Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Amoss

https://imgur.com/a/zhvq8#S6erzYN

Tre biler ute å cruiser sammen, en sort, en hvit og en blå. Inkludert de beste bildene så langt av interiøret - og også skjermen der man kan se en "åpne" knapp for ladeluka. Man kan også se at autopilot har blitt ett valg på girspaken istedet for egen spak.

Kamera/sensor - eller hva det nå enn er - er tilbake på C-stolpen på den blå bilen.
Model S 85D

OlaM

Tror det går helt fint å ha speedometer oppe i venstre hjørne av skjermen, med lite forbehold om nattmodus. Ellers så er midtkonsollen bedre løst enn Modell S.
'21 3LR

Amoss

Sitat fra: OlaM på mandag 12. juni 2017, klokken 13:20
Tror det går helt fint å ha speedometer oppe i venstre hjørne av skjermen, med lite forbehold om nattmodus. Ellers så er midtkonsollen bedre løst enn Modell S.

Nei, speedometeret tror jeg ikke at vil være noe problem (bare litt irriterende - i alle fall i starten) å se litt til siden for å lese av når man ønsker å sjekke farten, det er varsellampene som skal observeres når man ser rett frem på veien jeg er bekymret for at kommer for langt ut i side-synet.
Model S 85D

e-curious

Jeg ser at det er tre forskjellige felger som er vist; den svarte lukkede (video tidligere i denne tråden) og to åpne blanke (hvit bil -blå bil).  Lurer på hva som blir standard felgene.

Gordon Retriever

Jeg mistenker at de svarte, lukkede vil bli standard, siden disse ser ut til å være laget for lav luftmotstand, og dermed kan være med på å gi bilen gode EPA-tall for rekkevidde.

Det kan også virke som om dette er heldekkende hjulkapsler, som passer over felgene på bildet under.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 12. juni 2017, klokken 17:22
Jeg mistenker at de svarte, lukkede vil bli standard, siden disse ser ut til å være laget for lav luftmotstand, og dermed kan være med på å gi bilen gode EPA-tall for rekkevidde.

Det kan også virke som om dette er heldekkende hjulkapsler, som passer over felgene på bildet under.

Dette bildet viser veldig tydelig noe jeg lurer på: Hva tenkte de egentlig på med å trekke bagasjelokkåpningen så langt fremover? Jeg har hatt biler med like små bakluker, som ikke har hatt behov for dette, men snarere bare noen smarte hengsler.

Den lille fliken som går opp langs bakruta passer ikke med noen linjer.

Gordon Retriever

Jeg har inntrykk av at andre løsninger for å få luken til å svinge langt nok ut og opp for å gi størst mulig åpning ville medført begrensning av volum inne i bagasjerommet.

Mercedes S-Klasse:

Model 3:

thomanie

Kommer jo helt an på hvilken type hengsel man velger... Ser ut som om det skulle være god plass til noe ala bildet over, i åpningen til bakluka på den matt-svarte. Men, luka kommer ikke like langt opp og "bort" som med den semi-hatchback løsningen de ser ut til å ha valgt.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Amoss

Sitat fra: thomanie på mandag 12. juni 2017, klokken 23:28

Ser ut som om det skulle være god plass til noe ala bildet over, i åpningen til bakluka på den matt-svarte.

Det tror jeg faktisk ikke. Ikke uten å gjøre "skulderen" bredere for å gi plass til alt det mikkmakket, og derved selve åpningen mindre.

Men jeg kan være enig i at de kunne oppnådd hva de ønsket også med noe kortere "armer" opp langs bakvindu.
Model S 85D

Strøm Tycoon

Sitat fra: Amoss på mandag 12. juni 2017, klokken 23:59
Sitat fra: thomanie på mandag 12. juni 2017, klokken 23:28

Ser ut som om det skulle være god plass til noe ala bildet over, i åpningen til bakluka på den matt-svarte.

Det tror jeg faktisk ikke. Ikke uten å gjøre "skulderen" bredere for å gi plass til alt det mikkmakket, og derved selve åpningen mindre.

Men jeg kan være enig i at de kunne oppnådd hva de ønsket også med noe kortere "armer" opp langs bakvindu.

Hvis du ser nøye på bildet av M3en med luka åpen, så ser du at det er faktisk ganske god plass til en sånn hengselmekanisme der allerede. De har bare gått for en løsning som jeg antar er mer kostandseffektiv, men som virker mindre elegant.

Fordelen er at det blir lett å holde rent i området rundt lukeåpningen.

Amoss

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 13. juni 2017, klokken 06:39
Hvis du ser nøye på bildet av M3en med luka åpen, så ser du at det er faktisk ganske god plass til en sånn hengselmekanisme der allerede. De har bare gått for en løsning som jeg antar er mer kostandseffektiv, men som virker mindre elegant.

Fordelen er at det blir lett å holde rent i området rundt lukeåpningen.

Over baklysene er det god plass ja, men ned forbi baklysene er det ikke mye bredde å gå på. Med den løsningen du peker på så måtte det være plass til hengslene og pumpen ned på siden av baklysene noe som ville stjele fra selve åpningen. Elon har sagt at de skal ha *øket* åpningen i etterkant av dette bildet noe som vil gi enda mindre plass til denne løsningen i og med at det ikke ser ut til at noe har endret seg på utsiden av luken.

En løsning der hengsler og pumpe avsluttes over baklysene skal neppe være noe problem, og pussig nok, det er akkurat den løsningen de har valgt så langt vi kan se ;)

Så nei, er ikke enig i at denne løsningen kun har blitt valgt basert på kostnadseffektivitet, ser i utgangspunktet ut som en grei løsning for å få bagasjelokket ut av vei og maksimere selve åpningen. Men som jeg også sa - de kunne helt sikkert fått til den samme løsningen også med litt kortere armer opp langs bakvinduet.

... Men på den andre siden hadde det vært en enda bedre løsning som jeg heller hadde sett å dra dem enda lengre opp og ta med hele bakvinduet i løftet ;)
Model S 85D

Strøm Tycoon

Det er ikke nødvendig med plass ned på siden av lyktene, hele mekanismen "pakkes" sammen på det området du ser i illustrasjonsfotoet.

Enda tydligere vist her:

Her blir løsningen vist overtydelig, kjenner godt denne varianten da jeg har selv hatt to av disse bilene.

daktari

De nederste eksemplene genererer vel også en virtuell akse som kan flytte seg med åpningsgrad? I tillegg til ikke å stjele plass. Mercedes er vel et fast rotasjonspunkt? Men mekanismen stjeler bagasjeplass og uten innkassing vil bøylene kunne knuse bagasjen. Denne løsningen har altså kommet tilbake, antagelig for å spare penger. Teslas løsning er enda enklere og for å få lokket høyt nok opp er rotasjonspunktet flyttet langt opp?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Amoss

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:11
Enda tydligere vist her:
...
Her blir løsningen vist overtydelig, kjenner godt denne varianten da jeg har selv hatt to av disse bilene.

Det disse bildene med all tydelighet viser er at du overhode ikke forsto hva jeg snakket om i forrige innlegg. Sjekk den ~2-3 cm. brede kanten mellom kanten for bagasjerom-lokket og gummipakningen på hver side. DET er hva jeg snakket om. Jeg tror og håper Tesla har gjort hva de har kunnet for å fjerne eller minimere denne kanten så mye som mulig for å få en oppimot ~4-6 cm. bredere åpning  enn det hadde blitt med den løsningen du mener er rett inn til bagasjerommet for å lette inn- og ut-lastingen av store objekter.

Model S 85D

Strøm Tycoon

Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. juni 2017, klokken 13:28
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:11
Enda tydligere vist her:
...

Det disse bildene med all tydelighet viser er at du overhode ikke forsto hva jeg snakket om i forrige innlegg. Sjekk den ~2-3 cm. brede kanten mellom kanten for bagasjerom-lokket og gummipakningen på hver side. DET er hva jeg snakket om. Jeg tror og håper Tesla har gjort hva de har kunnet for å fjerne eller minimere denne kanten så mye som mulig for å få en oppimot ~4-6 cm. bredere åpning  enn det hadde blitt med den løsningen du mener er rett inn til bagasjerommet for å lette inn- og ut-lastingen av store objekter.

De to tingene henger ikke sammen, de kunne fint hatt et mer elegant hengseldesign, som hadde løst min opprinnelige innvending uten at det har noe så si for avstanden mellom pakning og baklys.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA