut lys... Dette kan du måle på samme måte men som sagt dette er 2018 mod Soul

#FTS#

Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheOnsdag 30. ſeptember 2020, klokken 16:58
De hevdet også at 12V kun lades fra hovedbatteriet under kjøring, eller under lading av hovedbatteriet.
Akkurat det er i hvert fall korrekt: Når bilen ikke lades og ikke er skrudd på og kjøreklar, er hovedbatteriet helt frakoblet alt annet i bilen. Det er et par releer som sørger for det. (Eller kontaktorer – så vidt jeg forstår er ikke en kontaktor annet enn et ekstra kraftig rele, beregnet for større strømstyrker enn releer flest.)

Du kan høre kontaktorene slå inn når du skrur på bilen, eller når du starter lading.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Martin Eden jrMandag 05. Oktober 2020, klokken 11:37
Nå har jeg dobbeltsjekket instruksjonsboka, og der står det vitterlig at det store batteriet vedlikeholdslader det lille - også når bilen ikke er påslått, eller tilkoblet ladestrøm. Når dette slår inn vil den ene blå ladelampa på dashbordet blinke.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheTirsdag 06. Oktober 2020, klokken 14:00
Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: RJKTirsdag 06. Oktober 2020, klokken 21:24
Samme som gjøres på Kona, men der får man gul indikator inni logoen i front når den lader 12V-batteriet. Synes det er flott og virker betryggende. Bare lurte på om de hadde gjort det samme på E-Niro og E-Soul, og i tilfelle hvorfor om de ikke har gjort det.


:)
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheLørdag 26. Desember 2020, klokken 10:13
Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.
Etter at jeg skrev dette, har jeg faktisk sett dette i aksjon et par ganger.

Men på julaften, av alle upassende tider, hadde jeg flatt 12V-batteri. Jeg hadde nok parkert bilen med taklyset på – så idiotsikkert er ikke dette systemet. Fossilbileieren som ga meg startstrøm så litt rart på meg da jeg spurte om hjelp. Og det ironiske i situasjonen er jo overveldende, når man står der med 64 kWh på batteriet og mangler strøm.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: Martin Eden jrMandag 01. Mars 2021, klokken 10:42
Virker som om kun siste innlegg gjelder nye eSoul. Jeg har også en halvt år gammel eSoul og fikk i dag tom 12v - ingenting virket. Mistenker at det har noe med at SOS-systemet slo inn på siste kjøretur (det "ringte" inne i dashbordet mens LED-lampa ved siden av SOS-knappen blinket rødt). Jeg måtte stoppe, slå av bilen og gå ut av døra før ringingen stoppet. Deretter ingen feilmelding å se, så jeg parkerte bilen. Ett døgn etter er den altså strømløs. På telefon med BOS-verkstedet får jeg opplyst at problemet er kjent - men det er litt uklart for meg om det er svak 12v som utløser SOS-systemet eller omvendt - at det er SOS-systemet som har tappet 12v - batteriet. Bilen er satt inn hos BOS, så får vi se hva de finner ut.

Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

For øvrig lurer jeg på at dersom dette betyr at SOS-systemet forsøkte å melde om nød - så er det bekymringsfullt at ingen "tok telefonen" - det ringte i mange minutter...

PS Var også vanskelig å finne ut av hvordan du skulle bruke nødnøkkelen, da det ikke er noe synlig nøkkelhull. Etter litt telefonering med BOS fant jeg ut at man må trykke inn nødnøkkelen i den lille slissa under bakre del av håndtaket (det som sitter fast på bilen), og så "vri" av plastdekselet på denne delen. Bak der finnes en fysisk dørlås... kjekt når man skal få åpnet panseret for å få koblet på nødstrøm...

Nå nylig (februar 2021) skjedde de samme igjen. Forrige gang byttet BOS 12v batteriet, men sa de ikke hadde fått noen fix fra Kia ennå. Denne gangen skjedde det igjen at bilen utløste et nødanrop (og denne gangen fikk jeg faktisk svar). Jeg kjørte hjem som vanlig og parkerte over natten. Neste morgen var 12v i null, og jeg måtte ha nødstrøm. Kjørte den til BOS, og de sa de hadde fått en løsning fra KIA (som de ikke kalte programvareoppdatering, men visstnok en slags nullstilling av deler av IT-systemet). Så får vi se om dette hjelper. Ifølge forhandler var det to kunder av dem som hadde dette problemet av alle som hadde kjøpt eSoul hos dem.
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: JaroslavasMandag 19. Juli 2021, klokken 21:36
Martin, hvordan gikk det med fiksing av problemet?
Tittel: Sv: Tom for strøm (12v)
Skrevet av: hancheFredag 31. Desember 2021, klokken 12:44
Men på julaften, av alle upassende tider, hadde jeg flatt 12V-batteri. Jeg hadde nok parkert bilen med taklyset på – så idiotsikkert er ikke dette systemet. Fossilbileieren som ga meg startstrøm så litt rart på meg da jeg spurte om hjelp. Og det ironiske i situasjonen er jo overveldende, når man står der med 64 kWh på batteriet og mangler strøm.
Jeg vet ikke hva det er med julehelgen, men idag hadde jeg flatt 12V-batteri igjen. Og denne gangen hadde jeg ikke taklyset på. Ikke bare det, det har kun vært langkjøring i det siste. Da jeg parkerte bilen i går kveld, hadde jeg kjørt 27 mil. Da jeg åpnet panseret, hørte jeg fra tid til annen en klikkelyd, som om et relé slo inn og så ut igjen med det samme (eller omvendt). Kan hende prøvde den å starte lading fra høyvoltbatteriet, uten å lykkes? Jeg har ellers ofte sett at den gjør det når bilen står parkert, så kanskje har jeg en strømtyv som vanligvis ikke leder til problemer fordi bilen ordner med lading av 12V-batteriet selv.

Etter forrige opplevelse investerte jeg i nødstartbatteri fra Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586). Den investeringen betalte seg nå! Men det gikk ikke å følge bruksanvisningen. Den sier jeg skal koble kontrollboksen til bilbatteriet først, men da begynte den å pipe, antagelig fordi batterispenningen var for lav. Så jeg koblet til nødstartbatteriet først, og deretter bilbatteriet. Da virket det, og jeg fikk start på bilen med en gang.