Model X på Finn.no

Startet av Kim Kim, onsdag 21. juni 2017, klokken 19:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har en X90D med 20k på telleren. Alt utstyr og 7 seter (ikke 22").  Den ville jeg forventet ca 850" for nå. Kanskje noe mer. Ga 900k i mars.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nivve

Off topic, men ønsker likevel å nevne det, som svar til Øyvind.h ovenfor:

Har en S90D med 8000 på telleren. Ikke alt utstyr (stoffseter, solid black, og ikke vinterpakke eller 7-seter). 21" og 19" originalfelger. Den får jeg cirka 720" for nå. Kanskje noe mer. Ga 900k i april.

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Har også såvidt sett litt på Finn og egentlig også utelukket TMX på grunn av det - Er jo hyggeligere prismessig å handle på tesla.com enn Finn..  :o

Øyvind.h

Sitat fra: nivve på lørdag 05. august 2017, klokken 20:42
Har en S90D med 8000 på telleren. Ikke alt utstyr (stoffseter, solid black, og ikke vinterpakke eller 7-seter). 21" og 19" originalfelger. Den får jeg cirka 720" for nå. Kanskje noe mer. Ga 900k i april.

Ouch.
Men det skal sies at han jeg kjøpte av tapte 150k på 6 måneder. Selv regner jeg ca 10k tap per måned.

Synes synd på kjøpere som ikke forstår eller tar høyde for prisutvikling i et dyrt segment.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nivve

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. august 2017, klokken 21:58
Ouch.
Men det skal sies at han jeg kjøpte av tapte 150k på 6 måneder. Selv regner jeg ca 10k tap per måned.

Synes synd på kjøpere som ikke forstår eller tar høyde for prisutvikling i et dyrt segment.

Jeg og. Min hadde allerede gått ned 87.000 da jeg kjøpte den. Nypris ved bestilling var 987.000,-. Nå har den gått ned 180.000,- til på 4 måneder.

Til sammenligning gikk min S85 ned 110.000,- på tre år. Er veldig klar over at markedet er forskjellig nå fra da, men er likevel *litt* overrasket over 987.000,- til 720.000,- på 6 måneder. That's gotta be some kind of a record, når man snakker om Tesla til under millionen.

nie

Fortsatt offtopic men mange tidlige Tesla-eiere sitter nok fast i troen på at det unormalt lave pristapet som de opplevde på sine første biler, gjør Tesla immun mot markedskreftene.
Bil er dårlig investering.
Dyre biler er enda dårligere investering....også Tesla.

...

Mye av verditapet kan vel tilskrives gunstigere nybilpris nå?
Det kryr jo ikke akkurat av Model X på finn.no, men så kryr det vel heller ikke av kjøpere av brukt elektrisk SUV til over en million...  :P

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

spirrevipp

Nja, en del av verditapet skyldes nok at bilen ble registrert og kjørt ut fra forhandler også.  :D
Men klart at på en såpass dyr bil som Model X (hvor mange sikkert har strukket økonomien litt for å få det til) så er det ganske kjipt å få et ekstra verditap på 100k fordi Tesla justerer prisene... har man i tillegg trodd på julenissen ang. bruktpris på Tesla så blir det jo ganske brutalt.

Tror mange som har råd til å kjøpe en el-suv til over en million muligens ikke er så gira på å kjøpe en brukt som ikke lenger er det hotteste og nyeste, men det er jo ren spekulasjon fra min side.

For min egen del så er f eks en brukt P90D helt uinteressant hvis jeg kan få en ny brukbart utstyr X100D billigere. Brukt ville også kun vært interessant dersom det var tatt et realistisk verditap sammenlignet med nypris (10-15% hvis bilen er mindre enn et år / kjørt 15k km).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Knut Røe

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 05. august 2017, klokken 23:47
Tror mange som har råd til å kjøpe en el-suv til over en million muligens ikke er så gira på å kjøpe en brukt som ikke lenger er det hotteste og nyeste, men det er jo ren spekulasjon fra min side.
Noen kjøpere vil det alltids være, men prisene må være noenlunde fornuftige.
Mange her inne liker å sammenligne Tesla med S-klasse og 7-serie type biler.
Hvem er det som er interessert i slike biler brukte? Ganske få.
Tesla er noe ganske annet, men likevel, nye biler fra Tesla og funksjoner som legges til hele tiden gjør at en bil fra 2016 kan føles ganske gammel allerede i 2018 og 2019. Da er det begrenset betalingsvilje for en 3-4 år gammel elbil med sinnsyk teknologi og avanserte bakdører.
Forøvrig leser jeg en sak fra et naboforum. Vedkommende har en 2013 Model S 85. Telleren står på 135k miles. Bil brukes i næring.
-bilen er på DU nummer 5 og den viser tegn til havari
-bilen er på hovedbatteri nummer 3
-byttet lader 1 gang
-diverse småfiks, lekkasjer, dørhåndtak osv, det vanlige
-har nå defekt MCU, Tesla kan fikse for 2700$, bilen er utenfor garanti som er 4 år og 50k miles i US.
-eier bytter MCU selv for 1100$ og vil ha Tesla til å programmere om. De nekter. Dersom han får en "pirat" til å gjøre det kan bilen bli bannet fra superchargere og Teslas system og de vil aldri ta i bilen mer. Lignende sak så jeg nylig med en norsk salvage bil oppbygd på ikke godkjent måte, den var bannet fra Tesla sine systemer.

Slike ting er det som gjør meg livredd for å eie en Tesla utenfor garanti, det kan bli skamdyrt og man har ikke noen reelle alternativer for å reparere bilen, det kan kun skje en plass.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på søndag 06. august 2017, klokken 00:07
-har nå defekt MCU, Tesla kan fikse for 2700$, bilen er utenfor garanti som er 4 år og 50k miles i US.

Slike ting er det som gjør meg livredd for å eie en Tesla utenfor garanti, det kan bli skamdyrt og man har ikke noen reelle alternativer for å reparere bilen, det kan kun skje en plass.

$2700 for den store enheten er vel egentlig grisebillig sammenlignet med konkurrentene? Nissan tar over det dobbelte for den lille saken i Leafen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

morpheos

Nå selges det vel utvidet garanti som gjør at du kan få garanti opp til 160'km, noe som ville gjort susen i det tilfellet. Selv om garantien på 100' km er ute, så gjelder fremdeles reklamasjonsretten også. Mangel på andre verksted og sanksjonsmuligheter gjør sitt, men andre merker er ikke så mye bedre, og en del reparasjoner som krever omprogrammering må uavhengige verksted likevel ta via merkeverksted, og da fyker tusenlappene fort.

Jeg tror imidlertid at du har rett. Det er mange som har kjøpt tett opp til grensen sin, og som gjerne ikke har tatt inn over seg hva slags verditap biler i denne prisklassen egentlig har. Tidlige Model S er ikke representative, og disse har falt mye det siste året. Jeg vil tro det er en del som kjøper brukte Teslaer av typen S85/P85/P85+ med rundt 80-90' på telleren som får seg noen leie karameller de neste årene. Jeg kjøpte ny bil dels på grunn av at jeg ikke vil sitte med en sånn bil.

Edit: $2700 er ikke spesielt dyrt - prøv å bytte lignende på en BMW

geear

morpheus, vil vel påstå at du misser poenget. Godt mulig det er dyrere hos BMW, men du kan bytte det selv med noe fra eBay, og ingen BMW-forhandler gir deg problemer med å få utført kodingen.

I tillegg kan du med BMW ettermontere bortimot alt utstyr, og du blir aldri banna fra bensinstasjoner...

Syns historien, hvis sann, høres skremmende ut. Det minner om all verdens andre proprietære løsninger som heldigvis EU har gått i bresjen for å ta livet av. Forhåpentligvis gir de Tesla også en milliardbot og ordner opp i dette. Ala Microsofts Internet Explorer og mange andre lignende saker.

spirrevipp

Sitat fra: tiger`n på søndag 06. august 2017, klokken 00:07
Lignende sak så jeg nylig med en norsk salvage bil oppbygd på ikke godkjent måte, den var bannet fra Tesla sine systemer.

Skjønner godt at Tesla ikke ønsker å ha noe å gjøre med en kondemnert bil som er reparert av et ikke Tesla-godkjent verksted uten å gjøre en full sjekk av bilen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Knut Røe

Det hadde ikke hjulpet hva de hadde gjort. Så lenge et ikke-Tesla verksted har gjort jobben blir den aldri godkjent. De vil ALDRI godkjenne noe de ikke selv har gjort, monopolet på dette står sterkt. Har du noen gang hørt om at f.eks en Audi kun kan bli reparert av et Audi-verksted?
Slike saker blir det bare flere av når en del biler snart går ut av garanti, og kostbare reparasjoner vil komme. Amerikansk bedriftskultur er tross alt noe eget uansett hvordan man ser på det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA