Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

knute

Her er litt bilder fra Rema 1000 Holmestrand, der Bilkraft / BKK har satt opp to Delta-ladere.
Denne ligger rundt 10 km sør for Grelland, og er en kort avstikker fra E18.

Laderen er nevnt i en av de andre trådene her på forumet, men enn så lenge har jeg ikke sett noen bilder.

Kun den ene laderen er aktiv, og er midlertidig redusert til 50kW ut måneden i påvente av bytte av trafo.

Det ser ut som det er klargjort for å sette opp en lader til i midten av de to som står der nå.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

Enda en oppdatering fra Circle K Telemarksporten.

Nå er det strøm på anlegget (minus en 50kW-lader).
Gratis lading enn så lenge :)

Jeg oppdaterer også påstanden min om at det er klargjort for tre ekstra ladere til at det er klargjort for minst fire ekstra ladere, 3x på drivethrough (antagentlig 150kW) og 1x ekstra 50kW.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

SveinJ

RA-blad skriver at det blir en ny hurtiglader på Rjukan til sommeren.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ThomasEL

Ja, Rjukan var vel, i følge Elbilforeningens undersøkelse, ett av stedene med mest ladekø i sommer. Så håper de slår litt på stortromma nå hvis de først er i gang med noe nytt...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

SveinJ

Sitat fra: ThomasEL på søndag 29. november 2020, klokken 16:14
Ja, Rjukan var vel, i følge Elbilforeningens undersøkelse, ett av stedene med mest ladekø i sommer. Så håper de slår litt på stortromma nå hvis de først er i gang med noe nytt...
Det blir vel slik at Tinn kommune tillater at deler av en eksisterende parkeringsplass kan bli brukt til ladeplass. Ut over det er ikke kraftkommunen Tinn veldig foroverlent når det gjelder el-bilisme.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ellemelle

Jeg hadde motsatt inntrykk.
Mener å huske at Tinn jobbet skikkelig hardt for å få den første hurtigladeren på plass. Det var laber interesse blant operatørene siden Rjukan ikke er en typisk gjennomfartsåre.

goggo

Håper i alle fall at de får opp noen Type2 ladere også, både i sentrum og på parkeringplassen ved Vemork.
Gjerne på plassene ved Stavsro og Rjukanbanen også, hvis det er strøm tilgjengelig her.
Tenk så fint det hadde vært å komme tilbake til fulladet bil etter en tur på Gaustatoppen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

SveinJ

Sitat fra: Ellemelle på mandag 30. november 2020, klokken 09:52
Jeg hadde motsatt inntrykk.
Mener å huske at Tinn jobbet skikkelig hardt for å få den første hurtigladeren på plass. Det var laber interesse blant operatørene siden Rjukan ikke er en typisk gjennomfartsåre.

Når man ser hvor mange el-biler det er som kjører Tinnsjøvegen og over Hovin til hyttene sine på Gaustablikk og Skirvedalen, så er det litt dumt at kan må kjøre inn i sentrum for å lade. Nok engang.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ellemelle

#668
Man hurtiglader som oftest på vei til eller fra destinasjon.
Når man først er fremme på hytta, får man vanligvis ladet der.

Jeg vil tippe at de som bruker hurtigladeren på Rjukan, er først og fremst de som er på dagstur til området, og som ikke får ladet mens de er ute og går eller sykler.

SveinJ

Sitat fra: Ellemelle på mandag 30. november 2020, klokken 18:00
Man hurtiglader som oftest på vei til eller fra destinasjon.
Når man først er fremme på hytta, får man vanligvis ladet der.

Jeg vil tippe at de som bruker hurtigladeren på Rjukan, er først og fremst de som er på dagstur til området, og som ikke får ladet mens de er ute og går eller sykler.

I Gaustablikkområdet er det svært dårlig med lademuligheter, bare for Tesla. I de fleste hytteområdene i kommunen er det ikke parkering ved hytta/leiligheten. I Rauland er det ikke noe og det burde vært i Austbygde også. Så vi får bare se om noen får ut fingeren.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SveinJ på mandag 30. november 2020, klokken 18:28
Sitat fra: Ellemelle på mandag 30. november 2020, klokken 18:00
Man hurtiglader som oftest på vei til eller fra destinasjon.
Når man først er fremme på hytta, får man vanligvis ladet der.

Jeg vil tippe at de som bruker hurtigladeren på Rjukan, er først og fremst de som er på dagstur til området, og som ikke får ladet mens de er ute og går eller sykler.

I Gaustablikkområdet er det svært dårlig med lademuligheter, bare for Tesla. I de fleste hytteområdene i kommunen er det ikke parkering ved hytta/leiligheten. I Rauland er det ikke noe og det burde vært i Austbygde også. Så vi får bare se om noen får ut fingeren.

Lurer på...si at det var 50 hytter i et område....lurer på hva det ville kostet å få Zaptec eller noen til å sette opp en ladestasjon på hovedparkeringsplassen med 4x50kW og 4x22kW ladestolper med betalingsløsning...og at hytteforeningen eide det, og tjente på de som brukte det...kunne gjerne blitt en ok investering om forbipasserende og brukte den...
Tesla Model Y                         2021-

Lars C. Krogenæs

4 stk. 50 kW ladere får du for 2 millioner. Forventet levetid kan være 10 år, så regn 200.000kr i året på avskrivning. Service og vedlikehold ligger på 200.000kr, så forvent en utgift på 400.000kr per år, i tillegg til strøm. For ordens skyld kan vi 365.000kr i drift, eller 1000kr per dag.

Så skal dere betale strøm og nettleie. Beregn 1 kr per kWt strøm, og kanskje 2kr i nettleie. Da er vi oppe i 3kr per kWt med strøm. Hvis dere selger strømmen for 4,50 per kWt, har dere altså en 1,50 per kWt som skal dekke kostnad til drift og investering. Det betyr at dere må selge 666kWt med strøm hver eneste dag, for å gå i null. Hvis vi tenker at hver bil lader med 40 kWt i snitt, betyr det at dere må få  16 ladesesjoner per dag for å gå i null. Tror du sliter veldig med å selge inn dette ovenfor andre hytteiere. Tallene er basert på artikkel på elbil.no: https://elbil.no/hvorfor-er-hurtiglading-sa-dyrt/

Setter dere derimot opp ACladestasjoner, av f.eks Easee Charge eller Zaptec, kan dere starte med noen få, og utvide ettersom behovet øker. Her er investeringskostnadene betydelig lavere, både til infrastruktur, og til selve ladeboksene.


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ToWalkOrDrive

Wow, det var overraskende lesing. Visste ikke det var så dyrt. Ville nok vært bedre med AC da ja.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er en grunn til at Røkke er den eneste privatpersonen som har hurtiglader i egen garasje.....

DeepFu

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 01. desember 2020, klokken 22:46
4 stk. 50 kW ladere får du for 2 millioner. Forventet levetid kan være 10 år, så regn 200.000kr i året på avskrivning. Service og vedlikehold ligger på 200.000kr, så forvent en utgift på 400.000kr per år, i tillegg til strøm. For ordens skyld kan vi 365.000kr i drift, eller 1000kr per dag.

Så skal dere betale strøm og nettleie. Beregn 1 kr per kWt strøm, og kanskje 2kr i nettleie. Da er vi oppe i 3kr per kWt med strøm. Hvis dere selger strømmen for 4,50 per kWt, har dere altså en 1,50 per kWt som skal dekke kostnad til drift og investering. Det betyr at dere må selge 666kWt med strøm hver eneste dag, for å gå i null. Hvis vi tenker at hver bil lader med 40 kWt i snitt, betyr det at dere må få  16 ladesesjoner per dag for å gå i null. Tror du sliter veldig med å selge inn dette ovenfor andre hytteiere. Tallene er basert på artikkel på elbil.no: https://elbil.no/hvorfor-er-hurtiglading-sa-dyrt/

Setter dere derimot opp ACladestasjoner, av f.eks Easee Charge eller Zaptec, kan dere starte med noen få, og utvide ettersom behovet øker. Her er investeringskostnadene betydelig lavere, både til infrastruktur, og til selve ladeboksene.

Nå er jo dette en avsporing, men hvordan ser samme regnestykket ut som gjør at CK kan selge Diesel til under 1,5 pr kWt?? (Og da er ca 50% av pumpeprisen avgifter)
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA