hva må vi tenke på for å lade elbilen i garasjen hjemme?

Startet av Sunshine, torsdag 13. april 2017, klokken 11:59

« forrige - neste »

Ferry

Jeg tipper det er faglærte elektrikere som "har skyld" i de fleste branner som skyldes elektriske feil. Det er tross alt de som monterer det aller meste av utstyr. Kontaktene til VVB brenner ikke opp fordi de har vært montert av ufaglærte.

sylwester

Faglærte kan gjøre feil, men det er få tilfeller. Hadde alle montert sin egen så ville det vært flere feil.
Vi er pålagt å ha brannalarm for å dekke de tilfellene. Kanskje vi burde være proaktiv med varmekamera i tillegg, men det skal ikke være nødvendig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PST

Sitat fra: Ferry på mandag 24. april 2017, klokken 12:20
Jeg tipper det er faglærte elektrikere som "har skyld" i de fleste branner som skyldes elektriske feil. Det er tross alt de som monterer det aller meste av utstyr. Kontaktene til VVB brenner ikke opp fordi de har vært montert av ufaglærte.

Nå er det vel utstyr som kobles til det faste anlegget som brenner mest. Sånn som koketopper, vaskemaskiner, tørketromler, vifteovner, VVB(OZO),........

Ferry

Nå tenkte jeg mest på utstyr som skal monteres av faglærte, om f.eks. stikkontakter for VVB. Det var jo så mye feil at regelverket måtte skrives om, attpåtil i to omganger. Dette til tross for at det er landets beste ekspertise som utarbeider reglene.

Knut Røe

Uansett hva man mener er det eieren av anlegget som er ansvarlig for at det er i godkjent stand. Mange ser ut til å være veldig opptatt av å finne syndebukker, men det er jo ens egen sikkerhet det handler om.
Ved nyanlegg kan man nok være ganske trygg i en del år, men man vet aldri.
Menneskelige feil hender støtt og stadig og noen ganger er det feil på produkter også. Er man litt våken og kritisk til daglig har man nok gode forutsetninger for å ivareta sin egen sikkerhet.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PST

Sitat fra: Ferry på mandag 24. april 2017, klokken 21:05
Nå tenkte jeg mest på utstyr som skal monteres av faglærte, om f.eks. stikkontakter for VVB. Det var jo så mye feil at regelverket måtte skrives om, attpåtil i to omganger. Dette til tross for at det er landets beste ekspertise som utarbeider reglene.

Når det gjelder regel endringer for stikkontakter for VVB så er det vel ikke ekspertisen sin skyld at det var nødvendig.
Før i gamle dager koblet man bestandig VVB fast med en bryter foran. Så kom produsentene med tanker som ble levert med ledning og plugg slik at det ble enklere for rørleggeren å montere og skifte tank uten å tilkalle elektriker. Det viste seg at tanker med stort forbruk av varmvatn fikk varmgang i stikkontakten og det ble et pålegg om at alle tanker fra 2000W og oppover skulle tilkobles fast. Da begynte produsentene å merke tankene med 1950W mens varmeelementet var det samme. Uansett så ville ikke en reduksjon på 50W bedre problemet med varmgang. Da så myndighetene seg nødt til å si at tanker på 1500W og oppover skulle tilkobles fast for å tvinge rør bransjen til å redusere belastningen på stikkontakter.
Myndighetene har lært av dette og er derfor føre var når det gjelder belastning på stikkontakter for lading av elbiler.

Counterpointer

Problemet nå er at en har lagt seg på en dyr anbefalt standard med B-vern og ladeboks samtidig som el firmaene passer på å ta tildels veldig godt betalt for jobben.
Resultatet er at da lader flertallet på den andre godtatte løsningen 10 A shuko med orginalkladd.

Det burde antagelig aldri vært lov med shuko i det hele tatt og el bransjen burde hatt sponset pris på å oppgradere gamle anlegg i stedet for å ta godt betalt for dette også.

nofuelno

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. april 2017, klokken 21:43
Problemet nå er at en har lagt seg på en dyr anbefalt standard med B-vern og ladeboks samtidig som el firmaene passer på å ta tildels veldig godt betalt for jobben.
Resultatet er at da lader flertallet på den andre godtatte løsningen 10 A shuko med orginalkladd.

Det burde antagelig aldri vært lov med shuko i det hele tatt og el bransjen burde hatt sponset pris på å oppgradere gamle anlegg i stedet for å ta godt betalt for dette også.
Nå er det jo ikke nødvendig med dyrt B-vern i skapet lengre siden stadig flere veggbokser leveres med DC-lekasje deteksjon som erstatter denne. Eksempelvis den nye e-serien til KEBA.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Counterpointer

Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08
Bare se på Opel sitt tilbud til Ae eiere, 16500 for boks (Salto?) og minimummsinstallasjon. Dyrt

Heldigvis finnes det bedre alternativer, mulig KEBA er en av dem, kjenner ikke denne.

En del av disse var jo ok så lenge men slapp moms men det fikk de sat en stopper for, så da bruker vel folk heller en gammel kontakt  :-1-:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

PST

Det ser ut til at det SKAL koste å gjøre noe lovlig i AS Norge.

HCO

Jeg har en "ladekanne", altså en slepbar skilletrafo, til min Zoe. Vil det være noen sikkerhetsmessig forskjell på å lade fra IT-nett med denne, vs. en vanlig ladekladd med Schuko? Da ser jeg bort ifra at Zoe ha skilletrafo, la oss f.eks. tenke at jeg får en E-Up på besøk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Elmo

Sitat fra: HCO på onsdag 26. april 2017, klokken 10:59
Jeg har en "ladekanne", altså en slepbar skilletrafo, til min Zoe. Vil det være noen sikkerhetsmessig forskjell på å lade fra IT-nett med denne, vs. en vanlig ladekladd med Schuko? Da ser jeg bort ifra at Zoe ha skilletrafo, la oss f.eks. tenke at jeg får en E-Up på besøk.

Nei det blir akkurat det samme.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.7
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Homecast

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. april 2017, klokken 00:08

Opel leverer da for 14 800.. hvor koster det 16 500?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA