Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfestemontert sykkelstativ på e-Golf

Startet av geear, onsdag 09. august 2017, klokken 23:46

« forrige - neste »

geear

Har et lite prosjekt...

Syns takstativ er noe møkk, iallfall på elbil. Liker ikke å kjøre med de på hele tiden, for mye sus og forringer rekkevidde, og så er det for mye jobb å montere/demontere. Iallfall for oss som transporterer sykler ukentlig til tider. Montert på luka er også møkk. Liker ikke Brink sin løsning heller, for mye jobb å ta av og på kula, tåpelig firkantknott som gjør at mange sykkelstativ ikke passer, pluss forholdsvis drøy pris.

Har fått OK fra forhandler om at de ikke ser noe problem med hengerfeste til bruk for sykkelstativ så lenge det ikke påvirker rustbeskyttelse. Stativet på bildet er litt voldsomt og har jo egne lys, så om jeg skal bruke det blir det nok å legge opp strømtilførsel også, men på fossilbiler har jeg kjørt utallige mil med vanlig saksestativ på kroken uten skiltplate og uten ekstra lys, og aldri hatt problem, så godt mulig det blir det vi bruker mest. 1.25" firkantfeste gjør det kjemperaskt å montere/demontere.

Trond.m

Dette var lovende. Jeg hater også sykkel på tak. Alt for tungvint og risikabelt. Det er jo garantert at man en dag glemmer at det er sykler på taket og kjører inn i garasjen. Hvilket hengerfeste har du kjøpt ? Hva koster det og kan det monteres enkelt uten å måtte kappe i støtfangeren ?

geear

Det er hengerfeste til Golf GTI fra Curt, amerikansk produsent. Det var litt sjansespill fra min side å bestille noe jeg aldri har sett fra andre siden av dammen. Rammen under fangeren er ganske synlig, og kula som fulgte med er i overkant slarkete i firkantfestet for min smak. Litt amerikansk? ;)

Ingen kutting overhodet, fire bolter, ferdig montert på 15 minutter.  :+1:

brako79

Forstår jeg dette rett, så er dette et hengerfeste?
Så er det påmontert et sykkelstativ?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Trond.m


geear

#5
114122 har jeg, det er samme fester, men forskjellig tilbehør. 22 er 2" kule (50mm, som er vanlig i europa), 21 er 1 7/8". De har også et annet mer fleksibelt feste som du kan feste kule på, offset opp/ned, eller andre ting. I USA får du også sykkelstativ som går rett i 1,25" firkantfestet, for å slippe hele kulegreiene, som egentlig er det jeg skulle hatt, men har jo allerede disse for kule hengende i garasjen. Ellers kan du kjøpe mye tilbehør som passer rett i 1,25" feste, så du kan også kjøpe festet uten kule/braketter...

Jeg skal ikke si at dette er det optimale festet for e-Golf, men det er det eneste jeg har funnet som passer i de samme festene som Brink bruker, de fleste andre har andre festepunkter. Brink sitt var iallfall dobbelt så dyrt pluss at en da ikke får en standard kule som passer på alt. Fordel Brink er at det kommer med elektronikkdelen, men den var ikke jeg så gira på...

Trond.m

Har du nærmere produktinformasjon om Brink festet ?  Jeg kontaktet dem for en tid tilbake og fikk til svar at de ikke hadde noe slikt feste til e-Golf.  Vil ikke også Brink sitt feste kunne brukes med standard sykkelstativ, eller må man ha et som er spesial-laget for Brink feste ?

geear

Brink har en spesialkule med en firkanta knott på. De har en liste over sykkelstativer som er kompatible. Fant ingen av mine to forholdsvis nye Thulestativer på lista. Men hadde ikke kosta meg mange kaloriene å ta vinkelsliperen på knotten...

Mener det var Hellanor jeg var i kontakt med. De jeg snakket med hadde det på lager i Norge. Mener veilledende var 6500,- eller noe slikt. Og tror det var noe skjæring i fangeren, men kun i underkant der det ikke er spesielt synlig.

Trond.m



Otjos

Heisann
Venter nå på min 18 mod E-Golf og lurer på om du @gr har vært fornøyd med sykkelstativ/henger feste fra Curt?

Tror ikke jeg blir å sette på takstativ, og den fra Brink er vesentlig dyrere.
Rett over 2000,- inkl frakt og toll fra Curt. Dog uten el. delen, men den trenger jeg ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Som jeg skrev over kjøpte jeg den med 2" kule, så basert på det:

Fordeler:
1. Enkel installasjon, bedre tilkomst for å ta av og på feste, ingen skjæring i fanger, fire bolter og så er du ferdig, bruker andre festepunkter enn Brink, allikevel godkjent for 900kg på Golf GTI i USA.
2. Billig.
3. Pga. firkantfestet er det enkelt å komme til og fjerne krok.

Ulemper:
1. Pakken jeg kjøpte, med 2" kule, er bittelitt for stor for europeiske hengere/sykkelstativer (2" * 25,4 = 50,8mm, mens europeiske nok er på negativ toleranse på 50mm). Her bør man se på om det går an å få den levert med euro-kule, bestille en euro-kule med 1,25" firkantfeste separat, eller rett og slett bare kjøpe sykkelstativ også fra USA, med 1,25" feste direkte på. Det er normalt slik de bruker det der borte. Egentlig ganske smidig. Saksefestet fra Thule gikk på (litt mye motstand), men Tysse-tilhengeren og Thule av plattformvarianten med skrufeste gikk ikke på.
2. Tverrliggeren med receiveren (firkantfestet) er synlig bakfra, men det er pulverlakkert blankt svart og plager meg ikke. Men så er e-Golfen kun en ren bruksbil for oss, og jeg bruker ikke tid på senk, felger og så videre på den.
3. For mye slark i firkantfestet.

Otjos

Blir en ren bruksbil for oss også. Men viktig å kunne få med sykkel/sykler.

Skal undersøke med sykkelstativ fra USA, direkte i firkanten. Ser d følger med 2" kule i pakken. Spørs om de har 50mm der borte.

Takk for svar! Ser ut som dette kan være en rimelig og grei løsning


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Jeg tok et par shortcuter og teipet rundt firkantfestet på kroken og fjernet slarket slik. Det står alltid på hos oss. I tillegg la jeg kula på båndsliperen og slipte den ned til under 50mm. Da ryker krommen, så det er ikke optimalt, men betyr ingenting for meg. Selve kula koster ikke mange kronene.

De har 1 7/8" også, men det er sikkert for lite?

https://www.ebay.com/itm/Euro-Style-Ball-Mount-1-25-Receiver-1-7-8-Ball-Diameter-Curt-45571-/201550551659


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA