Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, man 09. okt 2017, kl. 09:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lør 10. feb 2018, kl. 09:47
Med WLTP på 470 km burde vi sett NEDC på langt over 600 km.
Dette er det som forundrer meg også!

gigafactory

Sitat fra: Tellus på lør 10. feb 2018, kl. 09:47
Sitat fra: Finnøy på lør 10. feb 2018, kl. 09:16
Sitat fra: Tellus på lør 10. feb 2018, kl. 00:07
Ja det var det estimerte  NEDC på minst 500 km jeg tenkt på. Dvs på linje med F.eks. Ampera-E
Vær så snill og bare gløm NEDC, ubrukelig for sammenlikning mellom ulike modeller ;)

For å studere relative forskjeller har ikke NEDC vært dårligere enn EPA. Sammenligner du F.eks. Bolt med Tesla S 75 så vil du finne at EPA mener Tesla har lengst rekkevidde mens NEDC viser at Bolt har lengst rekkevidde. Tester utført i USA indikerer at Bolt faktisk har lengre reell rekkevidde enn Tesla S 75.

EPA-syklusen er vel også tester utført i USA. Jeg vet ikke hvilke bombastiske tester du har sett, men hvis det er den consumer reports-testen hvor de testet en brukt Model S mot en ny Bolt i 65 mph uten klimaanlegg, så blir det veldig anekdotisk. EPA inkluderer faktisk fem sykluser som presenteres som highway/city/combined til slutt. I tillegg til "normal" highway og city så er det en "cold cycle" i -7 grader, AC test i 35 grader og en test med høy fart og hard akselerasjon. Ampera-e har vist seg å være alt annet enn effektiv under norsk vinter, så helt uvitenskapelige solskinnstester på youtube er ikke det jeg automatisk ville satt to streker under.

Tellus

Tor ikke helt jeg forstår hva du forsøker å få frem med det innlegget. Hva i all verden har norsk vinterklima med disse testene å gjøre ?

turfsurf

Det har vel med utsagnet ditt om at «tester har vist at Bolt har lengre rekkevidde en S75» å gjøre. Når EPA sier noe annet vil vel de fleste heller tro på det enn en tilfeldig test som viser det motsatte.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Tellus

EPA er ingen reell test. Det er en måling basert på at bilen står rigget i en benk. Samme gjelder vel alle andre rekkevidde standarder.
En test er interessant fordi bilene blir kjørt ute på veien.

Poenget var uansett ikke å starte en diskusjon rundt hvilken standard som måtte være best. Poenget var at vi har to tall, WLTP og NEDC, som ikke korrelerer med hva vi ser hos andre biler.

Det kan tyde på at et av de oppgitte tallene er feil for Kona sin del.

Forøvrig er det vel mye som tyder på at Bolt faktisk går lengre enn en Tesla S 75. Hadde vært gøy å forsøke kjøre Oslo-Bergen og se hvilken bil som stoppet først.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lør 10. feb 2018, kl. 20:05
Forøvrig er det vel mye som tyder på at Bolt faktisk går lengre enn en Tesla S. Hadde vært gøy å forsøke kjøre Oslo-Bergen og se hvilken bil som stoppet først.
Ampera-E er kjørt Oslo-Bergen uten lading på høsten

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lør 10. feb 2018, kl. 20:05
EPA er ingen reell test. Det er en måling basert på at bilen står rigget i en benk. Samme gjelder vel alle andre rekkevidde standarder.
En test er interessant fordi bilene blir kjørt ute på veien.

Poenget var uansett ikke å starte en diskusjon rundt hvilken standard som måtte være best. Poenget var at vi har to tall, WLTP og NEDC, som ikke korrelerer med hva vi ser hos andre biler.

Det kan tyde på at et av de oppgitte tallene er feil for Kona sin del.

Forøvrig er det vel mye som tyder på at Bolt faktisk går lengre enn en Tesla S 75. Hadde vært gøy å forsøke kjøre Oslo-Bergen og se hvilken bil som stoppet først.
@Tellus; jeg mener du er helt på jordet vedr EPA/NEDC/WLTP
Sjekk gjerne disse linkene før du tar i bruk Google og finner de reelle forskjellene mellom NEDC/EPA og WLTP (EU kommisjonen sin innstilling om hvorfor WLTP i stedet for NEDC og sammenlikning med EPA overlater jeg til de som virkelig ønsker fakta. Sjekk også de europeiske bilprodusentenes innsigelse (og dessverre gjennomslag for to års utsettelse for å erstatte NEDC med WLTP)
-
https://www.youtube.com/watch?v=JOHgW6otDnc
- http://www.side3.no/motor/sa-langt-gar-egentlig-elbilene-du-kan-kjpe-i-dag/3423318664.html

Hva en rekkeviddemåling ("spisekonkurranse") mellom Ampera-e og S 75D har i emnet "Nytt om Hyundai Kona" er litt over min beskjedne fatteevne, men her er en spoiler: jeg overtalte naboen til å kjøpe Ampera-e (så tidlig at han faktisk fikk den) og på vestlandsveier klarte han å kjøre 410km på èn lading (10%rest)  mot våre 386km i en S85D (8% rest). Går Ampera-e veldig langt på norske vestlandsveier om sommeren => ja. Lengre enn vår S85D => ja. Har GM Bolt/Ampera-e oppgitt lengre EPA eller NEDC rekkevidde => nei.
Enten må vi gå etter alle subjektive testresultat eller så må vi bruke det nøytrale testresultatet som er nærmest virkeligheten.
For en ny elbilkjøper, hva tror du er viktigst til slutt: at bilen går lengre enn opplyst (eks. EPA) eller omtrent er umulig å klare rekkevidden (i NEDC)?

For Kona el spesifikt: jeg tror Hyundai/Kia klarer "magi" med Kona electric og Niro EV med 60/64kWh batteripakken (netto/brutto) slik de har demonstrert med Hyundai Ioniq.
Men uansett er de nøytrale tallene som blir oppgitt ihht EPA/WLTP syklusene det beste vi har for sammenlikning mellom ulike bilmerker.

Rekkevidde WLTP+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Soul EV (igjen) + venter på EX60
Eid: Enyaq, TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Tellus

Tellus

Finnøy slettet  visst innlegget sitt og da ble min kommentar ganske meningsløs  :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jakal på lør 10. feb 2018, kl. 09:35
..Vet vi forresten at Kona kommer med 16"?
Jeg var i dialog med importør for en stund tilbake og de var veldig bevisst på dette med 16" på Kona el utgaven for lengre rekkevide.
Blir nok valgmuligheter med 17" (og kanskje også større) for de som synes utseende er viktigere enn rekkevidde.

Rekkevidde WLTP+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Soul EV (igjen) + venter på EX60
Eid: Enyaq, TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Jakal

Takk Finnøy, det er betryggende.

jorgenbsk

Hvis fossilvarianten er en indikasjon på hva som er mulig:
Basisutgave: 205/60R16
Plusspakke: 215/55R17
Teknikkpakke: 235/45R18

Fra bilnorge.no

Cowboystrekk

Om rekkevidde er viktig så gå for 205 eller 215 om det er mulig. Det utgjør endel prosent forbruk med spesielt teknikkpakke-dim, men å gå fra 205 til 215 utgjør og litt merforbruk. Dekk er adskillig rimeligere og du har tilgang til en haug med gode økodekk i spesielt de 2 minste dimensjonene :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rmon

Nye Santa Fe ligner på KONA og har de samme design elementene som KONA. Santa Fe får også 7'' digitalt instrumentpanel. Tipper det blir ganske likt IONIQ.

Blir spennende å se til tirsdag.

HPSE

Ja vi får håpe det kommer noen skikkelige bilder på tirsdag :-) Gjerne også info om utstyr/pris :-) (optimist!)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA