Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vannkraft på fredag 06. juli 2018, klokken 10:29

Det viktigste med hurtigladere er at de finnes og at det i et tilstrekkelig antall slik at man har tilgang til de når behovet melder seg.
Og det er problemet for ladeoperatørene. Forskjellen på hverdagsbruk og utfartsdager er mye større enn for fossiler. Fossilene fyller året rundt uansett, og trenger ikke nødvendigvis å fylle på vei til hytta heller. Så forbered dere på mye tid i kø ved laderne...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. juli 2018, klokken 19:20
Jeg skal f.eks kjøre tur/retur Kroatia i sommer, en tur som krever ca 1000 kWh med hurtiglading. Med 50 kW og 2,5 kr/min ville det kostet 3000 kr. Med Tesla uten inkludert lading 1400 kr. Med Tesla med inkludert superlading 0 kr.
Nå er ikke prisen for Superlading den samme nedover Europa, så det blir nok litt dyrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. juli 2018, klokken 20:28Nå er ikke prisen for Superlading den samme nedover Europa, så det blir nok litt dyrere.
Kanskje sant. Men så er vel også CCS/CHAdeMO dyrere. Prisene til Tesla er basert på strømprisene, og strømprisen påvirker all hurtiglading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. juli 2018, klokken 20:42
Kanskje sant. Men så er vel også CCS/CHAdeMO dyrere. Prisene til Tesla er basert på strømprisene, og strømprisen påvirker all hurtiglading.
Kanskje. Jeg har bare ladet en gang med CHAdeMO i Europa, og da var det gratis.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. juli 2018, klokken 21:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 06. juli 2018, klokken 20:42
Kanskje sant. Men så er vel også CCS/CHAdeMO dyrere. Prisene til Tesla er basert på strømprisene, og strømprisen påvirker all hurtiglading.
Kanskje. Jeg har bare ladet en gang med CHAdeMO i Europa, og da var det gratis.
Ser i hvert fall ut som f.eks Clever i Danmark tar 5,5 kr/kWh. Da ville 1000 kWh være 5500 kr, danske. Altså nesten 7000 NOK. Da begynner det å bli en del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pilot

For min del er det snakk om maks 1 langtur årlig, ellers rundt 400-600 km 6-7 ganger årlig.

Virker som Tesla eiere kjører mange langturer (2000km+).

Counterpointer

#126
Sitat fra: Pilot på fredag 06. juli 2018, klokken 22:49
For min del er det snakk om maks 1 langtur årlig, ellers rundt 400-600 km 6-7 ganger årlig.

Virker som Tesla eiere kjører mange langturer (2000km+).
Noe de gjerne må gjøre og det er jo en motivasjon for dem å ha lettvinn superlading som for det meste er innkludert.
Personlig har jeg i løpet av de siste 50 år tatt en kjøretur fra Norge og ned til rivieraen, det var en fantastisk opplevelse men nå så er jeg rimelig fornøyd med tur retur Galdhøpiggen og synes det er mer enn langt nok (70 mil ca t/r) fordelt på to dager

Det er ikke langtur i Europa med bil som frister for I-Pace for min del, til det formålet passer Model S mye bedre nå. Tar også noen år før lynladerne utgjør et nettverk, men i løpet av 2018/19 bør hovedtransportkorridorene i Norge dekkes tilsvarende SuC avstander.

Orbit

Test på forbruk og ladehastighet (på Ionity 350kW lader i Danmark).

https://www.youtube.com/watch?v=2LlqOm7xVaU

Overraskende høyt forbruk, samt at lading er begrenset til "kun" 200A. Det blir i praksis under 85kW som peak, før ladehastigheten faller av på ca 55% SOC. Dette var uventet svakt - forhåpentligvis noe som blir bedre med den bebudede SW-oppdateringen som alle biler skal få før utlevering i Norge.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Ja, hvis disse tallene viser seg å stemme er det ikke bra nok. Håper på flere slike tester fremover og at det snart vil bli demobiler tilgjengelig.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

turfsurf

Tviler sterkt på at disse tallene er representative for produksjonsversjon, spesielt forbruk. Det er i så fall veldig overraskende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pilot

Hvis dette skulle stemme, kommer jeg til å kreve heving av kjøpskontrakten og gå for Tesla.

Tellus

Skal ikke ladespenning være 450V for I-Pace ? Regnearket i videoen viste rundt 400.

Litt skeptisk til disse sammenligningene. Var de utført samtidig med alle 3 biller kjørende etterhverandre ?

At I-Pace trekker mer i motorveihastighet er ingen overraskelse, men de tallene vi ser her tviler jeg sterkt på.

Orbit

Ladespenningen bestemmes av bilen (dvs batteriet, og denne laderen kan levere 800+V om bilen ber om det). Spenningen er "normal" for et batteri som ikke er nær fulladet. (Og når det er nær fulladet, må ladestrømmen reduseres så mye at ladeeffekten likevel går ned - trass høyere spenning).

TMX var ikke med i testkjøringen, men i-Pace og en TMS kjørte samtidig. Forbruk i forhold til TMX var estimert på erfaring med differense mellom TMS og TMX. Uansett, forbruket på i-Pace var lovlig høyt, uansett hva TMS/TMX klarer. Det ble ikke oppgitt hvilken kjøremodus de var i på langkjøringen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

#133
Om bilen ikke kan lade med 100 kw skulle jeg tro at man er i sin fulle rett til å heve kjøpet. Personlig syns jeg forbruket er mer bekymringsfullt. Rett og slett ekstremt høyt. Riktignok kjenner jeg flere som har opplevd 25-30 kwh/100 km i lovlige danske hastigheter med TMX.
For øvrig er det ingen indikasjoner på at den bebudede softwareoppdateringen skal ha noe å si for forbruk og/eller lading.

Tellus


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA