Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger råd angående mulig Tesla kjøp

Startet av gamer73, tirsdag 04. juli 2017, klokken 11:57

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:57
Med pris maks 600k ville jeg siktet meg inn på en S85D med en del utstyr.
Det bør være mulig med type 30-50.000km på telleren.

0-100 på ca 4,4 sek, god rekkevidde, 118kW maks effekt på supercharger.
3/6 år igjen av garantitiden.

Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:22
Skal du ha noe for å virke kaksete er a7 billigere og bedre satt sammen.

I 2017 stråler ikke A7 noe annet enn "jeg har sovet i timen". Greit for en gråhåret på 75 som ikke er åpen for nye produkter (stereotyp, jeg vet). Men kaksete er det siste jeg tenker om dyre fossilbiler nå.
Det som er helt sikkert er at ingen snur seg etter en tesla. MB s-klasse samme hvilket år gjør det. Du kan kjøpe bil til 100k og folk tror du har penger. Model s og v70 kan du bruke 1,5mill på og aldri har noen brydd seg.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Det er forsåvidt sant hehe. Vi har også snakket om å kjøpe en kul gammel bmw å ha i tillegg til E-golfen, men...jeg vet ikke helt hehe. Den kommer jo ikke til å bli brukt i hverdagen så...

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:15
bare et kjapt spørsmål. Har alle Tesla noe som tilsvarer adaptiv cruise control? Ser ikke dette i beskrivelsen av brukte biler jeg ser på....

Adaptiv cruise er en del av autopilot-pakken, den er såvidt jeg vet ikke å få som standalone.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

#17
Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:17
Det som er helt sikkert er at ingen snur seg etter en tesla. MB s-klasse samme hvilket år gjør det. Du kan kjøpe bil til 100k og folk tror du har penger. Model s og v70 kan du bruke 1,5mill på og aldri har noen brydd seg.

I Norge er det få som snur seg etter Model S, for den er ganske vanlig i enkelte strøk. Sverige, Danmark etc derimot er folk veldig ivrige, om man er av typen som setter pris på sånt. I 2013 derimot var det vilt. En unge krasjet med sykkelen sin etter å ha syklet forbi meg i motsatt retning bak meg fordi han snudde seg og ikke så fortauskanten :(

S-klasse samme hvilket år? De stuper jo i pris, og litt eldre modeller har fått sigøyner/sirkusdirektør-stempel. Hvem tror gammel S-klasse betyr penger? S-klasse og 7-serie er også litt utdaterte, men splitter nye er jeg enig i at de viser at man er bemidlet nok til å ta spesielle valg.

Tesla har dokumenterbart eiere med god økonomi og god utdannelse. Det er ettertrykkelig innprentet av media at Tesla-eierne er rike (og får fordeler de ikke fortjener). Å hevde at en Tesla ikke signaliserer noe som helst er jeg helt uenig i. Det merker jeg også blant venner og bekjente som tror jeg tjener veldig godt fordi jeg kjører Tesla (noe jeg ikke gjør).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:17
Det som er helt sikkert er at ingen snur seg etter en tesla. MB s-klasse samme hvilket år gjør det. Du kan kjøpe bil til 100k og folk tror du har penger. Model s og v70 kan du bruke 1,5mill på og aldri har noen brydd seg.

Det er ikke ofte jeg heller snur meg etter en Model S, men det er lengre siden jeg generelt sluttet å snu meg etter tyske merker også. Det gjelder også S-Klasse, 7-serie og A8.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:24
Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:17
Det som er helt sikkert er at ingen snur seg etter en tesla. MB s-klasse samme hvilket år gjør det. Du kan kjøpe bil til 100k og folk tror du har penger. Model s og v70 kan du bruke 1,5mill på og aldri har noen brydd seg.

Det er ikke ofte jeg heller snur meg etter en Model S, men det er lengre siden jeg generelt sluttet å snu meg etter tyske merker også. Det gjelder også S-Klasse, 7-serie og A8.

Ja gamle helter har bleknet veldig fort etter 2013.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gamer73

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:22
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:15
bare et kjapt spørsmål. Har alle Tesla noe som tilsvarer adaptiv cruise control? Ser ikke dette i beskrivelsen av brukte biler jeg ser på....

Adaptiv cruise er en del av autopilot-pakken, den er såvidt jeg vet ikke å få som standalone.

Oki....det var jammen ikke mange brukte biler med den pakken ser det ut til:( Ser ut til at Telsa kjøp går i vasken da.....jeg MÅ ha det. Jeg bruker det hele tiden i E-golfen. Og sant å si så har det nok reddet meg fra en del situasjoner

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:32
Oki....det var jammen ikke mange brukte biler med den pakken ser det ut til:( Ser ut til at Telsa kjøp går i vasken da.....jeg MÅ ha det. Jeg bruker det hele tiden i E-golfen. Og sant å si så har det nok reddet meg fra en del situasjoner

Du må se på biler som er fra sent i 2014 og utover (les: 2015 er et godt sted å begynne), det var først da den kom.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

gamer73

#22
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:38
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:32
Oki....det var jammen ikke mange brukte biler med den pakken ser det ut til:( Ser ut til at Telsa kjøp går i vasken da.....jeg MÅ ha det. Jeg bruker det hele tiden i E-golfen. Og sant å si så har det nok reddet meg fra en del situasjoner

Du må se på biler som er fra sent i 2014 og utover (les: 2015 er et godt sted å begynne), det var først da den kom.

oki takk for tips:) EDIT: Ser at rimeligste med cruise control er på 560 tusen spenn....hmm..rimelig mye penger for en brukt bil. Arg...hvorfor skal man bli så fornuftig med alderen. Feriehus I spania, ny hytte på fjellet, Tesla....hmm hva bør man prioritere hehe. I følge dama så vil hun ha ALT....men det blir ikke aktuelt å være så ufornuftig hehe

krister461

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:38
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:32
Oki....det var jammen ikke mange brukte biler med den pakken ser det ut til:( Ser ut til at Telsa kjøp går i vasken da.....jeg MÅ ha det. Jeg bruker det hele tiden i E-golfen. Og sant å si så har det nok reddet meg fra en del situasjoner

Du må se på biler som er fra sent i 2014 og utover (les: 2015 er et godt sted å begynne), det var først da den kom.

oki takk for tips:) EDIT: Ser at rimeligste med cruise control er på 560 tusen spenn....

Du finner billigere på finn:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98827615

Og, om du klarer deg med 60 kwh så er som nevnt denne et alternativ:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S12EFP59794

gamer73

Sitat fra: krister461 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:53
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:38
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:32
Oki....det var jammen ikke mange brukte biler med den pakken ser det ut til:( Ser ut til at Telsa kjøp går i vasken da.....jeg MÅ ha det. Jeg bruker det hele tiden i E-golfen. Og sant å si så har det nok reddet meg fra en del situasjoner

Du må se på biler som er fra sent i 2014 og utover (les: 2015 er et godt sted å begynne), det var først da den kom.

oki takk for tips:) EDIT: Ser at rimeligste med cruise control er på 560 tusen spenn....

Du finner billigere på finn:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98827615

Og, om du klarer deg med 60 kwh så er som nevnt denne et alternativ:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S12EFP59794

hmm se der ja..var litt bedre:)

o.b.lix

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:15
bare et kjapt spørsmål. Har alle Tesla noe som tilsvarer adaptiv cruise control? Ser ikke dette i beskrivelsen av brukte biler jeg ser på....

Den må ha autopilot. Det inngår i den pakken. Dvs biler produsert etter okt/nov 2014. Du ser at de har en firkantet radar under støtfanger i nedre del av grillen. Nyere biler (faclift) har ikke grill , og alle disse har autopilot.

MEN det finnes noen ganske få biler der dette ikke er aktivert selv om bilen er levert med radar, da kan dette aktiveres i ettertid, men til ganske høy pris, så da må dette inn i budsjettet.

Jeg vil anbefale brukt bil med første generasjons hardware, ap1, fremfor ny med ap2. Synlig forskjell er at ap2 har kamera i sideblinklys og i b-stolpe, og software som ligger laaaangt bak software i ap1. Ap1 virker milevis bedre.
Jeg har begge deler, så jeg vet.

En gang langt inni fremtiden blir ap2 bedre men det er nok lenge til enda.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

gamer73

takk for tips....nå vet jeg mye mer om hva Telsa er og hva bilen har og ikke:)

Kramzz

Kanskje M3 er en bil som passer bedre for deg?, dersom du ikke har dårlig tid
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Counterpointer

Sitat fra: eKramer på tirsdag 04. juli 2017, klokken 16:05
Kanskje M3 er en bil som passer bedre for deg?, dersom du ikke har dårlig tid
Må ikke si M3 til en erklært BMW fyr

SabreMan

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:08
Vi er ikke høye....180 maks så akkurat det er ikke problemet, men jeg ser også hva du sier med at en Tesla kanskje er "unødvendig"...hmm

Jeg er selv 181 cm og ville ikke satt i baksetet på en Model S. Jeg satt med hodet så å si taket da jeg testet baksetet etter prøvekjøring. Hvis veien er ujevn, tror jeg at jeg hadde skallet i taket. For folk under 175 cm bør høyden være grei.

De fleste passasjerene mine er mindre, så det er ikke noe problem for meg, men jeg håper de kommer med litt bedre takhøyde når de en gang skal endre designet litt mer enn de har gjort så langt.

En annen ting jeg vil nevne, er at jeg synes at de nye setene foran er mye bedre, så jeg anbefaler å prøve både de nye og de gamle setene. Jeg er ikke sikker på når de nye kom, men det kan sikkert noen andre svare på.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA