Model X på Finn.no

Startet av Kim Kim, onsdag 21. juni 2017, klokken 19:47

« forrige - neste »

Luring

Eg synes mange slike artikler tar utgangspunkt i det senaroiet og det markedet de kjenner best, men overser at bilmarkedet er svært varierende ulike steder i verden. Sevfølgelig kan det gå fort, men for 3 år siden skulle Tesla starter levering av X'en, men den kom 2 år seinere, og det er først i kanskje 2018 eller 2019 at ein volummodell som M3 kjem i større kvanta. TTT også i bilverden. Ampera, Ionic etc. klarer jo ikkje leverere nok biler til Norge engang og me har 0,3% av verdens personbiler?

Espen Hugaas Andersen

Sammenligningen med Model X er ikke god. Model 3 er designet til å være mye enklere å produsere, og produksjonen er nå i gang.

Sammenligningen med Ampera-e eller Ioniq er heller ikke god. Dette er elbiler som aldri var ment å masseproduseres. Selskapene har aldri hatt planer om å produsere mer enn noen få titusen i året. På Model 3 har Tesla nå installert utstyr for å produsere 250k biler per år, og vil gjøre nødvendige oppgraderinger til å produsere 500k per år i løpet av noen måneder.

Mot slutten av 2018 kan vi forvente at Tesla produserer nærmere 600k elbiler per år. Da utgjør Tesla alene nærmere 1% av verdens bilproduksjon. Kineserne pusher også på, så at elbilproduksjonen ved slutten av 2018 er nærmere 2% er ikke usannsynlig. Da er det fortsatt 6-7 år til 2025. En tredobling på 6-7 år er veldig moderat.

En tredobling på tre år er mer sannsynlig (i underkant av 50% økning per år) - da er vi på 6% i 2021. Klarer vi da ytterligere en tredobling på tre år, så er vi på 18% i 2024.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


olavxxx

Var litt dyr den ja.. koster vel mindre ny fra tesla?

ModelS_Oslo88


Knut Røe

Det eneste utstyret den har er sub zero?

samotholt

100 tusen billigere ny (fra Tesla :--/
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Luring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:29
Sammenligningen med Model X er ikke god. Model 3 er designet til å være mye enklere å produsere, og produksjonen er nå i gang.

Sammenligningen med Ampera-e eller Ioniq er heller ikke god. Dette er elbiler som aldri var ment å masseproduseres. Selskapene har aldri hatt planer om å produsere mer enn noen få titusen i året. På Model 3 har Tesla nå installert utstyr for å produsere 250k biler per år, og vil gjøre nødvendige oppgraderinger til å produsere 500k per år i løpet av noen måneder.

Mot slutten av 2018 kan vi forvente at Tesla produserer nærmere 600k elbiler per år. Da utgjør Tesla alene nærmere 1% av verdens bilproduksjon. Kineserne pusher også på, så at elbilproduksjonen ved slutten av 2018 er nærmere 2% er ikke usannsynlig. Da er det fortsatt 6-7 år til 2025. En tredobling på 6-7 år er veldig moderat.

En tredobling på tre år er mer sannsynlig (i underkant av 50% økning per år) - da er vi på 6% i 2021. Klarer vi da ytterligere en tredobling på tre år, så er vi på 18% i 2024.
Mykje gode poeng her og ein interessant diskusjon, men me får heller fortsette diskusjonen i ein anna tråd som ikkje avsporer så mykje. Framtida får vise kven som får rett.

peik

#143
Sitat fra: Elbildriver på søndag 01. oktober 2017, klokken 23:22
Dagens knallkjøp 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105163458

Fine bilder da,.,
Hvordan blir den verdt 100.000 kr mer som bruktbil????? Ser ikke ut til at det følger med vinterhjul en gang...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

olavxxx

Sitat fra: peik på torsdag 23. november 2017, klokken 13:10
Sitat fra: Elbildriver på søndag 01. oktober 2017, klokken 23:22
Dagens knallkjøp 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105163458

Fine bilder da,.,
Hvordan blir den verdt 100.000 kr mer som bruktbil????? Ser ikke ut til at det følger med vinterhjul en gang...
Mange legger ut biler med tanke om at alle pruter, men legger man seg for høyt - risikerer man at ingen tar kontakt. Man må nok ned mye i pris med en gang man har vridd nøkkelen rundt (billedlig talt i dette tilfellet).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA