Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

nr1rayner

#15
Må legge til litt flere ting elmotoren er overlegen på jlan  ;)

* Sterk i lave hastigheter, og kan ikke "kveles": Vi skal trekke tung campingvogn (18-1900kg), det var tungt å være clutch på Mondeoen min når vogna skulle rygges på plass. Ble endel kvelinger også. Lavserie hadde vært ypperlig da, men med el-motor hadde det vært totalt unødvendig med lavserie :D
Vi skulle altså gjerne hatt en Mitsubishi Outlander PHEV, men dessverre laaaangt over budsjett..

* Får tilbake drivstoff: Kjøring i kupert terreng med fossilbil gir høyt forbruk opp bakken og varme bremser nedover. Elbil trenger ikke å kaste bort dyrebar energi på å senke hastigheten. Forbruk på flat veg vs kupert terreng med fossilbil kan være enorm, med elbil utgjør det ganske lite.

* Lik effekt: En fossilmotor bør kjøres varm før man presser den. Effekten, spesielt uten turbo/kompressor, avtar markant når man kommer litt opp i høyden. Med årenes løp blir fossilmotoren dårligere pga endrete klaringer og sot litt her og der. Effekten kan også endres med type drivstoff og bli håpløs hvis man får vann i systemet.
En elmotor vil bestandig yte sgs det samme og trenger ikke å kjøres varm. Eneste som vil avgjøre noe der er spenning på batteriet, men selv her har det lite å si på moderne biler. De gamle DC-børstemotorene merket man imidlertid godt når spenningen falt.

* Blir stadig renere: En fossilbil vil bestandig brenne noe. Joda, de kan drives på biodrivstoff som vel er ganske rent. Men en elbil som i dag går på ren kullkraft kan med utvikling av strømnettet gå på ren vindkraft, altså en enorm forbedring. Tilsvarende forbedring får man aldri på en fossilbil.

Det eneste fossilbilene er overlegne på nå er rekkevidde, fylletid og brukbarhet utenfor allfarvei.
F.eks. kjørte TopGear med Hilux til nordpolen, en bedrift som vil være svært utfordrende å gjenta med elbil i nær fremtid. Det er enkelt å frakte bensin/diesel til et slikt sted, men verre å sende strøm..

Edit:
Og med elbil slipper man slike fadeser  ;)
http://www.adressa.no/incoming/2017/06/05/Diesels%C3%B8l-p%C3%A5-bensinstasjon-14829211.ece

Nå var jo ikke dette så stor sak, men det er ikke veldig lenge siden bensinstasjonen på Klett hadde lekkasje i en tank, diesel sev ut i en bekk og havnet etter hvert i sjøen. Der har det vært lekkasje over ganske lang tid, så ingen vet hvor mange liter som har lekket ut, men betydelig mengder er det mest sannsynlig snakk om.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kårepåsporet

Dette med å manøvrere campingvogn på plass ordner en greit ved å montere mover, da manøvrerer en vogna med millimeterpresisjon vha av trådløs fjernkontroll.
Skal jeg ha campingvogn igjen, blir den levert med mover. Aldri mer uten.
Greit å rygge CV på vei osv, men å lirke vogna på plass på trange campingplasser feks i Kroatia med fullt av tre, motbakker osv uten mover? Nei, det er for spesielt interesserte. Og evt dobbeltclutchkasse? Nei takk!

jlan

Sitat fra: nr1rayner på søndag 04. juni 2017, klokken 20:27

Det eneste fossilbilene er overlegne på nå er rekkevidde, fylletid og brukbarhet utenfor allfarvei.
F.eks. kjørte TopGear med Hilux til nordpolen, en bedrift som vil være svært utfordrende å gjenta med elbil i nær fremtid.
Nå var det vel den magnetiske nordpolen de kjørte til. Ellers er vel det største problemet med å kjøre elbil i Nordishavet at fossilbilene har smeltet bort isen :). Strøm kan en jo få fra solceller - eller fra russiske atomubåter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

nr1rayner

@Kåre
Aldri prøvd mover, sikkert genialt i visse tilfeller..
Men, jeg får sette et annet scenario hvor mover ikke er førstevalget, men lavser... ehh, elmotor hadde vært tingen. Tung vogn, eller tilhengerlass med grus opp en bratt bakke, gjerne med krappe svinger.
Ta løs i enhver bratt bakke, ikke optimalt med lavserie da man må stoppe på toppen av bakken og legge inn høy-serie, men med elmotor er det bare å koste på videre ;)

@jlan
Magnetiske var det vel kanskje ja. Tenkte tanken selv i ettertid, med elbil kan man produsere drivstoffet selv med solceller eller kanskje helst vindmølle på et slikt sted (vindstille er det nok sjeldent der). Det vil nok ta litt tid å lade nok, men når man er tom trenger man ikke å vente på forsyninger som kanskje, eller kanskje ikke, kan lande pga værforhold..  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 05. juni 2017, klokken 22:19
Dette med å manøvrere campingvogn på plass ordner en greit ved å montere mover

Og hva er en mover? En elektromotor!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

#20
 Alt for tidlig å overgi denne tråden. Dieselmotoren styrer med stø kurs mot sin sikre død og ikke for å
trampe Dieseltilhengere for hardt på tærne, men øker ikke Dieselmotoren farten mot solnedgangen da ?

http://www.express.co.uk/life-style/cars/817610/diesel-cars-ban-Munich-air-pollution-government


SitatCEO of Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch said: "The diesel ban in Munich should actually apply to most Euro 6 diesel vehicles.

"Current measurements show even the latest models chart record emissions of toxic nitrogen dioxide.

"Often these newer models are many times more polluting than 10-year-old Euro 4 diesels.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:41
German automakers will stop developing combustion engines in six years, Continental says

http://europe.autonews.com/article/20170803/ANE/170809854/german-automakers-will-stop-developing-combustion-engines-in-six

Jepp denne er interessant, ikke fordi 6 år er veldig kort tid hvis en sammenligner med andre prognoser, men
med tanke på hvor denne kommer fra !
Continental, som er underleverandør for fossilindustrien sitter med førstehåndskunnskap om forventet
etterspørsel etter egne produkter.
Hvis konsensus i bransjen er at fossilmotorer skal være med i 10-år ennå, kan ikke dette tolkes på annen
måte enn at de snakker ned sin egen aksjekurs og dermed selskapsverdi ...
Eller vet de noe almennheten ennå ikke vet ?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36
Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)

Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å mistenke alle bil/motorprodusenter? Blir verden bedre av det, eller er det at du føler deg bedre? Det er ikke uten grunn at en har utrykket "en er uskyldig til det motsatte er bevist".

Jeg er overbevist om at flere bilprodusenter ikke har gjort noe klanderverdig, men du insisterer på at alle er skyldige. Hva er vitsen?

JorgenM

Shell CFO kjører elbil, til og med den elbilen med minst karbonavtrykk under produksjon:

Shell Chief Financial Officer Drives a BMW i3. Are Times Changing?
http://www.bmwblog.com/2017/08/16/shells-chief-financial-officer-drives-bmw-i3-times-changing/


Har det klikkelt helt for han, eller er det faktisk fornuften som har slått inn?  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

gigafactory

Shell er en stor gassprodusent og i Nederland har vel naturgass i stor grad utkonkurrert kull? Er ikke heeelt i utakt med Shells interesser å kjøre elbil  ;)

kodalse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. august 2017, klokken 13:46
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36
Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)

Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å mistenke alle bil/motorprodusenter? Blir verden bedre av det, eller er det at du føler deg bedre? Det er ikke uten grunn at en har utrykket "en er uskyldig til det motsatte er bevist".

Jeg er overbevist om at flere bilprodusenter ikke har gjort noe klanderverdig, men du insisterer på at alle er skyldige. Hva er vitsen?
Jeg får mer følelsen av at spørsmålet "Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å rettferdiggjøre bil/motorprodusenter?" burde være det riktige.
Det er vel like mange som tror at øvrige bilprodusenter er "rene" som at friidrett var ren på 70-80-90-tallet?

Bare forskjellen på oppgitt forbruk og målt forbruk skulle gi veldig klare indikasjoner:

Jeg er, som nr1rayner, like overbevist om at samtlige eksisterende bilprodusenter oppgir feil forbruk.
Vitsen med dette er selvsagt å få solgt sine produkter i et marked der alle jukser.
Løsningen på problemet ligger ikke innenfor den etablerte bilindustrien, men fra aktører utenfra.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ketill Jacobsen

Sitat fra: kodalse på torsdag 17. august 2017, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. august 2017, klokken 13:46
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36
Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)

Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å mistenke alle bil/motorprodusenter? Blir verden bedre av det, eller er det at du føler deg bedre? Det er ikke uten grunn at en har utrykket "en er uskyldig til det motsatte er bevist".

Jeg er overbevist om at flere bilprodusenter ikke har gjort noe klanderverdig, men du insisterer på at alle er skyldige. Hva er vitsen?
Jeg får mer følelsen av at spørsmålet "Hvorfor er du så (sykelig) opptatt av å rettferdiggjøre bil/motorprodusenter?" burde være det riktige.
Det er vel like mange som tror at øvrige bilprodusenter er "rene" som at friidrett var ren på 70-80-90-tallet?

Bare forskjellen på oppgitt forbruk og målt forbruk skulle gi veldig klare indikasjoner:

Jeg er, som nr1rayner, like overbevist om at samtlige eksisterende bilprodusenter oppgir feil forbruk.
Vitsen med dette er selvsagt å få solgt sine produkter i et marked der alle jukser.
Løsningen på problemet ligger ikke innenfor den etablerte bilindustrien, men fra aktører utenfra.

Det er jo søtt at du mener at alle bil/motorprodusenter er kjeltringer, mens (alle) nye aktører er det ikke!

Selv skjelner jeg mellom bevisst svindel (slik som VAG gjorde) og tilpasning til testregler. Det siste er ikke ulovlig, men svært forkastelig. At det er blitt tiltakende forskjell mellom testet forbruk og reelt forbruk er noe myndighetene burde ha reagert på for mange år siden. Slik sendrektighet bør ikke aksepteres lenger.

Troald

Glem ikke Kartellsaken. Den kommer til å svi de tyske bilprodusentene på pungen. Satt på spissen: tysk bilproduksjon = organisert kriminalitet
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA