Skrevet av Emne: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.  (Lest 32830 ganger)

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1413
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #30 på: torsdag 01. februar 2018, klokken 10:03 »
 Bjørn Nyland har laget en video som i detalj beskriver hvordan du selv kan finne nøyaktig ut hvor mye du har mistet.

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2032
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #31 på: torsdag 01. februar 2018, klokken 11:51 »
Bjørn Nyland har laget en video som i detalj beskriver hvordan du selv kan finne nøyaktig ut hvor mye du har mistet.
Det blir ikke nøyaktig, men det gir en god pekepinn. Kjørestilen og terreng/forhold du kjører under vil gi variasjon på hvor mye som går vekk i indre taps-energi i batteriet og dette vil ikke fremkomme med mindre du måler batteriet. (Å kjøre fra 100% til 0% vil gi riktig pekepinn på hvor mye som er reel energi tilgjengelig til kjøring, men kan ikke sammenlignes med det som er batteriets kapasitet (med fratrekk av brick-protection) når det var nytt. Batteriets kapasitet er oppgitt ved en viss konstant relativt lav belastning som gir en viss tap i indre energi i batteriet, mens når vi kjører til vanlig så vil vi typisk ha noe mer tap.

Om jeg kjører min (S85 RWD) fra 100% til den stopper så vil bilen rapportere at jeg har brukt ca 74.5 kwh, mens den reelle kapasiteten leste av via can-bus er 78 kwh + 4 kwh (brick protection) = 82 kwh
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

endreaa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 25
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #32 på: søndag 11. februar 2018, klokken 21:28 »
Forutsetning: Bil står tilkoblet til strøm, og er ferdig ladet til ønsket nivå.

Skal forvarme bilen, med minst mulig bruk av batteri. Hittil har jeg da satt opp chargelimit for å få den til å begynne å lade igjen, for så å starte forvarming. Er dette nødvendig? Vil den trekke det den kan var «veggen» til forvarming uten at lading er igang?

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 426
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #33 på: mandag 12. februar 2018, klokken 08:55 »
Bilen trekker bare f.eks 13A hvis det er det du har begrenset den til. Dette fordeles til oppvarming + lading. Jeg vet ikke hvordan den prioriterer mellom lading og oppvarming, men jeg tenker at hvis du ikke setter opp ladebegrensningen så er du i hvert fall sikker på at alt den trekker går til oppvarming. Sjekk hvor mange ampere den trekker da.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #34 på: torsdag 26. april 2018, klokken 15:47 »
Jeg blir ikke helt klok på dette her, jeg. Kan jeg bruke pluggen (type 2?) som følger med Teslaen i f.eks. Fortums hurtigladere? Eller må jeg kjøpe Chademo-adapter hvis jeg ønsker å lade der?

Eller er Chademo nødvendig for hurtiglading hos Fortum, mens standardkabelen bare gir "treg" lading?

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6275
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #35 på: torsdag 26. april 2018, klokken 15:49 »
Uten CHAdeMO-adapteret kan du *kun* hurtiglade på Tesla superladere. Saktelading kan gjøres med Type 2, som da er begrenset til 16,5 kW på dagens biler (ved ladepunkter som støtter dette).

Kjøper du CHAdeMO-adapter kan du hurtiglade på de aller fleste vanlige hurtigladestasjoner til Fortum, Grønn Kontakt, osv. (Det finnes noen som kun har CCS, ikke CHAdeMO, og da kan man ikke hurtiglade en Tesla, punktum.) Med CHAdeMO får du ca 45 kW.
« Siste redigering: torsdag 26. april 2018, klokken 15:52 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #36 på: torsdag 26. april 2018, klokken 16:08 »
Så jeg kan altså lade sakte på Fortum-stasjoner med det som følger med en Tesla? (Kanskje lite poeng i det, men.)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6275
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #37 på: torsdag 26. april 2018, klokken 16:09 »
Ja, maks 16,5 kW ved en 22 kW ladestasjon.
Model X 100D.

emurof

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #38 på: torsdag 26. april 2018, klokken 16:17 »
Det vil da si en 4-5 timer for å lade opp en 75 D hvis jeg har forstått det riktig. Vel, det er bedre enn ingenting antar jeg :)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6275
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #39 på: torsdag 26. april 2018, klokken 16:28 »
Ja, definitivt bedre enn ingenting. Hovedsaklig kan det være praktisk å f.eks lade opp bilen ved et hotell over natten, eller få fyllt på litt ekstra mens man handler på Ikea eller lignende.

Personlig har jeg ikke hatt veldig mye behov for Type 2. Tror jeg har brukt Type 2 kabelen en gang, foruten et par ganger jeg prøvde den for å se om den fungerte.
Model X 100D.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6237
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #40 på: fredag 27. april 2018, klokken 09:23 »
Flisespikking, men er usikker på om jeg har sett 45kW på chademo noen gang. 38-42kW er normalen her.

Ellers grenser vel 16,5kW mot å kunne plasseres i semi-hurtig sjangeren. En stor andel elbiler kan kun AC-lade på inntil 3,6kW. 16,5kW er nok til å kunne brukes som "nødlading" uten at det er helt krise, men chademo-adapter gir mye større fleksibilitet og valgfrihet til hvor en stopper.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 426
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #41 på: fredag 04. mai 2018, klokken 12:45 »
Jeg får ikke tallene i TOCN sin ladeveiledning til å stemme. Tallene for 230V 3-fase er bare 2/3 av det jeg får når jeg regner den vanlige effektformelen U*I*rot(3). Er det feil i tabellen eller en eller annen begrensning som gjør seg gjeldende med 230V 3-fase?

Jeg tror jeg fant ut av det her. Er det kun eldre Teslaer som har denne begrensningen?
« Siste redigering: fredag 04. mai 2018, klokken 13:08 av Simen1 »
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6275
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #42 på: fredag 04. mai 2018, klokken 13:40 »
Nei, ingen Teslaer kan lade med ekte 230V trefase. Da trenger man trafo til 400V TN.
Model X 100D.

andvib

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #43 på: mandag 21. mai 2018, klokken 13:53 »
Hei, har Tesla veggboks med "2-fas" kobling som gir 18-19A i stedet for 16A (230v) til en 2013 P85 med dobbeltlader. Har bestilt ny S75, kan denne også motta 18-19A eller må det kobles om/endres på dip-switcher inni veggboksen til 1-fas? Lader som sitter i nyere biler er vel anneledes enn de gamle?

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1042
    • Vis profil
Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« Svar #44 på: mandag 21. mai 2018, klokken 17:54 »
Hei, har Tesla veggboks med "2-fas" kobling som gir 18-19A i stedet for 16A (230v) til en 2013 P85 med dobbeltlader. Har bestilt ny S75, kan denne også motta 18-19A eller må det kobles om/endres på dip-switcher inni veggboksen til 1-fas? Lader som sitter i nyere biler er vel anneledes enn de gamle?
Behøver ikke å gjøre noe som helst. Plug-and-play :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17