Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av kammiz, onsdag 01. februar 2017, klokken 08:09

« forrige - neste »

telcontar

Blir bedre garantivikår gitt

http://www.dinside.no/motor/bedrer-garantien-for-elbil-batteriene/66924396

Litt skuffet over at det ikke var noe mer, men fint av vi får bedre vilkår.

zbk

Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trond.m

Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:34
Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
Det er det veldig bra på å få garantert minst 364 km rekkevidde etter 8 år. At Ampera-e i løpet av 160.000 km får langt færre ladesykluser burde tilsi at batteriet statistisk sett vil holde bedre enn garantert og sikkert klarer 400 km i år 2025.  Det holder lenge for meg  :)

Ipadjove

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:52
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:34
Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
Det er det veldig bra på å få garantert minst 364 km rekkevidde etter 8 år. At Ampera-e i løpet av 160.000 km får langt færre ladesykluser burde tilsi at batteriet statistisk sett vil holde bedre enn garantert og sikkert klarer 400 km i år 2025.  Det holder lenge for meg  :)

Om 8 år er det kanskje en mer realistisk standard enn NEDC :) Spennende å se hvor langt vi kommer på svingete bakkete veier en vanlig høstdag.

kammiz

Om 8 år eier jeg ikke bilen allikevel. Dette er kun et steg på veien til elektrisk stasjonsvogn eller suv til normal pris for meg. :-)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

DagfinnN

Sitat fra: kammiz på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:14
Om 8 år eier jeg ikke bilen allikevel. Dette er kun et steg på veien til elektrisk stasjonsvogn eller suv til normal pris for meg. :-)
Om 8 år har vi et batteri som klarer 200 mil og eller full-lader seg på et kvarter. Helt uaktuelt å ha bilen så lenge, alternativt så er batteriet byttet.
Nyheten - som jeg spådde i går, dessverre. gjesp....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Trond.m

Det betyr vel ikke noe om man selv eier bilen. Poenget mitt er at bilen gjennom denne garantien vil være sikret en kapasitet som gjør at batteribytte ikke blir nødvendig av hensyn til rekkevidde. Det vil ha betydning for restverdien på bilen etter 5-6 år. Er ikke så sikker på at elbiler i kompaktklassen har 200 kWh batteri om 8 år, men det er en annen diskusjon. Tror det vil bli prioritert å få lavere vekt med tilstrekkelig (50 mil ?) rekkevidde i takt med utvikling av bedre batterier. Selv Ampera-e er jo en meningsløst tung bil, med de sikkerhets og miljøkonsekvenseer det har.

S4e

Enig - hovedverdien er bedre pris når vi en gang selger bilen. Rimelig opplagt for meg at de amerikanske garantiene var helgardering og verdiløst, men ikke et uttrykk for forventet varighet og kapasitetstap.

Teknologiutviklingen vil gå i et rasende tempo. Både ladehastighet og tyngde/volum pr. kWh vil helt sikkert ha betydelige forbedringer - det blir spennende å følge med.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Olemann


Poenget er vel hvor god bilen/batteriet er, ikke hvor god garantien er....(jadda, ser poenget etter 7-8 år, dersom man skulle ligge mellom 160k og 200k kjørte km akkurat når noe smeller)

Eller som han sa han som hadde kjøpt seg nye Kia pga gode garantier: Jeg har fått brukt den garantien kjempemye, dessverre har jeg ikke fått brukt bilen så mye.... ;D

Trond.m

Skulle gjerne sett at Euro NCAP resultater presenteres snart og at det blir neste "svært gode opplysning"
Er Euro NCAP test obligatorisk før bilene blir typegodkjent i Europa ?

kaiat

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Er Euro NCAP test obligatorisk før bilene blir typegodkjent i Europa ?

Nei, disse testene er uavhengige av typegodkjenningen. De er vel egentlig til å opplyse forbrukeren og har ingen praktisk betydning i forhold til om bilen er godkjent eller ei.

AmocoCadiz

Bedret batterigaranti er gode nyheter, spesielt på en bil hvor største fordel er at den har størst batteri i sin klasse!

Dette styrker bruktbilprisen og vil gi folk flest større fleksibilitet i den daglige ladebruken, hvor evig påpassning av å ikke ha for lite eller for mye lading, kun lade til 80% osv er blitt langt mindre viktig å styre og stresse med.

Viser også at GM og (LGchem)har gjort en god jobb med å designe batteri og batteristyring og at de nå fullt ut stoler på konseptet elbil som teknisk  fungerende transportmiddel.

S4e

Bra garanti på drivlinje også, mye enklere konstruksjon enn fossil motor og minimalt med vedlikehold. Ingen tvil om at vi er vitne til en revolusjon i bilindustrien.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

Fint med garantien her, men en ting jeg kommer til å savne er oppvarmet frontrute.

Trond.m

Sitat fra: bno på fredag 03. februar 2017, klokken 11:31
Fint med garantien her, men en ting jeg kommer til å savne er oppvarmet frontrute.
Det tror jeg ikke du vil savne med app for forvarming og tilstrekkelig batterikapasitet. Det er vel for å spare strøm du har brukt den på e-Up.  Jeg fatter ikke hvorfor e-Golf har oppvarmet frontrute, men ikke oppvarmet ratt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA