Første gang jeg har opplevd dette men kan ta saken fra begynneslen av.
Fredag morgen, starter bilen, fult ladet, kjører til fra jobben + en tur i butikken, parkerer i garasjen, brukt ca. 40%
Lørdag morgen starter opp kjører litt rundt, handletur + en tur på kvelden, setter bilen på lading, 28% igjen på batteriet, setter bilen på lading, estimert tid er ca. 7 timer før den er full.
Søndag, blir ikke brukt, ladekabel blir bare stående tilkoblet
Manda morgen, lukker opp bakføre for å legge inn sekken, lukker den og trykker på knappen på døra for å låse opp, alt lys inne i bilen lyser opp, kobler fra ladekabel, lukker luka og åpner fører døra. Alt taklys inne i bilen begynner å blinke.. ok hva skjer... trår på bremsen for å starte, ikke noe skjer men bremsepedalen slår på samme måte som om ABS'n pumper i pedalen, kommer opp melding om at jeg må starte bilen ved å legge nøkkel på knappen, gjør det men ingen ting skjer, lyser en led i startknappen men alt annet blir nå mørkt.... helt død.
Blir litt forbanna... dette hakke jeg tid til, fyrer dieselboksen som står ved siden av og kjører på jobben.
Ringer Kia Service og ber de hente "driten"
Etter noen timer ringer en fra Falken for å hente den men før han gjør det lurer han på om den er tom for strøm, forklarer bare at den har stått på lading siden lørdag kveld.
Han henter en powerboks og kobler på 12V batteriet og da... fungerer alt.
Så... 12v batteriet er flatt.
Han sjekker blien og kan bare konstatere at det ikke er noe lys som har stått på.
Siden jeg hadde en ctec lader liggende å slenge i garasjen ber jeg han koble til denne sånn at den kan få lada opp batteriet igjen. Oppdrag utført for Falken men som han sa, dette var vanlige oppdrag men første gang han var borti en Kia og når bilen var så ny (3 måneder) syns han det var litt merkelig.
Etterpå ringet jeg forhandler for å spørre om dette var normalt, ikke normalt men de hadde vært ute for at ved hyppig lading kunne bilen koble ut 12v lading for å ikke overlade 12v batteriet. Bilen skal etter sigende lade 12v batteriet også når det er tilkobla ladestasjon
Ut i fra mine ladesykluser på maks en gang pr. dag og med så mange mil kjøring daglig skulle ikke dette væe noe problem.
Nå nå står den på lading i garasjen, skal ut å kjøpe en ekstra startbooster å ha liggende i bilen
Får også montere inn et volt og amp. meter på batteriet for å se hva som skjer. Ikke noe feilmeldinger i bilen og ikke noe varsel om at det var dårlig med strøm på batteriet
Kan legge til at nesten noe lignende har skjedd en gang før, bilen hadde stått i over et døgn med ladekablen tilkobla og når jeg åpna døra da var det også diskotek i bilen men da starta den..
Andre som har vært borti det sammen ?