Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Øke lengde på elbil ved å bruke tilhenger med aggregat?

Startet av Mr_No, onsdag 15. februar 2017, klokken 15:26

« forrige - neste »

Mr_No

https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403

Hadde vært morsomt hvis dette hadde gått på Opelen.....

Zuexi

Flaks det er mange elbiler som leveres med godkjent hengerfeste da ;-)

Trond.m

Ideen er ikke ny, men den er dødfødt i mine øyne. De elbilene som måtte få godkjent hengerfeste vil også ha god nok rekkevidde til at produktet er unødvendig.  Det er uansett helt uinteressant for Ampera-e kunder  ;)

Amoss

Sitat fra: TM på onsdag 15. februar 2017, klokken 15:55
Det er uansett helt uinteressant for Ampera-e kunder  ;)

Tja... Er ikke så brått sikker på at en evnt. Ampera-e kunde i f.eks. Finnmark hadde vært helt enig med deg? Men på den annen side kan du ha rett også - ingen som ser at de virkelig hadde trengt noe slikt bak en Ampera-E hadde vært interessert i å kjøpe bilen før den kommer med hengerfeste og mulighet til å utnytte en slik tilhenger :)
Model S 85D

Radiobil1

Dette er jo forrige generasjon Ampera.
Den har jo aggregat, og derfor valgte Norge ikke å klasse den som elbil, som i beste fall er rart!

Amoss

Sitat fra: Radiv på onsdag 15. februar 2017, klokken 18:35
Dette er jo forrige generasjon Ampera.
Den har jo aggregat, og derfor valgte Norge ikke å klasse den som elbil, som i beste fall er rart!

Nei, det er ikke noe rart. Den var en hybrid og ble skattet deretter. Om det skulle vært en forskjell på seriehybrider vs. ikke-plugin/paralellhybrider er en annen debatt.

... men likevel setter du fingeren på noe vesentlig: Om politi/tollvesen kommer over en elbil med en slik henger, hva bør skje da?  De sier at de ser bilen i praksis brukes som en hybrid, og derfor få en etterregning på manglende innbetalte avgifter?  Eller er det hengeren som burde skattlegges? Eller skal det være helt greit, selv om man derved har "sneket" seg til en hybrid med avgiftslettene til en elbil? Og når den kjøres gjennom bommer når de blir prisdifferensierte?  Skal bilen betale avgift som elbil eller hybrid?
Model S 85D

Ipadjove

Om en hypotetisk stopper generatoren akkurat der en kjører igjennom bom-stasjonen... hm.
Stilig konsept, en slik kunne gjordt det mulig for flere å kjøpe elbiler tidligere.

kammiz

er det bare jeg som synes at dette er idiotisk? en mye mer fornuftig løsning i tråd med hva en elbil symboliserer, er en henger med ekstra batteri..
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Amoss

Sitat fra: kammiz på torsdag 16. februar 2017, klokken 08:39
er det bare jeg som synes at dette er idiotisk?

Det er det helt sikkert ikke, og har full forståelse for at man kan synes det dersom man ser på det fra en elbilists ståsted. Men sett fra en litt annen vinkel kan dette være en bedre hybrid enn mange av hybridene som går på veiene våre i dag. Full elbilrekkevidde på eldrift. Aldri noe tvil om hvorvidt generatoren bidrar eller ikke bidrar til fremdriften. Ingen tvil om at man kun kjører elektrisk når fossildrivlinjen er hektet av. Mulighet for å kun kunne leie hybridløsningen ved behov, istedet for å kjøpe og eie den, men altså fortsatt kunne bruke sin egen bil.


Sitat fra: kammiz på torsdag 16. februar 2017, klokken 08:39
... en mye mer fornuftig løsning i tråd med hva en elbil symboliserer, er en henger med ekstra batteri..

En mye mer fornuftig løsning dersom man vil ha mer batterier er å en bil med disse ekstra batteriene i utgangspunktet. Evnt. utskiftbare batteri-"kassetter" som lett kan tas ut eller monteres inn etter behov. Mer batteri løser problemet med å få noe mer rekkevidde mellom ladingene, men ikke problemet med ikke-eksisterende lademuligheter eller å redusere behovet for å vente på lading. Så jo, i noen tilfeller kunne det vært en bedre løsning, men ikke en komplett løsning på det problemet denne er istand til å løse.

Og bare for å være helt klar: Nei, dette er ikke en løsning jeg hverken ønsker meg eller ser for meg at jeg kommer til å bruke. Men kan se det som en helt grei løsning for de som idag kan klare seg med en (kortrekkevidde)elbil i hverdagen, men mener de enten må ha en hybrid (med enda kortere el-rekkevidde) eller en fossil i tillegg for de få siste %'ene av bruken, som påsketuren på fjellet eller sommerferien i Finnmark.

... og som jeg også sa i ett annet innlegg, tror denne løsningen kommer i seneste laget, da elbiler nå etterhvert begynner å komme med lengre rekkevidde som burde redusere behovet for slike løsninger.
Model S 85D

Tom E.

Å dra rundt på 300 kg ekstra med tilhenger, motor og drivstoff hjelper vel ikke så meget på den opprinnelige kjørelengden på bilen?

Og forbruket av drivstoffet til denne tilhengeren er jo heller ikke noe å skryte av.

Da tar jeg heller en halvtimes pause i kjøringen hver 3. time. Det gjør jeg i dag med min diesel bil allikevel. Eneste forskjellen kontra dagens kjøremønster blir bare at jeg må legge pausen til en plass med lademuligheter.

En vanlig stopp i dag med toalettbesøk, en pølse og is til barna tar jo en halvtime (forbudt for barn å spise is og/ eller pølser i bilen min på grunn av dårlige erfaringer!).

S4e

Kan vi ikke stoppe denne tråden - Ampera-e er vel den bilen som vil trenge denne tåpelige ideen minst? Og Norge med etterhvert godt utbygd ladenettverk det lande som trenger dette minst?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

yhafting

Sitat fra: Tom E. på torsdag 16. februar 2017, klokken 14:17
Å dra rundt på 300 kg ekstra med tilhenger, motor og drivstoff hjelper vel ikke så meget på den opprinnelige kjørelengden på bilen?

Og forbruket av drivstoffet til denne tilhengeren er jo heller ikke noe å skryte av.

Da tar jeg heller en halvtimes pause i kjøringen hver 3. time. Det gjør jeg i dag med min diesel bil allikevel. Eneste forskjellen kontra dagens kjøremønster blir bare at jeg må legge pausen til en plass med lademuligheter.

En vanlig stopp i dag med toalettbesøk, en pølse og is til barna tar jo en halvtime (forbudt for barn å spise is og/ eller pølser i bilen min på grunn av dårlige erfaringer!).
Poenget med en slik løsning (om den baserer seg på aggregat, ekstra batteri eller brenselcelle er likegyldig) er at man klarer seg med lettere biler i det daglige. F.eks er det svært få som trenger et 60kwh batteri i det daglige, selv om det er åpenbart populært. Hvis 30kwh var nok, ville flere klare seg med en bil som veide 200kg mindre, med 100-200l mer bagasjeplass, og lavere forbruk. Så får man heller tåle å drasse på 300 kg ekstra de få gangene det er nødvendig.

Men behovet er nok størst der ladeinfrastrukturen er dårlig, og det er jo ikke noe som folk flest vil eie- heller en ting du leier om du skal feriere med bil el.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Trond.m

Helt enig med S4e. Dette er jo et helt meningsløst produkt. Er enig i at redusert vekt er et poeng, og da er hurtiglading løsningen. De som ikke vil hurtiglade vil nok bestille Ampera-e eller andre elbiler som kommer rundt 2018-19


Måkemannen

Om denne kunne brukes på en Kangoo hadde det vært mer rim i det. Den er jo også godkjent med hengerfeste. Siden man likevel må plugge den internt hadde det kanskje ikke gjort så mye at Kangoo ikke har hurtiglading? Hvor kraftig lader denne saken her egentlig?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA