Oppgradert performance - hva med biler på vei?

Startet av krister461, lørdag 01. juli 2017, klokken 18:07

« forrige - neste »

Ørjan Stv

Kristoffer helle hvilke ladehastigheter får du da? Du har nevnt tidligere at det er raskere å bytte til chadmoe ladning mot slutten da supercharger reduserer under det chadmoe gir.. I tallene over vil ikke det stemme....??

Muffinman

Min erfaring er at effekten chademo og supercharger gir over ~85%soc på 85kWh pakke er ganske så lik.

GOS

Sitat fra: KristofferH på onsdag 26. juli 2017, klokken 06:44
Beklager Jens, men jeg har 85 og 75. Det var i gamle dager at 85pakken var "the shit"  8)
I 2017 så kommer du deg raskere ifra Bergen til Stockholm med 75 pakken.
Har man i tillegg ladet mye DC. Så får du store restriksjoner på 85 pakken

Kan du komme med noen tall / dokumentasjon på dette? Det synes som om du er den eneste som oppfatter det slik!?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

#258
Er vel heller ikke 85-pakkene som får begrensning etter mye DC-lading? 90-pakkene med silisiumanoder det vel....

Når det gjelder hastighet på SC ser jeg at det er en tendens til at etterhvert som pakkene blir eldre trapper de sc effekten noe tidligere  ned enn tidligere. Det kan være softwareendringer, eller relatert til at batteriets egenskaper endrer seg med tid og bruk. I så fall vil det jo i høyeste grad også gjelde 75-pakker, og det vil være meningsløst å sammenligne en "gammel" 85 med en ny 75.

Cookie Monster

Sitat fra: GOS på onsdag 26. juli 2017, klokken 09:07
Sitat fra: KristofferH på onsdag 26. juli 2017, klokken 06:44
Beklager Jens, men jeg har 85 og 75. Det var i gamle dager at 85pakken var "the shit"  8)
I 2017 så kommer du deg raskere ifra Bergen til Stockholm med 75 pakken.
Har man i tillegg ladet mye DC. Så får du store restriksjoner på 85 pakken

Kan du komme med noen tall / dokumentasjon på dette? Det synes som om du er den eneste som oppfatter det slik!?

85 pakken lader raskere, er ikke noe tvil om det. Og ser heller ikke ut som Muffinman også skriver at de får begrensing ved mange superladinger slik 75\90 og sikkert 100 også med ny batterikjemi gjør.

Hvis din P85D KristofferH lader saktere enn 75 ville jeg sjekket om AC anlegget og batterikjøling fungerer som det skal. Har vært borti 85 biler som har ladet en god del saktere siden det ikke har vært i orden.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

turfsurf

Må ha skjedd en del optimalisering av pakkene, 100kWh batteriet kommer først under 100kW ved ca 60%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

krister461

Sitat fra: Kris1 på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:28
Logget ladehastigheten på min 75D med 85 kWh pakke (BTX8) i går, og fikk følgende resultat:

22% - 116kW
23% - 115kW
28% - 114kW
33% - 108kW
40% - 98kW
44% - 92kW
48% - 86kW
52% - 80kW
57% - 72kW
64% - 62kW
71% - 56kW
79% - 48kW
83% - 44kW
86% - 48kW
88% - 38kW
Testet selv i dag med på min 75D med 85 kWh og fikk følgende resultat:
43% - 104kW
59% - 75kW
73% - 56kW
81% - 48kW
95% 33kW

Skulle gjerne sett noen tall fra en vanlig 75D. :)

ApeX

#262
Høyeste jeg har vært oppi med min 75D er 102kW.
Husker ikke hva % var på da.

Har noen bilder fra samme lading som viser følgende:

32 % 97 kW
42 % 99 kW
47 % 94 kW

Interessen for å følge med på ladingen videre dabbet dessverre av.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

GOS

Sitat fra: ApeX på fredag 28. juli 2017, klokken 08:23
Høyeste jeg har vært oppi med min 75D er 102kW.
Husker ikke hva % var på da.

Har noen bilder fra samme lading som viser følgende:

32 % 97 kW
42 % 99 kW
47 % 94 kW

Interessen for å følge med på ladingen videre dabbet dessverre av.

Dersom dette stemmer og det er ett ekte 75 kwh batteri så lader den fortere enn første generasjon 85 batteri om en skal fylle på en del kwh. 85 lader raskest i starten, men så vil det redusere ladehastighet mye mer enn det du indikerer 75 batteriet gjør her. Interessant.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ApeX

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Cookie Monster

#265
Å sammenligne slik blir fort feil. Husk at temperatur spiller en stor rolle samt når man startet ladingen. Han man stått å ladet fra 0% til 90% vil ladefarten stort sett trappe av raskere enn hvis man startet på 20, 30 eller 40% til 90%


Min P85D holder stort sett over 100 kW til rundt 42-43% så lenge temperaturer er optimale. Ved 47% er den nede på 90-93kW.

Er ofte stor variasjon og jeg lader ikke så ofte på SC at jeg har giddet skrive ned så mye på det. Har bare noen bilder jeg har tatt.

Skal man sammenligne kjør begge bilene likt på samme dag så de har ok temp på batteri, samme utetemp og start lading samtidig. Da kan man sammenligne hvem som får flest kW/t på en gitt tid for er det som betyr noe.

Siden jeg har batteri temp lett tilgjengelig vet jeg godt hvor mye det har å si på hastigheten man får ;)

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Ja nedtrappingen blir ikke identisk ved samme SOC om en begynner å lade ved 40% og en annen ved 0%.

Men tallene (postet i tråden så vel som egne erfaringer) sammenfaller med egen erfaring med 70, 85 og 90-pakker. Dvs både gammel og ny kjemi.

75-pakken ser ut til (i hvert fall tidvis) å lade raskere 85-pakken, såfremt man er over 50% SOC.
Under 50% derimot lader 85-pakken raskere, tidvis ganske mye raskere. Og har ikke utfordringen med potensielt svært treg lading fra 0%. 85-pakken i 75-konfig vil nok også lade raskere nære toppen ettersom den høyst sannsynlig ikke fullades (det får cookie/sigurdi bekrefte ved å avlese spenning ved 100%)

Mtp. hvordan man bruker supercharger-nettverket kan vi konkludere med at 85-pakken normalt er klart raskest med sine 118kW fra start. I tillegg får man et batteri som ikke er fullt når bilen melder 100%.

Et kupp for de som får denne løsningen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Absolutt grunn til å være fornøyd for de respektive ja, og det blir attraktive biler på bruktmarkedet.

Når det gjelder bruk av SC ladet vi mye fra 3-4% til 50% i sommer, så vi sparte nok en del tid på å ha 85-pakke. Det gikk med ca. 1800kWh fra supercharger i ferien.

50%NoFuel

Vedr. 85 batteri i 75 S og X. I tilfelle det ikke allerede er postet og debattert så var det referert til en inventory bil (X75D) i USA som hadde BTX7 som batteri kode:

The recent New Inventory Tesla X75D's are showing the new battery code BTX7 instead of BTX5. Seems like a new battery is being installed in Tesla's that are recently manufactured. These are also showing BR05 instead of BR00.

Link:
https://www.tesla.com/new/5YJXCDE2XHF059660?redirect=no
Fremtiden er elektrisk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA