Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Plus for iOS

Startet av Simen Øian Gjermundsen, mandag 24. april 2017, klokken 23:42

« forrige - neste »

Simen Øian Gjermundsen

Hei!

Jeg har laget en app for styring av Teslaer som et alternativ til den offisielle appen.
Den heter Tesla Plus og har et de fleste av de samme mulighetene som Tesla sin app i tillegg til flere unike features og et design som ligner mye mer på det som er på skjermen i bilen.

Appen kan testes helt gratis i en uke, så jeg håper noen vil ta en titt og komme med noen tilbakemeldinger :)

Nedlasting:
https://appsto.re/no/nxnZgb.i

Promovideo:
https://youtu.be/DIwu54HAe1g

19quiz76

Så kult! Bruker den ssl-kryptering eller tilsvarende sikkerhetsnivå?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Simen Øian Gjermundsen

#2
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 24. april 2017, klokken 23:43
Så kult! Bruker den ssl-kryptering eller tilsvarende sikkerhetsnivå?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Veldig relevant spørsmål!
Tesla sine APIer er ikke ideelt satt opp, så man må gjøre det beste ut av det.
Slik det fungerer så logger man inn med brukernavn og passord. Passordet forlater aldri devicen utenom ved innlogging. Da går trafikken direkte til Tesla sine servere over HTTPS. I retur får man en token som kan brukes til å autentisere kallene mot tesla sine servere senere.
De aller fleste funksjonalitetene i appen snakker direkte med Tesla sine servere med denne tokenen uten mellomledd.

Appen har imidlertid flere unike features som krever støtte av en server for å fungere.
Denne serveren lagrer den midlertidige tokenen og kan dermed utføre kall til tesla sine servere på vegne av brukeren. All trafikk foregår over HTTPS.

19quiz76

Ah - så på lekmannsspråk så er det like sikkert som å bruke Tesla sin egen app?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Simen Øian Gjermundsen

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 24. april 2017, klokken 23:51
Ah - så på lekmannsspråk så er det like sikkert som å bruke Tesla sin egen app?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Ja. Selve dataoverføring er like sikker som Tesla sin app, og bruker de samme APIene.
Det er viktig for meg at appen oppfattes som sikker og trygg å bruke.

19quiz76

Godt å høre - tester den gjerne


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Simen Øian Gjermundsen

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 24. april 2017, klokken 23:59
Godt å høre - tester den gjerne


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Topp! :)

19quiz76

Virker lovende


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

turfsurf

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 24. april 2017, klokken 23:51
Ah - så på lekmannsspråk så er det like sikkert som å bruke Tesla sin egen app?
Siden access token er lagret på en server, så er det jo ikke sikrere enn den serveren er. Så er spørsmålet hvor godt sikret den er. Hva kjører på serveren, hvordan er token lagret?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tkjoerlaug

Ser lovende ut, men abonementsløsning og månedlig betaling er skikkelig turn-off. Bedre med fast engangssum.

OlaM

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 25. april 2017, klokken 08:19
Ser lovende ut, men abonementsløsning og månedlig betaling er skikkelig turn-off. Bedre med fast engangssum.

Der ligger vel litt av problemet med mange av dagens apps. De er avhengige av en server som står et eller annet sted og koster penger. De trenger nødvendigvis en strøm av inntekter for å betale regningen, selv om veldig mye er finansiert slik som Teslas supercharging i begynnelsen - håp på at nok nye kunder gir kontantstrøm til å betale for bruken til de første kundene. Det er på tilsvarende vis mange eiere av smarte lyspærer som kan se fram til at det blir mørkt og at en må over på abonnement for å få lys igjen. Ved å droppe web service mister man endel flott funksjonalitet, men gjør det samtidig billigere og enklere.

En annen ting er at access token ligger lagret på en server administrert av et veldig lite, muligens en-manns firma, som til tross for denne ene persons sikkert meget høye kompetanse ikke kan matche et stort firma med egne dedikerte sikkerhetsressurser. At serveren sikkert er i skyen og dermed fysisk sett befinner seg i noe som ligner Fort Knox gjør jo ting litt bedre, men risken går jo ikke på fysisk innbrudd, men at en eller annen obskur bug i serverkoden gjør at noen slemme smartinger klarer å hente ut tokens. Sikkert stor stas for visse ivrige databrukere fra østlige strøk å kunne "eie" en amerikansk bil. Her er nok et godt argument for å droppe web service.

Er det ikke mulig å kjøre de planlagte kommandoene fra telefonen og så heller akseptere at kommandoen feiler (med "myke" feilmeldinger) hvis telefonen er av eller uten nett?
'21 3LR

Simen Øian Gjermundsen

Gode og relevante tilbakemeldinger! :)

OlaM oppsummerer viktige poenger med en abonnementsløsning.
Jeg synes det er veldig fair mot brukerne, og det legger også et ekstra "press" på meg om å fortsette å oppdatere appen og sørge for at den gir verdi for pengene.
En engangssum for å låse opp appen for all fremtid er det mange som har ønsket, og jeg vurderer å åpne for det.
Jeg tror imidlertid at subscriptions er fremtiden for software.
For å sette det på spissen så kunne jeg i teorien ha laget en app med en dyr engangsbetaling, mettet markedet for nedlastinger for deretter å bare slutte å oppdatere appen. Etter en viss tid vil tilfanget av nye brukere være minimalt da alle har betalt allerede uansett. Jeg kunne da også lagt ned appen alle har betalt for for så å lansere en ny, nesten lik, app som alle må betale for igjen.
Mindre månedlige betalinger er mye mer ærlig, og så fort jeg blir slapp, viser at serverene mine ikke er godt nok sikret eller lignende slik at jeg mister tilliten til kundene så mister jeg inntjeningen.

Ang. sikkerhet så påpekes det valide poenger. Det kan jeg ikke prøve å nekte for.
Serveren som får tilgang til tokens ligger hos store internasjonale aktører. De er jevnlig automatisk oppdatert, og all trafikk foregår over https.
Token sendes til serveren fra brukerens mobilapp, og deretter går tokens bare direkte mellom server og Tesla. Aldri tilbake igjen til bruker.

Alle tokens blir gjort ugyldighet så fort man går inn på tesla.com og logger seg inn og endrer passord.
Da mister samtlige apper og servere all tilgang inntil en ny token tas i bruk. Dette er altså en effektiv måte å sikre seg dersom man mistenker at noen har tilgang som ikke burde ha det.

Jeg jobber med å gjøre dette trygt for brukerne, og gjør stadig oppdateringer som ting tryggere.

OlaM:
Jeg vurderte veldig lenge en mulighet der klienten (mobiltelefonen) kjører all kode. Også på schedules etc.
Jeg fant dessverre ingen holdbar løsning på dette som ville gjøre feilmarginen lav nok. Dette ville blitt en kraftig begrensning på mulighetene til ny funksjonalitet.

Takk for bra spørsmål!
Jeg tar hele tiden mot tips om hvordan jeg kan forbedre appen.
Har noen innspill til ting som kan øke sikkerheten så tar jeg mot det også.

tkjoerlaug

Sitat fra: Simen Øian Gjermundsen på tirsdag 25. april 2017, klokken 10:23
Mindre månedlige betalinger er mye mer ærlig, og så fort jeg blir slapp, viser at serverene mine ikke er godt nok sikret eller lignende slik at jeg mister tilliten til kundene så mister jeg inntjeningen.

Ulempen er at du mister kunder som meg. Jeg kunne sikkert betalt 20-50-100kr for denne, men med en gang jeg så at det var abonnementsløsning avinstallerte jeg appen.

Jeg abonnerer på større SW pakker som photoshop og lightroom og synes det er helt greit, men skal man ha 50 småabonnement for alle appene man har på telefonen mister man fort oversikten.

Det jeg savner i original-appen fra tesla er scheduling av lading/oppvarming, justering av strømstyrke ved schuko-lading, og å ha mulighet til å starte ratt/setevarme slik at dette er klart når man setter seg inn i bilen. Bra at du har fått til scheduling, hadde du fått til resten hadde det vært knall!

Interfacet synes jeg er greit nok, og bra at det ligner på original-interfacet i bilen. Jeg liker ikke at man må scrolle til siden i menyen helt nederst og kunne tenke mer en mer elegant løsning her. Batteri-animasjonen synes jeg er litt jalla og det hadde blitt penere uten animasjon slik det er i bilen. Ellers savner jeg widget slik original-appen har.


Nasatech

Problemet med ratt/vindu/speil oppvarming er at API i bilen ikke har støtte for det, så det er pr. d.d. ingen måte å gjøre dette på.

Kommer vel forhåpentligvis en ny update til API snart. Håper bare ikke Tesla låser det noe mer. De kunne jo strengt talt låst så bare deres app og bilene fikk lov til å prate med de.

Evt. kan du bruke 40 kroner i måneden i ukelønn til barna og si de må gå ut om morgenen og sette seg i bilen eller sette døren på gløtt

Simen Øian Gjermundsen

Hei tkjoerlaug.

20-50-100 kr ville vært altfor lite for et produkt med en så begrenset målgruppe som dette.
Ville det vært aktuelt å betale en engangssum på nærmere 250-400kr for det?
Du får absolutt lov til å være motstander av abonnementsløsninger som dette, men jeg tror dette er fremtiden for flere og flere typer software, og jeg tror du blir nødt til å finne deg i det etterhvert.

Liker du ikke batterianimasjonen? :O
Hva med bilbildene?

Tesla Plus har betydelig bedre Widgets(flertall) enn den offisielle appen.
Du må nok legge de til på Widget-siden. Det er totalt 3 stk tilgjengelig nå.

Nasatech har rett i at det er manglende støtte fra APIene til Tesla som begrenser tilgangen til styring av rattvarme, setevarme osv.
Så fort de åpner nye muligheter vil jeg få inn støtte for det.
Den horisontaltscrollende menyen i bunnen muliggjør dette.
Jeg kan forstå at denne virker rar, men jeg er veldig godt fornøyd med den selv.
Den er enkelt utvidbar og modulær, o den hjelper meg å holde interaktive grensesnittelementer vekk fra toppen av skjermen.
Jeg synes det er teit og slitsomt å måtte strekke tommelen helt opp til venstre topphjørne av skjermen for å trykke på normale tilbakeknapper. Jeg har laget brukergrensesnittet her slik jeg mener det burde være på mange flere apper. Litt som et eksperiment, men jeg synes resultatet har blitt ganske bra.

:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA