Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Annenhåndsverdi på en Leaf

Startet av RuneW, fredag 08. april 2011, klokken 23:51

« forrige - neste »

RuneW

Jeg sitter her og prøver å bestemme meg for om jeg skal gå for en Leaf eller en annen, ikke-elektrisk småbil, og prøver å sanke alle argumenter jeg kan for å gå for en Leaf - også økonomiske.

Jeg vil tro det ikke bare er meg som lurer på annenhåndsverdien av en slik type bil. Det er ingen hemmelighet at batteriene er en stor del av verdien og at disse etter all sannsynlighet er verdt null etter noen år. Kanskje 6-7 år?

Hvis penger ikke har noen betydning, er det jo bortkastet å tenke på slike ting, men for meg blir det litt ukomfortabelt å kjøpe en bil man ikke vet om taper seg 75.000 eller 150.000 på 3 år.

Så: Er det noen som tør å spå/gjette hva en Leaf er verdt etter 3, 5, 7 år?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

elektrolux

Jeg tør tippe at Leaf vil tape seg mindre i verdi enn en tilsvarende dyr fossilbil.

I tillegg vil du i samme periode spare mye penger på andre utgifter, f.eks årsavgift, parkering, drivstoff...

Det er meget lurt å tenke salg, allerede før kjøp, og uansett vil en ny bil være et tapsprosjekt. Ut fra det kan en billig fossilbil være mest økonomisk, til tross for alle avgiftene som følger med. Brukte Elbiler er også et sjangsespill, da reperasjoner på Elbil normalt er dyrere enn reperasjon av fossilbil. Dette grunnet pris på deler, og tendenser til å bytte mer enn nødvendig.

Min løsning på dette er å kjøpe billige defekte biler, og bruke disse til å bygge opp fungerende biler. Da ender en opp med en bil som koster minimalt, samt får en meget interresant hobby på kjøpet. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

Min spådom er også at en Leaf vil holde seg godt i bruktbilverdi. Kanskje blir den også en "elbilklassiker" - årets bil i Europa, elbil versjon 2.0 osv.

Det at Think Classic har holdt seg så godt i pris bærer bud om at man ikke skal være for pessimistisk m.h.t. fremtidig salg av brukt elbil. Batteriets tilstand ved salgstidspunktet er nok det mest avgjørende i denne sammenheng.

Økonomi er selvsagt viktig i forbindelse med bilkjøp, og batteriet er også her det som skaper mest usikkerhet fordi det er bilens dyreste komponent og bilens "hjerte" i mye større grad enn motoren. Men med fornuftig kjøring og godt stell tror jeg batteriet i en elbil generelt vil vare lenge, selv om "uhell" nok kan inntreffe.

Er man uheldig med batteriet, kan regnestykket med innsparte driftsutgifter og avgiftsbesparelser gå fløyten. Men fem års garanti gir jo bra sikring.

Et annet moment jeg synes man også bør ta med når det gjelder elbil kontra fossilbil er det "psykiske velvære" som følger av å være elbilist. Jeg vil tro det flere enn meg som ble elbilist fordi de var så utrolig slitne av alle avgiftspåfunn fra politisk hold. Som elbilist slipper du å ergre deg over bom- og parkeringsavgifter - tvert i mot - du kan kjøre med en jublende fryd over at du slipper! Resultat: Bedre mental helse. Helt sant - jeg vet det av egen erfaring...

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

RuneW

Hehe, ja jeg er klar over alle de andre økonomiske (og psykiske  ;)) fordelene med elbil.

Det var bare denne dette med annenhåndsverdi jeg, til min bekymring, ikke har noenlunde kontroll på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Bar for moro skyld satte jeg opp en (høyst uhøytidelig) sammenligning av utgifter til bilhold mellom Leaf og en mer eller mindre tilsvarende bil (med automatgir  ::)).

Det er veldig stor usikkerhet her, så jeg satte opp worst/best case for begge tilfellene. Jeg regner med at jeg er relativt langt ut på jordet på noen av parametrene, så hvis noen kan korrigere meg, hadde det bare vært hyggelig!



(Jeg skjønner ikke hvordan jeg får bildet større på dette forumet)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

erik e

Skal ikke "tippe" på noe i kroner,men en Nissan med 5 års garanti.  :D  Like "lurt" som Mitsubishi med 5 års garanti og "japse kvalitet"  ;)  Men det billigste er nok og kjøpe en utslitt "franskmann",sette den istand og kjøre ivei.  Det har jeg gjort i 20 år med Peugeot/Renault "fossilbiler", kjøp for 1500,- fiks selv  selg til staten etter 5 år for 1500,-  = billig bilhold. God helg
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lynet

Du glemmer her to vesentlige ting:

- sikkerheten er vesentlig høyere på en Leaf enn på en 15 år gammel P106...

- den herlige følelsen med en NYBIL  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på søndag 10. april 2011, klokken 11:50
Du glemmer her to vesentlige ting:
- sikkerheten er vesentlig høyere på en Leaf enn på en 15 år gammel P106...

Et moment, men de aller fleste som kjøper Airbag bruker den aldri ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gbzdoc

Og takk og pris for det! Hadde jo blitt noe risikabelt på veien om alle skulle teste alle airbagene sine hele tiden... ;-)

Men siden vi er inne på sikkerhet så kan det nevnes at den uheldige eieren av i-Mieven som ble smadret i Hamangtunellen nok var glad han satt i nettopp i-Miev og ikke en av de andre elbil modellene på norske veier. Hjelper ikke å være dyktig bak rattet når en sjåfør med Transporter "velger" å meie deg ned front mot front.

Hyggelig da å vite at det var sjåføren av Transporteren som ble liggende igjen på sykehuset, ikke han i i-Mieven. ;-)

RuneW

Sitat fra: erik e på søndag 10. april 2011, klokken 10:25
Skal ikke "tippe" på noe i kroner,men en Nissan med 5 års garanti.  :D  Like "lurt" som Mitsubishi med 5 års garanti og "japse kvalitet"  ;)  Men det billigste er nok og kjøpe en utslitt "franskmann",sette den istand og kjøre ivei.  Det har jeg gjort i 20 år med Peugeot/Renault "fossilbiler", kjøp for 1500,- fiks selv  selg til staten etter 5 år for 1500,-  = billig bilhold. God helg

Hjelpe og trøste! Heller en 10 år gammel "japse" enn en ny franskmann - for ikke å snakke om en utslitt franskmann...  ::)

Jeg skal altså ikke ha noe selvbygget doning og er ikke interessert i det billigste det går an å komme seg på veien med. Jeg skal ha en ny bil og er interessert i å sammenligne økonomien i å kjøpe Leaf vs en lignende bensindrevet bil.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

erik e

Dere så vel min  :) og  ;) . Med regler som idag og økende bensin/diesel pris kan man håpe på god pris som brukt  :D
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Som ny i-Miev eier er jeg veldig spent på hvilken pris Leaf legges ut med. Det er vel ikke tvil om at bruktverdien av en Leaf vil være større enn for en iMiev, hvis det da ikke dukker opp uventede negative ting rundt Leaf.

Legger Leaf seg under i-Miev vil Mitsubishi være nødt til å redusere nybilprisen. Da blir det som elektronikk, det blir billigere og billigere for hvert år. Så da er det bare å vente - det blir alltid noe bedre og billigere.. Da har jeg gledet meg at jeg sparer MINST 100 kr per dag jeg pendler til jobben for ikke å si alle turene til sentrum med gratis bom og parkering.

Men reduserer i-Miev prisen signifikant så ryker marginene til Think også.

Så hvordan bruktprisene utvikler seg der blir umulig å spå.

Det blir kanskje et par år med skyhøye bensinpriser og elbiler som blir billigere og bedre.. Skal vi gjette på at elbiler tar 10% av nysalget i 2013..? Og så bare øker på
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RuneW

Sitat fra: bobakka på mandag 11. april 2011, klokken 20:56
Da blir det som elektronikk, det blir billigere og billigere for hvert år. Så da er det bare å vente - det blir alltid noe bedre og billigere.

Hehe - Ja, da blir det jo som å kjøpe PC, ikke akkurat noen investering... Når man kjøper PC nytter det ikke å irritere seg over at den gamle er verdt null, men heller glede seg over at den nye er grisebillig.

Men hadde kunnet velge mellom to PC-teknologier, hvor innkjøpsprisene var like og den ene holdt seg mye bedre i pris...

Men jeg er er forsiktig optimist og regner med at en Leaf ikke er verdt 0 etter 6 år slik som en PC...  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hma

Sitat fra: RuneW på tirsdag 12. april 2011, klokken 10:13
Men hadde kunnet velge mellom to PC-teknologier, hvor innkjøpsprisene var like og den ene holdt seg mye bedre i pris...
(Beklager min lille avsporing fra tråden)
Har vi ikke det; Mac v.s. PC, hvor førstnevnte holder seg rimelig godt i pris og trenger lite/ingen service eller support ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Lynet

Hjelper til med avsporingen:
Min Dell har heller ikke hatt noe behov i sine 5 år jeg har hatt den....

Både Mac og PC har nok hardware som kan være helt lik, men hvis vi snakker software er det noe annet.....

Og det eneste som har feilet på min Dell er batteriene  :o og hva er årsaken, jo at software tillater at de kjøres for langt ned i spenning (bedre batteritid på salgsplakaten). Det er heller ikke overvåkning på cellenivå.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA