Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er S60 relevant lenger?

Startet av Softblue, tirsdag 01. november 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

MyMuffin

Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85

En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.

"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Lynet

Et batteri fra S60 greier helt utmerket å levere 85kW, så der er det noen som  er blitt lurt :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: MyMuffin på mandag 28. november 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85

En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.

"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."
Har sett denne jeg også, og kan ikke forstå annet enn at dette innebærer at han kjører inverteren over spec når pedalen går i bunn. P85 og 85 sine driveuniter har forskjellige delenumre, og disse har kommet i flere revisjoner uavhengig av hverandre.

aness

Sitat fra: Muffinman på mandag 28. november 2016, klokken 13:01
Sitat fra: MyMuffin på mandag 28. november 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85

En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.

"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."
Har sett denne jeg også, og kan ikke forstå annet enn at dette innebærer at han kjører inverteren over spec når pedalen går i bunn. P85 og 85 sine driveuniter har forskjellige delenumre, og disse har kommet i flere revisjoner uavhengig av hverandre.

Ulike delenummere betyr fint lite, det trenger f.eks bare å bety at det er ulik firmware..

Ulik firmware på samme hardware er ikke helt uvanlig i IT-verdenen, og på ingen måte uvanlig i bilverdenen (søk etter "chiptuning"), så jeg hadde en liten mistanke om dette allerede når jeg kjøpte meg en helt standard S85 i 2014.

I 2022 går garantien på min ut, innen da regner jeg med at noen har funnet en fasit på dette, eller begynt å lage helt egen firmware.

lunitiks

Tror ikke dette er riktig @aness. I så fall ville det vært helt sprøtt mange delnr ute og gikk. Firmware oppdateringer (flashing) gjøres gjerne på verkstedet på diverse komponenter i bilen, feks unit'en for styring av vinduer. Delnr er klistret med en lapp på HW og blir ikke klistret ny lapp etter fw flash
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på mandag 28. november 2016, klokken 14:01
Tror ikke dette er riktig @aness. I så fall ville det vært helt sprøtt mange delnr ute og gikk. Firmware oppdateringer (flashing) gjøres gjerne på verkstedet på diverse komponenter i bilen, feks unit'en for styring av vinduer. Delnr er klistret med en lapp på HW og blir ikke klistret ny lapp etter fw flash

Det ligger vel mer i at HQ sender ut forskjellige utgaver av samme oppdatering basert på delenummerne i bilen. Antar at HQ sitter med en oversikt over hvilke versjoner av hvilke deler en hver bil har vært utstyrt med. Slik at ett delenummer fungere som ett "flagg" som forteller SW om både hvilken SW som skal sendes, og hvordan softwaren/firmwaren skal konfigureres.

Om dette er slik det fungerer eller ei kan jeg så klart ikke uttale meg om, men det viser i det minste at ditt motargument ikke behøver ha noen effekt her.
Model S 85D

Softblue

Da ser det ut som om Tesla har bestemt seg for at S60 og S60D ikke lenger er relevant lenger og avslutter produksjonen.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA