Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

I fossildrivstoffbransjen generelt er det volum-volum-volum som gjelder, ikke ulikt dagligvarebransjen, der fortjeneste per krone er relativt lav.  Det er relativt lite å tjene per liter, men med et stort volum blir det overskudd likevel. Siden 1990 har antallet bensinstasjoner I Norge blitt halvert. Grunnen til nedleggelse er stort sett manglende overskudd på grunn av lite volum. En elektrifisering av samferdselen vil nok bidra til at antall tradisjonelle bensinstasjoner som må stenge.

Stasjoner med høy trafikk vil trolig også gjøre det bra med hurtiglading, særlig hvis det er attraktivt å stoppe i 20-40 på stedet. Stasjoner med lav trafikk, kan ikke forsvare å bygge ut hurtigladere, da trafikken vil være for lav til å oppnå overskudd, noe som illustreres i mitt forrige inlegg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 01. desember 2020, klokken 22:46
Så skal dere betale strøm og nettleie. Beregn 1 kr per kWt strøm, og kanskje 2kr i nettleie. Da er vi oppe i 3kr per kWt med strøm. Hvis dere selger strømmen for 4,50 per kWt, har dere altså en 1,50 per kWt som skal dekke kostnad til drift og investering
Hvordan blir dette regnestykket med det nye forslaget til nettleie? Det er vel lagt opp til at hurtigladere med lite bruk skal få lavere nettleie. Det vil vel typisk gjelde for hurtigladere i hytteområder der det kanskje er 0-1 ladesesjoner på ukedager, men ganske jevnt belegg i helgene?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lars C. Krogenæs

Forslaget er at det ikke blir effektledd for abonnenter som bruker mindre enn 100.000 kWt per år.

Tenker vi 40 kWt påfyll per hurtigladesesjon, vil det si litt under 7 ladesesjoner i døgnet. Det vil dermed slå positivt ut for hurtigladere som er mindre brukt, og der det typisk er 1-2 hurtigladere, med lite bruk på ukedager men med høyt belegg i helger. Slipper man effektavgiften tipper jeg man kan redusere nettleien med 1 krone. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Circle K Alvim (Sarpsborg):

Da har Circle K satt opp 2stk. 150kW CCS og 2 stk. 50kW CCS/ChaDeMo.

Grønn kontakt har i tillegg 2 stk 50kW ladere rett ved siden av, mens Recharge(Fortum) har 3 stk 50kW og 1 stk. 150kW noen meter unna hos McDonalds.

Dette har dermed blitt en stor og god ladehub for de som nå drar til Sarpsborg for å kjøpe snus, sjokolade og øl.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Asbjornel

#679
Lars C. Krogenæs, siden du nå jobber med lading i Circle K, så spør jeg deg bare rett ut. Kan du si noe om hvordan dere tenker rundt satsing på lading nordover?
Jeg har forsøkt meg noen ganger over noen år på Facebook, men har ikke fått noe særlig bra svar derfra.
Nå dekker snart ishavsveien det nødvendigste for at man kan kjøre frem og tilbake, men det er flere plasser det kan passe å ha lader utenfor E6. Finnsnes, Sørreisa, Andøya og Gryllefjord/Senja er noen plasser. Nedover Nordland er det også flere kystveier som trenger dekning. I tillegg er jo tettere langs E6 ennå å foretrekke. Mest for å kunne lade når man allikevel ønsker å stoppe fremfor å stoppe for å lade.

En litt åpen strategi rundt dette hadde vært supert, men kanskje litt mye å forlange.

Legger ved et bilde av dagens situasjon. Den er bittelitt misvisende da ishavsveien har lader tett ved CK Storslett. Men den regnes muligens ikke som en CK ladestasjon.

Lars C. Krogenæs

#680
Hei Asbjornel

Ambisjonen vår er å ha ladere i hele Norge, men store deler av fylket Troms og Finnmark er foreløpig ikke dekket. Det er per i dag elbilladere på 10 av våre stasjoner i Nordland og Troms - ladere både fra Circle K, Mer og Tesla. Vi etablerer ladere og utvider etableringen i takt med tettheten av elbiler og behovet.

I likhet med de andre aktørene forteller vi ikke hvor vi kommer til å etablere hurtigladere fremover. Dette er både av konkurransehensyn, men også fordi prosesser rundt etablering kan ta flere år, eller stoppe helt opp. Utfordringer med strømnettet, offentlige reguleringer, omlegging av veier, vann og avløp osv kan sette stopper for slike prosesser. Det er først når spaden settes i jorden at vi vil kommentere en kommende etablering.

Og ettersom spaden nå er i jorden for den nye stasjonen på "Kongsbergporten" kan jeg love hurtigladere her til sommeren, men det er jo liten trøst hvis du er tom for strøm i Elvebakken.



Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Asbjornel

Takk for svar.  :+1:
Joda skjønner at det er noen konkurransehensyn å ta. Så det er greit å være litt hemmelig.
Men tenkte det var greit å spørre. Så fikk du samtidig noen tips om mulige plasser hvor det ennå er tynt med ladere.

Men igjen. Takk for svar. Håper det kommer noen CK stasjoner i gamle Finnmark med ladere snart. Selv om vi strengt tatt er dekket med den nye regioninndelingen "Troms og Finnmark".
Savner tyngre satsing og ser jo at mengden brukte og nye elbiler øker nå i 2020.

SveinJ

Ny ladestasjon ved Rødberg hotell på Fv40.
Sakset fra Laagendalsposten
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

knute

Operatør ved Rødberg hotell er Kople.
To Deltaladere som kan lade fire biler samtidig.

2x 150kW CCS på den ene.
2x 125kW CCS/2x 62kW Chademo på den andre.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Lars C. Krogenæs

#685
Hverken ny eller kommende, men tilbakekommende:

På Circle K Harran har nå Circle K satt i drift 2 50kW ladere. Ladestasjonen ble kjent i oktober da en trailer ødela en kliss ny Polestar i tillegg til hurtigladerne fra Mer. Nå har altså Circle K overtatt stafettpinnen her.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marius Kotsbak

Nei, bra den er i stand igjen, men hjelper ingenting med mindre man lader tregt og sånn sett får ladet billigere. Ingenting for tørste elbiler som tørster etter lynlading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Asbjornel


Kamuflars

2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

jonnyjb

Usikker på om noen har nevnt det, men Kople har satt i drift ladere ved Eiker Senter ved E134 rett ved Hokksund (finnes Tesla Supercharger like ved fra før). 8xlyn (shared, 4x150kW eller 8x75kW), 6x62.5kW (støtter også Chademo), 4x22kW AC.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA