Skrevet av Emne: Ny spiker i Dieselkista ?  (Lest 61006 ganger)

doldis1

  • Gjest
Ny spiker i Dieselkista ?
« på: tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33 »
 http://e24.no/bil/razzia-hos-mercedes-i-tyskland-mistenker-ny-diesel-skandale/24004930

 Rai,rai, virker som røykmaskinene får hard medfart for tida, men Dieselen overlever vel dette og ?  ;D

doldis1

  • Gjest
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #1 på: tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:11 »
 http://e24.no/bil/bil/fiat-chrysler-saksoekes-for-utslippsjuks/24005064

 Henger på denne også med enda mer godt nytt for Dieselmotorentusiaster !  ;D

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #2 på: tirsdag 30. mai 2017, klokken 18:09 »
Haha!  ;D
Hadde en diskusjon med et av våre nettroll, hvor han påstod hardnakket at det KUN var VAG som hadde jukset med utslipp.
Jeg prøvde å forklare at det er for naivt å tro at alle de andre har rent mel i posen, men for døve ører.
I hans øyne jukset jo ikke VAG heller, vel, før de ble tatt da.
VAG-skandalen var nok bare toppen av isberget..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

  • Gjest
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #3 på: tirsdag 30. mai 2017, klokken 19:45 »
Haha!  ;D
Hadde en diskusjon med et av våre nettroll, hvor han påstod hardnakket at det KUN var VAG som hadde jukset med utslipp.
Jeg prøvde å forklare at det er for naivt å tro at alle de andre har rent mel i posen, men for døve ører.
I hans øyne jukset jo ikke VAG heller, vel, før de ble tatt da.
VAG-skandalen var nok bare toppen av isberget..

 VAG, Daimler,Renault/nissan, GM, skal vi rett og slett sjanse på ............alle ?  ;D

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #4 på: onsdag 31. mai 2017, klokken 06:36 »
Ja, slik jeg ser det er det ALL grunn til å mistenke.... alle (da mener jeg alle produsenter og alle motorer, bensin og diesel)  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #5 på: onsdag 31. mai 2017, klokken 20:00 »
@Jonas9
Nå vet jeg ikke når du vokste opp... Men uansett er det ikke lenge siden diesel ble aktuelt i personbiler, i det minste for de fleste. Hovedsaklig kan man vel si fra -90 tallet, men "hurtiggående diesel-motorer" startet vel sånn smått på -60/-70-tallet.

At de var "stinkende troll" var bare en av årsakene, men langt fra den viktigste.
Før turboen gjorde sitt inntog og ikke minst at de klarte å "temme" den var diesel utrolig lat og dau.
Det var også mye lyd og vibrasjoner. Eneste fordel den gang var vel drivstofforbruk, som vel var knapt lavere enn bensiner og mest sannsynlig mer slitesterke og vesentlig mindre problemer med tenning.

F.eks. Mercedes W123 typ 1976-1985 eller deromkring:
2,0 liter diesel: 55/60 hk og 113 Nm
2,4 liter diesel: 65 hk og 137 Nm
3,0 liter diesel: 80 hk og 169 Nm

Selv den minste bensinmotoren slår disse:
2,0 liter bensin: 109 hk og 170 Nm
Mens kraftigste bensinmotor er:
2,8 liter bensin: 185 hk og 235 Nm

Så kom visst turbo i 1980:
3,0 liter Turbodiesel: 125 hk og 245 Nm

I dag er Hk lik eller gjerne høyere enn bensinmotorer i samme størrelse, mens Nm gjerne er godt over.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1482
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #6 på: fredag 02. juni 2017, klokken 13:24 »
I dag er Hk lik eller gjerne høyere enn bensinmotorer i samme størrelse, mens Nm gjerne er godt over.
Jeg synes dreiemoment(Nm) er en uheldig måte å sammenligne motorer på. Det som teller er jo kraften fra dekkene mot asfalten. Da må det tas hensyn til dreiemomentkurven over hele turtallsområdet, total girutveksling for hvert gir, og hjuldiameter. Dieselbiler er gjerne høyere giret enn bensinbiler (motoren går saktere i forhold til hjulene). Dermed blir dreiemomentet på hjulene tilsvarende lavere.

El-biler er typisk fast giret, og motoren har et mye høyere toppturtall. Det gir derfor ikke mening å sammenligne motormoment direkte tall for tall.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 855
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #7 på: fredag 02. juni 2017, klokken 19:45 »
Opel leverte 2,1 liter diesel i Rekord rundt -73, Golf kom vel med diesel begynnelsen av 80-tallet, Datsun leverte diesel på 70-80-tallet, så det er da noen år siden diesel var tilgjengelig.
Hadde en kollega som kjørte MB 300 TDT, -85 modell. Med kilometerteller som måtte avleses og avgift betales.....

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3019
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #8 på: fredag 02. juni 2017, klokken 22:52 »
Det var vel på midten av 90-tallet diesel slo gjennom for vanlige folk i Europa, med direkte innsprøyting (pumpedyse eller common rail?) TDI-motorene til VAG og Peugeot/Citröen var vel de første.  Plutselig fikk man mindre støy (ved kjøring), lavere forbruk og ganske kvikk bil for hverdagskjøring.

Et annet moment til de nevnt av andre er at i gamle dager var bilavgiften basert på bilens importverdi. Dieselmotorer er mer komplisert og dyrere, og dette forsterket differansen i Norge vil jeg tro. Endringen var vel avgift basert på vekt, motorvolum og hk. Jeg skal ikke si om vekt-ulempen ble oppveiet av dieselmotorens lave effektuttak?

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #9 på: fredag 02. juni 2017, klokken 22:55 »
@kåre
Hvis det var svar til meg misset du poenget.

@jlan
Joda riktig det, men så har jeg da også tatt med Hk også, som du kanskje er mer opptatt av.
Men du misset visst også poenget du også.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #10 på: fredag 02. juni 2017, klokken 23:03 »
Common rail kom visst først i 1997 i noen få personbiler.
Det var vel starten/midten av 90-tallet diesel virkelig begynte å ta seg opp ja, men det eksploderte nok først med common rail.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

  • Gjest
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #11 på: lørdag 03. juni 2017, klokken 14:26 »

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1482
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #12 på: lørdag 03. juni 2017, klokken 19:39 »
@jlan
Joda riktig det, men så har jeg da også tatt med Hk også, som du kanskje er mer opptatt av.
Men du misset visst også poenget du også.
Som var at turbo gjorde dieselmotoren populær i personbiler? Joda, men mitt poeng var at dieselmotorer kanskje ikke er så kraftige som folk tror, selv med turbo. 

Moderne bensinmotorer ligner mer og mer på dieselmotorer, siden de også ofte har turbo og direkteinnsprøytning. Og da ligger de fortsatt godt foran i Hk/liter. Mens dieselmotorer for produksjonsbiler sjelden gir mer enn 120 Hk/liter(Volvo XC90-D5), kan bensinmotorer med direkteinnsprøyting komme opp i 160 Hk/liter(Volvo XC90-T6). 
« Siste redigering: lørdag 03. juni 2017, klokken 19:48 av jlan »
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

nr1rayner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #13 på: lørdag 03. juni 2017, klokken 21:41 »
Turbo var nok hovedårsaken til dieselens suksess ja, men også mye annen teknologi.
Hadde nok vært få diesler på veiene i dag hvis de hadde bråket og ristet like mye som de gjorde før  ;) Men nå er de jo svært "raffinert".

Bensiner har kommet sterkt etter ja, og det er nok, som du sier, ingen tvil om hva som har høyest effekt, i hvert fall hva gjelder Hk når bensinmotoren får pustehjelp.
Imponerende kurver på moderne bensinere også.
Men, så er det vel heller ingen tvil om at ingen fossil motor kan komme i nærheten av elmotor  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1482
    • Vis profil
Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
« Svar #14 på: søndag 04. juni 2017, klokken 11:25 »
Men, så er det vel heller ingen tvil om at ingen fossil motor kan komme i nærheten av elmotor  :D
Enig, det er vanskelig å matche den direkte responsen. Spesielt merkes forskjellen mot parallellhybrider og fossilbiler med automatkasser. Jeg tror selskap som Aisin AW er i skikkelig trøbbel, hvis de ikke finner andre bein å stå på. 
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF