Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukerrådet har publisert en batterigarantiguide

Startet av sylwester, søndag 19. mars 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

sylwester

I kom over en kortversjon i en artikkel i VG idag, men hele guiden til Forbrukerrådet er ganske god og der går Volkswagen seirende. Det som er uthevet ser ut til å være det mest vektlagte årsak.

1. 41,7p VW (alle typer)
   8år/160'km og garantert 70% på alle modeller og ingen servicekrav

2. 38,8p Hyundai
   8år/200'km og garantert 70%

3. 38,7 Renault
   8år/160'km og garantert 70% på Zoe 400 og Zoe etter 01.10.16. Andre modeller har annen garanti (forvirrende?)

Jeg syns det trengs mer fokus på dette da de kommende langrekkeviddebilene sine garantier er annenrangs i forhold til de beste garantiene. Det burde absolutt være med som kriterium ved valg av elbil.

Angående servicekrav skriver de: "Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.".  Det står ingenting om hvor lett det er uten service og jeg antar at det vil være noe vanskeligere å få de fikse på batterigarantien enn hvis man har fulgt serviceprogrammet. 

Personlig syns jeg de burde også vurdert hvor lett det er å sjekke om garantien er overholdt. Idag må man være rakettforsker for å kunne skille mellom god bruktbil og katta i sekken.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Leverandøren kan kreve at du betaler for garantien med å levere bilen på såkalt service, men husk at det uansett er 5 års reklamasjonsrett. Etter 5 år vil det samtidig være overskudd av batteri på bruktmarkedet til hyggelig pris, og til mindre enn kosten av 5 års "service"

Altså trenger ingen bruke masse penger på "service" for å være sikre på å ha et fungerende batteri i elbilen sin.

Likte denne oversikten over top 15 ting en slipper å tenke på på Zero sin elmotorsykkel i forhold til eksossykler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Synes egentlig fokuset på disse garantiene er litt for stort. Problemet med batterier i elbiler er at de svekkes, ikke at de slutter å fungere. De grensene som er med 70% klarer jo antagelig de fleste å overholde.

Hvis en ser på Nissan som har vært lengst på veien med sine biler så har jo de byttet under 10 batterier i hele Europa. Mens antallet Leaf med redusert rekkevidde er vesentlig mye større.

Personlig så tenker jeg at bytte av batteri (moduler/celler evt hele) er litt som registerreimbytte, det vil bli aktuelt etter hvert og må tas med i beregningen.

doldis1

#3
 Som vanlig vil en bare passelig interessert leser sitte igjen med feil intrykk! Tesla kommer faktisk dårligst
ut på testen... Mens stikk motsatt resultat kan dokumenteres rimelig godt ..?

SitatAngående servicekrav skriver de: "Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Bransjen vet nok at de ikke kommer noen vei med å sette batterigaranti opp mot krav om service. Ganske
enkelt fordi service ikke inneholder noe som kan relateres til batteriet...og en evt. rettslig avklaring ville
nok vist akkurat det.
En annen ting er- hva garanterer de ? Å garantere at batteriet viser tegn til liv etter 10 år kan jo alle gjøre...
og hvis det er kriterien kan jo hvem som helst strekke seg til 15 års garanti og vinne slike dummiestester..!





Ingeniøren

Sitat fra: doldis1 på søndag 19. mars 2017, klokken 16:11
Som vanlig vil en bare passelig interessert leser sitte igjen med feil intrykk! Tesla kommer faktisk dårligst
ut på testen... Mens stikk motsatt resultat kan dokumenteres rimelig godt ..?

SitatAngående servicekrav skriver de: "Et slikt servicekrav har imidlertid begrenset relevans – fordi det ikke er absolutt. Forbrukerrådets undersøkelser har nemlig avdekket at bransjestandard tilsier at du uansett vil få innvilget et garantikrav hvis importør ikke kan påvise årsakssammenheng mellom manglende service og feilen som har oppstått.

Bransjen vet nok at de ikke kommer noen vei med å sette batterigaranti opp mot krav om service. Ganske
enkelt fordi service ikke inneholder noe som kan relateres til batteriet...og en evt. rettslig avklaring ville
nok vist akkurat det.
En annen ting er- hva garanterer de ? Å garantere at batteriet viser tegn til liv etter 10 år kan jo alle gjøre...
og hvis det er kriterien kan jo hvem som helst strekke seg til 15 års garanti og vinne slike dummiestester..!

Hva vet du om det. Hadde jeg garantert et slik produkt ville jeg i alle fall tatt noen måling av det underveis da hvordan man bruker batteriet trolig har mye å si for levetiden. La oss si at du kjører tom for strøm men dropper å lade opp da du skal pakke og reise på en ukes ferie og venter derfor til du kommer hjem med å lade. Dette kan i verste fall redusere levetiden betydelig. Dette tror jeg de har kontroll på om ikke annet kan de lese det ut når bilen er inne til service.

Tro nok vi må gjøre som normalen er for å beholde garantien på batteriet - følge pålagt service.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

doldis1

 
SitatDette kan i verste fall redusere levetiden betydelig. Dette tror jeg de har kontroll på om ikke annet kan de lese det ut når bilen er inne til service.

Tja tror du de trenger inn for at de skal lese ut det ? Hadde jo vært best for personvernet, men de fleste
elbiler har vel sim-kort og en plass på skjermen du må trykke ok med jevne mellomrom  ;) Dessuten har de
nok tatt høyde for at folk setter fra seg bilen en uke med tomt batteri nå og da...Hvorfor tror du prosenten
i garantien er satt så lavt som 70 % eller for Renault, latterlige 60% etter bare 5 år?

 
SitatHva vet du om det

Tja, kanske en hel del ? Hvilke punkt på service tror du påvirker batteriet mest ....? Tror nok vi kan være
enig om at det eneste i så måte kan være softwareoppdateringer ? Og hva kan de endre hva angår batteriets
levetid ?
Jo, de kan sette nye parametre for hvor langt ned du kan tappe det og for hvor høyt du kan lade det. Altså
det de kan gjøre for å forlenge batteriets levetid,er å gjøre den reelle rekkevidden på
bilen KORTERE ...
Og med dieselgate i friskt minne, hvem av produsentene tror du ønsker seg "electricgate" først ?
Ingen selvfølgelig...bottom line er at ingen av disse i denne såkalte "testen" har punkter i
serviceregimet som påvirker levetiden på batteriet det aller minste !!
Spørs vel om ikke den aller mest målbare effekten av disse servicene finnes på kundenes kontoutskrifter.? ;D




sylwester

Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. mars 2017, klokken 15:11
Synes egentlig fokuset på disse garantiene er litt for stort. Problemet med batterier i elbiler er at de svekkes, ikke at de slutter å fungere. De grensene som er med 70% klarer jo antagelig de fleste å overholde.

Hvis en ser på Nissan som har vært lengst på veien med sine biler så har jo de byttet under 10 batterier i hele Europa. Mens antallet Leaf med redusert rekkevidde er vesentlig mye større.

Personlig så tenker jeg at bytte av batteri (moduler/celler evt hele) er litt som registerreimbytte, det vil bli aktuelt etter hvert og må tas med i beregningen.


De kan godt forbedre batterigarantien hvis det kun er 10 biler i hele europa som har fått erstattet batteriet, og da kanskje 1genbatteriet.

Jeg tror bytte av batteri blir like vanlig som bytte av motor som ikke går helt optimalt i bensinbiler. Dvs. det skjer på garanti og forsikring, men i det du må betale for det selv vil du vurdere å kjøre den sånn eller selge den til noen som kan kjøre den sånn til den blir pensjonert.

Batterikurven slutter å akselerere så bilen kan sikkert ha et langt liv før den kun har 50% igjen og noen kan jo bruke en slik bil til å kjøre kortere turer i byen. Tenk de som kjører blybuddy idag kan sikkert kjøpe seg en gammel Leaf. Da blir gamle batterier brukt, bilen blir brukt selv om den muligens ruster slik som med bensinbiler. Helt topp. Derimot å gjøre en så stor investering som nytt batteri så vil muligens dette batteriet leve mye lengre enn bilens gjenværende år ellers.

Sitat fra: doldis1 på mandag 20. mars 2017, klokken 09:13
...
Jo, de kan sette nye parametre for hvor langt ned du kan tappe det og for hvor høyt du kan lade det. Altså
det de kan gjøre for å forlenge batteriets levetid,er å gjøre den reelle rekkevidden på
bilen KORTERE ...
...

Hvis rekkevidden på NEDC blir vesentlig mindre enn oppgitt så vil de måtte kompensere for det. Blir litt som de som kjøper bil og betaler dyre dommer for effektavgift og så viser det seg at bilen ikke hadde annonsert effekt.

Å ofre litt rekkevidde for å øke antall sykluser vil være lurt leverandøren har de satt den uoptimalt og bilen, siden den skal leve minst 3x garantitiden, mens bilprodusenter ofte antar bilers levetid til 10 år. Det var vel målet til en 1g Leaf eller i-Miev og hvis batteriene hadde hatt 71% ved 5år og 50% ved 10år så ville produsentene fremdeles vært fornøyd, men vi ville ikke vært det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 
SitatDet var vel målet til en 1g Leaf eller i-Miev og hvis batteriene hadde hatt 71% ved 5år og 50% ved 10år så ville produsentene fremdeles vært fornøyd, men vi ville ikke vært det.

For ikke å snakke om Renault med 60% på 5 år! Felles for disse "garantiene" er at selv om bilene etter 5 år
eller 8 år IKKE er dårlige nok til å utløse batteribytte er de sgs. umulig å selge!
Ære være forbrukerrådet for å lage slike tester, men dette ble nok dessverre for dumt ...

Må huske på at det finns masse folk der ute som kun leser overskrifter når det kommer til bil, og inntrykket
her blir vel noe sånt som at Tesla har dårligst batterier mens det motsatte nok er mye nærmere sannheten..

I tillegg bruker Teslahaterne i Broom denne testen for alt den er verd, og ikke akkurat i folkeopplysningens
tjeneste....
 
http://www.tv2.no/broom/9000193/

sylwester

#8
Tesla, som tross alt har de største batteriene, burde kunne gi kjøperne en bedre garanti uten nevneverdig tap. De kunne gitt bedre garantier enn bransjestandard og fremdeles ikke trigget mye garantisaker.

De hadde vel 70% garantert restkapasitet da model S kom. Når fjernet de det og hvorfor? Uten den så er det igrunn ingen batterigaranti siden 40% restkapasitet på et såpass stort batteri kan vel ansees som at batteriet virker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sitat fra: sylwester på mandag 20. mars 2017, klokken 12:27
Tesla, som tross alt har de største batteriene, burde kunne gi kjøperne en bedre garanti uten nevneverdig tap. De kunne gitt bedre garantier enn bransjestandard og fremdeles ikke trigget mye garantisaker.
Det er problematisk å gi restkapsitetsgaranti og ubegrenset kjørelengde. Men de fleste ville vel heller hatt 500kkm/70%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

doldis1

 Framover når store batterier blir vanlig mener nå jeg at om kapasiteten reduseres med 15 eller 20 % på
10 år er knekkende likegyldig. Det som kunne vært interessant er om de kunne garantere en max. indre
lekkasje pr. tidsenhet, altså tap..

Amoss

Sitat fra: sylwester på mandag 20. mars 2017, klokken 12:27
De hadde vel 70% garantert restkapasitet da model S kom. Når fjernet de det og hvorfor?

De har så vidt jeg vet aldri hatt noen garantert restkapasitet. Og grunnen er vel som turfsurf sier nettopp den ubegrensede kjørelengden i garantiperioden.

... Men med det sagt, så utføres så vidt jeg vet alle levetid tester basert på 70% restkapasitet - eg. "batteriet klarer X antall lade-sykluser (før kapasiteten kommer under 70%)", så skulle det være en sak, så er det ikke vanskelig å argumentere for at batteriet er "dødt" dersom det havner under dette. Dersom fabrikanten ikke kan dokumentere unormalt lang kjørelengde eller "feil bruk" av batteriet så ser jeg slett ikke bort i fra at man skulle kunne få gjennomslag for dette dersom det skulle komme til en rettssak.
Model S 85D

sylwester

Det var kun 85kWh-batteriet som hadde ubegrenset kjørelengde i starten. Jeg klarer ikke å finne de gamle salgssidene via thewaybackmachine og internett er ikke så flinke med å finne relevante artikler som er flere år gamle så da får jeg anta at jeg tok feil :/

Des større batteriene er des mer skal det til for å få 30% kapasitetstap. I denne artikkelen fant jeg følgende utsagn:
Sitat
CEO Elon Musk once referred to a battery pack Tesla was testing in the lab. He said that the company had simulated over 500,000 miles on it and that it was still operating at over 80% of its original capacity. It sounds crazy. The car itself is more likely to give up than the battery pack at this kind of mileage, but based on this new data, it looks a lot more plausible.

Dvs. de kunne lett ha garantert 70%. Hva er sannsynligheten for at noen kjører over 100.000km per år?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:31
Det var kun 85kWh-batteriet som hadde ubegrenset kjørelengde i starten.

Det er korrekt. Men så lenge de ikke ville/kunne komme med en restkapasitet-garanti for 85kWh pakken så ville det sett litt rart ut om de hadde det for 60kWh pakken. Og selv om den ikke hadde ubegrenset så mener jeg å huske den var ganske lang den også? Var det ikke 200k km?


Sitat fra: sylwester på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:31
Dvs. de kunne lett ha garantert 70%. Hva er sannsynligheten for at noen kjører over 100.000km per år?

Tja, drosjer/Uber/budbiler/niber etc. som baserte seg på gratis "drivstoff" fra superladerne og gratis batterier på garantien? Hadde jo vært gunstig å kunne selge en slik etter 8 år med splitter nytt batteri ;)

Det hadde kanskje ikke vært så mange, og en større etablert aktør kunne kanskje kostet på seg noe slikt, men som en nyetablert aktør (som Tesla var da garantien ble bestemt) kunne ikke ta slike sjanser. Siden har de jo sett at de selger godt selv uten.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA