Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Annenhåndsverdi på en Leaf

Startet av RuneW, fredag 08. april 2011, klokken 23:51

« forrige - neste »

Kristian

Det vil være en rekke momenter som vil styre prisutviklingen på brukte Leaf, men jeg tror de viktigste vil være;

1. Teknologisk utvikling (hvordan ser alternativene ut)
2. Batterikostnad (hvor lenge viser batteriene seg å leve og hva koster det å erstatte)

Videre vil politiske incentiver, bilens rykte, bensinpris osv ha sterk påvirkning. Om disse tingene mener jeg det er svært vannskelig å spå. Kjøper man en fossilbil og regner på restverdi, vil en ta som utgangspunkt at alle disse faktorene er nærmest uforandret. Hvis en tar det samme utgangspunktet for en Leaf, så tror jeg den vil holde seg svært godt i pris, men mange vil nok mene at det er et risikablet utgangspunkt. Dog skal en huske at flere av disse utenforliggende faktorene kan påvirke positivt. Hvis myndighetene fjerner momsreduksjonen samtidig som det viser seg at Leaf batteriene holder svært godt, så vil det virke i positiv retning.

Konklusjonen min blir at jeg tror den vil holde seg noe bedre enn en fosilbil, men risikoen for store avik er tilstede. Disse avikene kan en mene mye om, men det blir umulig å forutse. Leasingselskapene tar må regne verst tenkelig resultat, derfor blir disse bilene dyre å lease.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

thenden

Det som ofte begrenser levetiden på PC-batterier, er at batteriet blir stående med full oppladning, siden PCen
ofte brukes sammenhengende, tilkoblet nettet. Et varmt litiumbatteri som står fulladet hele tida, er nede i
75% kapasitet etter ett år, om ikke lavere pga varmen. Litium liker seg best rundt 40%, og jeg har bare på én
PC, husker ikke merket nå, tror det var HP, sett en batterimanager som fulgte med, der man kunne sette hvilken
% ladestatus batteriet skulle holdes på, ved stasjonær bruk.

Mulig dette ikke slo at, da det betød mer planlegging for brukeren, og selvsagt noe mindre salg av erstatningsbatterier
fra produsentene. Man kan selvsagt forlenge batterilevetida "manuelt", om man bruker PCen aller mest stasjonært,
ved å ta ut batteriet ved ladestatus 40%, og satt på spissen, putte det i fryseren, i en tett plastpose som man ikke
åpner igjen, før batteriet er tint. Men dette fungerer selvsagt ikke om man av og til må grabbe med seg PCen, men
kan fungere om man bare av og til har den med på hytta, eller på planlagte feriereiser ellers.

Greit å vite at dette også gjelder elbiler, men nøyaktig prosentstatus som er optimalt å lagre bilen ved, når man er bortreist,
kan komme an på hvilken sikkerhetsmargin produsenten har satt, som man ikke får bruke av under normale forhold.

Hvis den er 10% SOC, så blir selvsagt idéell SOC ved lagring av bilen, 30% bare som et eksempel. (Det blir vel noe mikk
med prosentpoeng her, så det blir ikke nøyaktig 30% om sikkerhetsmarginen er 10% SOC, da... :-) )

thenden

Det som ofte begrenser levetiden på PC-batterier, er at batteriet blir stående med full oppladning, siden PCen
ofte brukes sammenhengende, tilkoblet nettet. Et varmt litiumbatteri som står fulladet hele tida, er nede i
75% kapasitet etter ett år, om ikke lavere pga varmen. Litium liker seg best rundt 40%, og jeg har bare på én
PC, husker ikke merket nå, tror det var HP, sett en batterimanager som fulgte med, der man kunne sette hvilken
% ladestatus batteriet skulle holdes på, ved stasjonær bruk.

Mulig dette ikke slo at, da det betød mer planlegging for brukeren, og selvsagt noe mindre salg av erstatningsbatterier
fra produsentene. Man kan selvsagt forlenge batterilevetida "manuelt", om man bruker PCen aller mest stasjonært,
ved å ta ut batteriet ved ladestatus 40%, og satt på spissen, putte det i fryseren, i en tett plastpose som man ikke
åpner igjen, før batteriet er tint. Men dette fungerer selvsagt ikke om man av og til må grabbe med seg PCen, men
kan fungere om man bare av og til har den med på hytta, eller på planlagte feriereiser ellers.

Greit å vite at dette også gjelder elbiler, men nøyaktig prosentstatus som er optimalt å lagre bilen ved, når man er bortreist,
kan komme an på hvilken sikkerhetsmargin produsenten har satt, som man ikke får bruke av under normale forhold.

Hvis den er 10% SOC, så blir selvsagt idéell SOC ved lagring av bilen, 30% bare som et eksempel. (Det blir vel noe mikk
med prosentpoeng her, så det blir ikke nøyaktig 30% om sikkerhetsmarginen er 10% SOC, da... :-) )

RuneW

Ja, det blir, for å si det mildt, ekstremt spennede hvor lenge et Leaf-batteri holder.  Nissan har helt klart gjort grep for at batteriet ikke skal tynes for langt, verken i den ene eller andre retningen, så det blir ganske sikkert ikke levetid ala mobiltelefon/PC.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

erik e

Er forhandleren "Konk,"Er importøren "Konk."Er Nissan "Konk." ?vil vel også spille en rolle.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Er vel bare Think eiere som mest sannsynlig trenger å bekymre seg for det... ;)

dissern

"Frykter elbiler kan bli verdiløse"

http://www.nettavisen.no/motor/article3289807.ece

Rimelig dyster spådom - det eneste som er sikkert er at vi som nå eier en el-bil har tatt høyde for en grad av usikkerhet rundt verdiutvikling og restverdi, noe som ikke plager meg i stor grad :)

Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Aspiranten

Med 10 års levetid på batteriene, og de koster 150,000,- så sparer man minst 100,000,- bare i drivstoff på de 10 årene. Reell batterikost blir da kun 50,000,- med dagens priser som går på at dette er spesialkonstruksjoner fra små fabrikker. Når bilen da nærmer seg både 10 og 20 år, så er det ingen turbo, ventiler som tikker eller girkasse som griner heller. Så sånnsett tviler jeg sterkt på at Leaf vil være verdt null på grunn av batteriet og at den har elektrisk fremdrift. Det kommer isåfall an på hvilke problemer teknikken vil ha ved aldring. F.eks. hyppige motorbytter, svakheter i hjuloppheng, elektronikken (ekstrautstyret) m.m. som vil forårsake nedgradering av verdiene.

Nå har vi ett friskt batteri i bilen, og sparer 100,000,- i drivstoff frem til neste batteribytte (hvis det blir aktuelt.) Deretter koster neste batteri i praksis bare 50,000,- å bytte pga. innsparingen, det er bare ca. 20% mer enn en automatkasse på Audi 2,5TDI Aut. f.eks. og akkurat den motorkombinasjonen har hatt svært store problemer med girkassene.

Ergo kan vi synge "dont you worry about a thing" ;D Ihvertfall frem til barnesykdommene kommer.
Nissan Leaf

Mortenmann

Sitat fra: Aspiranten på mandag 12. desember 2011, klokken 15:14
Med 10 års levetid på batteriene, og de koster 150,000,- så sparer man minst 100,000,- bare i drivstoff på de 10 årene. Reell batterikost blir da kun 50,000,- med dagens priser som går på at dette er spesialkonstruksjoner fra små fabrikker. Når bilen da nærmer seg både 10 og 20 år, så er det ingen turbo, ventiler som tikker eller girkasse som griner heller. Så sånnsett tviler jeg sterkt på at Leaf vil være verdt null på grunn av batteriet og at den har elektrisk fremdrift. Det kommer isåfall an på hvilke problemer teknikken vil ha ved aldring. F.eks. hyppige motorbytter, svakheter i hjuloppheng, elektronikken (ekstrautstyret) m.m. som vil forårsake nedgradering av verdiene.

Nå har vi ett friskt batteri i bilen, og sparer 100,000,- i drivstoff frem til neste batteribytte (hvis det blir aktuelt.) Deretter koster neste batteri i praksis bare 50,000,- å bytte pga. innsparingen, det er bare ca. 20% mer enn en automatkasse på Audi 2,5TDI Aut. f.eks. og akkurat den motorkombinasjonen har hatt svært store problemer med girkassene.

Ergo kan vi synge "dont you worry about a thing" ;D Ihvertfall frem til barnesykdommene kommer.
Bra Aspiranten.
Det bekymrer meg litt at det finnes journalister som skriver slike artikler. Det finnes tydeligvis mange som har negative holdninger mot el-biler. Ikke bra, med tanke på at veldig mange fler enn oss må kjøre grønt i løpet av noen få år  -  skal Norge innfri sine CO2 forpliktelser.
SølvLeaf

Aspiranten

Folk har nok opparbeidet seg en forakt over disse elektriske mopene med "traktorhus" oppå, som liksom har fått statens velsignelse mens de selv føler seg loppet av både stat og verksted.

Vi merker det vi også, at folk som er oppegående og tilogmed høyt utdannet er urettferdig kritiske til elbiler. Det er først etter en gjennomgang av fakta rundt Leaf og en liten pause slik at disse får synke inn hos folk (ettertanke, refleksjon) at de blir mer positive til elbil. Så kan man vise frem Leafen etterhvert, og det jeg selv opplever er at folk står " :o Det er jo en vanlig bil jo".

Når jeg attpåtil kan slenge på at man sparer 10,000,- i året kun i drivstoff, får ekstratustyr for nesten 100,000,- mer enn du får på tilsvarende Golf uten tillegg i prisen, og at Leaf nå er på 20. plass over de mest sikre bilene (over 40 plasser høyere enn SUV`n Mitsubishi ASX, en av de mest solgte i Norge akkurat nå) så blir folk svært så positive ovenfor elbilisme. Som overskriften på testen av Leaf @ Dinside.no sier: "Etter dette blir bilismen aldri mer den samme."

På spørsmål om hva vi gjør når vi skal til Oslo svarer jeg derimot "da tar vi audien". Men man kan også legge til at elbilferier er en ny måte å feriere på. Når man kjører fossilbil så kjører man fra A til B i en helsikkens fart, og ser seg ikke tilbake. Med en elbil må man planlegge ruta, og alle de spennende stedene man tidligere bare kjørte forbi blir plutselig ladestasjoner og delmål for turen i seg selv.

Det er vel på sett og vis vårt eget ansvar å sørge for at flest mulig ønsker seg elbil om 3-8 år når vi begynner å selge bilene :-) Mye av markedsføringen går runden fra person til person på grasrotnivå, og på det viset kan vi stanse baksnakket av elbiler i pauserom over hele landet. Vi er våre egne lobbyister  ;)
Nissan Leaf

dissern

Jeg reagerer på at man når man snakker om restverdi mange år frem i tid så forholder man seg statisk til kostnader i dag, ref. dette med at batteriet koster så mye i dag og at det dermed er stor fare for at el-bilen blir verdiløs om noen år. Det er forholdet mellom det å skulle gjøre kvalifiserte beregninger om en faktor et stykke frem i tid versus det å ukritisk benytte dagens kostnadsnivå som en konstant i en slik beregning. Etter mitt syn blir dette da en meget svak analyse, som man dessverre må ta stilling til igjen og igjen.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

cra

Ja, jeg skulle også til å nevne at om 10 år kan det godt tenkes at man får tilsvarende batterier til en lavere pris, evt. mye bedre batterier til samme prisen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

iOnas

Jeg var inne på Nissans sider i dag for å ta en ekstra sjekk angående batteri og garanti.
http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf.html#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/pricing-and-specifications/warranty
(Utrolig irritererende at siden videresender deg til forsiden når man prlver å linke direkte, hold musen over "Priser og spesifikasjoner" og klikk på garanti)

Her står det jo følgende:

Garanti

Din elbil er riktignok en annerledes bil, men garantien vil
dekke like mye som de andre garantiene du kjenner til
fra Nissan. For eksempel har din elbil akkurat den
samme dekningen når det gjelder tre års veiassistanse,
treårs lakkgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.
I tillegg til den standard 5 års /100 000 km Nissan
nybilgaranti, har Nissan LEAF en 5 års I 100 000 km
garanti på alle elbilkomponenter.
Elbilkomponentgarantien dekker elementer som litium
ion batteriet, motoren, vekselretteren, bilens
kontrollmodul, reduksjonsgiret, DC/DC omformeren,
laderen og ladeuttaket og -ledningen.


Er teksten nettopp endret, eller er det denne formuleringen som har vært brukt hele tiden? Jeg synes ihvertfall at dette kan indikere at restverdien ikke nødvendigvis vil være så lav som enkelte argumenterer for.


mvh
Jonas
Bosted: Nordmøre.

Aspiranten

Cra og Dissern: Jepp. Mitsubishi halverte jo kostprisen på sine batterier på bare 2 år. Nissan holder på å bygge store batterifabrikker, og dette vil virkelig sette igang storskalaproduksjon. Renault er jo med i samarbeidet og når Kangoo, Fluence ZE m.m. derfra også skal i produksjon, blir det ytterligere stordriftsfordeler.

Jeg tviler sterkt på at noen her inne noensinne vil måtte ut med 150,000,- for ett nytt batteri. Men etthvert batteribytte vil fremdeles være dyrt, og vi må på ingen måte lukke øynene for at det kan skje. Dersom vi sparer alt vi sparer på elbil på egen konto med renter og alt, så vil de fleste av oss få seg noen positive overraskelser når batteriet omsider må byttes  :)

iOnas: Det er vel ikke noe som er forandret der. Det vi syter over er at det ikke er spesifisert bra nok når ett batteri defineres som utslitt under garantien. 80% etter 5 år er forventet, mens 70% etter 10 år er normalt har Nissan sagt. Men de vil ikke garantere for disse tallene. Mitsubishi derimot garanterer nå for 80% etter 5 år. Bra!
Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: cra på mandag 12. desember 2011, klokken 15:54
Ja, jeg skulle også til å nevne at om 10 år kan det godt tenkes at man får tilsvarende batterier til en lavere pris, evt. mye bedre batterier til samme prisen. :)

Godt poeng. Bare se på hva vi i kan / Kunne satt inn i Classic bilene våre. Nyter i disse dager en ombygget Saxo med ca 120 km rekkevidde og en batteripakke til halve prisen av de originale NiCd.

Ellers skriver Nettavisen: I praksis ville de vært nærmest umulige å selge en elbil i Norge i dag, om det ikke hadde vært for fritaket for moms og engangsavgift, i tillegg til at de har andre insentiver som gratis passering i bomringen, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt.

Godt poeng vi håper Finansdepartementet forstår.

Hvor lenge lever batteriene?

Men batteriene i elbilene har også en annen side over seg som er litt mindre omtalt: Over tid mister batteriene sin kapasitet, noe som avhengig av bruk typisk betyr at 20 prosent av kapasiteten forsvinner i løpet av 5-7 år, og betydelig raskere om du benytter såkalt hurtiglading.

Levetiden avhenger riktignok av hvor mye det blir brukt, og erfaringene med denne typen batterier i elbiler er begrenset, noe som gjør at nøyaktige tall er vanskelig å oppdrive. Det som er helt sikkert er at elbilen du kjøper i dag, om noen år vil ha vesentlig redusert rekkevidde.


Hva er helt sikkert med det? Fatterens nå 5 år gamle LiFepo pakke harfremdeles 80 av 90 Ahr tilgjengelig. Og det antakelig grunnet en celle som ble skadet for et år siden når jeg kjørte pakken i en Saxo uten BMS.

Ellers må vi bare være glad for alle slike artikler som gjør at de feige fortsetter å kjøre fossilt. Uten dem hadde ikke vi elbilister hatt det så fint som vi tross alkt har det. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA