Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og batterikapasitet

Startet av Trond.Strom, tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:01

« forrige - neste »

Trond.Strom

Hei, tar opp igjen en gammel slager på batterikapasitet og forbruk.

Jeg har logget to turer til strømstad 30/1 og 20/3. Alle tall er fra teslalog.com.

Snitter jeg beregnet batterikapasitet kommer jeg frem til ca. 74KWh tilgjengelig til fremdrift.

Er forskjellen på 74 og 81 mitt varmeforbruk på disse to turene? Total kjøretid er ca 3,5 timer som gir snitt effekt på varmen på 2KW for å nå 7KWh

Bilen er en S85D fra juni 2015



Espen Hugaas Andersen

#1
Man har vel tilgjengelig 77 kWh med en "85 kWh" batteripakke. 81 kWh er faktisk kapasitet og så er det 4 kWh som går bort i buffer på topp og bunn.

De 3 kWh som mangler er trolig egenoppvarming i batteriet (dette blir ikke regnet med i forbruket) pluss litt kapasitetstap over de siste par årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.Strom

Takk for korrigering Espen.
Jeg har kjørt med Rangemode on på turene så da skulle vel ikke batteriet varmes?
men 3KWh tap av 77KWh orginalt er 3,9% degradering på to år og 38500 kilometer. Er vel kanskje som forventet?
Leafen min droppet veldig første året og så har det flatet ut.


GOS

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:01
Hei, tar opp igjen en gammel slager på batterikapasitet og forbruk.

Jeg har logget to turer til strømstad 30/1 og 20/3. Alle tall er fra teslalog.com.

Snitter jeg beregnet batterikapasitet kommer jeg frem til ca. 74KWh tilgjengelig til fremdrift.

Er forskjellen på 74 og 81 mitt varmeforbruk på disse to turene? Total kjøretid er ca 3,5 timer som gir snitt effekt på varmen på 2KW for å nå 7KWh

Bilen er en S85D fra juni 2015

Hv snittforbruk hadde du da? Dersom du ligger på ett snitt rundt ca 190-200 wh/km så viser mine målinger at det vil gå bort ca 5% i indre tap i batteriet. Det kommer IKKE frem i tallene for forbruk som bilen rapporter. Legger du til disse 5% så ender du på i ca 77.7 kwh tilgjengelig kapasitet for bruk. I tillegg kommer de 4 kwh i "brick protection". Til sammenligning så måler jeg mitt batteri til 77.9 kwh tilgjengelig, men alt ettersom hvordan jeg kjører så klarer jeg kun å få fra 73-75 kwh i forbruk til reel kjøring. Forskjellen er tap i indre energi i batteriet fordi du kjører med en høyere belastning enn det som ligger til grunn for oppgitt kapasitet på batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:22
Takk for korrigering Espen.
Jeg har kjørt med Rangemode on på turene så da skulle vel ikke batteriet varmes?
Det er alltid en internmotstand i batteriet som medfører egenoppvarming. Dette tapet øker når batteriet er kaldt, da internmotstanden er høyere, og det øker ved høyt effektuttak, da strømmen gjennom batteriet blir høyt. (Tapet øker med kvadratet av strømmen.)

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:22men 3KWh tap av 77KWh orginalt er 3,9% degradering på to år og 38500 kilometer. Er vel kanskje som forventet?
Det er nok ikke urimelig med 4% kapasitetstap. Det varierer fra batteri til batteri - noen starter med mer kapasitet enn andre, og bruken har stor betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Batteriene er ikke like når de er nye og det er alt for mange feilkilder man ikke har kontroll på til at det går an å finregne på denne måten.

amund

Hvis bilen mister 3g, så mister du også forbruk, sett fra teslalog.com tror jeg? Har du sjekket disse tallene mot tallene i dashbordet på de turene? Om jeg har forstått riktig så må teslalog legge sammen wattforbruket 4 ganger hvert sekund for å regne totalen, og misser det 2 datapunkter så har du mista det fra totalregnskapet.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA