Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

brako79

Det kan jeg være enig med.
Men om man drasser med hele familien og tenker at nå er det en fin tid å stoppe på for å tisse og spise litt og en hel rekke "skal bare".
Så står jo bilen der og lader i en times tid. Been there, done that! Går jo ikke ut til bilen for å stoppe ladingen.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

daktari

"Går jo ikke ut til bilen for å stoppe ladingen."
Flyttet ikke bilen fra bensinpumpe når du hadde fylt heller kanskje?
God lade-etikette i mitt hode, destinasjon eller underveis, er å flytte bilen så fort man har nok strøm.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Eyvind Bernhardsen

Ikke noe nytt med I-Pace altså, bortsett fra at den kanskje kommer til å lade hele den tiden den står og tar opp plass :)

Når det gjelder å flytte bilen fra bensinpumpa så er det ikke alle som skjønner at de skal gjøre det heller, men det går stort sett greit allikevel.

brako79

Sitat fra: daktari på torsdag 07. juni 2018, klokken 15:38
"Går jo ikke ut til bilen for å stoppe ladingen."
Flyttet ikke bilen fra bensinpumpe når du hadde fylt heller kanskje?
God lade-etikette i mitt hode, destinasjon eller underveis, er å flytte bilen så fort man har nok strøm.
Jo, men da sto man jo fysisk og holdt på påfyllingen i noen minutter. Skulle jeg noe annet etterpå, flyttet jeg selvsagt bilen. Ellers lot jeg den stå når jeg gikk inn og betalte, frem til man fikk betalingsautomater ute.

Mvh
Kristian
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

daktari

Og det fungerte fordi det finnes oftest 12 pumper på en bensinstasjon. Men når en veikro har 1 eller 2 ladekabler må man flytte så snart man ikke trenger mer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Pingle

Sitat fra: daktari på fredag 08. juni 2018, klokken 11:43
Og det fungerte fordi det finnes oftest 12 pumper på en bensinstasjon. Men når en veikro har 1 eller 2 ladekabler må man flytte så snart man ikke trenger mer.

Mulig at det bare er meg, men jeg håper jo at det etterhvert blir vanlig med like mange ladekabler som man har bord på veikroene.
Ikke at det er så fantastisk mat der, men gitt at det bare skal selges elbiler om 7 år, og økende fra 25 per år frem til det, må veikroer som vil overleve få en hurtiglader per bord. Da spiser vi mens vi lader, for alternativet er at vi lader og spiser matpakke et annet sted. Med "langsom hurtiglading" er det få som har tid til både lading og spisepauser, og da blir de kombinert.
Ok, det er drømmen. Frykten er at mange tar en Fortum, setter opp prisen på ulønnsomme stasjoner, heller enn å vente på markedet.
Og imens noterer jeg meg gog ladekotyme.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Disqusor

150 kW er tilstrekkelig, men til hvor mye per minutt ?

Amatøren

Fra epost:

Sitat fra: Grønn KontaktSom registrert kunde hos Grønn Kontakt betaler du dette, nå som før, når du lader elbilen din hos oss.

Hurtiglading: kr 2,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
Superhurtiglading: 3,50 per påbegynte minutt, før rabatt
Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Disqusor

Om iPace går sammen med Tesla blir det helt konge, men trolig med noen forskjeller i fht ladepris. Hører rykter om dette, stemmer disse ? Tesla mener jeg har mye av free of charge innbakt i bilens pris, Model 3 har det også, men i mindre grad, den får ladepris til kr 1.40.

Innen de neste 5 til 10 årene er denne debatten passe  :o Trolig ser vi at Lithium fases ut  8)

Vannkraft

Er pris egentlig et problem?

Etter et år med el-bil så er konklusjonen at 95% av all lading foregår på vanlig "hjemmelader".

Det viktigste med hurtigladere er at de finnes og at det i et tilstrekkelig antall slik at man har tilgang til de når behovet melder seg.

Counterpointer

Sitat fra: Vannkraft på fredag 06. juli 2018, klokken 10:29
Er pris egentlig et problem?

Etter et år med el-bil så er konklusjonen at 95% av all lading foregår på vanlig "hjemmelader".

Det viktigste med hurtigladere er at de finnes og at det i et tilstrekkelig antall slik at man har tilgang til de når behovet melder seg.
Det avhenger veldig av type kjøremønster.

For min del har jeg i løpet av over et år og ca 25 k km hurtigladet et par timer dvs 120x2,5 =300 kr

Eller «worst case»

120x4= 480 kr

Dvs at prisen har null og niks å si i mitt tilfelle, men for Teslabjørn som kjører sikkert 130 k km i året og hurtiglader mange timer hver uke så blir prisøkningen gigantisk!

Amatøren

Sitat fra: Vannkraft på fredag 06. juli 2018, klokken 10:29Det viktigste med hurtigladere er at de finnes og at det i et tilstrekkelig antall slik at man har tilgang til de når behovet melder seg.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. juli 2018, klokken 14:20Det avhenger veldig av type kjøremønster.

For min del har jeg i løpet av over et år og ca 25 k km hurtigladet et par timer dvs 120x2,5 =300 kr

Eller «worst case»

120x4= 480 kr

Dvs at prisen har null og niks å si i mitt tilfelle, men for Teslabjørn som kjører sikkert 130 k km i året og hurtiglader mange timer hver uke så blir prisøkningen gigantisk!
Ja, kjøremønster er veldig utslagsgivende. Jeg skal f.eks kjøre tur/retur Kroatia i sommer, en tur som krever ca 1000 kWh med hurtiglading. Med 50 kW og 2,5 kr/min ville det kostet 3000 kr. Med Tesla uten inkludert lading 1400 kr. Med Tesla med inkludert superlading 0 kr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amatøren på onsdag 04. juli 2018, klokken 21:07
Fra epost:

Sitat fra: Grønn KontaktSom registrert kunde hos Grønn Kontakt betaler du dette, nå som før, når du lader elbilen din hos oss.

Hurtiglading: kr 2,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
Superhurtiglading: 3,50 per påbegynte minutt, før rabatt
Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter
Jeg ville ikke tatt prisen for superhurtiglading helt for god fisk. Dette er prisen de tar når de vet at ingen kan lade med mer enn 70-80 kW. Prisen kan fort endre seg når det kommer biler på markedet som kan lade med 100-350 kW CCS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Disqusor på onsdag 04. juli 2018, klokken 21:14Innen de neste 5 til 10 årene er denne debatten passe  :o Trolig ser vi at Lithium fases ut  8)
Hva tror du litium vil byttes ut med?

Jeg tenker at om 5-10 år er det mulig man vil se solid state slå igjenom, men solid state er også basert på litium...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA