Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Umulig å slokke brann i el-bil?

Startet av pendleren88, tirsdag 14. februar 2017, klokken 06:17

« forrige - neste »

robinbj

2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Yeyeye

Selve batterikassen burde hatt et par strategiske plasserte hurtigkolinger for vannkjøling av det brennende batteriet. Da hadde det holdt med betydelig mindre mengde vann for nedkjøling av batteriet. Regner med hovedproblemet er at kassen er såpass tett at kjølingen ikke kommer til.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

:+1:

Hånterer du denne ideen riktig kan du bli millionær ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Yeyeye

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

CitB59EL

Det er faktisk elbiler hvor dette er tenkt på i en hvis grad. Så i in Berlingo er hull i gulv-står i instruksjonsbok i varerom for slokking av brann. Nå står det innredning over så da blir det vel noe vanskelig å komme til ved en evt brann:)

Yeyeye

Hadde jo holdt med områder et stålspy kunne blitt slått inn, type med vannslange tilkoblet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh


Yeyeye

Tja, tenkte noe mere tilgjengelig fra utsiden. Men det er nå uansett samme tanken da, å få vann direkte ned i batteripakken.
Det må vel kunne lages nermest uten ekstrakostnad skulle det vært interessant for bilprodusentene. Tenker at ved eventuele kollisjonssenarier, så burde det vært mulighet fra flere sider.  Ideen er forholdsvis enkel, men kunne spart brannvesen for problemet med flere tankbiler tilgjengelig og uten dyrt ekstrautstyr. Et enkelt stålrør kuttet i 45grader( eller mere), kanskje med en sånn type slagtersjeløsning, der et lodd blir brukt som hammer til å hjelpe slå hull i blikket i "merket" område. Da hadde selv en hageslange med lavt trykk holdt for å kjøle ned batteriet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ingeniøren

Tror dere overdramatiserer problemet nå  ;D

Det man vet er at man kan slukke en elbil hvis man bare forsetter litt lenger til man har kjølt ned batteriet og ikke bare til det har sluttet å brenne fordi da starter det å brenne igjen.

Videre så har jeg hørt at de første selvslukkende cellen allerede er laget, slik det er vel bare snakk om noen år før problemet er løst....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Bare en tabloid overskrift fra media. Slokking av batteribrann krever bare en anneledes slukketeknikk. Mye vann for å kjøle ned over lang tid løser slike branner.

Man vet at brann i en fettgryte ikke skal slukkes med vann. Snart vil også slukketeknikken for batteribrann være allment kjent.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elbil fundamentalist

I dn garasje må man bruke ca 10m3 med vann for å holde den nedkjølt. OBV har en beltegående radiostyrt trekkvogn som kan slepe en brennende elbil ut av garasjer.
Faktum er at batterier tar i praksis kun fyr ved kraftige ytre fysiske påkjenninger eller defirmasjoner. Slike krefter kan en parkert elbil aldri bli utsatt for i en garasje. Alle moderne elbiler med type2 lader bryter ladestrømmen umiddelbart ved uregelmessigheter. Elbiler må i praksis påtennes i garasjer, og selv da er de er vanskelige å tenne på.
Teslaen som brant i ved cinderella hadd eieren montert en svært stereoanlegg  an i bilen. Den på ute til salgs før den tok fyr, og de som var interessert viste om dette. Umulig å si at dette var brannårsaken da brannvesenet lot  bilen brenne helt opp m/bevismateriale.

Saken er at bilbrann i garasjeanlegg er forferdelig uansett biltype. Å neve en type bil blir fort fengslende og får inntrykk av at fossilbiler med full tank ikke kan lage et inferno også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

vartli

Høres effektivt ut å kunne spyle vann rett inn i batteriet, men da må det også være en løsning for å få vannet ut igjen. Hvis ikke stopper det opp, vannet varmes til damp og til slutt smeller det. Ikke så vanskelig å lage svake soner som gir etter før en oppbygning av trykk, men vannet må ut igjen.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Counterpointer

 Noen som har et oppdatert tall på hvor mange elbiler som har tatt fyr i batteriet?

Jeg har bare hørt om noen få og måten det slås opp på gjør at jeg tror vi snakker om maks et titall totalt i alle år de har vært!

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. mars 2017, klokken 13:35
Noen som har et oppdatert tall på hvor mange elbiler som har tatt fyr i batteriet?

Jeg har bare hørt om noen få og måten det slås opp på gjør at jeg tror vi snakker om maks et titall totalt i alle år de har vært!

Som nevnt på forrige side så brenner det ca 2 elbiler og en 6-700 fossilbiler i året. Elbilbranner lar seg og slukke så lenge man kjøler lenge nok men det skorter nok på kunnskap hos brannvesenet. Usikkerhet gir gjerne overdrevet og ubegrunnet frykt. Mao er faren sterkt overdrevet.
http://www.dinside.no/motor/kraftig-nedgang-i-antall-bilbranner-i-norge/61024595
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Yeyeye

Selvsagt er det overdramatisert med denne faren, men det hadde mest sannsynlig latt seg gjøre å tilrettelegge for enkel slukking når uhellet først skulle være ute. Vi ser at det blir brukt som et argument for både det ene og det andre, så dermed debatten her. Motstanden roer seg vel etterhvert
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA