Model X på Finn.no

Startet av Kim Kim, onsdag 21. juni 2017, klokken 19:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Nå bør man ikke bedømme Tesla utifra 2013-modellen.
Det er gjort solide løft på kvalitet siden den tid.
Selv X'en jeg har nå skal ikke inn før ordinær 20k service, selv om X er ny modell som har trukket Tesla ned på statistikken.
Den forrige S'en var også solid og gjennomført (2016 Modell).

2013-modellen hadde jeg en god del småtull med. Men både praktisk erfaring og statistikk taler for at Tesla har forbedret seg kraftig.

Der du har et poeng tiger'n er det faktum at Tesla er så frekke at de tar seg betalt for reparasjon av åpenbart dårlig konstruerte løsninger hvor de burde gitt livstidsgaranti.
Eksempelvis dørhåndtak til 10.000,-, mcu som streiker til 40.000,- mm.
Dette er type feil Tesla burde ta uten å mukke i minst 10 år/hundretusener av kilometer. Fordi de vet det er stor feilprosent, fordi de vet enkelte løsninger er dårlige og fordi internkost er så liten sammenlignet med prising.

Muskern liker å promotere at han støtter early adopters. I mine øyne bør det inkludere raus behandling av disse på service.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Ryker MCUen før 5 år er det vel reklamasjon. Er ikke noe som slites på den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Men om bilen er brukt i næring har man ikke fem års reklamajsonsrett. Selv om løsningen er like lite slitt og like feilutsatt.
I 2013 modellen døde min mcu. Tror det var minnekortet som var korrupt. De bytter hele mcu. Fint med ny skjerm :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spirrevipp

Sitat fra: tiger`n på søndag 06. august 2017, klokken 10:17
Det hadde ikke hjulpet hva de hadde gjort. Så lenge et ikke-Tesla verksted har gjort jobben blir den aldri godkjent.

Jeg tror ikke seriøse norske verksteder som blir godkjent av Tesla automatisk mister all integritet knyttet til sitt arbeid og underkjenner andres arbeid uten grunn.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

morpheos

gr, spør hva uavhengige verksted betaler for tilgang til BMW sitt nett når de rekoder ting i bilen. Jeg har ved flere anledninger blitt oppfordret til å få gjort ting på merkeverlsted pga denne kostnaden. Etter sigende har dette kommet for å ta igjen noe av det merleverkstedene tapte når monopolet deres på garantireparasjoner forsvant.

geear

Sitat fra: morpheos på søndag 06. august 2017, klokken 10:42
gr, spør hva uavhengige verksted betaler for tilgang til BMW sitt nett når de rekoder ting i bilen. Jeg har ved flere anledninger blitt oppfordret til å få gjort ting på merkeverlsted pga denne kostnaden. Etter sigende har dette kommet for å ta igjen noe av det merleverkstedene tapte når monopolet deres på garantireparasjoner forsvant.
Prisen kan sikkert diskuteres, den er de fri til å sette selv, men fortsatt fullt mulig å få jobben gjort. Det er stor forskjell på det og å nekte blankt.

Jeg tror nesten ikke jeg har hatt en bil jeg ikke har koda noe på selv..

morpheos

Du har vel neppe kodet essensielle ting på nyere biler. Gitt det som er vist på Defcon den siste tiden, samt tidligere, så tenker jeg at det ikke er bare negativt at Tesla er restriktive med hvem og hva de slipper inn i bilens systemer

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Hvor kom essensielle ting inn i bildet, og hva er forskjellen? De fleste kodinger foregår på samme måte enten det handler om deg ene eller andre. Ikke akkurat avansert. Uansett er det håpløst av Tesla å nekte biler som har vært reparert andre steder inn i "varmen", enten det handler om koding eller annet.

morpheos

Fordi det på andre biler også er forskjell på hva man kan gjøre selv og hva man må til merkeverksted eller evt. betale overpris hos andre på grunn av at de må ha tilgang til f.eks. BMW sitt nett for å gjøre endringene. Poenget er ikke om det er avansert eller ikke - poenget er at Tesla ikke akkurat er unik i så måte.

Ønsket om å ha monopol er selvsagt en av årsakene her, men at Tesla, og andre selskaper som kommer etter, kommer til å være restriktive på hvem og hva de slipper inn i bilens systemer er en bra ting. Se f.eks. denne som gir et godt innblikk i hva folk kan gjøre hvis de får tilgang til bilens systemer. Vi bytter en MCU hos en tredjepart som fikk den fra en underleverandør som var litt shady, og voila, så har noen en bakdør inn. Selvsagt et tenkt og lett paranoid scenario, men det ligger med bak her enn bare ønsket om å være monopolist og vanskelige. Ta f.eks. Apple og AppStore. Det er en grunn til at det er lite malware som slipper gjennom AppStore vs. Google Play. Det er en grunn til at Tesla ikke har åpnet opp for tredjeparts apper til bilen som du kan installere via skjermen.

geear

I går lå det en svart X til rundt 660k. Den forsvant tydeligvis veldig raskt. AP2, hengerfeste, hifi, vinterpakke hvis jeg ikke husker feil.

DanielB

Stemmer, det var min. Aldri opplevd lignende respons på en bil :o Solgte nok litt for billig...

nie

Sitat fra: DanielB på tirsdag 08. august 2017, klokken 13:13
Stemmer, det var min. Aldri opplevd lignende respons på en bil :o Solgte nok litt for billig...
X60 forhåpentlig?
Ikke noe problem å selge Tesla så lenge prisen er rett.
Gikk nokså greit å selge min S85D også men ser jo at mange er svæææært optimistiske i sine prisantydninger og da tar det nok tid før det skjer noe....hvis det skjer i det hele tatt.

DanielB

X60 ja. Tenkte pris på 665k med kun et hjulsett var fornuftig tatt i betraktning av at splitter ny X75 med økt ytelse starter på 670k, selv om min hadde en del utstyr. Hadde rundt 50 henvendelser, hvorav rundt 30 ville ta bilen usett uten diskusjon, og dette på tross av at jeg skrev i annonsen at bilen var reservert.

d58palset

Hva utstyr hadde du? Aktivert AP? Hifi og vinterpakke? 5 seter?

nie

Sitat fra: DanielB på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:36
X60 ja. Tenkte pris på 665k med kun et hjulsett var fornuftig tatt i betraktning av at splitter ny X75 med økt ytelse starter på 670k, selv om min hadde en del utstyr. Hadde rundt 50 henvendelser, hvorav rundt 30 ville ta bilen usett uten diskusjon, og dette på tross av at jeg skrev i annonsen at bilen var reservert.
Tror det er en del kjøpere i markedet som ikke er helt klar over at prisen på ny X (75 og90) har gått dramatisk ned de siste månedene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA