Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda et konkurransefortrinn for Ampera-e?

Startet av Walker, fredag 06. oktober 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

Walker

En av bidragsyterne på dette forumet (jche) har observert at bremseskivene på hans Ampera-e er helt uten rust, selv etter at bilen har stått i ro i flere dager. Derfor kunne det være interessant å vite om andre her har erfart det samme - om Ampera-e virkelig er utstyrt med rustfrie bremser. Det vil i så fall være et betydelig konkurransefortrinn her i landet. Se

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35941.0.html


zbk

Jepp. Samme observasjon gjort hos meg. Har ikke sett antydning til rust i det hele tatt ennå (etter 9200km og 4,5mnd) og jeg har knapt brukt bremsene. OnePedalDrive for the win!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

oland

Jeg har også bitt meg merke i at det ikke er antydning til rust på bremseskiver.  Håper det forblir slik etter at de setter i gang med salting  :)
2017 Opel Ampera-e

Trond.m

Det er noe jeg observerte også i stor kontrast til BMW sine bremseskiver som får et tynt rustlag bare man vasker bilen. Antar at det ikke bare er pris som er begrunnelsen til BMW sitt valg, men jeg ser at rustfrie skiver absolutt ville være å foretrekke på en elbil hvor bremsene brukes lite.

Nickelilltroll

Hmmm, detta är helt korrekt! La om till vinterdäck igår, har för vana att se över allt när det blir gjort. Kommer från 2,5 år i E-golf och där var det rost, och ganska mycket rost bara efter 4 månaders körning, faktiskt så var det gravrost och inte kosmetiskt. Mest skivor men oxå andra komponenter där.

Så efter denna upplevelsen lärde jag mig att då bilen var fulladdad blev det 1-2 hårda inbromsningar från över 80km/h, skivor såg bättre ut på våren. Tog några veckor innan skivorna var helt rena faktiskt :o

Klar över att salten gör sitt men att det skulle vara noll rost hade jag inte förväntat mig! Kan det vara att dom är i rostfritt stål eller annat matrial? Bromsarna på AE är ju oxå något mer "sumpiga", tröga....kan det vara en bieffekt av matrialval? Hellre rostfritt för mig alltså. Skall man bromsa ordentligt så funkar det lika bra som alla andra bilar, bara så det är sagt...läs; grannens hund lever vidare idag tack vare ett gammalt alpinben på bromsen! :laugh:
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Orbit

Det er vel  ingen Ampera-e som har vært gjennom en norsk saltsuppevinter ennå. Det pleier å sette fart på sakene. Og når det først har blitt litt rust på kanten av skivene, formerer den seg raskere på bremseflatene, også over i påfølgende sommersesong.

(Jeg håper virkelig at Ae har fått til noe bra her, men tror ikke noen måneder med kun sommerføre er så veldig relevant)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tom E.

Jeg er også positivt overasket over bremseskivene. Ingen rust å se og jeg har knapt brukt bremsene. De er litt ullne til vanlig. Blir spennende å se til vinteren!

Espen Hugaas Andersen

Kjøpte nye bremseskiver til fossilbilen i fjor. Nå ser jeg at det er store groper i de der rusten har spist seg innover...

Det bør ikke være slik at bremseskivene må byttes oftere enn bremseklossene... Rustfritt hadde vært bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Nickelilltroll

Sitat fra: Orbit på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:42
Det er vel  ingen Ampera-e som har vært gjennom en norsk saltsuppevinter ennå. Det pleier å sette fart på sakene. Og når det først har blitt litt rust på kanten av skivene, formerer den seg raskere på bremseflatene, også over i påfølgende sommersesong.

(Jeg håper virkelig at Ae har fått til noe bra her, men tror ikke noen måneder med kun sommerføre er så veldig relevant)

Något viktigt och bra har dom gjort tydligen då alla andra bilar jag haft rostar runt bromsarna bara dom hör ordet fukt....oavsett årstid. När AE inte har en molekyl rost efter 4 månaders bruk så blir vi både glad och positivt överraskad :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Ipadjove

Vanlig rustfritt blir vel ikke tiltrukket av magneter?

oland

Sitat fra: Ipadjove på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:02
Vanlig rustfritt blir vel ikke tiltrukket av magneter?

Forklaringen finner du i innlegget til Walker ovenfor.  GM har utviklet en patentert prosess som gjør jernholdig metall mer motstandsdyktig mot korrosjon.  Det er sannsynligvis den behandlingen bremseskivene våre har fått.
2017 Opel Ampera-e

Tellus

Flere typer rustfritt stål er forøvrig magnetisk. Alt stål (også det som betegnes rustfritt) består hovedsakelig av jern som i utgangspunktet er magnetisk. Avhengig av type og mengde innblandet andre stoffer vil stålet kunne miste sine magnetiske egenskaper. Mange tenker på syrefast stål når vi bruker betegnelsen rustfritt. Syrefast stål er en type stål som ikke er magnetisk.

Arha

Et lite minus er det med disse bremseskivene også selvfølgelig.  Av gammel vane fra tida med Leaf har jeg noen ganger satt Amperaen i fri i nedoverbakke for å få brukt de fysiske bremsene.  Synes jeg må trampe temmelig hardt for å få disse til å virke.  Men alt i alt er selvsagt rustfrie skiver noe som overskygger dette.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ipadjove

Bremseskive på en Toyota Yaris. Ca 1 uke gammel bil, kjørt de samme stedene som Opelen min er kjørt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA