Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyd under kjøring

Startet av tomrh, mandag 11. september 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

tomrh

For noen uker siden kom en ulyd under kjøring. Høres mer ut som rasling eller noe usmurt gnisning i klima, men forsvinner ikke ved å skru av klima. Den er også ganske sjelden der, kan gå dager mellom hver gang den dukker opp. Varer ikke så lenge, typisk 5-10 minutter, stopper så av seg selv. Og lyden stopper alltid når jeg stanser (f.eks. når jeg kjører av veien for å åpne panseret og undersøke..). Ingen varsellamper eller noe, bare denne lyden som høres ut å komme fra et sted i motorrommet rett bak rattet. Noen som har opplevd noe lignende?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mateusz

Eg har opplevd noen rar lyd fra klima en gong per måned. Lyden varer i ca et minutt.
Eg veit ikkje hva som er årsaken. Klima kjører avriming-program eller noe vedlikeholdsprogram?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

bob-bob

Sitat fra: Mateusz på mandag 11. september 2017, klokken 12:46
Eg har opplevd noen rar lyd fra klima en gong per måned. Lyden varer i ca et minutt.
Eg veit ikkje hva som er årsaken. Klima kjører avriming-program eller noe vedlikeholdsprogram?

Klima kjører avriming program , det stemmer. Oftest når man begynner å nærme oss kuldegrader i luften. (varmepumpen fungerer inntil sånn ca minus 10 kuldegrader....)  Den kan gjøre det mens du kjører , eller også etter at du har kjørt , og plugger inn lader. Du hører en surre-lyd , liksom... Hvis det er dette da , og ikke noe annet. Du kan jo selvsagt også ha en feil et sted , men dette er vel best å få sjekket på verksted om bilen fortsatt er under garanti. ( Noen feilkoder bør vel dukke opp...)

nr1rayner

tomrh's bil er 1.gen og har ikke varmepumpe, så den kjører vel ikke avriming.

Hvis lyden konsekvent forsvinner når bilen står i ro er det normalt sett noen bevegelige deler.
Kan f.eks. være et rustflak fra bremseskive som har løsnet og havnet i kalipper-braketten, strips/kabel e.l. som henger ned på drivaksel, liten stein som har klart å komme seg inn en lur plass, hjullager som begynner å takke for seg...

Men, det kan jo også hende at det har havnet noe ned på vifta, løv er jo ikke uvanlig i disse dager. Når bilen har fart blir det lufttrykk inn mot vifta.
Står bilen i ro og vifta kjøres på full speed uten lyder kan du mest sannsynlig utelukke det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på mandag 11. september 2017, klokken 13:38
tomrh's bil er 1.gen og har ikke varmepumpe, så den kjører vel ikke avriming.

Hvis lyden konsekvent forsvinner når bilen står i ro er det normalt sett noen bevegelige deler.
Kan f.eks. være et rustflak fra bremseskive som har løsnet og havnet i kalipper-braketten, strips/kabel e.l. som henger ned på drivaksel, liten stein som har klart å komme seg inn en lur plass, hjullager som begynner å takke for seg...

Men, det kan jo også hende at det har havnet noe ned på vifta, løv er jo ikke uvanlig i disse dager. Når bilen har fart blir det lufttrykk inn mot vifta.
Står bilen i ro og vifta kjøres på full speed uten lyder kan du mest sannsynlig utelukke det.

Oops sorry - trodde han hadde varmepumpe !!  Nåja - da holder jeg med deg !

tomrh

1. Gen ja, sorry at jeg ikke informerte om det.  :-[ Tviler sterkt på det har noe med hjul og bremser å gjøre, det starter og stopper for plutselig samt at lyden kommer fra et sted høyere opp. Kan det hende at AC avrimer seg? Skal prøve å få tatt opp lyden neste gang den dukker opp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Husk hvordan AC/vp fungerer, AC sender varmen ut av bilen (til radiatoren), og kulden inn i kupeen, og opererer stort sett når det er godt med plussgrader.
VP sender varme inn, og kulde ut, og brukes helst når det er kaldt.
Avriming er da av radiatoren, som ved vp kjøles ned utover den allerede kalde lufta.
Så at bilen din avrimes i disse dager tviler jeg sterkt på  ;)

Det kan vel forsåvidt være noe med viften bak denne radiatoren som vel skal gå konstant hvis AC/vp er i drift, men iom at lyden stopper når bilen stopper høres også det lite sannsynlig ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Ulyd med radiatorvifte kan du sjekke ja.  :+1:

ragnasan

Er det ikke fotgjengervarsleren du hører?
Kan slås av med bryter til venstre/under for ratt.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  170 000km 31.07.20
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)
Peugeot E2008 GT Line i bestilling

tomrh

Har ikke på 12-mod. Aldri hørt den lyden før.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ragnasan

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. september 2017, klokken 17:18
Har ikke på 12-mod. Aldri hørt den lyden før.
Har 12-mod selv. Varsellyden skraper som et defekt lager. Samme bryter som rygge-pipingen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Trondheim
Nissan Leaf -2012  170 000km 31.07.20
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)
Peugeot E2008 GT Line i bestilling

tomrh

Å du mener den kunstige lyden? Nei er ikke den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Du har ikke fått noe som har løsnet og som under fart (Luftmostanden) bøyer seg og tar i noe som roterer.
Min "sister" hadde nemlig den erfaringen forleden på en nylig ervervet Toyota. Innerskjerm var løsnet, og når man var parkert så lå den som normalt, men under fart så bøyde den og strøk i hjulet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Høres ut som noe som roterer og gnisser. Det er ei vifte i klimaanlegget, kan det være den?
Starter oftest i forbindelse med at jeg kjører over en litt skarp ujevnhet i veien, men ikke alltid. Skulle ta opp lyden i ettermiddag men gutten min bråket samtidig i baksetet...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA