Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil økonomi "vanlig" bil

Startet av cyrux, torsdag 08. september 2011, klokken 19:09

« forrige - neste »

cyrux

Hei.

Jeg har en volvo v50 bensin 2005. Listeprisen ligger nå på 110.000 hvis jeg ikke tar helt feil. Har ca. 50.000 i lån.
Er giret på å få elbil mest med tanke på det økonomiske. Men hvor økonomisk er det egentlig?
Nissan leaf: ca 280.000,-. Trekker jeg fra egenkapitalen min blir det ca. 220.000 i lån.
Noen som har gode tips og råd som jeg bør tenke over?
Noen spørsmål som surrer i hodet mitt er bla:
Hvor mye ekstra koster det meg i strøm?
Veiavgift?
Pris i forhold til vanlig bil - Service? Repreasjoner? Hva koster batteri og når bør jeg forvente å bytte det ut?
Gratis parkering - Hvordan fungerer det? (f.eks. garasjeanlegg - Bergen)

Prøver å veie for og imot om det er verdt å låne ca. 220.000 (dvs ca. 170.000 mer i lån enn det jeg har i dag.)

Ha en fin kveld.
Bergen

elektrolux

#1
Har lite tro på at det er så mye økonomi i å bytte bil nå.

Behold heller S50'en og vent til du kan kjøpe en brukt Leaf om et års tid. ;)

Da bør regnestykket vise behov for mye mindre lån. En ny Leaf vil nemlig falle betydelig raskere i pris enn din allerede devaluerte Volvo
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

170k i lån over 8 år blir ca. 2200,- pr. måned. Du sparer nok minst 20.000 i året på drivstoff, årsavgift, forsikring, service, evt. bompenger, parkering og reparasjoner. Sannsynligvis mer så regnestykket blir neppe negativt tror jeg.

Besparelse på drivstoff: Minst 10.000, sannsynligvis endel mer. Kan bli over 20.000
Årsavgift: ca. 2500,-
Forsikring: Fort 2000,-
Service: 2000,- ?
Bompenger: Alt fra 0 til femsifret
Reparasjoner: Umulig å si men 5 års garanti er jo fint å ha i motsetning til ingen garanti.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cyrux

takker for svar :
Dette var 2 helt motstridende råd.
Blir også spennende å se hva staten gjør med de godene elbiler har nå.
Jeg har heller ingen hastverk med å bytte bil. Så kanskje jeg burde vente. Regner ikke med at prisen kan bli justert opp med tanke på all etterspørselen?
Bergen

Go-carter

#4
Her er mitt regnestykke. Jeg er student og lever på studielån + deltidsjobb, men pendler ut/inn av Oslo så da fant jeg det fornuftig å anskaffe meg elbil. Som andre nevner her så kan du gjerne vente, men venter du to år, så plutselig kommer det en ny elbil, så vil du vente to år til til den er brukt, osv osv. Derfor havnet jeg på en Think, og ikke gadd å vente på Leaf. Bare på tiden fra 2. juni i år som jeg fikk levert bilen, til nå, har jeg spart inn ca. 12-15.000 i forhold til om jeg skulle kjørt en bensin/dieselbil.

Men her er altså regnestykket:

Lån 239.000 over 7 år, = 3400,- i mnd
Pr mnd så sparer jeg altså:
- 3-4000 i bensin
- 500 i bompenger
- 1200,- i parkering(om man velger å stå f.eks. hos Europark's parkeringshus)

Så istedet for å betale penger til statoil, fjellinjen og europark, kan jeg bruke pengene på å betale ned bilen og samtidig spare 1-2000,- i mnd i driftsutgifter. Jeg lader på jobb og i Oslo, så har rent teoretisk "ingen" utgifter på strøm.

Summert over et helt år blir det:
Driftsutgifter: 58800,-
Forsikring: 6000,-
Årsavgift: 2500,-

Da sammenligner jeg med min kamerat's BMW 320i.

Dvs rett over 67.000 i året innspart i differanse i driftsutgifter. Pluss at det ikke trenger dyr service, regreimbytte, oljeskift, etc. Og mye større glede, masse nysgjerrige blikk, og en kjempemorsom bil :) Og tar man i tillegg i betraktning at alt som ellers ville gått med å finansiere Statoil, staten og andre selskaper, kun går til nedbetaling av bil, så blir jo regnskapet enda hyggeligere. Pr. dags dato kjører jeg i snitt 2800km i mnd med Think'en.

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thor Atle

#5
Vis du allerede har en bil. Behold den 1-2 år. Vent på at flere biler blir stupet på markedet.
Men vis du allerede må ut og handle ,kjøp da ELEKTRISK!!

Små diesel/ bensinbiler koster ca100 000 mindre. men har flere/større utgifter.

Prisen på disse vil utjevnes på en 8-10 års periode.
Men prøv kalkulatoren på.

Http://gronnbil.no/kalkulator/

Jeg var ikke i tvil. Jeg var nødt til og ha ny nr2 bil.

Vurderer også at om 3-4 år kansje min diselbil også skal byttes.
Da vurderer jeg om jeg skal ha SERIEhybrid eller om jeg skal gå for elbil og leie en bil for de lengre turene.
Blir nok de siste da jeg kun trenger langdistanse 4-6 ganger i året
Peugeot 106 electric,, 1997

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA