Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stå på retten sin

Startet av Troald, søndag 27. august 2017, klokken 12:03

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: arthur på lørdag 02. september 2017, klokken 10:32
Ganske merkelig å omtale rettigheter i vegttafikkloven som sniking og at bruk av denne kan til dels omtales som misbruk.
Det kommer jo ann på situasjonen.
Slik jeg leser det ut fra TS beskrivelse er dette ikke hensynsfull kjøring. Her var det en lang strekning som kunne benyttes til fletting og filskift for de som henholdsvis skulle til venstre og høyre.
Krav om henssynsfull kjøring gjelder som Sele skriver ikke bare for fossilbiler, det gjelder også for elbiler.

Trafikkregler:
Sitat
§ 6.Svinging
1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

I god tid er ikke å presse seg over rett før.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

#31
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 10:50
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.
Merkelig nok sier vegmerkingshåndboken at kollektivfelt skal avsluttes med skillelinje som gjør det nødvendig med feltskifte. https://www.vegvesen.no/_attachment/69741#page=80.  Hvis det blir vanlig praksis at de som er i kollektivfeltet ikke slippes inn, så tror jeg fort det kan bli endret slik at kollektivfeltet blir det gjennomgående, og det vanlige feltet slutter. Men jeg tror fortsatt mellomløsningen med flettefelt er det beste, og er mer i samsvar med trafikkregel § 8.
Sitat
§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sele

Som du korrekt påpeker så har verken kjørefelt eller kollektivfelt forkjørsrett når det innsnevres til ett felt. Man skal samarbeide og når så ikke skjer så blir det sånn som i TS sitt tilfelle..

Griffel

Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 11:44
Som du korrekt påpeker så har verken kjørefelt eller kollektivfelt forkjørsrett når det innsnevres til ett felt.
Dette var jo ikke situasjonen her. Her er det to felt hvor den som skal til venstre forblir til høyre helt fram til svingen. Her er det etter det jeg forstår en flettestrekning hvor de som skal til høyre legger seg tilhøyre og de som skal til venstre skal legge seg til venstre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Hvis man kunne samarbeidet i trafikken så hadde ikke sånne situasjoner oppstått. Nå skal man kjøre så tett som mulig for her skal det ikke komme noen foran meg. Gentelmans begrepet er en saga blott..

Ebe

#35
Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 10:50
Hvis man bruker kollektivfeltet så skal man altså stå og vente til den endeløse køen tar slutt fordi ingen må slippe "snikere" inn. Er man så hårsår og misunnelig at man ikke kan samarbeide? I såfall bør man finne en lukket bane og få ut sin futrasjon.

Nei, men man skal ikke presse seg inn i køen, slik TS beskriver.

Og det har ingenting med misunnelse å gjøre, kjører elbil selv jeg. Men jeg krever ikke min plass i køen om jeg har brukt kollektivfeltet. Enten finner jeg meg en luke, eller så blinker jeg og venter til noen gir meg plass. Vesentlig forskjell.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Jeg er enig i at man ikke skal presse seg inn. Men det du skriver nå stå i sterk kontrast til det du skrev tidligere.

De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.


Lastebil

På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.

1000kwh

Sitat fra: Lastebil på søndag 03. september 2017, klokken 09:49
På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.

Ebe

Sitat fra: Sele på lørdag 02. september 2017, klokken 19:12
Jeg er enig i at man ikke skal presse seg inn. Men det du skriver nå stå i sterk kontrast til det du skrev tidligere.

De som slippes inn har bevisst sneket seg forbi en lang kø. Ser ingen grunn til å slippe disse inn. De får stå der i feltet sitt og vente til det blir klart, slik man skal når man har vikeplikt. Ellers skulle de stilt seg bakerst i køen som alle andre.
Ser ikke helt at det er noen motstridene atgumentering fra min side. Men siden vi egentlig er relativt enige, så får vi kanskje la ballen ligge :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mazzbot

#40
Sitat fra: Troald på søndag 27. august 2017, klokken 12:03
Situasjonen er som følger

Inn mot en rundkjøring har vi et kollektivfelt på høyresiden.Feltet avsluttes 50-100 m før rundkjøringen og biler i venstre felt skal ifølge merking skifte til høyre felt for å svinge til høyre.

Jeg lå i venstrefeltet i kø som gikk like under fartsgrensen. En elbil suste forbi oss i kollektivfeltet for så å presse seg inn i venstre felt rett før rundkjøringen fordi den skulle til venstre.

Elbilen gjorde ikke noe ulovlig, men jeg tenker det er unødvendig å kjøre slik. Det kan oppstå situasjoner og skape irritasjon. Bør vi ikke oppføre oss litt "snilt" og være ambassadører for elbilismen?

I rushen kan det være kø der , ligger som regel i høyrefeltet ( kollektiv ) men skal til høyre i rundkjøringen uansett. Da er det mange fossilbiler som bare vrenger over i høyre felt like før rundkjøringen og svært ofte fossiler som ikke blinker !

Syntes folk generelt bør bli flinkere til å samarbeide i trafikken .. blinklys , legge seg i riktig felt i rundkjøringer , slippe folk ut av vanskelig veikryss osv .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

trykkertor

Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??

1000kwh

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Fordi taxi ikke er kollektivtransport i mine øyne. Overnattet på Flesland i fjor vinter og så ut av hotellvinduet hvordan 50-100 taxier sto på tomgang og ventet på EN og EN person. For så å kjøre tilbake til Flesland og fortsette tomgangskjøringen. Det er tåpelig at disse skal ha fordelene med kollektivfeltet. Det bør være like ukkurant å kjøre med taxi som vanlig bil. Eltaxi derimot bør få tilgang.

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på søndag 03. september 2017, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. september 2017, klokken 10:03
På tide å fjerne taxier fra kollektivfelt. Dobbelt utslipp med diesel er ikke mye miljøvennlig.
Hvor er logikken i din påstand?
La heller taxien stå i treg kø og spy ut utslipp, enn å la den slippe frem og totalt gi mindre utslipp??
Hehe, da kan du like gjerne si at diesel- og elbilene bør bytte plass. Mye mer fornuftig mht utslipp at elbilene står i kø...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Enig med det. Men da må kommunene legge til rette for ladestasjoner for Taxi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA