Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

Usikker

Første gang jeg har opplevd dette men kan ta saken fra begynneslen av.

Fredag morgen, starter bilen, fult ladet, kjører til fra jobben + en tur i butikken, parkerer i garasjen, brukt ca. 40%
Lørdag morgen starter opp kjører litt rundt, handletur + en tur på kvelden, setter bilen på lading, 28% igjen på batteriet, setter bilen på lading, estimert tid er ca. 7 timer før den er full.
Søndag, blir ikke brukt, ladekabel blir bare stående tilkoblet
Manda morgen, lukker opp bakføre for å legge inn sekken, lukker den og trykker på knappen på døra for å låse opp, alt lys inne i bilen lyser opp, kobler fra ladekabel, lukker luka og åpner fører døra. Alt taklys inne i bilen begynner å blinke.. ok hva skjer... trår på bremsen for å starte, ikke noe skjer men bremsepedalen slår på samme måte som om ABS'n pumper i pedalen, kommer opp melding om at jeg må starte bilen ved å legge nøkkel på knappen, gjør det men ingen ting skjer, lyser en led i startknappen men alt annet blir nå mørkt.... helt død.
Blir litt forbanna... dette hakke jeg tid til, fyrer dieselboksen som står ved siden av og kjører på jobben.
Ringer Kia Service og ber de hente "driten"
Etter noen timer ringer en fra Falken for å hente den men før han gjør det lurer han på om den er tom for strøm, forklarer bare at den har stått på lading siden lørdag kveld.
Han henter en powerboks og kobler på 12V batteriet og da... fungerer alt.
Så... 12v batteriet er flatt.
Han sjekker blien og kan bare konstatere at det ikke er noe lys som har stått på.
Siden jeg hadde en ctec lader liggende å slenge i garasjen ber jeg han koble til denne sånn at den kan få lada opp batteriet igjen. Oppdrag utført for Falken men som han sa, dette var vanlige oppdrag men første gang han var borti en Kia og når bilen var så ny (3 måneder) syns han det var litt merkelig.

Etterpå ringet jeg forhandler for å spørre om dette var normalt, ikke normalt men de hadde vært ute for at ved hyppig lading kunne bilen koble ut 12v lading for å ikke overlade 12v batteriet. Bilen skal etter sigende lade 12v batteriet også når det er tilkobla ladestasjon
Ut i fra mine ladesykluser på maks en gang pr. dag og med så mange mil kjøring daglig skulle ikke dette væe noe problem.

Nå nå står den på lading i garasjen, skal ut å kjøpe en ekstra startbooster å ha liggende i bilen
Får også montere inn et volt og amp. meter på batteriet for å se hva som skjer. Ikke noe feilmeldinger i bilen og ikke noe varsel om at det var dårlig med strøm på batteriet

Kan legge til at nesten noe lignende har skjedd en gang før, bilen hadde stått i over et døgn med ladekablen tilkobla og når jeg åpna døra da var det også diskotek i bilen men da starta den..

Andre som har vært borti det sammen ?

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Nei har ikke opplevd det enda.... Men voltmeter burde være et must... For å følge med på status på "12V startbatteriet"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Robert Sund

Noen har opplevd flatt 12V batteri før på Soul. Noen har også opplevd det med Hyundai (søsterselskapet) sin elbil. Men såvidt jeg har fått med meg har ingen funnet ut grunnen enda. Det virker som om sannsynligheten for at feilen oppstår ikke er lik fra bil til bil.

Du bør kreve nytt 12V batteri (eller tilsvarende erstatning) fra forhandler da blybatterier skades av å tømmes. Og for at Kia skal registrere utgifter i forbindelse med at feilen oppstår.

Det har vært snakk om kjøp av dataloggere (med eget batteri) som måler spenning for å finne ut om det er ett plutselig strømtrekk og når dette eventuelt skjer, eller om batteriet blir holdt på alt for lav spenning. Kia har ikke vært behjelpelig med kjøp eller finansiering av slike loggere til de som har hatt problemer, noe som er teit IMHO fordi det både hjelper på renommé overfor de få som har opplevd dette, og fordi det er en særdeles billig måte å finne ut hva som skaper problemet.

Det ser ut til at den store mengden med Soul eiere aldri får problemet eller i det hele tatt vet om det. (De som vet om det er nok stort sett her på forumet.)

Soul'en virker når den får strøm igjen (i samtlige tilfeller jeg har hørt om). Tidlige Leaf hadde ett problem med kombinasjonen forvarming fra batteri og start, noe som ikke er en helt ulogisk situasjon, og som ofte førte til permanent havari og tomt delelager for Nissan i Europa.

Generelt er det mye vanligere at 12V batteriet på fossil går tomt, på grunn av lite bruk etter kjøp av elbil. Så pass litt på fossilen også.


Usikker

Tok med med tanga ned nå for å sjekke status på lading
14,4volt og 4,8 amp dytta den inn på batteriet
Slo på alle varmeseter, vameapparat, fult lys, varmetråder og varme i ratt, fortsatt 14,4 volt lading og 4,8 amp inn på batteriet så med den lading skal det ikke være mulig å kjøre med forbruk som trekker mer strøm enn det bilen dytter inn i batteriet.
Spørsmålet er bare hva var det som slo seg på ?
Min bedre halvdel er ute å kruser litt nå for å bruke opp litt strøm så jeg kan sjekke etterpå om den lader batteriet når ladepluggen er tilkobla.

Har finni div. amp meter på ebay med en sånn shunt måler... vet ikke helt om jeg liker det for da må jeg modde kabler.
Noen som vet om "tangmeter" med løs tang ? og eventuelt en logger ?

Sjekka forresten OBD status... ingen feilkoder
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da har jeg i allefall fått bekreftet at den lader 12v batteriet når ladekabel settes inn
Litt usikker på dette batteriet nå men den klemte til med 7,2Amp og 14.5v, skal stikke ned litt senere når bilen er full lada og se hva den gjør da.. dvs. om den fortsetter å lade 12v batteriet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Den lader ikke 12v batteriet når bilen er full
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da var det nytt 12v batteri i bilen...  Den var like død i dag tidlig så da ringe jeg Kia Service som kom å henta den.
Ingen feil funnet men de hadde vært utefor et par tilfeller av dårlig batteri samt det jeg nevnte om at masse kladdelading kan resultere i at 12v lade delen kutter ut lading
Lar den stå på 12v lading i hele natt for å få fylt opp batteriet skikkelig

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Kan legge til at bilen også fikk en oppdatering på noe som hadde med styring av 12v lading fra høyvolt batteriet.
Vet ikke noe mer.. sjekka firmware på bilen før / etter og kan ikke se noe forskjell på versjoner
Dette er hva min har nå
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da var voltmeter på plass
Tok et lite dypdykk i ebay boksen og fant frem dette
http://www.ebay.com/itm/Adaptor-Plug-Lead-Power-Connection-Car-DC-12V-Cigarette-Lighter-Socket-/272780250718?hash=item3f82f84e5e:g:3~UAAOSwNu9Zel~R
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay-Voltage-Voltmeter-Panel-Meter-with-3-Wires-/281639537728?var=&hash=item0
Lodda ledinger på voltmeter inn i pluggen og limte det sammen + en runde med vulktape og da ble det seende sånn ut
(Slår seg av når man slår av bilen)

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: Usikker på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:28
Da var voltmeter på plass
Tok et lite dypdykk i ebay boksen og fant frem dette
http://www.ebay.com/itm/Adaptor-Plug-Lead-Power-Connection-Car-DC-12V-Cigarette-Lighter-Socket-/272780250718?hash=item3f82f84e5e:g:3~UAAOSwNu9Zel~R
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay-Voltage-Voltmeter-Panel-Meter-with-3-Wires-/281639537728?var=&hash=item0
Lodda ledinger på voltmeter inn i pluggen og limte det sammen + en runde med vulktape og da ble det seende sånn ut
(Slår seg av når man slår av bilen)
Blir feil sette... Du må måle direkte fra batteriet... Får du slått på bilen er jo batteriet forsynt via Converteren

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Vet..  :)  men jeg var mest på jakt etter å måle ladespenning dvs. hvor mye spenning ligger det i bilen når man kjører og har allerede oppdaga noe merkelig

På vanlig dynamo strøm i fossilbiler ligger jo spenning nærmest konstant og den er vel anbefalt litt over 14Volt og så regulerer dynamoen strømmen (amp) i forhold til hva batteriet trenger samt hvor mye som må dyttes på ved forbruk.
På Kia'n virka dette noe rart.
Bilde som vist over ser du 14,1Volt med "motor" i gang samt vanlig nærlys påslått
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

torle

"På vanlig dynamo strøm i fossilbiler ligger jo spenning nærmest konstant og den er vel anbefalt litt over 14Volt og så regulerer dynamoen strømmen (amp) i forhold til hva batteriet trenger samt hvor mye som må dyttes på ved forbruk.
På Kia'n virka dette noe rart.
Bilde som vist over ser du 14,1Volt med "motor" i gang samt vanlig nærlys påslått
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres."

Har observert det samme på våres 2016 modell, så snart lys settes i Automatisk med dagslys senkes ladespenningen ?? Kjører derfor med nærlys har en gang opplevd 12v problemer, etter at bilen ikke slo av cupe og parklys ved parkering.

Prøvde og diskutere dette med teknikker på Bertil'O at ladespenningen senkes ved lys i Auto, fikk til svar at strømmen senkes på moderne fossil biler også, korrigerte vedkommende at strøm og spenning er to forskjellige enheter og at et 12v batteri MÅ ha over 14v (helst 14,3v) for å bli toppladet. Kom en unskyldning om at han blandet strøm og spenning, men ingen forklaring til at ladespenningen senkes?? Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Amatøren

#14
Har riktig nok en e-up! og venter på e-Golf og har også fundert på det med vanlig blybatteri for 12 V.

På en Seat Alhambra (2003) og en Volkswagen Sharan (2007) så byttet jeg til AGM batteri da de gamle tok kvelden. Gjorde ikke noe med ladespenningen selv om den burde økes. Etter det hadde jeg aldri problemer ved dyputlading ved kjøring av dieselvarmeren.

Dermed lurer jeg på hvorfor bilprodusenter skal spare noen hundrelapper på å bruke blybatterier når det finnes AGM batterier.

Hvis batteriet tar kvelden hos oss så vil jeg vurdere å bytte til AGM om jeg så må betale for det selv.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA