Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

i05L0

#90
Sitat fra: belsby på onsdag 06. juni 2018, klokken 18:28
Bekymrer meg ikke, er mange plasser å hurtiglade.
https://gronnkontakt.no/ladekart/

Du mener vel "hurtiglade" hvis det faktisk tar 87 minutter å lade en I-Pace fra 10 til 80% på en typisk 50kwH hurtiglader fra Grønn Kontakt

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39683.msg685622#msg685622
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

geear

Sitat fra: i05L0 på onsdag 06. juni 2018, klokken 19:58
Sitat fra: belsby på onsdag 06. juni 2018, klokken 18:28
Bekymrer meg ikke, er mange plasser å hurtiglade.
https://gronnkontakt.no/ladekart/

Du mener vel "hurtiglade" hvis det faktisk tar 87 minutter å lade en I-Pace fra 10 til 80% på en typisk 50kwH hurtiglader fra Grønn Kontakt

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39683.msg685622#msg685622
Nå kalles det da hurtiglading selv på Leaf og e-Golf, selv om de har lavere ladefart enn i-Pace (lavere spenning). Og selv om i-Pace nok får noe høyere forbruk enn de, så vil den mest sannsynlig komme like kort/langt per minutt ladet. Med stort batteri i utgangspunktet er det også mindre behov for hurtiglading så ofte blir det nok evt gjerne bare en halvtimes etterfylling før destinasjon, MEN det er helt klart at det kan bli en tålmodighetsprøve å ta i-Pace på skikkelige langturer eller feks lenger hytteturer uten lading underveis. Man skal ikke undervurdere mengden strøm som forsvinner på småkjøring lokalt i kulde etc. Utvilsomt viktig at 100-150kW blir tilgjengelig de neste par årene.

Counterpointer

Her er en I-Pace som har ladet en time på 50 kW lader


Øyvind.h

Snitt på ca 49kW.
Pga.batterispenning ville nok snittet falt noe ved start fra lavere soc slik som for andre 400v biler. Eller har Jag høyere pakkespenning?

Snitt på 47-49 bør være normalen.
Dvs snaue to timer fra helt tom til helt full.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Eyvind Bernhardsen

Usikker på hvordan det påvirker ladetiden, men I-Pace har 450V batterispenning.

De siste prosentene vil vel uansett gå mye saktere.

Counterpointer

En hurtiglader ikke noe særlig over 80-90 % , det er bortkastet tid og penger som ikke bidrar noe.

50 kW laderne ligger så tett at en kan lade mye mindre også.

I løpet av fire år har jeg aldri ladet over 80%

jkirkebo

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 06. juni 2018, klokken 23:20
Usikker på hvordan det påvirker ladetiden, men I-Pace har 450V batterispenning.

De siste prosentene vil vel uansett gå mye saktere.

Med 450V batterispenning går hurtiglading 12,5% raskere enn med 400V batterispenning. Maks på CHAdeMO blir da anslagsvis 52-53kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juni 2018, klokken 06:17Med 450V batterispenning går hurtiglading 12,5% raskere enn med 400V batterispenning. Maks på CHAdeMO blir da anslagsvis 52-53kW.
Det er ikke begrenset av inntakskabelen? Har de lagt opp mer enn 50 kW til hver lader?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

For planlegging av turer i Norge synes jeg denne er fin:

http://egotrip.se/

De har til og med fått inn I-PACE som mulig valg for bil :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2018, klokken 08:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juni 2018, klokken 06:17Med 450V batterispenning går hurtiglading 12,5% raskere enn med 400V batterispenning. Maks på CHAdeMO blir da anslagsvis 52-53kW.
Det er ikke begrenset av inntakskabelen? Har de lagt opp mer enn 50 kW til hver lader?

Jeg tror hurtigladerne normalt er forsynt med 3x80A 400V, som er 55,2kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mariowing

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. juni 2018, klokken 23:55
En hurtiglader ikke noe særlig over 80-90 % , det er bortkastet tid og penger som ikke bidrar noe.

50 kW laderne ligger så tett at en kan lade mye mindre også.

I løpet av fire år har jeg aldri ladet over 80%

Jeg foretrekker å stoppe oftere og kortere så enig i det som prinsipp.

Nå som vi har fått den foreløpig eneste omtalen av ladetid (fra omtale i Motortrend http://www.motortrend.com/news/2019-jaguar-i-pace-review-london-to-berlin-electric-jag/) så beskriver han lading på en 50 kWh lader fra "9 miles range remaining" til 98% som tok 105 minutter. Dette gir en snitteffekt rundt 45-47 kWh hele ladeøkten sett under ett. I så fall så er det ikke lenger bortkastet tid og penger å lade opp til kanskje så høyt som 95% med en I-PACE (hvis du for eksempel skal spise en litt større middag og skal kjøre så langt videre at du trenger 35-40 mil rekkevidde til neste stopp).
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

brako79

Stakkars de som kommer bak, som må vente 1t 40min før de får sluppet til og lade.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

mariowing

Sitat fra: brako79 på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:18
Stakkars de som kommer bak, som må vente 1t 40min før de får sluppet til og lade.

Og det er et argument for eller mot hva? Hvis dette blir et vanlig bruksmønster så kommer det opp flere ladere. Det kommer uansett opp flere ladere fremover, også 150 kWh ladere som halverer denne tiden. Forøvrig var dette et innlegg om hastigheten ved lading i forhold til hvilken effekt man kan forvente å oppnå, ikke et kamprop for at alle alltid skal lade til 100% :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

brako79

Sitat fra: mariowing på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:47
Sitat fra: brako79 på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:18
Stakkars de som kommer bak, som må vente 1t 40min før de får sluppet til og lade.

Og det er et argument for eller mot hva? Hvis dette blir et vanlig bruksmønster så kommer det opp flere ladere. Det kommer uansett opp flere ladere fremover, også 150 kWh ladere som halverer denne tiden. Forøvrig var dette et innlegg om hastigheten ved lading i forhold til hvilken effekt man kan forvente å oppnå, ikke et kamprop for at alle alltid skal lade til 100% :)
Innlegget mitt var tilsiktet ladekø. Flere ladestasjoner og raskere stasjoner rundt de som eksisterer idag, er jo flott.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: brako79 på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:18
Stakkars de som kommer bak, som må vente 1t 40min før de får sluppet til og lade.

Jeg tror ikke dette blir et stort problem, folk kommer ikke til å gidde å vente på at bilen skal fylles med strøm etter at de har gjort nødvendig tissing/spising/sjekking av Facebook.

Man vil jo gjerne komme frem til målet så raskt som mulig, og der er strømmen antakelig billigere enn på hurtigladestasjonen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA