Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

Erundhaug

Har i dag hatt min I-Miev inne hos forhandler for å måle batterikapasiteten. Mens jeg målte den til 28,9 Ah for en måned siden målte forhandler den til 38,3 Ah i dag. Er det virkelig mulig å få ut to så totalt forskjellige resultater?

LarsF0

Tror det er en del kriterier som må oppfylles når man leser av en måling. Temperatur på batteriet, hvor mye det er ladet osv. Mitsubishi har en testprosedyre de følger, men vet ikke konkret hva den inneholder.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: Erundhaug på fredag 15. mars 2019, klokken 19:07
Har i dag hatt min I-Miev inne hos forhandler for å måle batterikapasiteten. Mens jeg målte den til 28,9 Ah for en måned siden målte forhandler den til 38,3 Ah i dag. Er det virkelig mulig å få ut to så totalt forskjellige resultater?
Stor forskjell - større enn eg ville forventet.

En ide om årsaken: Du har en eller eller flere celler som har mistet kapasitet. Når du testet hadde BMS beregnet kapasitet til 28,9 Ah pga. høyt effektuttak gjør at spenning på disse celler, eller hele pakken går ned ved belastning. Når pakken er kald påvirker dette også i negativ retning.

Har forstått at prosedyren for å måle er å først tappe ut batteriet - så lade det ut. I stedet for å kjøre bilen lar verkstedet ofte varmeapparatet stå på. (Dette har blitt nevnt som metode når jeg har hatt bilen inne på service.) Da blir effektuttaket ca 1/10 av når en kjører - og batteripakken varmes også opp. Spenningen synker ikke like fort, og batteri kan tappes lengre ned. BMS regner ut mye høyere verdi.

Du kan sjekke med app på nytt og se om du ser høyere verdi nå.

Om teorien stemmer: Kjør som om en har stjålet bilen og lever den med nesten tomt batteri. Verksted kan da koble på instrument og koble på lading uten å tappe ned batteriet først. Batteritest blir utført under lading av bil. BMS bør da rapportere en lav verdi. Men, det vil trolig ikke fungere for å få nytt batteri på garanti. Om forhandler leser av for lav verdi vil prosedyren være å sette på varmen, og lade ut batteriet igjen. Så lades bilen opp igjen, med "riktig" avlesing.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erundhaug

Jeg sjekket batteriet selv igjen i dag, fikk ut 28,8. Blir ikke helt klok på dette. Jeg får vente til våren så jeg kan teste selv med temperert batteripakke.

Verkstedet sa at de også hadde fått ut noen lave tall, så de har tydeligvis kjørt noen flere runder med utlading og lading.

Karl-Wilhelm

Da var det på tide med en oppdatering, mye på grunn av at jeg ble litt overrasket ved siste avlesning. Dog ser alt ut til å være innenfor hva som har blitt målt tidligere. Mangler dessverre kilometertall for to utlesninger jeg har gjort.

Ærede trådstarter, oppdater gjerne oversikten for nyeste måling =)

Historikk, basert på ~2 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm

Total batteri reduksjon i prosent per 1000km:
-0,24%/1000km
-0,25%/1000km
-0,27%/1000km

Delta batteri reduksjon i prosent per utlesing per 1000km:
-0,37%/1000km
-0,42%/1000km

Delta batteri reduksjon i prosent per utlesing per måned:
-0,5%/mnd
-0,13%/mnd
-0,21%/mnd
-0,33%/mnd
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

TB

Takk.
Gode tall på din, taper seg sakte. Min ligger litt under.
Noen biler ligger mye lavere. Om dette er bruk, eller tilfeldig er ikke sikkert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Karl-Wilhelm

Takk selv TB =)

Mulig dette er vås fra min side, men synes jeg merker batterikapasitets fallet nå. Satt dog rekord på rekkevidde i sommer, 144km på gjettometeret, 117km på trip teller med 14% gjenværende.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

hkaspenberg

#83
Fikk hjelp av TB idag til å måle min iOn, kjøpt mars 2012, til 38.6 Ah / 80.42% etter 58656km - altså midt på treet sammenliknet med tabellen i begynnelsen av tråden. Målt ved 79% SOC og 10.2 grader C batteritemperatur.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

Sitat fra: TheTobby på torsdag 25. april 2019, klokken 19:02
2011, Ny batteripakke 2017 (garanti) |  71.322 | 42,0 Ah | 87.5% | 04/19 | C-zero | @TheTobby
Interessant: Fikk du en helt ny batteripakke, eller en som var "oppgradert"?
Du målte ikke pakken når den var helt ny? med tanke på at du på ca 2 år har mistet 12% fra ny pakke virker tapet å være størst i starten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

JanVegar

Hei. Dette blir min første post her inne, har vært medlem i mange år. Spørsmålet gjelder min kones  2011/2012 Peugeot Ion som har gått ca 100 000km. Jeg kjører ikke denne så ofte, kun når kona stikker av med min bil. Ser at indikatoren nå viser estimert rekkevidde på ca 80-82 km, kan erindre at denne viste 123km eller noe tilsvarende når den var ny og rundt 109km da jeg kjørte den i høst.

Spørsmål:
1. Det er åpnet ny motorvei mellom Melhus og Trondheim,  vil anta at det kjøres 100-110kmt på store deler av strekket,  hvorav trafikken antagelig gikk rundt 60/70km t i snitt tidligere. Bilen har også fått fire nye sommerdekk, dette innvirker vel også?  Noen som vet om indikatoren justerer etter kjøremønster? 

2. Noen i Trondheim som kan måle av batteriet? Muligheter for at det er problem med enkelt celler?

Takk;jv

engolf

Motorvägshastigheter och aktiv körstil drar ner estimerad räckvidd en del.
Jag lånade ut min iOn till mina föräldrar förra sommaren, och fulladdad efter min körstil visar den ca 120 km, efter att föräldrarna körde den ett par dagar visade den 89 km fulladdad.

arthur

Min kone har en 2014 Miev, og jeg kjører denne bare en sjelden gang i blant, men har alltid litt moro av å se hvor mye min passive og økonomiske (helt bevisst!) kjøring øker bilens kjørelengde drastisk. Har med kjørestil å gjøre og fruens totale interesse for å kjøre økonomisk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Arild Nilsen

Sitat fra: JanVegar på tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:14
Hei. Dette blir min første post her inne, har vært medlem i mange år. Spørsmålet gjelder min kones  2011/2012 Peugeot Ion som har gått ca 100 000km. Jeg kjører ikke denne så ofte, kun når kona stikker av med min bil. Ser at indikatoren nå viser estimert rekkevidde på ca 80-82 km, kan erindre at denne viste 123km eller noe tilsvarende når den var ny og rundt 109km da jeg kjørte den i høst.

Spørsmål:
1. Det er åpnet ny motorvei mellom Melhus og Trondheim,  vil anta at det kjøres 100-110kmt på store deler av strekket,  hvorav trafikken antagelig gikk rundt 60/70km t i snitt tidligere. Bilen har også fått fire nye sommerdekk, dette innvirker vel også?  Noen som vet om indikatoren justerer etter kjøremønster? 

2. Noen i Trondheim som kan måle av batteriet? Muligheter for at det er problem med enkelt celler?

Takk;jv

arthur

Da er vår Mitsubishi Miev tilbake fra service, femårs service, og full batterimåling viste et tap på kun 6,65%.
Bilen har riktignok kun gått cirka 30.000, men lading har KUN foregått tregt fra stikk i egen garasje og ladet opp 100% stort sett hver eneste dag/natt uten at lader har vært koblet fra når batteriet er fullt. Bilen har også stått fullt oppladet ved ferieavviling på en uke eler langt mere.

Målingen stemmer godt med opplevd endring, eller mangel på sådan, i batteriets kapasitet i bruk, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA