hva må vi tenke på for å lade elbilen i garasjen hjemme?

Startet av Sunshine, torsdag 13. april 2017, klokken 11:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Homecast på torsdag 27. april 2017, klokken 15:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08
Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

Opel leverer da for 14 800.. hvor koster det 16 500?
Første e-post jeg fikk fra dem

Homecast

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 15:34
Sitat fra: Homecast på torsdag 27. april 2017, klokken 15:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08
Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

Opel leverer da for 14 800.. hvor koster det 16 500?
Første e-post jeg fikk fra dem

Da ville jeg nok sjekket igjen. Hvilken forhandler var det?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Counterpointer

Uansett uaktuelt for min del, e-post er slettet for lenge siden

Ipadjove

Jeg fikk ikke eposten, men fikk prisene fra Opel på face-melding.

elektrolux

Ikke så ille priser med tanke på alle leddene som skal ha sin del av kundens ferdig skattede penger.

Men dette viser at det er lurt å undersøke underleverandørene sine priser.

No-Fuel, og andre kan helt sikkert underby dette med betydelige summer.

Vi hadde f.eks en kampagne i mars der vi leverte 3,6 kW ferdig montert ladestasjon for under 10 000 kr inkludert moms.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kangoo

#50
Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 08:47
fikk med et hefte ed tilbud om ladestasjon fra vw i går,sjekket nettsiden dems også og ser ut som det er 1-fas som er anbefalt på de fleste boksene derfra. Men i følge mannen er det 3-fas i garasjen (sier ikke meg mye da) Men er det noe problem? kan man montere boks på det også? *grønn* kommer til å kontakte firma når vi har bestemt oss for å få konkrete svar,men greit å sjekke ut litt på forhånd :)

Golf har ikke 3-fas lader, men det betyr bare at den ikke kan utnytte alle 3 faser med strøm når den lader. Ha du 3-faser i garasjen, så er dette en luksus som ikke så mange elbiler utnytter enda.

Større elektriske sager og utstyr med store elektriske motorer, kan ofte bare brukes på 3-fase kontakter, men det er ingen problem å knytte en 1-fas lader på et 3-fas nett.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Propell

OBS NYE E-Golf 2017- har mulighet for 2 Fase Lading 2 x 16A eller 1 fase 32A.
2 x 16A er beste for strømnettet og skjevbelastning derfor Kjøp 3 Fase Lader og Ledning.
Mode 3 Kabelen i bilen begrenser på 20A og kan gi 2 x 16A..
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Propell på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:26
OBS NYE E-Golf 2017- har mulighet for 2 Fase Lading 2 x 16A eller 1 fase 32A.
2 x 16A er beste for strømnettet og skjevbelastning derfor Kjøp 3 Fase Lader og Ledning.
Mode 3 Kabelen i bilen begrenser på 20A og kan gi 2 x 16A..

Har noen fått testet ennå om den kan lade med 2-fase på 3-fase IT-nett slik som Tesla gjør?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BingoBonzo

Har vurdert å installere to stk 3,6 kW ladestasjon type 2 stikk i garasjen. 

Har søkt en del og ser at de starter på ca 4500,-

Vet du om noen rimeligere? Mener å ha sett til ca 3500,- men klarer ikke å finne disse nå.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Elmo

Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

kodalse

Jeg har nå startet med det grunnleggende.

Har fått 40A B-vernet kurs ut til garasjen med underfordeler og lagt opp en helt standard 16A kurs av elektrikker.

Deretter trekker jeg skjult rør til belysning og vanlig støpsel rundt garasjen langs veggen.
På kortveggen mellom bilene legger jeg opp til 1X32A-trefas CEE, samt 2X16A trefas CEE på egne kurser.
Når det er gjort ringer jeg elektrikker for å koble til alt i fordelerskapet og dokumentere kursene.

Da bør jeg stå fritt til å få det akkurat som jeg vil uansett type bil og antall biler (kun plass til 2 biler).
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

BingoBonzo

BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

BingoBonzo

Vil det være noen fordeler/ulemper å føre en 3-fase kurs (16A eller 32A) til en ladestasjon og derfra lade med en 1-fase Type 2 kabel til bilen?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

sjokomelk

Sitat fra: BingoBonzo på mandag 15. mai 2017, klokken 15:14
Vil det være noen fordeler/ulemper å føre en 3-fase kurs (16A eller 32A) til en ladestasjon og derfra lade med en 1-fase Type 2 kabel til bilen?
Fordelen er at du har sikret deg for fremtidig bruk. Og ofte er det enklere å få lov av kraftselskapene til å legge opp 3-fas enn 1-fas.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Oddaa

Sitat fra: kodalse på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:40
Jeg har nå startet med det grunnleggende.

Har fått 40A B-vernet kurs ut til garasjen med underfordeler og lagt opp en helt standard 16A kurs av elektrikker.

Deretter trekker jeg skjult rør til belysning og vanlig støpsel rundt garasjen langs veggen.
På kortveggen mellom bilene legger jeg opp til 1X32A-trefas CEE, samt 2X16A trefas CEE på egne kurser.
Når det er gjort ringer jeg elektrikker for å koble til alt i fordelerskapet og dokumentere kursene.

Da bør jeg stå fritt til å få det akkurat som jeg vil uansett type bil og antall biler (kun plass til 2 biler).
Hvis du med "B-vernet" mener type B jordfeilbryter, så er denne altså felles for flere kurser. Er det i henhold til forskriftene?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA