Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: nofuelno på lørdag 01. april 2017, klokken 13:48
Nyanserer dette innlegget med litt info:
•   Lading med 22 kW oppleves ikke som mye langsommere enn biler med DC hurtiglading.
Ikke mye. Bare ca dobbelt så lang tid som en Leaf 30kWh eller Ioniq bruker fra 20-80%.  30 minutter stopp med Leaf blir da gjerne 60 minutter med Zoe.

22kW må omformes til DC før det når batteriet. Så 22kW blir vel rundt 20kW DC? 40kW DC i snitt for en typisk ladesesjon med Leaf eller Ioniq høres ikke unaturlig høyt ut. Jeg fikk gjerne 30-35kW i snitt med min gamle 24kwh Leaf fra 2012.

•   Lader for vanlig 230V er hverken kostbart eller utrolig plasskrevende. En lademugge du kan kjøpe sammen
        med bilen koster ca. 7000,- da  slikt utstyr har momsfritak.
Hva koster laderen? Jeg tenker ikke på hva den koster om man sier ifra seg diverse utstyr for å få den. Hva koster den om jeg skulle kjøpt den nå? Eksempelvis trenger jeg både fastmontert lader hjemme (trygt, stabilt og redundans) OG en lader jeg kan ha med på farten. Hva koster laderen jeg kjøper for å ha med på farten som gjør at jeg kan lade på hytter, hoteller, hos venner/familie etc? Er det fortsatt 7000,-? Og i så fall - hvorfor er det en kabel som koster 7000,- når Zaptec tar flere ganger denne prisen? Gjør de ikke samme jobb?

•   Det er en relativt rimelig bil med bra komfort som gir mye for pengene.
Definitivt. Zoe gir vel flest kWh/rekkevidde per krone. Knallkjøp for de den passer for!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rasmus.B

Øyvind. Du må da ikke spørre på ett forum hva noe koster når du kan spørre Renault (sarkasme)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bositron

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 14:10
Alt det du nevner her Nofuel er vel og bra, men poenget med tråden er at potensielle kjøpere bør vite om problematikken.
Du nevner lademugge. Er det den samme som bøtta på 20 - 30 Kg som tillater lading på hele 10A?
På Askøy utenfor Bergen ble det satt opp en hurtigladestasjon nylig. Der var det ikke plass til noen 22Kw punkter som gjør hele denne stasjonen helt ubrukelig for Zoe, desverre.

Her ser vi igjen resultatet av "Lars" (ForumAdmin) sitt beviste ønske om å skape forvirring har lykkes.
Ved at "Lars" bevist har misbrukt begrepet ladebøtte, sitter en meget oppegående person igjen med feilinformasjon.

"Lademugge" produktet til NOFUEL veier litt over 10 kg og har en trafo som trekker ca 10A.
(Den er da tilpasset korekt "DSB" bruk av husholdningkiontakt til elbilladning.)
Den versjonen som nå selges av Nofuel har god kvalitet og kan anbefales om man ØNSKER Å kunne lade med 10A fra alle husholdningskontakter.

"Ladebøtte" er et produkt som Renault har solgt som er bassert på en 16A trafo denne har veid mellom 25 og 30 kg
Renault selger ikke dette produktet lengre (Er du heldig kan du komme over et utlånsprodukt som du eventuelt kan kan få kjøpt og sette fast på hytta di om den har IT-strøm).

Alle voksne funksjonsfriske personer kan enkelt betjene "lademugga".
Sitter du i rullestol eller har en annen fysisk funksjonsnedsettelse kan du ha problemer.
I praksis er det sjelden at du må ut med nødladeren på 10A.

AppleKnocker

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 01. april 2017, klokken 13:33
Zoe er nærmest helt uegnet for de tusenvis som bor i blokker i byene uten tilknyttet garasjeplass.
Når man da er avhengig av (overfyllte/opptatte) offentlige ladepunkter eller lading på jobb er Zoe sitt opplegg med podpoint og hjemmelader helt meningsløs.

Dette gjelder er en svært stor kundegruppe som med fordel kan bytte ut sine fossilbiler og kjøre utslippsfritt i byene, hvor folk flest bor og luftforurensing er som mest plagsom.
Og folk i byene bytter heldigvis til elbil, bare ikke Zoe.
Hvilken elbil mener du er egnet hvis man ikke har egen parkering/lading?
De som iken kan lade hjemme, bør satse på størst mulig batteri. En Leaf må f.eks lades dobbelt så ofte som en Zoe. Da blir det altså dobbelt så mye stress med en Leaf.

Zoe ligger som nr 4 på salgsstatisikken for mars. Og det kryr av nye Zoe i Oslo, så fakta tilsier at du er på jordet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 14:40
Øyvind. Du må da ikke spørre på ett forum hva noe koster når du kan spørre Renault (sarkasme)

Nei, start heller en tråd med falske og halvsanne påstander som du sørger for feste øverst på listen over topics. Det er måten å skape mest mulig forvirring.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rasmus.B

Har jeg kommet med halvsanne påstander om noe som helst her?

Lørenskog

bositron

Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 07:01
Zoe har utvilsomt den fordelen at man kan lade bilen raskt hjemme. Ulempen med Zoe er at den lader mye langsommere på reise enn biler med DC hurtiglading. Og den kan som kjent ikke lade fra en vanlig 230V uten kostbart og / eller plasskrevende tilleggsutstyr (med unntak av de få steder hvor det er TN nett). Det er ikke mulig å se forskjell på kontakter med NT nett og de andre, så det blir å prøve og feile eller kjøpe måleutstyr.
De fleste eiere (meg inklusiv) av elbil har god tid til å lade hjemme. Selv om elbilen min kunne lade med 11 kW, så benyttet jeg aldri dette hjemme.
Mange tenker at med stort batteri må man ha raskere lading hjemme. Min erfaring er det motsatte, fordi man da har et stort buffer og ikke nødvendigvis må ha fulladet batteri til enhver tid. 16A vil gi 2-3 mil lading i timen, og hvis bilen står parkert / tilkoblet minst 10 timer hver dag, så vil man ha tilstrekkelig ladefart.
Min vurdering er derfor at Zoe lader raskt når de færreste trenger det. Skal man derimot på langtur, så må man vente dobbelt så lenge ved hver ladestasjon. Dessuten er det et problem at den dagen man selger bilen, så må kjøper installere en kostbar ladestasjon (sannsynligvis med trafo) for å kunne lade bilen hjemme. Det vil utvilsomt påvirke sagsprisen negativt at kjøper må betale ca 20.000 for å få brukt den.  Har hatt Zoe og synes bilen ellers er bra, men ladeløsningen er dessverre en klar ulempe med bilen for de fleste. At den nå selger bra akkurat nå skyldes stort batteri og levering på dagen. Det er dessuten en relativt billig bil, og det merker man også når man setter seg inn i den.

Jeg anbefaler alle som vil kjøpe en Renault ZOE å kjøpe en variant med en motor som kan hurtiglade på AC (AC43kW).
Renault produserer nå biler med begge typer motorer med det nye batteriet med en kjørelengde på ca 400 km.

Om man ønsker brukt bil kan man få kjøpe begge varianter det gamle batteriet (ca 200 km kjøre lengde.)

Rasmus.B

Kanskje du AppleKnocker hadde kunnet ta deg bryderiet og lage ett informativt og sakelig oppsett som tydelig viser hva av lade utstyr som følger med bilen, hva man MÅ ha og hva man burde ha for å kunne bruke bilen på tilsvarende måte som en kan bruke en Golf eller Leaf, og gjerne hva det koster om man oppdager i ettertid at bilen ikke kan lades der man har behov?
Da slipper man å slite med usannheter og missforståelser. Er sikker på et du kan få den som en sticky om du spør pent
Lørenskog

bositron

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 15:00
Kanskje du AppleKnocker hadde kunnet ta deg bryderiet og lage ett informativt og sakelig oppsett som tydelig viser hva av lade utstyr som følger med bilen, hva man MÅ ha og hva man burde ha for å kunne bruke bilen på tilsvarende måte som en kan bruke en Golf eller Leaf, og gjerne hva det koster om man oppdager i ettertid at bilen ikke kan lades der man har behov?
Da slipper man å slite med usannheter og missforståelser. Er sikker på et du kan få den som en sticky om du spør pent

nofuelno

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 01. april 2017, klokken 14:10
Alt det du nevner her Nofuel er vel og bra, men poenget med tråden er at potensielle kjøpere bør vite om problematikken.
Du nevner lademugge. Er det den samme som bøtta på 20 - 30 Kg som tillater lading på hele 10A?
Lademugga koster rundt 7.000,- + 25% mva om du ikke kjøper den sammen med bilen.
Den veier halvparten av ladebøtta men lader med 10A og justerer ned litt om den blir for varm.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Rasmus.B

Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. april 2017, klokken 14:20
•   Lading med 22 kW oppleves ikke som mye langsommere enn biler med DC hurtiglading.
Ikke mye. Bare ca dobbelt så lang tid som en Leaf 30kWh eller Ioniq bruker fra 20-80%.  30 minutter stopp med Leaf blir da gjerne 60 minutter med Zoe.

22kW må omformes til DC før det når batteriet. Så 22kW blir vel rundt 20kW DC? 40kW DC i snitt for en typisk ladesesjon med Leaf eller Ioniq høres ikke unaturlig høyt ut. Jeg fikk gjerne 30-35kW i snitt med min gamle 24kwh Leaf fra 2012.

Et ladestopp med ZOE er heller ikke lengre enn 30 minutter siden man da har ladet seg opp til ønsket batterinivå.
Det er ikke et must å alltid lade batteriet til 100% om man ikke skal veldig langt avgårde.

Et ladestopp med Leaf kan fort bli til 60 minutter om det står en bil og lader der allerede.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Krok

Når en har it-nett blir regnestykkene som dette:

Zoe 400, intens m/ 2 sett dekk alu inkl wallbox 269 000. Zaptec 10a, ca 3 kg, kr 16 000, ifølge forhandler 26 t ladetid fra 0 til 100 % eller "ladebøtte" 10 a, 13 kg, ca 7000kr, ladetid 19 timer. Wallbox gir maks 3.6 kwh lading. Supercharger fra forhandler gir 11 kwh og koster 26 000kr. Alternativt kunne vi brukt andre innkjøpsavtaler vi har og kjøpt trafo og lader selv. Da ville det komt på 16 000 eks mva og installasjon. For de fleste ville det blitt dyrere. Dette ville også krevd en del mer av det elektriske anlegget da en trafo fort kan dra godt i oppstarten.

Ioniq, teknikkpakke inkl 10a ladekladd, og 2 sett alu dekk, 285 000 kr. Ladestasjon på 32 a fra forhandler 26 000. Fra elbilhjelpen ca 7000.

Tallene er fra februar.

Counterpointer

Har en kvinnelig kollega som har Zoe (R240) Den brukes kun til småkjøring og anses ikke å kunne brukes på langtur. Hun synes 22kw stolper er greit, men tar for lang tid til langtur.

Renaultforhandleren fortalte henne at det kom til å komme hurtiglading for Zoe på alle Cirkle K stasjoner i løpet av i fjor!

Hvordan ligger det ann med dette?

Øyvind.h

Sitat fra: nofuelno på lørdag 01. april 2017, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. april 2017, klokken 14:20

Et ladestopp med ZOE er heller ikke lengre enn 30 minutter siden man da har ladet seg opp til ønsket batterinivå.
Det er ikke et must å alltid lade batteriet til 100% om man ikke skal veldig langt avgårde.

Et ladestopp med Leaf kan fort bli til 60 minutter om det står en bil og lader der allerede.

Interessant at du vet hvor lenge et ladestopp varer :) 30 minutter gir 10kWh. Eller 20kWh på en typisk DC ladesesjon. Min kommentar var til din påstand om at 22kW AC ikke er mye langsommere enn DC lading. Faktum er at en typisk ladesesjon med DC lading gir dobbelt effekt av hva du får til med AC 22W. 100% er det kun du som nevner. Så får det være opp til hver og en hva en synes er "ikke mye lenger tid". Dobbelt så lang tid trenger ikke være mye i praksis. Det kan være 10 vs 5 minutter. 15 vs 30. 30 vs 60 osv.

Du kunne jo nevnt at DC bilen punkterer også. Da bruker den enda lenger tid enn AC bilen  ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA